Gå till innehåll

Computer Sweden sågar Outlook, på helt ofattbara grunden


Recommended Posts

Såg artikeln med, 1an och 3an motsäger ju nästan varandra, och 1an är ju kanske ointressant, vem har 4gb mail!?

Och tror inte att artikeln påverkar så många iaf, Outlook körts ju oftast i större miljöer, företag, skolor, sjukhus..

tror inte att man byter bort ett väl inarbetat program som Outlook till t.ex Thunderbird, kostnader kostnader, omlärning av personal och antagligen missar man då delar av möjligheten att centralt och enkelt administrera klienter.

Och som sagt, mail är mail, man behöver ju kanske inte skicka flashfilmer och CSS stylade mail!? vilket om det hade varit möjligt med säkerthet hade varit en fin fin väg att smyga in diverse trojaner!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv gått över till Thunderbird efter många års användande av Outlook men kan inte hålla med om något av det i artikeln. Jag bytte därför att jag föredrar gratis och Mozilla framför dyrt och Microsoft, inte för att jag tyckte Outlook i sig var dåligt.

Visst är Outlook tyngre än Thunderbird men men det beror nog snarare på att det har så många fler användningsområden utöver ren mailhantering än att det skulle vara dåligt programmerat. Och som si3rra var inne på så verkar skribenten ha ganska skumma mailvanor och borde nog snarare se över dem än fundera på vilken mailklient han ska använda.

Och inte orka rensa upp flera GB för hand? Nä det skulle nog fasen inte jag heller orka, därför rensar/organiserar jag EFTERHAND och låter inte allt samlas i en salig röra under flera år. Nä det där var ingen genomtänkt artikel, kanske ett utbrott i frustration när han insåg att han kanske borde tagit tag i städandet tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner att jag måste dela med dig av denna artikel. Computer Sweden sågar Outlook vid fotknölarna på helt absurda grunder. "Oläsbara mail", vem tusan skickar Flashfilmer eller formulär inbakade i sina mail??

http://www.idg.se/2.1085/1.211072/tre-skal...asta-ut-outlook

Jo men "crap är crap".... har suttit och städat 3 burkar idag.

I 2 av dom så "tjötades" det om att det var en ogiltig licens.

Ersatte Outlook med Thunderbird i samtliga burkar.

I 2 av dom med lite mer kunniga användare med Thunderbird 3 som kör en riktigt rapp MySQL databas för mailhantering B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Jag använder Outlook Express och har gjort det i alla dessa år, och tycker att det fungerar super fint. Kan ta lite tid att öppna för att den ska söka om det finns nya mail.

I Vista så anänder jag Windows Mail och även där....helt ok :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Kan ta lite tid att öppna för att den ska söka om det finns nya mail.

Det går ju att slå av, om du har den ställd på SökEfterNyaVidStartup.

Det är mycket bättre att själv välja när man vill Skicka/TaEmot, dvs man ska ju heller inte ha den ställd så den Direkt skickar nya mail så fort man klickar på Skicka i själva det nykomponerade mailet.

Måste ju vara bättre att man först hinner läsa igenom mailet där det ligger i Utkorgen, det borde ALLA göra innan de skickar sina många ggr oläsliga mail ...

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste ju vara bättre att man först hinner läsa igenom mailet där det ligger i Utkorgen, det borde ALLA göra innan de skickar sina många ggr oläsliga mail ...

/LbL!

Eller så läser man igenom innan man klickar på 'Send', precis som man gör när man skriver inlägg på diverse fora.

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Eller så läser man igenom innan man klickar på 'Send', precis som man gör när man skriver inlägg på diverse fora.

Ja, det oxå, eller så kan man ju klicka på ÄNDRA här ... VÄLDANS användbart (ibland...)! :rolleyes:

Men när man läser igenom ett nykomponerat mail, så ser man ju faktiskt inte formateringen (typ radbrytningarna som läggs in av mailprogrammet efter 72-tecken per rad, osv) av det, utan det ser man först när man klickat på Send och sen läser det där det ligger i Utkorgen.

I ett redan IvägSkickat mail är det ju väldans svårt att senare klicka på ÄNDRA ... :P

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när man läser igenom ett nykomponerat mail, så ser man ju faktiskt inte formateringen (typ radbrytningarna som läggs in av mailprogrammet efter 72-tecken per rad, osv) av det, utan det ser man först när man klickat på Send och sen läser det där det ligger i Utkorgen.

Vilka mailprogram lägger in radbrytning efter 72 tecken? Bara så att jag kan undvika dom.

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kändes som att någon blev förbannad för att Outlook inte ville bete sig som ägaren ville så han skrev det här.

Har använt både Outlook Express och Thunderbird. Tycker inte att någon av de riktigt är "bättre" än de andra, utan kör Thunderbird bara för att jag nu har vant mig vi det och att det är lättare att fixa en backup av Thunderbirds mail.(Kopierade från en burk med Win2K och Outlook Express till en Vista med Office Outlook och det var lagomt roligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Kopierade från en burk med Win2K och Outlook Express till en Vista med Office Outlook och det var lagomt roligt.

Alltså; man kan ju själv definiera var Outlook Express' mail ska förvaras.

Jag har allt sånt i:

C:\Lager\OE-Mail

C:\Lager\Favoriter

C:\Lager\SendTo

C:\Lager\Quick Launch

C:\Lager\Proof

C:\Lager\Konton

C:\Lager\Address Book

Så är det bara att köra backup på hela C:\Lager\ sen.

Ska man ominstallera Win så har man ju då allt där sen, bara att åter peka allt dit i nästa Win man installerat.

Då hjälper det ju om man använder Tweak UI för att ställa in sökvägarna i den nya Win.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Kopierade från en burk med Win2K och Outlook Express till en Vista med Office Outlook och det var lagomt roligt.

Alltså; man kan ju själv definiera var Outlook Express' mail ska förvaras.

Jag har allt sånt i:

C:\Lager\OE-Mail

C:\Lager\Favoriter

C:\Lager\SendTo

C:\Lager\Quick Launch

C:\Lager\Proof

C:\Lager\Konton

C:\Lager\Address Book

Så är det bara att köra backup på hela C:\Lager\ sen.

Ska man ominstallera Win så har man ju då allt där sen, bara att åter peka allt dit i nästa Win man installerat.

Då hjälper det ju om man använder Tweak UI för att ställa in sökvägarna i den nya Win.

/LbL!

Ehhhm, naeee.....

Först måste man se till att ha Outlook Express och Office Outlook på samma dator för att kunna importera till Office Outlook.

Du tänker på backup från Outlook Express till Outlook Express, vilket inte är några problem alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt är det kanske lite fel att såga något bara för att det är jobbigt att flytta till/från det. Det är väl ändå hur det fungerar medans man använder det som borde vara det viktiga?

Jag sågar ingenting, men jag tycker att import och export av meddelanden bör fungera lite enklare då programmen är från samma tillverkare.

Hävdar fortfarande att jag tycker att både Outlook Express och Mozilla Thunderbird är bra program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...