Gå till innehåll

Windows Vista eller Windows XP


Samm

Vad föredrar du? Vista eller XP?  

65 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • Windows Vista
      5
    • Windows XP
      17


Recommended Posts

Windows XP eftersom det är stabilt och fungerar bättre än något tidigare operativsystem från Microsoft. Windows Vista kommer jag nog inte installera förrän först ett par månader efter release.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger både XP och Vista! Som det ser ut just nu så är XP mycket snabbare än Vista på allt. Framför allt om man ska spela spel så är XP att föredra. En högst ovetenskaplig mätning jag gjort visar att på min nya burk så har HL2/CSS i Vista 25FPS mindre än i XP på samma dator. Vista däremot är överlägset vad gäller användbarhet och funktionalitet!

Ställ samma fråga igen om ett halvår! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påstår inte Microsoft att Vista skall vara mycket snabbare på det mesta. Men det är ju ett större program med mer funktioner som kräver mer kraft. Ny dator med det senaste inom processor- och grafik- och hårddiskteknik borde nog få fart på vad som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XP eftersom det är stabilt och fungerar bättre än något tidigare operativsystem från Microsoft. Windows Vista kommer jag nog inte installera förrän först ett par månader efter release.

Hej

Dito åsikt men det behövs nog mer än 2 månader för att reda ut allt som finns under ytan på den här vackra skapelsen.... :P

Sedan har ju inte MS fått häcken ur vagnen och meddelat några priser, utan Aero kan man ju köra XP med skins istället.... ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer för de som funderar, som man måste känna till.... Vista är ju inte Vista utan mnst 6 olika versioner plus att det med säkerhet måste göras sk N versioner för Europa dvs utan flera applikationer som MediaPlayern samt kanske Windows Defender.

Nu har de även börjat lägga in en massa "smygreklam" för att hålla användare i MS grepp...

http://www.computerperformance.co.uk/vista...ta_versions.htm

För en hemanvändare är det då 2 versioner som är aktuella dvs Ultimate samt Home Premium.

Home Basic är ju rena skämtet dvs utan Aero..... frågan då är var uppgraderingspriset sätts dvs från en XP Pro alt XP Home....  ???  Vad priset är för en OEM licens via en märkesdator är något "hemligt"...  8)

Så Vista är inte bara Vista.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer för de som funderar, som man måste känna till.... Vista är ju inte Vista utan mnst 6 olika versioner plus att det med säkerhet måste göras sk N versioner för Europa dvs utan flera applikationer som MediaPlayern samt kanske Windows Defender.

Kommer inte vi att få tillgång till nån fullversion då?

Eller måste man leta upp en amerikansk version? Fast då finns väl inte den på svenska?

Och Home Basic....Då kan man ju lika gärna ha kvar xp.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte vi att få tillgång till nån fullversion då?

Eller måste man leta upp en amerikansk version? Fast då finns väl inte den på svenska?

Och Home Basic....Då kan man ju lika gärna ha kvar xp.

:)

Hej

Jo du får ju "fullversion" av det du väljer...... de flesta hemanvändare kommer nog att välja Home Premium versionen plus att det är på svenska.

Ultimate versionen blir nog svindyr....... samt att har man en XP Home version så kanske

deninte går att uppgradera till Ultimate.

Sedan blir det med säkerhet en sk N version för Europa versionerna dvs att användare själva får ladda ner tex Media Playern ocm man väljer den som spelare.

Nu blev beta 2 provningen ett fiasko som jag ser det och vi får se med RC1 provningen men det man ska vara medveten om är att att man kör Ultimate versionen då.

Marknadsföring ala "Kiviks marknad".... :P

Sedan blir Vista med all säkerhet i princip ocrackbar eftersom den kommer att innehålla flera mekanismer för att kolla licensen.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, ja har hört om att eu är sura för att microsoft inte vill lämna ut en del koder, så att andra kan göra grejor till op:t som funkar lika bra.

Men det där med att man inte får med mediaplayern. Är det ett sätt för eu att straffa microsoft?

Det är ju vi användare som blir drabbade?

----------------------

Föresten: Börjar undra om det finns nån risk att vista blir en flopp? Precis som ME och 64.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, ja har hört om att eu är sura för att microsoft inte vill lämna ut en del koder, så att andra kan göra grejor till op:t som funkar lika bra.

Men det där med att man inte får med mediaplayern. Är det ett sätt för eu att straffa microsoft?

Det är ju vi användare som blir drabbade?

----------------------

Föresten: Börjar undra om det finns nån risk att vista blir en flopp? Precis som ME och 64.

:)

Hej

Att EU driver Media Spelaren är ju av rent pricipiella skäl för att upprätthålla konkurrens.

Sedan med Windows Vista har det då tillkommit punkter just för att få till konkurrens.

Konkurrens är ju bra för oss användare... ;D samt att alla intelligenta användare själv ska avgöra vad man kör... vill man köra MP11 så laddar man ju ner den på någon minut.

Nu är Mr Ballmer totalt "kör ivägg" angående sådant här och jag skulle önska att MS oftast alldeles lysande mjukvarufolk hade mer att säga till om.

Men nu är det här ett stort skitspel i sann amerikansk "bondfångaranda" och visst är det risk för en stor Vista flopp.... men rent grafiskt är ju Vista helt oemotståndlig.... :P

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken variant skall man titta efter?

Jag "tror" jag vill ha en som motsvarar dagens XP Pro. Jag vill kunna konfigurera anändarkonton och koppla upp mig mot domäner via VPN.

