Gå till innehåll

Thunderbird fylls med skit!!


CGD

Recommended Posts

Jag har nu haft Thunderbird som mejlprogram i flera år och det har fungerat bra. Det kommer ett och annat reklammejl så det är inte så farligt. Däremot kommer det ju mycket i skräpposten. Men så i förra veckan hände något efter en uppdatering av Thunderbird. Det fullkomligt väller in skit och annat skräp i mejlen. Vad kan ha ändrats? Det kommer fortfarande rätt mycket i skräpposten. Jag kan ju inte bara radera allt utan måste titta så jag inte tar bort något jag inte borde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har alltid kommit mycket skräppost men det har gått till mappen för skräppost. Så Inkorgen har varit tämligen fri från skräppost. Det har varit mest mejl från företag som har fått min mejl. Men nu har det börjat komma mycket mer till både skräpkorgen och Inkorgen.

Jag har haft min nuvarande e-post länge och vill egentligen inte byta med tanke på alla besvär det ger. Men kan jag få stopp på denna flod av skräpmejl.

Jag vet inte hur många paket som väntar på mig, för att inte tala om alla program och tjänster som tar slut om jag inte trycker på knappen. 

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast innebär det att ens mejladress har blivit känd på ett eller annat sätt i de kretsar som skickar spam. Det kanske har blivit skräppost vars innehåll inte liknar tidigare skräppost och därför har Thunderbird svårt att "se" att det är skräp och då är det viktigt att du verkligen markerar allt skräp som just det så att Thunderbird kan lära sig mer om vad som är skräp.

För ungefär en månad sen började jag få skräp till en mejladress som aldrig tidigare har fått det och i början var det minst 20 mejl om dagen men det har nu avtagit till några enstaka så härda ut 👍

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, IT doktorn sade:

Skaffa VPN, då slipper du mycket problem.

Fast det är väl några helt andra problem som det löser. Vanligaste anledningen till att en mejladress hamnar på avvägar är nog att någon webbplats blir hackad så att de mejladresser som har skrivits in där för kontohantering eller nyhetsbrev sprids.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med VPN så slipper man mycket spam och popup. Man är mer osynlig för b.l.a hackning,m.m.

Mindre risker med "nyfikenhets sjuka" som jag kallar det.

Minimal risk för intrång om man installerar kända/okända program, därigenom kan skydda sig mot kapning som luskar ut en epost adress m.m.

Finns många anledningar att en mejladress snappas upp.

Så det är det jag rekommenderar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VPN innebär väl att all kommunikation mellan datorn och VPN-servern är krypterad. Idag är det väl nästan jämnt så hela vägen till webbservern eftersom https är standard i stället för http.

Jag kan inte förstå hur VPN kan skydda mot vare sig spam eller popups som finns på webbsidan man besöker. Man-in-the-middle-attacker är väl inget problem numera pga https.

Håller man på och installerar en massa okända program så är det ju viktigt att satsa på bra antivirusprogram och liknande som varnar för vad man är på väg att göra.

Men det är klart att du som datatekniker kanske möter andra typer av människor än de som kommer till Allt om Windows.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar som It tekniker/säkerhet sen 40år och varit med om det mesta. Vad jag syftar på är att det är mycket lätt att komma över en E-post adress om man vill via sociala medier. Man inriktar sig på en grupp och följer upp individen online för att sen gå till angrepp. Det räcker att svara på en uppmaning via en falsk länk och acceptera så är du röjd. Eller svara på en sida att du ej vill ha E-post nått mer, likadant här. Sen är en del utländska aktörer skickliga och farliga och gör vad dom måste.

Vad jag syftar på för största säkerhet gäller att ha en korrekt brandvägg och VPN samt virusskydd, även för en privat person. Hålla koll på loggar i brandväggar m.m.

Frågan är om individen vet vad som skickas ifrån en dator till olika aktörer? Sen AI lär ju bli en fasa i framtiden på gott och ont.

Antingen kör man en bil med öppna fönster i -20 eller stänger? 😇

 

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-11-14 at 16:01, CGD sade:

Det kommer fortfarande rätt mycket i skräpposten. Jag kan ju inte bara radera allt utan måste titta så jag inte tar bort något jag inte borde.

