Gå till innehåll

Frågor om växlingsfilen i Windows XP


nasarf

Recommended Posts

Hej,

Har läst samtliga trådar här om växlingsfilen och dess funktion, samt även länkarna till supportsidorna som Microsoft har.

Har blivit en del klokare, men ej tillräckligt.

När jag startar datorn har jag inställt så här.

C: Windows, enbart windows, inga andra program osv.

D: Samtliga program jag installerat EFTER installationen av Windows.

D: Växlingsfilen, har 2048MB RAM * 1.5 = 3072MB växlingsfilsstorlek.

Processortiden har jag ställt in för bakgrundstjänster istället för program. Så att kraften delas lika med det jag jobbar med samt det jag har i gång i bakgrunden.

Valet gjorde jag då det sitter en snabb processor i och fint moderkort mm.

Minnesanvändningen är inställd på systemcache istället för program. Gjorde denna änding nyligen för att förhoppningsvis få Windows förstå att den kan ta av RAM-minnet istället för hårddisken.

Men den vägrar.

Vid uppstart är växlingsfilen 101MB. Då finns inget annat igång, förutom det "vanliga" med div tjänster då.

Startar upp F-Secure, vips, 298MB i växlingsfil.

Startar sedan upp Internet Explorer 7, vips 350MB växlingsfil, då är det bara denna sida jag besöker.

Ser ingen mening med att ha 2048MB RAM om Windows i skrivande stund enbart använder sig av, 400MB RAM.

Min kunskap brister därmed då jag inte kan förmå Windows att sluta trakassera D: konstant.

Råd?

Med så mycket minne, flera kärnor i processorn, snabbt moderkort, bra hårddiskar, grafikkort som hänger med...

Tycker det borde flyta på bättre och kraften i burken fördelas bättre av Windows.

Har du ett klokt tips/förslag eller bara vill konversera lite om detta blir jag glad :)

//xpna

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ett mycket intressant fenomen i Windows.

Jag har 4GB minne och i min XP installation har jag stängt av växlingsfilen helt och hållet för att snabba upp.

Likt väl räknar Aktivitetshanterarens Prestandaflik upp växlingsfilens utnyttjande...

Jag testar nu i min Virtual PC 2007 där jag efter omboot har 0MB enligt Avancerade inställningarna.

Jag kontrollerar och konstaterar att ingen  C:pagefile.sys  skapats (enda disken här).

Men ändå så ökar Växlingsfilens utnyttjande mellan 200MB - 300MB när jag öppnar Firefox sessioner.

Skapas en 'Växlingsfil' i minnet ?  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag funnit lite relevant information från Microsoft Support.

http://support.microsoft.com/kb/889654

However, as more RAM is added to a computer, the need for a page file decreases. If you have enough RAM installed in your computer, you may not require a page file at all, unless one is required by a specific application.

"Ju mer minne som sätts in, dess mindre behov finns av växlingsfilen, förutsatt att inget program kräver denna."

When no page file exists, or the page file is insufficient, the system reserves some virtual memory in the physical memory for its paging needs.

"Om ingen växlingsfil finns eller om den är för liten, så skapas en låtsas-växlingsfil i minnet som täcker behovet."

:o ...härmed kan länken markeras [LÖST]  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, kan inte tycka mig frågan vara löst. Finns följdfrågor givetvis, ny tråd isf?

Okay, kör på då !

Kontentan av mitt förra inlägg blir alltså:

Tag bort växlingsfilen helt och hållet. 0MB i systeminställningen och släng filen på din D:-disk.

På grund av att vissa program är skrivna så att de kräver växlingsfil så kommer Windows i dessa fall

att skapa denna växlingsfil i ditt RAM minne.

Det blir alltså en RAM-disk som växlingsfilen hamnar i och som är mycket snabbare än disken samtidigt

som du använder dina 2048MB minne.

EDIT:

Jag har nu nollställt växlingsfilerna i systemet (Både för XP och Vista).

Kontrollerat och därefter manuellt taget bort resterna av (6,3GB) pagefile.sys från diskarna.

Allt ser ut som förut i Aktivitetshanterarna. Men vid monitorering av disk aktiviteterna (Read/Write I/O)

så är det lugnare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man söker på size of pagefile.sys på Google så får man ungefär 92.700 artiklar som förmodligen alla har rätt.  ;D

Dom som f.f. använder Windows XP kan med hjälp av "gurun" (populär titel i forumet nowdays)  Doug Knox lilla program PageFileMon  testa hur mycket pagefile som just din dator under en längre tid använder.

http://www.dougknox.com/xp/utils/xp_pagefilemon.htm

Ni kommer antagligen att förvånas över hur lite det är i förhållande till hur mycket windows "hissar upp" pagefilen när windows själv får bestämma storleken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kommer antagligen att förvånas över hur lite det är i förhållande till hur mycket windows "hissar upp" pagefilen när windows själv får bestämma storleken.

 

Jo men.... problemet är ju mer "hypotetiskt".

För den med en misskött hårddisk  som är tvärfull av massvis med nedladdningar så

blir det problem.  Ingen defrag på år o dag samt ccleaner.

Dito för den med för lite RAM minne.

Jag har själv aldrig kört med något annat än automagisk hantering.  Testat med att köra helt utan.

