Gå till innehåll

Microsoft - Konto


Recommended Posts

Korkad fråga kanske.

Har inte hajat riktigt det här med Microsoft - Konto.

Är man tvungen att ha det till Windows 8 ??

Kan man använda sin egen mailadress, någon som har ett exempel på hur det skall se ut ??

 

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste inte ha någon e-postadress överhuvudtaget. Microsoft har gjort sitt bästa för att dölja det i 8.1 men det går fortfarande att logga in med lokalt konto. 

Loggar man in med sitt e-postkonto är man ständigt övervakad, oavsett vilken e-postttjänst man valt.

Det är helt enkelt dags att överge Windows för gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lokalt konto är inget du ska lägga upp, det är bara att skriva ex Lasse som användarnamn + ev lösenord när du får frågan vid Windows installationen.

Jag skriver bara in Lasse och trycker på nästa, använder inget lösenord.

 

 

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att köra Windows 8.1 på lokalt konto istället för Microsoft-konto!

 

I slutet på installationen kommer man till en punkt där man skall skapa sitt Windows konto. Det är där man måste hålla tungan i rätt mun...

 

post-1936-0-23415600-1382346055_thumb.pn

post-1936-0-75626900-1382346056_thumb.pn

 

...det är inte direkt uppenbart, hur man gör för att slippa Microsoft-inloggning!   :angry:

Hur många användare tror ni, kommer på tanken att "Skapa nytt konto"" om man redan har ett MS-konto (vilket de flesta säkerligen har), men inte vill använda det för Windows-inloggning?

De flesta ger helt enkelt upp och tänker att "jaha, jag måste väl logga in med MS-konto då".

Exakt  så som Redmond planerat att fällan skall fungera. Vi blir ju alla så mycket lättare att övervaka och kontrollera, om vi ständigt är uppkopplade mot amerikanska servrar.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E-son Det är första gången jag ser dom där bilderna och frågorna under en W8.1 installation, hur fick du fram dom?

Du kanske anslöt dig till internet när du fick den frågan? Jag brukar välja att ansluta senare.

 

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft-kontot används väl i Windows Store?

Jo, många appar kräver inloggning, men långtifrån alla och vem faen använder Store om man sitter på en desktop/laptop?   :P

 

Den inbyggda synkroniseringsfunktionen kräver också inloggning via MS-konto.

 

 

E-son Det är första gången jag ser dom där bilderna och frågorna under en W8.1 installation, hur fick du fram dom?

Du kanske anslöt dig till internet när du fick den frågan?

 

Jag gjorde en ren installation på tom disk med boot-media, och maskinen var som vanligt ansluten till nätet. Vid uppgradering får man samma fråga, dock med tillägget att man kan fortsätta med sin gamla inloggning, vad den nu är.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För närvarande är Store inte så viktig, men jag misstänker att den snart nog kan vara enda sättet att få in program i Windows, såsom redan är fallet i Windows RT.

 Ja, som jag tidigare sagt några ggr.   :rolleyes:  Dags att överge Windows för gott. Själv använder jag Windows 8* endast i utbildningssyfte. Självutbildning alltså. 

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E-son. Så här ser det ut (fast utan gubbe) i alla fall om man väljer att inte ansluta sig till internet/nätverk under installationen. Jag brukar trycka på "anslut senare"

Kan inte komma på nåt annat vad som skiljer dina och mina installationer, och jag har testat det mesta inom W8.1.

Använder också EI.cfg  men det ska ju inte påverka. Som sagt så har jag aldrig sett eller fått frågorna som du visar.

 

post-15723-0-67470400-1382350017.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får väl anta att normalanvändaren gärna vill ansluta sin dator till Internet och dessutom kan jag inte påminna mig att jag fått frågan eller sett alternativet att INTE ansluta mig... bara om jag vill ansluta till privat eller offentligt nätverk. Det kan dock hända att jag blivit lite "hemmablind" efter faen vet hur många Windows-installationer. Här försökte jag hålla mig till  "mainstream" under installationen.

 

Hur som helst... poängen med inlägget, var att försöka hjälpa mindre erfarna användare förbi den fälla som Microsoft utan tvivel, medvetet har gillrat. Du och jag klarar oss på egen hand.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag gjorde en installation nyss och tog några bilder med mobilen.

Så vill man slippa problem med  Microsoft konto så räcker det med att "hoppa över det här steget"  i Wi-Fi anslutningen

under installation, och ansluter senare i Windows.

 

Edit: är du ansluten till internet via kabel så koppla ur den under installationen, det är möjligt att frågan om att "hoppa över det steget" inte visas.

 

 

post-15723-0-84447500-1382352604_thumb.j

post-15723-0-50876900-1382352650_thumb.j

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det LGJ skriver stämmer inte om man har Internetanslutning via kabel, bara om man kör trådlöst.

 

Tack e-son för instruktionen. Jag lyckades hitta länken på något vis genom att bara fylla i något skräp i namn/lösenfälten, men ditt sätt känns ju lättare och mer korrekt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...