Börjar med den här insikten som jag tror många missar. Spamfiltrering är inte en exakt vetenskap och det kan alltså hamna viktig e-post i spammappen. Men med filtreringen är det lättare att kolla igenom spammappen efter viktig e-post än att gå igenom Inkorgen och manuellt radera allt spam, dvs det man själv anser vara spam.

Apropå ingen exakt vetenskap, i t ex e-postprogrammet Outlook kan man välja nivå av filtrering som man önskar (för den filtrering som inte redan skett på e-postservern).
Ändra skyddsnivå för skräppostfilter - Microsoft Support

Här om olika sätt att filtrera.
Spamfilter | IDG:s ordlista

Här diverse inlägg och artiklar att läsa (om man inte har något annat att syssla med 😁).
Skräppost i e post program i win 10 - Epostprogram - Eforum (idg.se)
Moment 22 med POP3 eller IMAP - Epostprogram - Eforum (idg.se)
Spam – så stoppar du floden av skräppost med spamfilter - PCforAlla
Steg för steg: Så stoppar du spam i Outlook och Gmail - PCforAlla
Skräppost i din E-post | DIS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske OT men ämnet rör just Thunderbird och jag är ganska missnöjd med hur det där fungerar angående skräppost men det kan finnas inställningar jag missat (=varit för lat för att kolla). Jag skulle önska att skräppost som jag manuellt har märkt som skräppost ska tas bort direkt. Jag anser inte att jag ska behöva tömma skräppostmappen och sedan tömma papperskorgen för just dessa. Visst, det går väl att skapa en regel för ett & ett av de jag inte ens vill se en glimt av men det vore bra om man kunde högerklicka och välja "Visa aldrig någonsin ett sådant mail igen"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, ChristerE sade:

Okej, om det är så enkelt ordnat varför fungerar inte spamfiltren bättre än de gör?

 

Jag vet inte. Brukar väl vara avsaknad av kompetens eller avsaknad av vilja. Eller både och.

Jag vet inte heller varför det skulle vara svårare att lära Thunderbird att just det här mailet ska raderas jämfört med att just det här mailet är skräppost?

AI kan man inte lita på då de som spammar utnyttjar AI.

Redigerad av Mikael63
  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Mikael63 sade:

Jag vet inte. Brukar väl vara avsaknad av kompetens eller avsaknad av vilja. Eller både och.

Jag vet inte heller varför det skulle vara svårare att lära Thunderbird att just det här mailet ska raderas jämfört med att just det här mailet är skräppost?

AI kan man inte lita på då de som spammar utnyttjar AI.

OK! så du framför påståendet att Thunderbird är en mail-klient som kräver att användaren genomgår div. utbildningar för att använda den...

Då låter det ju verkligen som ett program "alla" vill ha... (eller?) 🙃

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-11-14 at 16:01, CGD sade:

Jag har nu haft Thunderbird som mejlprogram i flera år och det har fungerat bra. Det kommer ett och annat reklammejl så det är inte så farligt. Däremot kommer det ju mycket i skräpposten. Men så i förra veckan hände något efter en uppdatering av Thunderbird. Det fullkomligt väller in skit och annat skräp i mejlen. Vad kan ha ändrats? Det kommer fortfarande rätt mycket i skräpposten. Jag kan ju inte bara radera allt utan måste titta så jag inte tar bort något jag inte borde.

Vem är egentligen leverantören av din e-postadress??
Google, Live, Outlook???

Du kanske skall börja med att logga in på dess webbsida och se om inte det finns e-post/spam-filter där som kan filtrera bort en del SPAM redan där och därmed minska mängden spam som går direkt till till den mail-klient som du kör i datorn..
Nu vet jag inte om det är genomförbart i ditt fall, men tänkte ändå framföra idén...

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, WindowsPro sade:

OK! så du framför påståendet att Thunderbird är en mail-klient som kräver att användaren genomgår div. utbildningar för att använda den...

Jag undrar om det är användarna som Mikael syftar på, fast kan förstås vara så (behöver inte svar, bara undrar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det är Hotmail.se som min E-postleverantör. Där tycker jag inte jag hittar något som kan ändra inställningarna för skräppost. Jag har läst på om Thunderbird och de menar att jag måste lära Thunderbird vad som är skräp. Men det fungerar dåligt för trots att jag markerar mejl som skräppost så återkommer de. Jag har dock inte kontrollerat om det är olika avsändaradresser,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...