Hej

MS beskrivning ser ut så här, varje är då klickbar för mer info som egentligen inte ger

något mer info....  :P

http://www.microsoft.com/windowsvista/getr...ns/default.mspx

På en hemburk ser jag bara Home Premium som ett alternativ, MS nämner inte någonting om Aero för basic versionen.  Som den 1:a länken skriver så ska man då se upp om någon försöker sälja en Vista burk och det enbart ingår basic... :P

Försöker man söka  på detaljer vad som ingår hittar jag bara lösryckta rykten om detta.

Ultimate versionen hamnar säkert uppåt 4000:-  :P

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MS beskrivning ser ut så här, varje är då klickbar för mer info som egentligen inte ger

något mer info....  Tunga

Tänk att dom kan få ihop så lite info i så mycket text.  :o Fullständigt meningslöst egentligen, man kan undra varför dom går ut med sk info när dom ändå inget vill avslöja vad som skiljer versionerna.  ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MS beskrivning ser ut så här, varje är då klickbar för mer info som egentligen inte ger

något mer info....  Tunga

Tänk att dom kan få ihop så lite info i så mycket text.  :o Fullständigt meningslöst egentligen, man kan undra varför dom går ut med sk info när dom ändå inget vill avslöja vad som skiljer versionerna.  ::)

Har du inte hört talas om "amerikanskt ordskiteri"....  8)

Efter att ha kollat lite mer så är nog inte Home Premium heller något alternativ eftersom

man då blir pådyvlad MCE, återstår Business eller Ultimate... ;D

Sedan ska det var en version utan TPM.... ;D Man kan läsa bakvägen via hårdvarukraven.

http://www.microsoft.com/technet/windowsvi...fo/default.mspx

;D 8) ;D

Xp är iaf bra ..... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan ska det var en version utan TPM...

Och vilken version blir det då?

Hej

Tjau, Ultimate innehåller ju allt så då återstår Business, men just business är ju de som behöver TPM så förmodligen ingår TPM/bitlocker i business, men det går ju inte att se.

Svaret blir XP.... det här får de "lättledda" amrisarna reda ut först....  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsofts verktyg Vista Upgrade Advisor ger en mycket grov uppskattning om vilken version av Vista du behöver. Vidare så finns det en mycket bra översikt av vilka funktioner som ingår i vilka versioner i Windows Vista Beta 2 Product Guide, http://www.microsoft.com/downloads/details...;DisplayLang=en.

Precis som plun skulle jag rekommendera Ultimate eller Home Premium för hemmabruk. Att man får med Media Center i Home Premium är väl ingen fara? Vill man inte använda det så är det väl bara att låta bli? Samma sak med BitLocker som inte heller är obligatoriskt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som plun skulle jag rekommendera Ultimate eller Home Premium för hemmabruk. Att man får med Media Center i Home Premium är väl ingen fara? Vill man inte använda det så är det väl bara att låta bli? Samma sak med BitLocker som inte heller är obligatoriskt :)

Hej

Nu behöver då inte många MCE och ingenting är ju gratis.... :P

Men det kommer nog priser snart så man ser hur det ser ut.

Sedan lär det här OEM erbjudandet komma ganska snart för märkesburkar och det blir intressant vilken Vista version man kan uppgradera till dvs gratis..... ???

Basicversionen med Aero skulle nog duga alldeles utmärkt men det finns ju inte.

Prisättningen för just Ultimate måste nog sätta myror på i skallen på MS folk.

Intressant "mysterium" när man väl kollade hur det såg ut.... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt det här med Media Center.. är Media Center ett program som ingår i Windows eller är det ett eget operativ ?!

Om jag förstått er rätt efter att ha skummat igenom denna tråd så finns inte Aero glass i alla versioner av Vista eller har jag fel ?!

Varför inte göra Basicversionen av Vista med Aero och dom som inte vill ha Aero kan ha Basic eller nåt annat som skal.. och varför kan inte alla Vista versioner ha alla typer av skal, då borde det ju vara mkt enklare.. varför krångla till det så mkt.. borde vara så att man fick med alla skal med sedan för att använda exempelvis Aero så var man tvungen att registrera sig eller betala eller nåt liknande.. hade inte det varit smartare ?!

Tycker mest att denna sida inehöll en massa blaha, blaha, ingen info om vad som ingår i diverse versioner och vad som finns i en version och inte i en annan.. det är sån info jag vill ha.

http://www.microsoft.com/windowsvista/getr...ns/default.mspx

Som det är nu är det ju bara så tillkrånglat så man nästan ger upp det här med Vista..

Men hoppas det blir bra tillslut, för det jag vill ha är en version av Vista som innehåller flest funktioner och har Aero glass.. om det nu kommer att finnas en sådan version.

Sen det här ang. Media Player så tycker jag nog att det är bra att Media Player inte ingår i Vista.. varför? jo för på så sett så kanske fler och fler börjar använda andra program för att spela upp musik och film.. men MS förlorar ju på det, för att det blir färre som kommer att använda Media Player.. men men.

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt går ju i grund och botten ut på att tjäna pengar och därav alla dessa olika funktioner i oliva versioner. MS vill ju att folk ska köpa de dyrare versionerna och i Vista kommer det att finnas en inbyggd uppgraderingsfunktion där du via nätet uppgraderar till en bättre version.

Även om det kommer två N-varianter av Vista så lär det ju bli som med XP N-versionerna, att datorleverantörerna inte är ett dugg intresserade av att skeppa en version utan Media Player med sina datorer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...