Gå till innehåll

Köpa skrivare


kiwi01

Recommended Posts

Jag har tidigare i ett annat forum skrivit om mina problem med skrivaren som fungerade toppen i många år men plötsligt började krångla; otydlig text, små hack på vissa rader och fadda färger. Jag har gjort alla tester och reparationsprogram som huvudsakligen gällde färger, det blev mycket bättre.
Dock är det en reparation som jag inte kunde genomföra, verktyget som jag ska ta fram i skrivarpanelen slinker undan så jag kom ingenvart.

Nu har det gått en tid, utskrifterna ser ganska eländiga ut. Har kört igenom samma tester med dåligt resultat - har slösat bort minst en tusenlapp (dvs mer än en ny skrivare kostar) på städning som inte längre fungerar. Färgpatronerna går åt i ett nafs.

Jag är numera helt ointresserad av att skaffa mig nya prylar, vill bara ha samma, samma…

Äntligen till saken:
Jag har valt Canon Pixma TS 3551 AIO, den är så nära min nuvarande som jag kan komma.
En skillnad är att denna har WiFi-anslutning (så att jag skulle kunna skriva ut foton från mobilen(?), vilket jag inte kommer att göra,
samt en USB-anslutning.
Var ska denna USB-anslutning kopplas? Till datorlådan?? Skrivaren ska väl anslutas till elnätet också?

Jag frågar för att den nuvarande skrivaren har en äldre anslutning, kommer inte  ihåg vad den kallas. För att se vart kabeln från skrivaren går måste jag dra ut skrivbordet en bra bit från väggen. Vill helst vänta med det tills nya skrivaren är här, men vill vara säker på att det fungerar.
Jag har alltid kopplat in all min utrustning på egen hand, det kommer jag att göra nu också, men vill inte riskera att jag köper fel sort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, kiwi01 said:

Var ska denna USB-anslutning kopplas? Till datorlådan?? Skrivaren ska väl anslutas till elnätet också?

En skrivare kräver inte så mycket ström tror jag, så det kanske räcker med strömmen som skrivaren får ifrån din dator via USB.

1 hour ago, kiwi01 said:

Jag frågar för att den nuvarande skrivaren har en äldre anslutning, kommer inte  ihåg vad den kallas.

Säkert en parallel eller seriell skrivarkabel. Ganska bred antagligen?

Men en skrivare med usb-anslutning kan visa sig vara väldigt enkel att få att fungera, peta in sladd och så är det klart liksom. Men jag ska inte lova det, jag har inte haft en skrivare sen... tänk tänk tänk, någonsin tror jag. Men jag har hjälp mIn mor med en skrivare, det var både usb och wifi. Tror vi valde wifi till slut för att då kunde hon skriva ut från surfplattan och behövde inte starta datorn för utskrifter.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätkabel/nätadapter torde medfölja alla skrivare. USB-kabel slutade man att skicka med för många år sedan då det ofta redan finns en sån kabel tillgänglig samt att andra kommunikationsvägar finns.

Att kunna skriva ut från mobilen är nog en underskattad "finess". Kanske inte just foton då som man kanske vill beskära osv. samt ladda fotopapper men väl sådant man får som SMS, ex. tågbiljetter. Jag tycker det är smidigt att använda mobilen för att skriva ut från Kivra.

En annan fördel, med trådlöst, är att skrivaren inte behöver vara placerad i anslutning till en dator.

Ett bra val av skrivare, hoppas jag. Min senaste är en Canon TS705. Dock inte AIO då skannerdelen i min gamla skrivare fortfarande fungerar.

Redigerad av Mikael63
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, _.M sade:

En skrivare kräver inte så mycket ström tror jag, så det kanske räcker med strömmen som skrivaren får ifrån din dator via USB.

Säkert en parallel eller seriell skrivarkabel. Ganska bred antagligen?

