Gå till innehåll

"Ständiga" avbrott i hemmanätverket


Recommended Posts

Hej,

har ett litet hemmanätverk med en TP-Link Archer MR 600 som router & en TP-Link 305 som wifi-extender.
Alla klienter utom Nas & en liten server är anslutna via Wifi.

Trådlösa klienter är:

  • 5 bärbara datorer
  • surfplatta
  • 2 chromecast (generation 2 & 4, tror jag)
  • 2 Internetradio
  • 2 skrivare
  • Robotdammsugare
  • mobiler

Jag råkar ut för (upplever) "ständiga" avbrott i hemmanätet & söker dels nåt som kan övervaka, helst alla, men åtminstone datorerna, dels tips om var jag ska titta för att hitta problemet.
Jag har bra Wifi-täckning överallt.

Avbrotten verkar främst påverka datorerna.
Helst skulle jag köra nåt på servern som kunde visa om jag har problem i det egna nätet, eller om problemet ligger utanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att starta om router, har man många uppkopplade enheter så rekommenderas just en omstart. Blir det bättre så kan man på vissa routrar ange en tid för omstart dagligen eller enstaka dagar i routern meny. Ser att du har en 4G router och vissa klara bara av 10 enheter. Kanske det som är fel.

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Lasse Törnqvist sade:

Avbrotten verkar främst påverka datorerna.

Hur pass frekvent är det? Eller.. hinner du med att se problem på dator 2 när problem uppstår på dator 1? Skulle du kunna ansluta en av datorerna via kabel och försöka se om problemet kvarstår? Alltså att om möjligt ringa in problemet till enbart trådlös kommunikation, och omvänt att kunna utesluta enbart trådlösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ledsen för sent svar, men jag fick ingen notifiering förrän idag,

Problemet påverkar främst datorerna, men även chromcasten. Det verkar INTE bli ett avbrott på internet, utan en "glitch" i det lokala nätet.
Jag kan inte heller se att flera enheter påverkas samtidigt, men det kan ju bero på att man inte streamar/söker ny sida/annat exakt samtidigt på flera datorer, däremot kan jag märka det på att när hustrun kommer & klagar så försöker jag browsa routern & det tar ibland lite tid.

Spelar det nån roll ifrån vilket håll man pingar när man kollar detta?
Jag har en liten server som skulle kunna få pinga ett antal enheter som normalt finns på i nätet.

Idealt (?) vore att ha ett program som Advanced IP Scanner eller liknande som låg & pingade anslutna enheter  & visade nån sort graf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-01-03 at 22:10, ChristerE sade:

Har hittat ett program som verkar göra det jag vill. Det går att ange ett antal utvalda IP-adresser, och ange intervall för ping, m m. Det går också att skicka larm, t ex med e-post. Programmet hanterar inte e-postlarm helt på egen hand, men kan trigga PowerShell-script som sen hanterar e-posten.

PingInfoView från NirSoft

Spännande program!
Vad säger ni om "failed raten"? Pingar 1ggr/sek.

bild.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att hitta något gemensamt med de enheter som inte "failar" och de som gör det? Jämfört även med den maskin som programmet körs på.

Ex. ansluten med kabel, via 2,4 GHz, via 5 GHz

 

Tillägg:

Ett likadant test som körs på MIA-PC vore kanske intressant (0 failed count på den)

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mikael63 sade:

Ex. ansluten med kabel, via 2,4 GHz, via 5 GHz

01 Router kabel
NUC'en & NAS'en är anslutna med kabel direkt till router.
20 / 22  TP-link extenders
105 Mi mop 2 pro (robotdammsugare)(vet inte om 2,4 eller 5)
109 Brother MFC(vet inte om 2,4 eller 5)
110 Brother bläckstråle (vet inte om 2,4 eller 5)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Lasse Törnqvist sade:

20 / 22  TP-link extenders

Hm.. jag hade nyligen ett problem med nätverket och supporten hos Telia kunde efter en djupdykning i routern se att en av mina AP störde nätverket. "Den vill också agera router". Jag konfade om den (+ en till) och i samband med det såg jag till att lägga dem utanför routerns DHCP-område.

(Jag vet dock inte om det egentligen löste problemet, jag hade lyckats lura mig själv när jag gjorde hastighetsmätningar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-12-12 at 15:31, Mikael63 sade:

en av mina AP störde nätverket

De är konfigurerade som Extenders, inte AP, så det borde inte vara ett problem av den orsaken.
Däremot är de så dumma så de lägger sig inte automatiskt på olika kanaler (går inte heller att konfigurera manuellt), så jag funderar på att byta till några som kan.

Anledningen till att jag har extenders är främst för att nå de 2 andra husen på tomten, men kommer dra kabel dit i sommar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...