Gå till innehåll

Vad är era tips för snabbare och friskare dator?


Recommended Posts

Jag har i några dagar varit väldigt intresserad utav att hålla datorn snabb och framför allt frisk.  De saker som jag har gjort och som jag upplever gör datorn snabb är följande saker:

 

1. Att ha mindre program som sätts igång vid uppstart.  

2. Att ha alla filmer, musik och bilder på den externa hårdisken.  

3. Att rensa datorn med Ccleaner  och diskrensaren.  

4. Att använda sig av Windows klassisk. 

5. Att ha datorn på en kylplatta ifall man har en bärbar dator.  

 

Vad finns det mer för saker?   Vad brukar ni använda er utav?  

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag för min del skulle hålla med om punkt 1...

Punkt 2.. nja, jag nöjer mig med att lägga dem på en annan partion än systemdisken plus att jag flyttar på "Documents and settings" 

Punkt 3, Ccleaner räcker långt... om man inte blivit infekterad av något virus eller malware... och då finns ju Cecilia :rolleyes:

Punkt 4.. aldrig i livet... då blir den ju ful... meningen är ju att man ska trivas :blink:

Punkt 5, Absolut.. samt att blåsa ur damm då och då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj Venoms och tack för ditt svar!=)  

 

Ang. punkt 5 där, så har jag funderat en del på hur man kommer åt dammet i datorn. Jag använder mig en del av en sådan här orange öronpump, för jag vågar verkligen inte skruva upp själva datorn.  Och det brukar fungera.  Sedan har jag även en bordsfläkt som hjälper till lite - plus den här kylplattan. =)  Hur gör du när du ska ta bort dammet?   Vet du något annat bra sätt jag kan göra ren datorn på förutom att skruva upp den, eller damsuga den?  Har nämligen hört mycket om att man aldrig ska damsuga datorn eftersom det skapas mycket statisk elektricitet som kan förstöra datorn.  

Redigerad av misshiphop
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du verkar ha helt rätt tänk misshiphop. Ett par kommentarer bara.

 

Utan att ha fördjupat mig i detalj vågar jag påstå att Windows diskrensning är ganska meningslös eftersom CCleaner gör samma sak och lite till.

 

Om du har en "vanlig" mekanisk hårddisk som systemdisk så skadar det inte att köra en defragmentering ibland. Defragmentering ser till så att filer ligger "i ordning" på hårddisken och inte uppdelade i smådelar utspridda över hela disken, detta gör att datorn snabbare kan läsa in hela filen när den behövs. Har du en SSD disk är detta onödigt då den arbetar på ett helt annat sätt utan roterande skivor.

 

Gott om ledigt utrymme på systemdisken är bra, Windows trivs bättre och jobbar effektivare då. På en mekanisk hårddisk leder gott om ledigt utrymme också till mindre fragmentering och således även mindre behov av att köra defragmentering. På SSD hårddiskar leder gott om ledigt utrymme till mindre slitage/längre livslängd då de de roterar runt skrivningar på det lediga utrymmet, lite utrymme leder då till att det oftare skrivs på¨samma ställe och slitaget blir högre där. Huruvida det har någon betydelse i praktiken låter jag vara osagt, livslängden är kanske tillräckligt lång ändå.

 

Även om man naturligtvis ska vara försiktig så tycker jag varningarna om statisk elektricitet verkar lite överdrivna. Jag och många bekanta har rotat i massor av datorer genom ären utan någon större försiktighet och har aldrig råka ut för problem med det. Det är förstås en klen tröst för de som trots allt råkar ut för det och jag är alltid beredd på att någon gång ska bli den första för mig också och då kan jag ta den smällen. Men jag tror lite sunt förnuft räcker långt, man behöver ju t.ex inte göra moonwalk över heltäckningsmattan precis innan man börjar gräva i datorn. Dammsugaren kör jag med på utsidan i alla fläktar/filter/lufthål/springor. På insidan använder jag tryckluft på burk eller blåser genom ett sugrör, lättare att sikta och ökar trycket (se bara till att svälja undan saliven först). Det är framför allt i kylflänsanordningarna som sitter på processorn och grafikkort som det lönar sig att blåsa rent då damm kilar sig fast mellan flänsarna. Men jag brukar även plocka ur de lösa kretskorten ibland och försiktigt dutta rent dem med en ren diskhandduk som inte luddar men det är kanske lite överdrivet. Är man osäker i början kan man ju fotografera och skriva ner var allt satt så man får ihop det på rätt plats igen, men det är absolut inte så avancerat som det kan verka. Kan ju vara lärorikt och kul också att förstå hur allt hänger ihop inne i burken. OBS arbetar man med andras/kunders utrustning kan det ju vara lämpligt att vidta större försiktighet med anpassad antistatmiljö osv, om inget annat för att det verkar seriöst. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj Venoms och tack för ditt svar!=)  