Men en skrivare med usb-anslutning kan visa sig vara väldigt enkel att få att fungera, peta in sladd och så är det klart liksom. Men jag ska inte lova det, jag har inte haft en skrivare sen... tänk tänk tänk, någonsin tror jag. Men jag har hjälp mIn mor med en skrivare, det var både usb och wifi. Tror vi valde wifi till slut för att då kunde hon skriva ut från surfplattan och behövde inte starta datorn för utskrifter.

Går det inte ha både USB och wifi samtidigt?
Så bra att du nämnde surfplattan - då kan jag skriva ut recept från ex Instagram och slipper gå omvägar som jag gör nu. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

Nätkabel/nätadapter torde medfölja alla skrivare. USB-kabel slutade man att skicka med för många år sedan då det ofta redan finns en sån kabel tillgänglig samt att andra kommunikationsvägar finns.

Att kunna skriva ut från mobilen är nog en underskattad "finess". Kanske inte just foton då som man kanske vill beskära osv. samt ladda fotopapper men väl sådant man får som SMS, ex. tågbiljetter. Jag tycker det är smidigt att använda mobilen för att skriva ut från Kivra.

En annan fördel, med trådlöst, är att skrivaren inte behöver vara placerad i anslutning till en dator.

Ett bra val av skrivare, hoppas jag. Min senaste är en Canon TS705. Dock inte AIO då skannerdelen i min gamla skrivare fortfarande fungerar.

Just det, placeringen - det var en fråga jag glömde ställa. Jag kan ställa den någon annanstans än just på intill datorskärmen och "lådan". 
Tack också för påminnelsen om behovet att skriva ut direkt, det behöver ju inte vara just foton utan mycket annat. 
Visserligen sitter jag hemma vid datorn - som med sitt större format funkar bäst för mig, men ändå, man kan ju skaffa sig nya vanor. 
(Sitta i sängen med morgonfikat och nyhetssajten, och skriva ut samtidigt, inte illa. Tre tankar i huvudet samtidigt ska man väl kunna klara. 😄)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, IT doktorn sade:

USB sladden ansluter du till datorn och drivrutiner installeras automatisk via Windows update. Ström kabeln måste sitta i för att skrivaren skall fungera.

Jag har aldrig varit med om att drivrutiner installeras automatisk av Windows via Windows update när en skrivare ansluts till en dator. Än idag har jag aldrig sett detta. Däremot har jag sett att en skrivare kan få Windows standarddrivrutin förvald om den dedikerade drivrutinen inte används. 

Drivrutiner till skrivare skall installeras innan skrivaren kopplas in. Drivrutinen anger när det är dags att ansluta skrivaren för att därefter se till att den blir korrekt konfigurerad. Den dedikerade drivrutiner innehåller alla tilläggsfunktioner som Windows standarddrivrutin saknar. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows söker efter drivrutinen automatisk, så man kan skriva ut. slipper då få med massa onödiga funktioner som man inte kanske vill använda. Vissa program som medföljer tar rätt stor plats och är auto- startande. Har installerat 100-talet skrivare hos kunder och är problemfritt.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, kiwi01 sade:

 

PIXMA TS3550i (svart),
PIXMA TS3551i (vit)

Det finns faktiskt en TS3551 också. Har inte hunnit läsa mig till om den enbart är fotoskrivare.
Presentationen på Canon är lite rörig.

Det är inte mycket som skiljer dem åt. Det som är mest framträdande är kapaciteten.
TS3551i har en något större färgpatron för färg och svart bläck som gör att den klarar att skriva ut på fler sidor/papper än vad TS3351 gör.

Vikten är därmed aningens högre på TS3551i men det är marginellt.
För övrigt ser specifikationerna identiska ut.

Jag föreslår att du använder tillverkarens drivrutiner/paket. De är anpassade av tillverkaren för just din modell. Canon har nya drivrutiner till båd modellerna som omnämns i tråden. Extrafunktionerna kan göra din hantering av skrivaren enklare. Dessutom går det att stänga av den automatiska starten av programmen om man önskar det.
Vill du inte ha extrafunktionerna kan du avinstallera dem utan att det påverkar den dedikerade drivrutinen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I förra veckan anslöt jag via USB en AIO från HP till en dator med Windows 10. Skrivaren lades till automatiskt och något program från HP installerades också automatiskt. Om jag i det programmet valde att skanna behövde ett program för det installeras vilket jag tillät. Inget meck med att välja drivrutiner eller annat från varken HP eller Microsoft behövde göras.

