Gå till innehåll

Windows 7 - en stor lögn?


e-son

Recommended Posts

Jag har svårt att tro att kärnan är densamma i Vista och 7an.

Visserligen ser det mesta ut precis som i Vista men en hel del av de väl beprövade funktionerna

fungerar inte längre i 7an. Missar i grundläggande funktioner som backup, DVD-bränning m.m.

får mig att tro att man trots allt bygger om i huset.

Jag noterar att sidpanelen inte längre drar sina 4-14% CPU utan numera nöjer sig med 1%  eek

Kan det vara så att man börjat ta bort gamla XP ur Vista och skapar den 'nya' 7an utan ryggsäcken !?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Jag har svårt att tro att kärnan är densamma i Vista och 7an.

Visserligen ser det mesta ut precis som i Vista men en hel del av de väl beprövade funktionerna

fungerar inte längre i 7an. Missar i grundläggande funktioner som backup, DVD-bränning m.m.

får mig att tro att man trots allt bygger om i huset.

Jag noterar att sidpanelen inte längre drar sina 4-14% CPU utan numera nöjer sig med 1%  eek

Kan det vara så att man börjat ta bort gamla XP ur Vista och skapar den 'nya' 7an utan ryggsäcken !?

En snabb ryggsäck i så fall. ;):)

Windows 7 parallellt med Vista på kernel-nivå (operativsystemkärna) så är de båda OS:en identiska. Alltså långt långsammare, upp till 40 procent, än Windows XP.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har ju "hällt ur cementen" som någon beordrade skulle finnas i Vista....

Longhorn dansade fram lika som Windows 7....  så visst kan det väl definieras som en blåsning.

Att det sedan skulle ta 1 år till att fixa till WIndows 7 tror inte jag på och MS måste ha pluring till sina aktieägare annars

åker Ballmer....  troligen ute till sommaren  ;) 

Sen vad som blir molntjänster återstår att se.... :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag hade nog förväntat mig lite mer av Windows7 om jag skall vara ärlig, efter att ha läst detta så vet man inte vad man skall tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Kan tyvärr också tänka mig det, vi har ju gått på den en gång innan...

Inte jag, jag var skeptiskt till Vista redan från början...efter att ha sett systemkraven. Sen fattade jag aldrig behovet av Vista heller när man nu hade ett både snabbt och väl fungerande OS som XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Sen fattade jag aldrig behovet av Vista heller när man nu hade ett både snabbt och väl fungerande OS som XP.

Mest bara för $ ?

Enda orsaken jag kan komma fram till, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova själv, kör Win7 på gammal hårdvara och det fungerar klockrent. Det är defentivt en prestanda förbättring jämfört med någon tidigare Windows release. De features som finns är absolut - relevanta, men många handlar om en upphottning av de features som man släppte med Windows Vista. Skulle vilja jämföra Win2000 -> Windows XP med WinVista -> Win7 (Som det borde vart i version 1.0)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Prova själv, kör Win7 på gammal hårdvara och det fungerar klockrent. Det är defentivt en prestanda förbättring jämfört med någon tidigare Windows release. De features som finns är absolut - relevanta, men många handlar om en upphottning av de features som man släppte med Windows Vista. Skulle vilja jämföra Win2000 -> Windows XP med WinVista -> Win7 (Som det borde vart i version 1.0)

XP kör man till och med på en P3 400 Mhz med 128 MB internminne, även om det blir lite segt. :D

Jag förstår fortfarande inte riktigt varför vi behöver ett nytt Windows alls, det finns ju ett som fungerar förträffligt. Släpp en SP4 med DirectX 10 istället. ;)

Microsofts största problem var att de lyckades (med lite hjälp) få till ett så pass bra OS att de inte kunde följa upp det med ett bättre. Samma problem som JM Jarre hade när han skapade och spelade in skivan Oxygene 1976. Han lyckades aldrig göra nåt bättre.

Men visst skall jag ge Windows 7 en chans, fattas bara annat.

Räcker en P3 400 Mhz? 128 MB internminne och en hårddisk på 4GB?

(skojar lite med dig här) ;):)

Vi får väl vänta och se hur det blir när det är klart. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör Win7 på gammal hårdvara och det fungerar klockrent. Det är defentivt en prestanda förbättring jämfört med någon tidigare Windows release.