 

Ang. punkt 5 där, så har jag funderat en del på hur man kommer åt dammet i datorn. Jag använder mig en del av en sådan här orange öronpump, för jag vågar verkligen inte skruva upp själva datorn.  Och det brukar fungera.  Sedan har jag även en bordsfläkt som hjälper till lite - plus den här kylplattan. =)  Hur gör du när du ska ta bort dammet?   Vet du något annat bra sätt jag kan göra ren datorn på förutom att skruva upp den, eller damsuga den?  Har nämligen hört mycket om att man aldrig ska damsuga datorn eftersom det skapas mycket statisk elektricitet som kan förstöra datorn.  

 

Köp tryckluft på flaska... Clas Ohlsson, Kjell & Co etc brukar ha dessa på lager.

 

Jag brukar även, när det behövs... byta kylpasta mellan cpu och kylblock på våra bärbara datorer, och då se till att det är rent i kylflänsar och fläktar.

När det behövs... är en klurig sak. Datorn startar om av sig själv när det blir för varmt, då kan det även bero på damm i kylsystemet. Har man uteslutit damm... är det ny fräsh kylpasta som man lägger på tunnt... ungefär som en höstförkylning, snortunnt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar korsdra plingmuttrarna ibland men de bronslegerade ska man vara försiktiga med, de har withworth gänga och får inte dras för hårt...

 

Nej men allvarligt, jag brukar kolla vad som autostartar för många program och även viss hårdvara brukar "ringa hem" dvs gå online och kolla efter uppdateringar. Tex. uppdateringar för grafikkort, skrivare eller trådlös mus är sånt jag tycker jag klarar mig utan,  får man nåt strul med dom så kan man ju kolla efter ny drivrutiner själv.

Viss mjukvara som tex. Adobe reader tycker jag också att kan vara avstängd men datorns AV-program kanske man inte skall stänga av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp tryckluft på flaska... Clas Ohlsson, Kjell & Co etc brukar ha dessa på lager.

 

Jag brukar även, när det behövs... byta kylpasta mellan cpu och kylblock på våra bärbara datorer, och då se till att det är rent i kylflänsar och fläktar. När det behövs... är en klurig sak.

 

Jodå, men det är inte riktigt  sant, klurigare än så... (på 95% av alla laptoppar.)

Det är bara cpu'n som har kiselpasta, de andra kylpunkterna som; G-kort,   I/O -chip, samt ic-kretsar

är kylda med kuddar, vissa är "armerade", och går alltid sönder när man lyfter heatsinken. Se bild.

 

Då behövs nya kulkuddar, och det är olika material och tjocklekar på dessa, dessa är svåra att hitta på marknaden.

 

Blåsa rent fläkten fungerar såsett, men då krävs "verkstadstryck" dvs 7Kg.

Blåser man med tryckluft på burk som har ett tryck av 0,5 kg så rensar man bara flensen och dammet åker ini fläkten.

 

Så man skall ha kraftigt tryck, så man "slår sönder" damtussarna, ut genom in/ut -blås.

post-6485-0-53745200-1356882046.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nicklas, jag har testat att defragmentera datorn några gånger men det brukar aldrig behövas.  Men jag har testat, några gånger. =)  

 

Jag har två hårdiskar i datorn, C och D.   På hårdisken C där jag har alla program installerade står följande: "205 GB ledigt av 232 GB" Och på D står följande: "227 GB ledigt av 232 GB"   

 

Så jag har en del plats i datorn.  Jag brukar se till att avinstalera program som jag inte använder.     Tack för alla era svar, ska läsa dem alla nogrannare så att det ni skriver fastnar i mitt huvud, så att jag inte glömmer. =)  

 

Niklas, tack för tipset om sugröret, det var också en väldigt bra ide.   Jag vill nämligen kunna komma åt dammet i datorn utan att behöva öppna upp själva datorn.  När det kommer till hårdvaran i datorn, så kan jag inte alls mycket.  Jag använder mig utav ett program som tar temperaturen på min dator, och  som heter Real Temp.  Där står det att som kallast var CPU:erna på 26 - 28 och som varmast var de uppe i 46 - 48.  Just nu är de på 33 och 33.  Är det bra temperaturer?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått att W7 inte dräller runt och fragmenterar filerna så farligt mycket som tex. XP gör, därför skall man inte behöva defragmentera så ofta, speciellt inte om man har en SSD-disk eftersom dessa har en tendens att få ojämt slitage på det sättet. Antar också att det är samma med W8, inte så stort behov av defragmentering där heller?

