Gå till innehåll

Vill inte vara online med w-live!


bonusvita

Recommended Posts

Om jag har förstått rätt, så är w-live, en tjänst som påminner om facebook och google+ och liknande, där man är online, delar och är social med andra!

Om jag inte vill ha det på det viset! Utan jag vill vara sådär gammalt obstinat där min mailkorg t.ex, finns hemma på min stationära dator och endast där, jag kan gå in via min internetleverantör och kolla min mail, men min brevlåda vill jag ha precis som förr i min outlook-låda! Hur gör jag det? Går det överhuvudtaget?

Jag vill inte ha ett hotmailkonto, utan det räcker med mina befintliga konton från min internetleverantör?

Jag har tydligen ett problem med språket mellan mitt befintliga mailprogram som är outlook office 2003 och mitt os som är windows 7, så jag måste medans tid ännu är, förbereda mig på att skaffa något nytt!

Men att köpa en ny version på office där outlook ingår, innebär att jag igen måste betala en massa dyra pengar, och jag behöver flera licenser. För det office som jag har är baserat på 5 datorer i samma hushåll, och jag behöver minst 3 licenser!

Det är inget kul det här!

P.S.

Silverlight? Är det något som har med w-live att göra, eller vad är det programmet till för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Men nej, det är ju även office programmet med word och excel främst, som är en bidragande orsak.

För om det är så att programmet börjar bli för gammalt, ja då lär ju problem uppstå ganska snart på att öppna gamla dokument t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du laddar ner och installerar Windows Live Mail så använder du det genom att ladda ner mailen till din egen dator och läsa dessa likadant som om du använder Outlook. Sen har Windows Live även web-tjänster med möjlighet att läsa mail likadant som ett normalt hotmail-konto på webben. Det finns även weblagringstjänsten Skydrive och diverse annat. Är själv inte speciellt insatt eftersom jag inte använder Windows Live själv.

Windows Live Mail finns antagligen förinstallerat på din dator.

Silverlight är ett program för att hantera webb-applikationer, läs mer här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Silverlight

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ja det finns förinstallerat och det kommer upp en fråga ibland, oftast när jag försöker använda mig av något inne på microsofts hemsida om att den vill att jag skall acceptera windows live för nåt konstigt...

Samma sak med silverlight, den frågan kommer oxå upp ibland med att den vill att jag skall acceptera det programmet...

Och jag vet inte, men jag är väl för kräsen och vill inte installera för mycket av microsofts bevakningsprogram eller vad fan det nu är, men jag måste väl för att kunna använda den här dyngan...

Tacka vet jag - Windows 98, där visste man vad man gjorde!!! :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacka vet jag - Windows 98, där visste man vad man gjorde!!!

Hehe...

Alltså... Windows Live är hur bra som helst om du inte nyttjar onlinefunktionerna (där du är ständigt inloggad). Du kan enkelt ignorera detta och använda det som tidigare Outlook Express. Silverlight är till för att köra vissa webbapplikationer och används inte som någon typ av "bevakningsprogram"... bara att tuta ock köra. För att vara ärlig så tror jag nog att du har andra program som skulle kunna göra "övervakningsjobbet" bättre än Silverlight utan din vetskap. För att nu ev kunna använda Windows Live Mail så måste Silverlight installeras (inte 100% säker men tror det).

Så... med de valen du ges och med de förutsättningarna du anger så behöver du inte alls vara rädd för att använda Windowss Live Mail som mailklient... bara komma över den tveksamhet du har.

När du installerar Windows Live Essentials så kan du bocka av de alternativ du inte vill ha... vad jag förstår så är det bara just Mail du vill använda. Bocka av resten. Efter installation så konfigurerar du Windows Live Mail precis som du gjort i t ex Outlook eller Outlook Express.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på dig bonusvita B) Outlook räcker, inget live-trams här inte.

Jag har W7 och Office 2007 tidigare hade jag 2003 men fick en billig möjlighet att byta.

Jag har en egen epostadress kopplad till microsoft istället för hotmail etc och det funkar.. har också gmail av bekvämlighetsskäl.

Nu till frågan,

Du behöver ingen Live,,, om du vill kan du koppla gmail till outlook så du behåller den (om inte din gamla adress fungerar).

Silverlight försvinner igen från systemen längre fram i tiden (windows 8) då den är onödig i och med html 5.

En fråga, Vad behöver du hjälp med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått rätt, så är w-live, en tjänst som påminner om facebook och google+ och liknande, där man är online, delar och är social med andra!

Om jag inte vill ha det på det viset! Utan jag vill vara sådär gammalt obstinat där min mailkorg t.ex, finns hemma på min stationära dator och endast där, jag kan gå in via min internetleverantör och kolla min mail, men min brevlåda vill jag ha precis som förr i min outlook-låda! Hur gör jag det? Går det överhuvudtaget?

