Gå till innehåll

usb och säkerhet


Recommended Posts

hej när jag vatr på toa så copierade min vän alla mina filer till sitt usb, nu undrar jag hur jag setter ett lösen när man copierar filer till en usb men inte när man :copierar runt dom på hård disken det här handlar om 😄 disken. snälla hjälp mig så att jag får ha mina filer i fred!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke är att du skulle ställa in så att datorn inte har skrivrättighet till USB. Det skulle du kunna göra lokalt på din dator. Men, det hindrar även dig från att kopiera till minne så det finns nackdelar. Sen blir alternativet naturligtvis tredjepartprogram.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Adrian Rola sade:

hej när jag vatr på toa så copierade min vän alla mina filer till sitt usb, nu undrar jag hur jag setter ett lösen när man copierar filer till en usb men inte när man :copierar runt dom på hård disken det här handlar om 😄 disken. snälla hjälp mig så att jag får ha mina filer i fred!

Jag tror att du bänker taklänges... (tänker baklänges)

Problemet är inte att din vän lyckades kopiera alla dina filer till just en USB-enhet..

Problemet ligger mer i att din vän kunde använda din dator utan att du var närvarande...

Så den bästa lösningen är ett starkt lösenord på ditt användarkonto (T.ex. med hjälp av det som kallas "WinGuider-metoden på denna sida: https://winguider.se/tips-n-trix.html 
Kort sagt så skapar du ett säkrare lösenord med hjälp av en mening med minst 8 ord.. Som blir mycket starkare än t.ex. "Password", "mamma", "123456" osv. som alltför många faktiskt använder.. (Källa: https://www.sweclockers.com/nyhet/35292-popularaste-losenordet-2022-ar-password )

Sedan kan du komplettera detta med tidsinställd skärmsläckare som kräver lösenord...

Och givetvis att du trycker: "Ctrl", "Alt" samt "Delete" samtidigt och väljer att låsa din dator innan du går på toa...

Då spelar det ingen roll vad din kompis har för usb-pinne, h*n kan då inte kopiera filer från din dator då denne inte kommer åt varken ditt skrivbord, utforskaren etc.

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med WindowsPro att ett bra lösenord samt att låsa (Win+L) datorn när man lämnar den är ett bättre alternativ än att ändra skrivrättigheter till usb. 

En tanke som kom upp är att om det finns möjlighet att använda SD-kort eller dvd-brännare, blir det låst om man ändrar usb? om inte så är det ett alternativ som helt försvinner med ett starkt lösenord som just i detta läget är det bästa alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är varken fel på att du inte har lösenord för inloggning till din dator eller att du skyddar den på annat sätt.

Felet är den du kalla din "vän". En vän beter sig inte som den person som kopierade filer utan din tillåtelse till ett USB-minne.

I dina kläder hade jag sagt tack och adjö till den personen. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, X-Men sade:

Det är varken fel på att du inte har lösenord för inloggning till din dator eller att du skyddar den på annat sätt.

Felet är den du kalla din "vän". En vän beter sig inte som den person som kopierade filer utan din tillåtelse till ett USB-minne.

I dina kläder hade jag sagt tack och adjö till den personen. 

"Felet är den du kalla din "vän". En vän beter sig inte som den person som kopierade filer utan din tillåtelse till ett USB-minne.

I dina kläder hade jag sagt tack och adjö till den personen. "

Där håller jag med dig X-men, men det kanske inte är så lätt att säga upp bekantskapen med en ev. nära vän enbart för ett enda eller fåtal misstag..

Därmed så är det, av just liknande anledningar som denna, ytterst lämpligt att alltid ha lösenord för sin inloggning, och ha lås-tid på skärmsläckaren som kräver lösenord.... 

Det finna inga (eller ytterst få) anledningar till att vägra detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, WindowsPro sade:

Där håller jag med dig X-men, men det kanske inte är så lätt att säga upp bekantskapen med en ev. nära vän enbart för ett enda eller fåtal misstag..

Därmed så är det, av just liknande anledningar som denna, ytterst lämpligt att alltid ha lösenord för sin inloggning, och ha lås-tid på skärmsläckaren som kräver lösenord.... 

Det finna inga (eller ytterst få) anledningar till att vägra detta...

Att behöva ha lösenordsskydd på ens dator som man har i sitt hem bara för att man har personer omkring sig som stjäl är något som jag inte kan acceptera. Personer som stjäl av mig är inte min vän, varesig nära eller flyktig. Personer som stjäl av mig är inte välkomna hem till mig. De är inte heller någon jag kan kalla för vän.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-12-30 at 17:24, X-Men sade:

 

urseckta men ni värkar ha misförstot mig. jag har lösen, han och jag är blinda, så han spelade spel. vilka 3dieparts program ska jag använda.

