Gå till innehåll

Dags att testa Windows 7 beta 1!


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Har lite frågor gällande W7 beta1 eftersom jag aldrig testat ett OS i beta och inte heller kört Vista.

Förmodar att installationen är liknande XP, men sen när OS är installerat så måste man ju oftast lägga in vissa drivare till moderkortet som t.ex. raid och det inbyggda nätverkskortet.

Vilka drivare använder man då av dom som finns på skivan tillhörande moderkortet?

Övriga installationer av program, drivare mm. som inte finns angivet stöd för W7, är det Vista man skall köra på då?

Behöver man isf. köra dom i något kompatibelitetsläge eller är det bara att köra igång dom?

Brukar det vara några begränsningar i beta OS?

Någon som har en uppfattning av vilken vilken full version beta1 kommer att motsvara, ex. home, pro, enterprise?

Något annat man bör tänka på när man testar W7 beta1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationen av Windows 7 är i grova drag likt XP, det är samma typ av frågor i stort sett.

Det som är bra med Windows 7 är att många drivrutiner redan finns med på skivan, och om de saknas på skivan så finns det ett stort antal drivrutiner på Windows Update att installera. Om du trots detta saknar drivrutiner eller vill ha utökad funktionalitet i en drivrutin så kan du använda drivrutinen för Windows Vista, eftersom Vista-drivrutiner är kompatibla med Windows 7.

Vad gäller program så är det bara att tuta och köra, Windows 7 känner automatiskt av eventuella problem och erbjuder dig då kompatibilitetsläge.

En begränsning är ju att den är tidsbegränsad och slutar att fungera i sommar :)

Den version som släppts/läckt är Ultimate-versionen, den version som innehåller alla funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter kanon...jo tidbegränsningen känner jag till men det är ju inget konstigt :)

Då är det bara att hålla ögonen öppna nu så man inte missar när den släpps :blink:

Skall bli kul att testa eftersom jag inte aldrig haft Vista på någon dator jag jobbat med, så det är bara att skaffa ny hdd så man kan köra den separat utan att riskera sin vanliga.

För det går väl att installera W7 på ex. enhet F: och sedan bara ändra bootordningen i bios beroende på vilket OS man vill starta, eller finns det smidigare lösning?

Vill dock ha den på separat hdd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter kanon...jo tidbegränsningen känner jag till men det är ju inget konstigt :)

Då är det bara att hålla ögonen öppna nu så man inte missar när den släpps :blink:

Skall bli kul att testa eftersom jag inte aldrig haft Vista på någon dator jag jobbat med, så det är bara att skaffa ny hdd så man kan köra den separat utan att riskera sin vanliga.

För det går väl att installera W7 på ex. enhet F: och sedan bara ändra bootordningen i bios beroende på vilket OS man vill starta, eller finns det smidigare lösning?

Vill dock ha den på separat hdd.

Jag tänker själv använda dual boot istället för att köra i Virtual PC som jag testat tidigare. Släng in en ny hårddisk, formatera den så att den blir igenkänd av ditt nuvarande system. Lägg i DVD-skivan för W7 beta 1 och installera som vanligt mot nya hårddisken. Välj system när du startar.

Nedladdningsracet börjar 21.00 svensk tid IKVÄLL 9 januari på denna länk bland annat http://www.microsoft.com/windows/windows-7/ Betan kan BARA laddas ner som en iso-fil, inte beställas på media från Microsoft. I alla fall inte än så länge. Betan upphör att gälla efter 1 augusti 2009.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter kanon...jo tidbegränsningen känner jag till men det är ju inget konstigt :)

Då är det bara att hålla ögonen öppna nu så man inte missar när den släpps :blink:

Skall bli kul att testa eftersom jag inte aldrig haft Vista på någon dator jag jobbat med, så det är bara att skaffa ny hdd så man kan köra den separat utan att riskera sin vanliga.

För det går väl att installera W7 på ex. enhet F: och sedan bara ändra bootordningen i bios beroende på vilket OS man vill starta, eller finns det smidigare lösning?

Vill dock ha den på separat hdd.

Hej!

Alldeles ny på detta ställe. Kom i kontakt med Andreas häromdagen genom Win 7 betan, så hade han ju adressen hit så fint i sin sig ;)

Jag installerade betan igår. Dual-bootar med Vista, det fungerade helt smärtfritt. Det var bara att boota upp på win 7 skivan och installera på den partition jag ville. Sen hade man Win 7 och Vista i boot-menyn.

Gick i ett naffs att installera både bärbara (32bit) och stationära (64bit). Tog omkring 25 min.

Hepp på er!

/Relnah

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man undrar ju var vissa skribenter får allt ifrån... :rolleyes:

För att kunna köra betan krävs det att man har en dator med en processor på 1 gigahertz samt 1 gigabyte minne, 16 gigabyte ledigt hårddiskutrymme och 128 megabyte grafikminne. Det krävs också att man har en dator med Windows Vista och service pack 1.

http://www.idg.se/2.1085/1.204382/i-dag-sl...en-av-windows-7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nedladdningsracet börjar 21.00 svensk tid IKVÄLL 9 januari på denna länk bland annat http://www.microsoft.com/windows/windows-7/ Betan kan BARA laddas ner som en iso-fil, inte beställas på media från Microsoft. I alla fall inte än så länge. Betan upphör att gälla efter 1 augusti 2009.

Betan finns här, så slipper ni teckna konto eller bli utan:

http://thepiratebay.org/torrent/4632608/Windows_7_Beta

kentan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så här:

Jag startade upp windows 7-installationsskivan inifrån windows xp. Där gavs jag tillfälle att välja nyinstallation eller uppgradering. Jag valde nyinstallation.

Jag fick då välja var jag ville placera windows 7 och valde en tom partition på 30 GB som hos mig har beteckningen F.

Datorn startade om och då startade installationen på vald partition.

När installationen var klar så hade installationen skapat två alternativ (dualboot) där jag kunde välja vilket operativ jag ville starta upp, windows 7 eller earlier version (d.v.s. windows xp).

Ett bra program att använda för att e.x. byta ut beckningen "earlier version" till "windows xp" är "EasyBCD. Med det kan man också sedan "plocka bort" dualboot-alternativet om man så småningom avinstallerar windows 7. Installera EasyBCD i windows 7.

http://neosmart.net/dl.php?id=1

Finns säkert de som gjort annorlunda, men eftersom jag kör dualboot med windows xp och windows 7, som du tänkt göra, så svarar jag dig med denna varianten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...