Gå till innehåll

Nästan omöjliga krav för att posta - enligt reglerna


Flyfisherman

Recommended Posts

Hej,

Jag är ny på forumet och inte säker på hur saker och ting fungerar här.
Men en sak slår mig direkt: konstiga regler för att kunna skriva en post i ett underforum utan att bryta mot reglerna.

Tex:

§1 Inlägg - innan du skriver
2. Innan du väljer vart du vill skapa tråden se efter om det är rätt forumkategori du postar i. Skriv sedan ett utförligt ämne på den tråd du skapar.

- Skriva utförligt ämne? Menas det med en avhandling?
- Dessutom är inte §1 pkt 2 ovan korrekt svenska som krävs enligt regel §1 Allmänna regler pkt 4. nedan.

Allmänt står det: forum för it-proffs, det vill säga dig som jobbar professionellt med hantering av Windows-datorer och andra enheter.

-Jag har läst en del trådar där och i princip inga som uppfyller kraven för att skriva där, varken frågeställare eller dom som svarar.

Program och programtips står det:

Programmets namn och version [typ av program]

Kategori: Vilken kategori programmet tillhör, ex. Instant Messagong, Säkerhet osv.

Hemsida: URL till nedladdningssidan

Direktlänk: URL där filen finns för direkt nedladdning.

Change log: URL till eventuell change log på vad som är nytt för just denna version.

Info: Eventuell info/kortare beskrivning av programmet.

- Hur är det tänkt att någon skall kunna tipsa om nåt, när man dessutom hela tiden måste vara uppdaterad med logfiler och versions nr?

§1 Allmänna regler
    4.  Använd korrekt svenska och ett vårdat språk, då vi varken vill se svordomar, könsord eller andra opassande eller stötande ord.


- Visst, inga svordomar eller könsord eller på annat sätt otrevligheter, men korrekt svenska som krav?
Då faller ju större delen bort av alla inkl den som skrivit reglerna (många fel där) och förresten - hur många är det ens som vet vad det betyder att skriva på korrekt svenska?
Jag är förvisso inte en av dom som kan skriva på korrekt svenska alltid.


Bara några av dessa regler och krav som jag finner något minst sagt märkliga.
Kan du/ni förklara detta?

Mvh, Flyfisherman

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Flyfisherman sade:

§1 Inlägg - innan du skriver
4. Innan du väljer vart du vill skapa tråden se efter om det är rätt forumkategori du postar i. Skriv sedan ett utförligt ämne på den tråd du skapar.

Du har rätt i en sak: det ska stå var (befintlighet) i stället för vart (riktning). Man kan tänka på Alice Tegnér-visan Vart ska du gå, min lilla flicka?. I den frågan handlar det om riktning, dvs om vart hon ska gå https://vaggvisor.org/vart-ska-du-ga-min-lilla-flicka/
Det är nog lätt att göra fel där och koncentrera sig på att man tittar i en riktning för att hitta var det rätta stället, där man ska skriva, befinner sig.
"Skriv sedan ett utförligt ämne på den tråd du skapar" bör förslagsvis omformuleras till "Skriv sedan en tydlig ämnesrubrik så det framgår vad ditt ämne handlar om".  Formuleringen "ett utförligt ämne" är inte bra.

Redigerad av mbgtmari
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Flyfisherman sade:

Allmänt står det: forum för it-proffs, det vill säga dig som jobbar professionellt med hantering av Windows-datorer och andra enheter.

-Jag har läst en del trådar där och i princip inga som uppfyller kraven för att skriva där, varken frågeställare eller dom som svarar.

Ja, det är tråkigt att det inte har funnits en aktiv moderator under lång tid. Jag har nu flyttat en del trådar därifrån så tack för påpekandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara rätt i en sak...?B)
Men alldeles riktigt som du förklarar så ypperligt (som alltid) i den meningen.

I och för sig var jag inte ute efter att ha rätt, mer en undran om dom saker jag tog upp, men bra att du skrev detta. :)

Tex. när då §1 Allmänna regler
    4.  Använd korrekt svenska och ett vårdat språk, då vi varken vill se svordomar, könsord eller andra opassande eller stötande ord.

När inte ens av den/dom som skrivit reglerna inte hanterar svenska språket korrekt, hur är det för övriga som kanske inte har svenska som modersmål eller har andra språkproblem men behöver hjälp?
Jag anser regeln är diskriminerande och borde skrivas om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Flyfisherman sade:

- Hur är det tänkt att någon skall kunna tipsa om nåt, när man dessutom hela tiden måste vara uppdaterad med logfiler och versions nr?