Stämmer nog inte riktigt det där.

Min uppfattning är att XP, som DimensionX var inne på är nog det windows-system som hittills är bäst vad gäller prestanda.

Men W7 är och andra sidan bara en beta just nu och mycket kan fortfarande hända, både vad gäller prestanda och annat. Förhoppningsvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han körde M3 (milsten 3). De första milstenarna var i stort sett identiska med Vista. Varför han nu inte körde med pre-betan förstår jag inte. Hypen kan fortsätta...  ;)

Som Microsoft sagt så kommer man optimera Win7 mer än vad som syns i pre-betan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Han körde M3 (milsten 3). De första milstenarna var i stort sett identiska med Vista. Varför han nu inte körde med pre-betan förstår jag inte. Hypen kan fortsätta...  ;)

Som Microsoft sagt så kommer man optimera Win7 mer än vad som syns i pre-betan.

Så mycket att man till och med kommer i närheten av XP? Vad jag vill se är små systemkrav och ett blixtsnabbt Windows. Titta bara på webbläsarna, för varje ny version så ökar farten hela tiden. Nya Opera 9.62 var vässad ytterligare. Nya Firefox var också snabbare. Och inte kräver de bättre hårdvara för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Det är så här.........

Eftersom jag uteslutet kör med tredjepartsprogram så är det viktigaste för mig........

1.Små systemkrav, W7 skall fungera bra, även på en äldre dator

2.Snabbt som en vessla.

3.Ordentligt stabilt

4.Kompatibelt med allt som redan släpps så långt som det bara går

5.Och inget krångel, det skall installeras, sen kör man bara

Sen vill jag se något som verkligen ÄR ett lyft från XP, Vista var det definitivt inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst är det bra? Då kan ju ni som tycker är XP är bäst köra kvar på det och andra som gillar Linux kör på det. Vi som gillar W7 kan då få det för oss själva.. ;-)

Usch jag blir så trött på det här...

Kan vi inte enas om att vi går tillbaka till pinnar att rita siffror i sanden istället...

Och så leker vi med kottar och använder kulram och griffeltavla... ;D

visst var allt bra mycket bättre förr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Men visst är det bra? Då kan ju ni som tycker är XP är bäst köra kvar på det och andra som gillar Linux kör på det. Vi som gillar W7 kan då få det för oss själva.. ;-)

Support till 2014 var det har jag för mig?

Kör på du. Var startmenyn bra? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Men visst är det bra? Då kan ju ni som tycker är XP är bäst köra kvar på det och andra som gillar Linux kör på det. Vi som gillar W7 kan då få det för oss själva.. ;-)

Usch jag blir så trött på det här...

Kan vi inte enas om att vi går tillbaka till pinnar att rita siffror i sanden istället...

Och så leker vi med kottar och använder kulram och griffeltavla... ;D

visst var allt bra mycket bättre förr?

Kollar vi XP till Vista så...var det nog tyvärr bättre förr, såvida man inte är "hängiven beundrare" av Vista förstås. Frågan är väl om MS kan reparera förtroendet med W7. Hoppas det, för jag vill också ha något som verkligen "är ett lyft" från XP. Annars finns det väl kanske inte så stor orsak att byta mer än att supporten stryps 2014?

Så, kom igen nu MS och ge oss något som verkligen är bättre än XP. Klarar ni av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på sätt och vis sant att det "bara" är en utveckling av Vista, iaf om man ser på kärnan

Vista, 6.0, Win 7, 6.1

på samma sätt som XP "bara" var en utveckling av win2000 (5.0 --> 5.1) och vista av xp osv osv.

så på sätt och vis är ju Windows 7 bara en förbättrad nt 3.1 samma kärna som utvecklats hela vägen.

Tycker att rubriken "lögn" är lite missvisande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst är det bra? Då kan ju ni som tycker är XP är bäst köra kvar på det och andra som gillar Linux kör på det. Vi som gillar W7 kan då få det för oss själva.. ;-)

Support till 2014 var det har jag för mig?

Kör på du. Var startmenyn bra? ;)

Eftersom jag kör 32-bitars W7 ser ju Startmenyn ut som i Vista och jag gillar ju den. Den klassiska har jag övergett, precis som XP och 3.11...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...