 

Ser heller inget oroväckande med dina temperaturer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 därför skall man inte behöva defragmentera så ofta, speciellt inte om man har en SSD-disk eftersom dessa har en tendens att få ojämt slitage på det sättet. Antar också att det är samma med W8, inte så stort behov av defragmentering där heller?

 

En SSD disk skall inte defraggas öht, då den arbetar på ett helt annat sätt.

Varje gång det skrivs till en SSD minskar livslängden, och en defrag påskyndar vägen till döden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrotnisse, det kan mycket väl stämma.  När jag hade XP så defragmenterades datorn alltid när man skulle defragmentera den, men inte en enda gång har hårfiskarna deffragmenterats med windows 7,   Det står: "0 % fragmenterad" både på Windows C, Data D och System.  Trots att jag har försökt att deffragmentera dem.     

 

Vad bra att du inte ser något oroväckande, jag vet inte riktigt vad som är normal temperatur då det kommer till datorer.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Att ha mindre program som sätts igång vid uppstart.  

5. Att ha datorn på en kylplatta ifall man har en bärbar dator.  

 

Vad finns det mer för saker?   Vad brukar ni använda er utav?  

 

Här har du gåtan till den snabbaste datorn - i rangordning:

 

1. Montera en SSD disk, och lägg operativet där.

2. Installera en ren windows, med tillverkarens senaste drivers.

3. Undvik virusprogram, rensa manuellt en gång i veckan med tex malwarebytes.

4. Installera bara de program du skall använda, och undvik bakgrundsprogram.

 

4a. Essob Blackviper-knep fungerar, men är lite överkurs, (kör den själv dock)

 

Din kylplatta förlänger livslängden på ditt G-kort, den ger ingen prestandahöjning dock,

men OM det är fel på datorn, och G-kortet går väldigt varmt, sjunker prestandan. (och livslängden)

Defrag, scandisk, 32 vs 64 bit, 2/3 av diskutrymme osv.. whatever vad som nämns är egalt.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En SSD disk skall inte defraggas öht, då den arbetar på ett helt annat sätt.

Varje gång det skrivs till en SSD minskar livslängden, och en defrag påskyndar vägen till döden.

 

Hur vet jag om jag har en SSD disk?  Kan jag kolla det på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vet jag om jag har en SSD disk?  Kan jag kolla det på något sätt?

 

Tror inte du har det, men du kan kolla det. titta på min dump.

Kolla även om även du har två diskar i din laptop. (som du ser på min dump)

Vad heter din laptop? Modellnummer och namn.

post-6485-0-00915200-1356905803.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marion,  Min Laptop är en Toshiba Satellite L500-1V1  

 

Bild 

 

Du kan iaf snabba upp din dator enkelt, utan att göra en "clean install" eller byte till SSD-disk.

Genom att ta bort eller disabla via msconfig, bloatware som:

 

Toshiba Disc Creator

Toshiba User's Manual

Toshiba Supervisor Password Utility

Toshiba Assist

Toshiba DVD Player

Toshiba Face Recognition

Microsoft® Works, Microsoft® Office Home and Student 2007 (free 60-day trial)

Toshiba Value Added Package (Toshiba Power Saver, Toshiba Zooming Utility, Toshiba PC Diagnostic Tool, Toshiba Flash Cards, Toshiba Components Common Driver, Toshiba Accessibility, Toshiba Button Support)

McAfee® Internet Security (includes free Internet updates for 30 days)

WildTangent Games Console

Toshiba Photo Service

Toshiba Recovery Media Creator

Google Pack (Google Toolbar, iGoogle, Google Picasa)

Connectivity Doctor

Toshiba ConfigFree

 

Har för mig att "Nero" köpt in sig med massa program på din modell, så där finns massor som bara trögar ner uppstarter och stjäl resurser.

 

Annars så är den modellen du har bra, i både kvalité och prestanda, vi har minst reklamationer på den serien.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...