Gå till innehåll

Min nya dator är äntligen klar


JoWa

Recommended Posts

Ja, så är min nya dator äntligen ihop- och igångsatt. :D Här är detaljerna:

Moderkort: Gigabyte HA65M-UD3H mATX B3

Skärm Dell UltraSharp 24″ U2410 IPS

SSD: OCZ SSD Vertex3 60GB (firmware 2.11)

HDD: 2TB Western Digital Caviar Black

RAM: Corsair 8GB (2×4096MB) CL9 1333Mhz XMS3

CPU/GPU: Intel Core i5 2500K 3,3GHz

CPU-kylare (utan fläkt): Thermalright MUX-120 Black

Lådfläkt (fram): Noctua NF-P12 1300 Silent Case Fan 120mm

Nätdel: Antec High Current Gamer 400W

Låda (inkl. 12 cm fläkt, bak): Cooler Master Elite 341, Svart

DVD-brännare: Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM

OS: Ubuntu 11.04, 64-bit

SSD för system och program, HDD för allt annat, inklusive hemmappen (/home). Filsystem på båda enheterna: ext4. Ingen växlingsfil. 256 MB RAM används för grafiken.

post-7701-0-31968600-1312530329.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow liksom. :blink: Det var ju en hel del godis i den burken, och då faller frågan lite sådär fräckt med all dess omedelbarhet: Av vilken anledning? Ska du styra Forsmark eller sveriges eldistributionsnät med datorn eller bara pilla lite med småspel kanske? Jag imponeras av de som kastar upp 10-15 000 kr på en dator för att spela WoW eller nåt.... :D

Whatever...skulle också köpa nytt om min malätna pluska tillät.... :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow liksom. :blink: Det var ju en hel del godis i den burken, och då faller frågan lite sådär fräckt med all dess omedelbarhet: Av vilken anledning? Ska du styra Forsmark eller sveriges eldistributionsnät med datorn eller bara pilla lite med småspel kanske?

Hur menar du? Jag tycker det är ett vettigt val av prisvärda kvalitetskomponenter som håller ett tag. Inte det billigaste men inte heller det kraftfullaste.Gissar på att den kostade runt 10000kr och då är det ju inkl en grym skärm som förhoppningsvis håller många år! Tror allt för många snålar på skärmen trots att det kanske är den viktigaste av alla komponenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur uppdaterar du ssd disken jag har ju mac men skulle vilja veta hur man uppdaterar FW

Beror på vad du har för fabrikat, men du får troligen koppla den i en annan dator och köra uppgraderingen därifrån. Kör man OCZ-diskarna som systemdisk kan man överhuvudtaget inte uppgradera med mindre än att man kopplar den till annat system. Med Intel-disk beror det förmodligen, i ditt fall, på om flash-programmet kan köras i mac-miljö. Annars gäller samma sak... koppla in den i en windows-burk. Andra fabrikat får naturligtvis undersökas, vad som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du har för fabrikat, men du får troligen koppla den i en annan dator och köra uppgraderingen därifrån. Kör man OCZ-diskarna som systemdisk kan man överhuvudtaget inte uppgradera med mindre än att man kopplar den till annat system. Med Intel-disk beror det förmodligen, i ditt fall, på om flash-programmet kan köras i mac-miljö. Annars gäller samma sak... koppla in den i en windows-burk. Andra fabrikat får naturligtvis undersökas, vad som gäller.

ok, då vet jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, då vet jag

...precis som med BIOS, så är det en god idé att kolla fw-historiken, för att avgöra OM man överhuvudtaget behöver uppgradera.

Edit:

Mod. kanske kan lyfta ut detta till en egen tråd, då det har väldigt lite med JoWas nya dator att göra. ;)

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D

Strålande!

Vet inte om det är optimalt. Förinställt värde var 64, vilket verkar snålt. Ökade till 256, som är vad min gamla burk totalt har (128 eget + 128 delat). Vinner jag något på att öka kan jag göra det.

Hur uppdaterar du ssd disken jag har ju mac men skulle vilja veta hur man uppdaterar FW

Kopplade disken till en färsk W7-burk och körde uppdateringsprogrammet. Gick på några sekunder. Med en äldre XP-burk gick det däremot inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, du får inte uppfatta det som att jag rackade ner på bygget, snarare tvärtom. Det var som jag sa en hel del godis i burken och med de pengarna så blir det ju en del exklusiva saker med. Jag är t.o.m. lite avis :rolleyes:

Jag trodde du menade att det var onödigt bra/dyrt. :) Men strunt samma. Jag håller i alla fall med dig, man är lite avis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till din nya dator JoWa! Jag är inte avis för min dator duger bra och har haft den hårdvara ni ser i min signatur över 1 år alltså Moderkort och Processor har inga problem och spela dem tyngsta spelen.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda ja tänkte på var nätdelen på 400w...hade själv kört ett 650w .men klart, kör man inga tunga spel eller nått så är det helt ok :) men i övrigt en riktigt, RIKTIGT schysst burk du satt ihop. Funderar på att skippa W7 för Ubuntu, Mint eller Peppermint :) kör så de ryker nu JoWa (lite avis är man allt ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda ja tänkte på var nätdelen på 400w...hade själv kört ett 650w .men klart, kör man inga tunga spel eller nått så är det helt ok :) men i övrigt en riktigt, RIKTIGT schysst burk du satt ihop. Funderar på att skippa W7 för Ubuntu, Mint eller Peppermint :) kör så de ryker nu JoWa (lite avis är man allt ;) )

Har en elmätare inkopplad, och var gång jag kollar är förbrukningen mellan 45, och 50 W, så det räcker nog. ;) Vid uppspelning av HD-video (1920×1080) såg jag dock förbrukningen stiga till som mest 80 W under ½ sekund eller så, för att sedan dyka under 40 W.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog du ska överväga grafikkortet ändå JoWa, grafiken i screenshoten har ju inte blivit ett dugg bättre. Och animeringen går jätteslött, har väntat en bra stund och bara sett en frame än så länge. :rolleyes:

Har du tryckt på Play? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har någon (plun) något förslag på hur uppstarten kan göras snabbare? Nu tycks systemet ”vänta” i över 20 sekunder innan den verkliga aktiviteten startar. Sedan går det snabbt så det räcker, men skulle gärna bli av med ”väntetiden”.

Min Boot chart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...