Redigerad av Cecilia
Flyttat svaret utanför citatrutan /moderatorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Adrian Rola sade:

urseckta men ni värkar ha misförstot mig. jag har lösen, han och jag är blinda, så han spelade spel. vilka 3dieparts program ska jag använda.

Utgår från att frågan är seriös. 
Du behöver inget tredjepartsprogram. Du låser datorn när du lämnar den. Ingen får använda din dator förutom du själv. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Adrian Rola sade:

det var inte det jag frågade, sluta bry er om varför, bara svara på min ursprungliga fråga

Här engagerar sig de allra bästa i forumtråden och så kommer krav på att de inte ska bry sig, bara svara på frågan…

I min värld kan man inte kräva svar. Möjligen be om svar.

Överväger att tro att vi fått in troll på forumet. Men det kan gå att övertyga om motsatsen.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Adrian Rola sade:

det var inte det jag frågade, sluta bry er om varför, bara svara på min ursprungliga fråga

Du fick ett svar på det redan i första inlägget av Venoms alltså ändra skrivrättigheterna. Vill du veta hur man gör det fast det förhindrar dig själv från att skriva till USB-minnen?
För datorn kan ju inte veta om det är du eller din kompis som sitter vid tangentbordet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Cecilia sade:

Du fick ett svar på det redan i första inlägget av Venoms alltså ändra skrivrättigheterna. Vill du veta hur man gör det fast det förhindrar dig själv från att skriva till USB-minnen?
För datorn kan ju inte veta om det är du eller din kompis som sitter vid tangentbordet.

jag kom på en sak som kan fungera, man kan lösenords skydda mappen där filerna är lagrade, i sont fall hur gör man det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tredjepartsprogram Venoms tänkte på kanske var 7-Zip. Har du det gratisprogrammet? Om inte kan du ladda ner det härifrån https://www.7-zip.org/
PC för Alla har skrivit om 7-Zip här:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.222771/packa-filer-7-zip Där står det bl a hur man gör för att få svensk i stället för engelsk version.

I och med att man har 7-Zip i datorn så kan man välja 7-Zip när man högerklickar på en mapp. Gör så här:
1. Hitta den mapp du vill lösenordsskydda, högerklicka på den och välj sedan 7-Zip och > Lägg till i arkiv (Add to archive)
2. I rutan för Kryptering (Encryption), anger du ditt lösenord och väljer sedan OK.
3. Testa därefter den lösenordsskyddade mappen genom att öppna den i Utforskaren (Windows Explorer). Du bör se en ruta som frågar efter ett lösenord.
Hädanefter måste alla som försöker visa, öppna eller extrahera filerna i arkivet ange ditt lösenord. Vis av erfarenhet bör du inte dela med dig av detta lösenord till någon. (Den ursprungliga mappen finns fortfarande på datorn och kan nås utan lösenord. Endast den nyskapade arkivfilen är skyddad av ett lösenord. Ta därför bort den ursprungliga mappen i Utforskaren!)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda ett dedikerat program för kryptering. Ett kostnadsfritt program är t.ex. Veracrypt som du kan hämta här:

https://www.veracrypt.fr/en/Downloads.html

Veracrypt kan skapa ett skyddande "hölje" på de filer och mappar du önskar skydda. Enda sättet att komma åt innehållet är att ange lösenordet du skapat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tänkte på var att blockera  skrivrättigheter till USB via gpedit eller via registret. Men, så kanske det är dumt att rekommendera någon som kanske inte har den kunskapen att gå in där för att göra ändringar.

Det finns å andra sidan ett program "TunesBro USB Geeker" https://www.tunesbro.com/prevent-file-being-copied-to-usb.html som gör det du vill och mycket mer. Det ska naturligtvis användas med försiktighet och kostar säkerligen pengar. Hur mycket, ingen aning jag har googlat fram det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått Adrian? Om det nu är så att du inte ser, som du själv påstod, så använder du väl talsyntes och får det som står på skärmen uppläst av talsyntesen. Jag har bara sett detta praktiseras med ren text så jag är osäker på hur det fungerar med bilder, även om jag tycker att den bild med val som dyker upp, när man högerklickat på en mapp, borde läsas upp av talsyntesen. Är det så och kunde du följa mina instruktioner för 7-Zip?

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...