Gå till innehåll

Tagit/ska ta spruta mot svininfluensan


Stim

Recommended Posts

Visst är det. Hoppa ner från ett stup är även det gratis.

Men det är inte det jag menar riktigt utan bara känner att jag inte har behov av det och sedan känns det som vaccinet inte är tillräkligt utprovade och känns halft som halft osäkert. Någon nyligen hade väl även dött efter tagit sprutan. Säkert i följd av andra saker men ändå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personen i fråga hade just genomgått en hjärttransplantation och vaccinet kan ha bidragit till att det stöttes bort.

För egen del var det ett enkelt val... tillhör ingen riskgrupp, men gjorde det för min omgivnings skull lika mycket som för min familjs. Sen är det sagt så här: ju fler influensaliknande biverkningar man får av sprutan desto svårare hade svininfluensan tagit om man smittats. Fy vad jag hade blivit sjuk då, hade ledvärk och feber i två dagar efter sprutan. Glad att jag inte chansade.

Manneman

Redigerad av Manneman
Jag råkade svära... sorry
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara för familjen man skulle ta sprutan (själva kommer att ta) men pga omgivning får det vara och väntar på alla andra ska ta så slipper jag själv göra det. :)

Ju fler som tar desto mindre anledning för mig att ta. Känns för osäkert och även om man är fullt frisk så väntar jag hellre på hela landet tagit. :rolleyes:

Får se hur det blir längre fram, men för närvarande inte aktuellt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personen i fråga hade just genomgått en hjärttransplantation och vaccinet kan ha bidragit till att det stöttes bort.

För egen del var det ett enkelt val... tillhör ingen riskgrupp, men gjorde det för min omgivnings skull lika mycket som för min familjs. Sen är det sagt så här: ju fler influensaliknande biverkningar man får av sprutan desto svårare hade svininfluensan tagit om man smittats. Fy fan vad jag hade blivit sjuk då, hade ledvärk och feber i två dagar efter sprutan. Glad att jag inte chansade.

Manneman

Transplantationen gjorde inte nyligen, det var flera år sedan.

Men det stöttes bort, det var rätt.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående vaccinet för svininfluensan! Det är så att det är bara forskare inom läkarvetenskapen som vill kontollera om det fungerar eller ej. Själv tänker jag inte ta denna, även om det skulle hjälpa? Så tror jag inte på detta, tyvärr!! Positivt tänkande och en klyfta vitlök gör samma verkan. Vitlök är ju nyttigare också, för de som kan äta denna. Skiva en vitlöksklyfta i små skivor och lägg på en macka, det är nyttigt. Virusen hatar denna produkt.

Det var det om detta. ÄLSKAR VITLÖK, FAKTISKT!!!!!! RÅ!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående vaccinet för svininfluensan igen, jag misstänkte ganska länge att saken vara en anledning att fylla på satsbudgeten med momspengar då budgeten verkar ligger på botten men den tanken gick snabbt upp i rök när beslutt om vaccinet skulle vara gratis att ta. I Sverige i alla fall, andra länder kanske en kostnad tas ut för det, jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att de flesta länder resonerar som Sverige att kostnaden och problemen blir större om många insjuknar samtidigt, därför är det bättre att erbjuda det gratis så så många som möjligt kan/vill ta sprutan.

Jag har tagit den mest pga hänsyn till andra. Det är ytterst lite läkemedel som hamnat i denna kroppen genom åren så tror inte detta är droppen som får det att rinna över. Jag blev dock också riktigt dålig av den dagen efter med frossa, ledverk, huvudvärk, trötthet, illamående i två dagar, men sen blev det snabbt bättre igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast du är väl ute bland folk, vänner, ute och handlar i affärerna osv osv och de kan ju vara smittade och på så sätt över för smittan till dig :P

Jo ute bland folk, jo det händer! Åker o handlar ngn gång per månad!

Men sedan jag lämnde storkontorsmiljö, storstad, tunnelbanor, flyg runt om på olika kontinenter, för ett mera tillbakadraget liv i skogen, så har jag aldrig varit sjuk! ( Nu mer än 5 år).

Vistas mycket ute tack vare mina 4benta kompisar.

Jag o min fru har blivit rena eremiterna!

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker defenetivt att man skall ta den om inte för sig själv så sin familj.

Men här är det brist på vaccinet. Kanske att man får den innan jul.

I den närmaste skolan jag bor(kålltorpsskolan)lvar 50% sjuka förra veckan.

I skåne vet jag att det fungerar bättre.Där blir man kallad.

Men inte här inte.Skandal tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo ute bland folk, jo det händer! Åker o handlar ngn gång per månad!

Men sedan jag lämnde storkontorsmiljö, storstad, tunnelbanor, flyg runt om på olika kontinenter, för ett mera tillbakadraget liv i skogen, så har jag aldrig varit sjuk! ( Nu mer än 5 år).

Vistas mycket ute tack vare mina 4benta kompisar.

Jag o min fru har blivit rena eremiterna!

:D

Vad härligt det låter att dra sig tillbaka ute i naturen... slippa stress och oljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angånde antal si och så många som dött (eller dödas i stunden) av svininfluensan är inte speciellt stor anledning då det dör (eller dödas i stunden) betydligt fler med den vanliga influensas. Detta bara något jag för mig ha läst någonstans och är inte helt säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill nog hålla med om att en hel del i detta är lite drivet av en slags myt och hysteri.

Just att mycket kring bilden vi har om doktorer och sjukvård alltid är så jättebra och nyttig för oss, nästan så det har en benägenhet till att bli lite överdrivet.

Ta den här tabletten eller ta den här sprutan så blir allt bra och man blir botad voila.

Hur många är de inte som lever ett liv och är läkemedelsförgiftade idag.

Ta bara exempel från alla dessa äldre som inte själva har kraft att ifrågasätta när läkare erbjuder behandling. Nej, själv kommer jag inte att ta detta då jag är dels ensamstående, boendes långt utanför storstäder och heller inte involverad i en sysselsättning där man kommer speciellt mycket i kontakt med andra människor.

Ett par gånger i månaden då man kör iväg för & handla.

Det går ju ganska lätt & tvätta sig både före och efter besök.

Sedan brukar jag alltid köra med följande om de skulle krisa:

Riv Vitlök och Ingefära i kastrull, tillsätt några dl vatten.

Låt koka upp ordentligt. Drick sedan som tee med lämpligt tillbehör/tillsats.

Finns där då några virus i kroppen så åker dessa ut fortare än kvickt.

Viss varningsrisk för eldslågor :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...