Notera att det står "eventuell change log" så det är inget krav. Däremot är det ju bra att om skriver vilken version av programmet man använder och tipsar om så att folk om några år vet att det kan vara anledningen till att programmet inte längre fungerar likadant. Sen finns det ju trådar som just uppdateras när det kommer en ny version som 

men det är ju inget krav.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Flyfisherman sade:

När inte ens av den/dom som skrivit reglerna inte hanterar svenska språket korrekt, hur är det för övriga som kanske inte har svenska som modersmål eller har andra språkproblem men behöver hjälp?

Jag skulle tro att engelska skulle fungera utmärkt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, mbgtmari sade:

"Skriv sedan ett utförligt ämne på den tråd du skapar" bör förslagsvis omformuleras till "Skriv sedan en tydlig ämnesrubrik så det framgår vad ditt ämne handlar om".  Formuleringen "ett utförligt ämne" är inte bra.

Håller med mbgtmari. Ser inte sällan att det nästan är avhandlingar i ämnesrubrikerna i diverse forum, det Flyfisherman undrar över (i alla fall kommenterar). Om inte en hel avhandling så i alla fall en massa information som jag tycker bör skrivas i inlägget. Inte sällan börjar sen inlägg med "som det står i rubriken", efter en avhandling just där.

Kanske inte så lätt att få med något om detta i forumreglerna, men passar på att ta upp det här på "neutral mark" när en lämplig tråd dök upp. Bättre så än att hacka på fenomenet i trådar med "avhandlingar" i ämnesrubrikerna.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, ChristerE sade:

Bättre så än att hacka på fenomenet i trådar med "avhandlingar" i ämnesrubrikerna.

:D
Flyfisherman tar upp både Riktlinjerna (de allmänna reglerna som gäller för alla) och de speciella reglerna som gäller för att posta under Programtips
https://www.alltomwindows.se/topic/350-info-och-regler-för-att-posta-under-programtips/ Men programtipsreglerna är det nog inte så många som har läst  - jag hade det inte - och dessutom skrev Andreas dem redan 2004 så de kanske behöver ändras.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Mycket bra feedback kring forumets riktlinjer - det var ett bra tag sedan de togs fram och vissa saker har blivit inaktuella. Jag har hur som helst gått igenom och tagit bort ett par rader samt forrmulerat om för att göra det lite tydligare vad som avses, baserat på förslag i denna tråd.

Ska kika vidare på Programtips och det som skrivs om detta.

Hälsningar
Andreas 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Andreas Stenhall sade:

Jag har hur som helst gått igenom och tagit bort ett par rader samt forrmulerat om för att göra det lite tydligare vad som avses, baserat på förslag i denna tråd.

Första meningen på sidan med Riktlinjer är rätt obegriplig, jag tror att några ord har kastats om eller saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslag: Byt från "Följande regler gäller för forumet och syftet med dessa är att hålla forumet rent och snyggt från opassande innehåll och hålla en bra nivå såväl som stämning bland användare i forumet" till "Följande regler gäller för forumet och syftet med dessa är att hålla forumet rent från opassande innehåll samt hålla en bra nivå och en god stämning hos användarna på forumet"

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I samband med detta, fundera över denna formulering:
https://www.alltomwindows.se/guidelines/

Uppdatering av forumreglerna
Vi reserverar oss mot att forumreglerna kan uppdateras när som helst till följd av händelser som inträffar och som inte täcks av reglerna som finns beskrivna idag. När en ändring eller ett tillägg görs meddelas det direkt under denna sektion.


Kanske skriva nåt i stil med (bara spånar lite nu):
Forumets regler kan komma att ändras utan föregående varning. Större ändringar kommer att meddelas via xxx.
Det är upp varje användare att hålla sig ajour med forumets regler alt
Användare på forumet förväntas läst reglerna och följa dessa...

alt

Forumets regler kan komma att ändras och kommer att meddelas via xxx
Användare på forumet förväntas läst reglerna och följa dessa.

Som sagt bara spånar lite...

Och till att börja med: döp om titelraden från Riktlinjer till Regler
https://www.alltomwindows.se/guidelines/

En riktlinje är inget krav, en regel är något som ska följas (på forumet).
Blir lättare för den/de som skall moderera samt att alla vet vad som gäller...

Mvh, Flyfisherman :)

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...