Gå till innehåll

Google Earth 5.0


Superlight

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Ny betaversion, 5.0.11337.1968. ;)

* Historical imagery from around the globe

* Ocean floor and surface data from marine experts

* Simplified touring with audio and voice recording

* Now installed using Google Updater

Den sistnämnda nyheten kunde jag vara utan. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte använt Google Earth på länge (delvis då man inte ens längre får bestämma installationsmapp m.m., ogillar program som begränsar mig och sprider mappar över halva C: :angry: ). Ser nu på Filehippo att installtionsfilen endast är ca 500 KB. Är det en sån där "onlineinstallation" som laddar ner programmet? Då version 4.3 var över 7 MB så kan de ju knappast ha bantat den så hårt som till 500 KB... eller?

EDIT: "* Now installed using Google Updater" kanske förklarar det hela... hm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte använt Google Earth på länge (delvis då man inte ens längre får bestämma installationsmapp m.m., ogillar program som begränsar mig och sprider mappar över halva C: :angry: ). Ser nu på Filehippo att installtionsfilen endast är ca 500 KB. Är det en sån där "onlineinstallation" som laddar ner programmet? Då version 4.3 var över 7 MB så kan de ju knappast ha bantat den så hårt som till 500 KB... eller?

EDIT: "* Now installed using Google Updater" kanske förklarar det hela... hm...

Du missade tydligen mitt inlägg. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag missade inlägget :o

Han får nog testa Live Essentials.... :P

Sen finns det ju fördelar med sådana här snurror också inte minst för datoranalfabeten..... :)

Allt som har med "Live" att göra är det sista jag släpper in i datorn! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade just GE på en skräpinstallation av XP SP3. Installationen var ju behäftad med irritation från början till slut - utöver tidigare nämnt "problem" med Google Updater så fick jag starta DCOM-tjänsten då GE/GU använder Windows Installer. Vidare så hade jag, precis som väntat, inget som helst val vilken mapp programmet skulle ligga i eller vilka genvägar jag ville ha.

Att GE i sig är trevligt hjälper inte, i sin nuvarande form är programmet inte välkommet på min fina XP-installation. :(

(ps. GU ville ansluta till nätet helt plötsligt, minuter efter att jag hade stängt GE.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. Men när jag skulle öppna http://www.idg.se/2.1085/1.209500/har-ar-d...;img=8#selected fick jag meddelandet att den inte kunde öppnas. Därpå blev det svart i rutan. :o Helsvart, kom inte åt något. :blink:

Du saknar väl nåt.... :)

Klart häftigt neråt civiliserade trakter....

snapshot7_1cXpmy.png

Sen flyger man numera överallt via sökrutan... (om man vill)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C:\Program\Google\Update\GoogleUpdate.exe autostartar utan att vara synlig i Uppstart i CCleaner. :angry: I Autoruns hittade jag den i fliken Scheduled Tasks. Nu hittas den inte längre där. :)

Tog mig en Windows session och Googles updater är ju klart smakligare än Live Essential grunxet.

Värsta "skit" jag använt som installer och det sänkte min W7 burk totalt.... förbenat irriterande när man inte ser vad o vart som installeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker att uppdateraren startar då programmet är igång. Men jag föredrar att kolla manuellt, och GE är ju inte igång dagligen, så det finns ingen anledning att uppdateraren skall vara det, i min dator. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker att uppdateraren startar då programmet är igång. Men jag föredrar att kolla manuellt, och GE är ju inte igång dagligen, så det finns ingen anledning att uppdateraren skall vara det, i min dator. ;)

Visst är det så.... knepigt för jag bytte till W7 burken och där får man setuperna rakt av utan Googles updater, i XP hoppade den igång.

Får undersöka lite....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så.... knepigt för jag bytte till W7 burken och där får man setuperna rakt av utan Googles updater, i XP hoppade den igång.

Får undersöka lite....

Exakt vad heter installationsfilen? Kanske går att leta reda på… B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vad heter installationsfilen? Kanske går att leta reda på B)

Crashade W7 burken med Google Earth.... :P

Hursomhelst så i XP burken så har man ett ramverk för alla applikationer, precis som Live Essentials

Kan vara att det följer med Google Desktop, orkar inte starta XP burken.

La även in Chromen och den är fin i W7.... rasande snabb B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

PeTOdZuEg.gif

Installationen var ju behäftad med irritation från början till slut - utöver tidigare nämnt "problem" med Google Updater så fick jag starta DCOM-tjänsten då GE/GU använder Windows Installer.

Nej, DCOM Server Process Launcher behövs inte för att kunna använda Windows Installer, dock behövs den för att WI skall starta automatiskt. Min DCOM har startmetod Manuellt, och likaså WI. För att installera något som använder WI, får jag öppna Tjänster och knuffa igång WI manuellt. B) Att Windows Update inte fungerar är en annan sak… :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PeTOdZuEg.gif

Nej, DCOM Server Process Launcher behövs inte för att kunna använda Windows Installer, dock behövs den för att WI skall starta automatiskt. Min DCOM har startmetod Manuellt, och likaså WI. För att installera något som använder WI, får jag öppna Tjänster och knuffa igång WI manuellt. B) Att Windows Update inte fungerar är en annan sak… :rolleyes:

Hmm... Windows Installer vägrar starta om inte DCOM är igång! Så har det alltid varit på min dator i alla fall. Om DCOM är avstängd så försöker installationen visserligen starta, men den kommer ingen vart och till slut säger Windows att tjänsten Windows Installer inte kunde starta. Men så fort jag startar DCOM löser det sig.

På den här länken får man endast ner Google Earth 5.0. Slipper det som man igentligen inte är intresserad av.

http://dl.google.com/earth/client/current/GoogleEarthWin.exe

/M

Den där länken leder ju också till det lilla 500 KB programmet?

Noterade förresten när jag hade avinstallerat Google Earth - och rensat - att rester av dess Windows-tjänst fanns kvar... inte snyggt.

Apropå pluns tidigare inlägg om program som installerar sig och lägger sig överallt, så kan jag rekommendera ZSoft Uninstaller (ZSU). Litet smidigt gratisprogram där man kan låta analysera hela C: (till exempel) före en installation. Sedan installerar man vad man vill, kör ZSU igen och får en logg över vad som skett - nya filer, nya registerposter. ZSU kan som namnet antyder även avinstallera ett program baserat på den info man får. ZSU är ju inte lika kraftfullt som snapshots av systemet, tror jag, men ett bra alternativ i vissa fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
  • 3 månader senare...
  • 7 månader senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...