I det här fallet om det sitter 4GB RAM i en XP burk så skulle jag slå ifrån växlingsfilen...når man

4GB minnesanvändning eller 3 praktiskt så är nåt fel... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört länge utan växlngsfil (3GB RAM), och det fungerar utmärkt. Burken är blixtrande snabb och diskaktiviteten minimal.... Givetvis sköter man underhållet också... men som sagt, har man mycket ram, så är det bara att slå av växlingsfilen. Märker man några nackdelar, så är det ju bara att slå på igen.    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat plun.

Jo men.... problemet är ju mer "hypotetiskt".

Jomenvisst är det hypotetiskt. Som normalanvändare finns det ju ingen anledning att hålla på och laborera med detta.

För min del så är jag gärna på och "mixtrar" med sånt som möjligen kan vässa och ge lite extra skjuts till "burken". Sen om det verkligen gör det är väl mest en fråga om tro än bättre vetande.

F.n. har jag en fast pagefile om totalt 550 mb uppdelad på två olika hårddiskar (50 + 500) . Enl. pagefilemonitor använder min dator just nu totalt 18 mb på den ena och 20 mb på den andra.

Egentligen skulle jag ju reserverat 3000 mb för pagefilen om jag skulle följa windows rekommendation (1.5 x 2000 mb ramminne). Känns inte motiverat och jag kan inte se att behovet finns. Min filosofi när det gäller datorer är nämligen "bort med allt som inte behövs", och jag tycker nog att min burk känns som en "oljad blixt" jämfört med grannen Sven Svenssons zombie. Det känns bra för mig.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomenvisst är det hypotetiskt. Som normalanvändare finns det ju ingen anledning att hålla på och laborera med detta.

För min del så är jag gärna på och "mixtrar" med sånt som möjligen kan vässa och ge lite extra skjuts till "burken". Sen om det verkligen gör det är väl mest en fråga om tro än bättre vetande.

Min filosofi när det gäller datorer är nämligen "bort med allt som inte behövs", och jag tycker nog att min burk känns som en "oljad blixt" jämfört med grannen Sven Svenssons zombie. Det känns bra för mig.  :)

Jo och frågan är ju mer än hypotetisk för en burk  där användaren struntat i defragmentera samt städa ur datorn.

Sen kan man kolla in många datorer där p2p proggen konstant är igång...en ikon i systray... :D  undra vad den betyder.... ???  ::)

Många vet ju inte ens hur man kollar hur mycket man använt samt har kvar på sin hårddisk..

Summan av kardemummam blir kaosburkar där bla då växlingsfilen får det jobbigt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man kolla in många datorer där p2p proggen konstant är igång...en ikon i systray... Cheesy  undra vad den betyder.... Va?  Rullande ögon (ironi)

Många vet ju inte ens hur man kollar hur mycket man använt samt har kvar på sin hårddisk..

Summan av kardemummam blir kaosburkar där bla då växlingsfilen får det jobbigt....

Jag blir alltid lika fascinerad av alla små ikoner som Sven Svensson har "där nere bredvid klockan" och som Sven inte har den blekaste aning om när, hur och varför de kommit dit. Sven brukar fråga mig om jag kan ta bort dom. Svens växlingsfil har lagt av och är sjukskriven p.g.a. utmattningsdepression :o :o :o 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startar datorn har jag inställt så här.

C: Windows, enbart windows, inga andra program osv.

D: Samtliga program jag installerat EFTER installationen av Windows.

D: Växlingsfilen, har 2048MB RAM * 1.5 = 3072MB växlingsfilsstorlek.

Processortiden har jag ställt in för bakgrundstjänster istället för program. Så att kraften delas lika med det jag jobbar med samt det jag har i gång i bakgrunden.

Minnesanvändningen är inställd på systemcache istället för program. Gjorde denna änding nyligen för att förhoppningsvis få Windows förstå att den kan ta av RAM-minnet istället för hårddisken.

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Med denna ändring och en dags provande nu så märker jag att växlingsfilen ligger konstant runt 400-450MB oavsett vad jag gör med datorn, dvs,

Och datorn tuggar på snabbt som tusan både med program och bakgrundstjänster. Tycks ha kommit på en bra lösning för just min dator då :)

//xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...

Jag har stängt av växlingsfilen sedan några månader och allt fungerar perfekt. Har tydligen inga program som kräver växlingsfil. Nu har jag dock inte så väldigt mycket RAM (se signatur).

Stängde mest av den för att spara utrymme. Inte för att jag behöver det, men jag tycker det är kul att se hur lite utrymme jag kan klara mig med för Windows + program.

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, använder man inga särskilt minneskrävande program, och håller ned antalet processer, klarar man sig med 1 gb och ingen växlingsfil.

Jag har gjort det på en bärbar som mest används för navigation, men även är uppkopplad emellanåt. Inklusive antivirus och brandvägg används ca 150 mb ram, fördelat på 15 processer. 1 gb ram, och inget behov av växlingsfil. Det gör ju också att batteriet räcker längre (mindre diskaktivitet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och jag är nere på 12 processer och ca 90 MB RAM inkl. brandvägg & antivirus. Har datorn mest för internet, dokument, PDF, och någon enstaka bildbehandling i GIMP. Känns helt OK att skippa växlingsfilen. Tack vare detta använder jag mindre än 1 GB på C: inräknat XP SP3 och alla program. !!!!!

LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...