Jag vill inte ha ett hotmailkonto, utan det räcker med mina befintliga konton från min internetleverantör?

P.S.

Silverlight? Är det något som har med w-live att göra, eller vad är det programmet till för?

Som ett par stycken var inne på så hör Silverlight samman med webben & webbläsare.

Konkurrent till andra medialösningar som Flash, Java mfl. och beroende på vad e-post klienten som den även kallas är baserad på så kan programmet utnyttja vissa andra program som t.ex internet explorer för att visa e-post meddelanden i fönstret. Ibland kan man få en hint om de genom jämföra högerklicksmenyer mellan IE och aktuellt program som används. I fallet Outlook 2007 som jag själv provar just nu så verkar menyerna omgjorda av Outlook självt men skulle tro IE används i bakgrunden av programmet när man tittar på e-post. Internet explorer är ju en integrerad inbyggd del i Windows så den brukar användas av vart och vartannat program som översätter webbbaserat innehåll från internet till läsbart skick på skärmen.

Tycker också det börjar bli jobbigt med alla dessa tjänster som innefattas med att ha ett e-post konto t.ex Live & Hotmail men det är ju sak samma med Google, Facebook eller Yahoo vilket som nu föredras. Vill även här mest använda kontot för använda servicen till hantera mejl, allting annat känns bara tidsödande & hålla reda på och samtidigt en onödig oro..."Har jag glömt någon inställning eller är allting ok så ingen får åtkomst"...Mycket idag handlar ju om "Dela" med sig av olika saker som man själv väljer på kontot men samtidigt har den utvecklingen & trenden på nätet gjort många av dom här tjänsterna till en hopplös röra med resultatet en försämrad säkerhet i slutänden eftersom det hänger allt mer på kontoinnehavaren att göra korrekta inställningar så locket inte öppnas allt för mycket.

Du nämner 'Jag vill ha mailkorgen hemma på datorn', tyvärr måste alltihop hämtas ifrån en server som lagrar din post innan den kan hamna i datorn och hanteras av e-post programmet.

Så servern kommer vi inte ifrån, däremot kan man ju välja & hämta ifrån en valfri e-post server som kan användas för skicka mejl. Och som du skrev så går det ju hur fint som helst & köra ifrån sin internet leverantör om man nu känner sig tveksam till extra tjänster som instant chatt messengers & liknande nätverkande som kanske inte behövs på samma sätt.

På samma gång fast om man tänker i andra riktningen så innebär ju oftast ett e-post program mer jobb framförallt ifråga om göra inställningar så post kan skickas & hämtas, inget som görs självmant av sig självt så med tanke på nybörjare så kan webbbaserade onlinetjänster ställa sig mer praktiskt i början då allt blir så mycket enklare via en vanlig webbläsare direkt in på en sida till t.ex Hotmail & Live eller MSN.

Lite kul det här med sitta här & skriva och hjälpa någon under temat e-post program.

Fick själv ta kontakt med supporten på Microsoft för många herrans år sedan då man själv var helt ny på dessa program och skulle harpla igång Outlook Express i hämta min e-post från msn/Hotmail.

Visade sig inte stämma ett skvatt tillsammans med de snigelmodem i telefon-jacket som användes då, så fick ringa & undersöka. Man har verkligen levt på den support hjälpen i alla år efteråt.

"Var god dröj, du är nummer 5 i kön".....osv "Du kopplas nu vidare till support personal hos Microsoft"...Välkommen till Microsoft, vad kan jag hjälp dig med?...Jo, sitter här & försöker få igång mitt e-post program..Den vill inte fungera....Det var ju tråkigt, vilket operativsystem används?...osv

Efter en stund kommer vi fram till att eller rättare sagt mannen jag pratar med säger...Du sitter där & inbillar dig i garaget att du är ute & svirar på motorvägen...Fniss fniss. Trodde du ja, brumma på du bara Hahaha. Vi får väl kavla upp ärmarna & rätta till den lilla olyckan som flickan sa :blink: Ett antal tankar dyker upp i sinnet...han är säkert galen på riktigt, några sekunders timeout...var har man hamnat?!? :) Efter flera omkopplingar så låg problemet bland både portar/dörrar & servrar/vägnummer som pekade helt åt tjottahejti. Fick ställa in en helt okänd utomstående server som mellanhand för Telia kunde inte köra direkt, chauffören saknades eller hade tagit semester, kört vilse. Har för mig den låg hos Vm data någonting. Hursomhelst support nissen var himmla skoj :D Var en sån där brummlig tuff typ, inte rädd för nått som verkligen tog tag i saker..Med besked så de blev gjort ordentligt dessutom. Kanske tuffar på här på forumet i nått hörn ;) Ingen som vet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...