I en dator med Linux Mint lades skrivaren till i bakgrunden, bara att börja använda.

I en dator med MacOS lades också skrivaren till automatiskt.

Förhoppningsvis behövs inte heller någon handpåläggning för varken TS3551 eller TS3351, vilken av dem det nu blir...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-11-25 at 16:24, IT doktorn sade:

Finns bara fördelar med en skrivare ansluten till internet.

Vad menar du med "ansluten till internet"? Att den är ansluten till det lokala nätverket, med kabel eller Wi-Fi, och inte med t ex USB till någon dator? Är det något tidigare i tråden du syftar på, eller bara en kommentar ändå?

Så har en del skrivare möjlighet att kommunicera direkt med t ex mobiltelefoner, med Wi-Fi Direct, och det utan att det lokala nätverket används. Men då är inte internet inblandat alls, inte ens indirekt.

Första bästa träff på information om Wi-Fi Direct och skrivare.
HP Skrivarinställning (Wi-Fi Direct) | HP® kundsupport

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menade att köra skrivaren via Wifi är bättre och kan placera den dit man vill ha den.

Sen tycker jag det är mycket påhopp i forumet av en del och för dem som vill ha tips och hjälp, finns vissa som vill hjälpa till.

Forumet är tänkt att ge inspiration att hjälpa varandra. Har man inget att hjälpa till med, så bör man inte skriva nått?

Så för att få lite högre rankning i sin profil med döda ting leder ingen vart. Till slut så struntar man i bry sig i forumet.

Jag jobbar som it tekniker/programmerare och support sen 45år tillbaka och tycker det är kul att hjälpa folk emellanåt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på och velar. Sökning på surfplattan gav andra resultat.

Hittade denna:

https://www.canon.se/printers/pixma-ts5350i-series/

Canon Pixma TS 5350i wireless.

Trådlös anslutning – vad menas med det? Att jag inte behöver ansluta med USB-kabel?
Att jag kan sälla den var som helst men ansluta till el-uttag?

Det skrivs mycket om foton (som faktiskt börjar intressera mig lite mera) men inget om scanner.

Då det står Allt-i-ett skrivare så borde väl scanner ingå? Den funktionen är lika viktig för mig som utskrift.

Utskriftsplanen tror jag inte att jag vill ha.

Hittar inte heller måtten för skrivaren, de är av viss betydelse.

Klickar jag på ”Köp nu” kommer jag till nästa sida; priset för närvarande är 884.00 kr.

Under Highlights på denna sida hittar jag ju faktiskt: A4, print, copy and scan.

Måtten hittar jag fortfarande inte. Vad som med följer leveransen står på första sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, kiwi01 sade:

Trådlös anslutning – vad menas med det? Att jag inte behöver ansluta med USB-kabel?
Att jag kan sälla den var som helst men ansluta till el-uttag?

Ja. Via det trådlösa nätverket eller som i "min" HP-skrivare ovan där skrivaren själv ordnar ett trådlöst nätverk.
Det kan vara fördel om det även finns anslutning via USB då drivrutiner kan installeras automatiskt "första gången". Trodde alla skrivare hade USB-anslutning men jag lyckades en gång i tiden med att köpa en HP-skrivare som endast hade anslutning via trådlöst nätverk, något som fungerade uruselt i Windowsmiljö men utmärkt i Linuxmiljö.

Ja allt-i-ett innebär skanner. Det som kanske är väldigt ovanligt idag men som man får se upp med är om skrivaren inte klarar av att skriva ut i färg.

En annan sak man kan kolla upp är vad färgpatronerna till olika skrivare kostar, och då "literpriset", alltså vilken volym man får för en viss peng, och hur pass vanliga de är, alltså om du kan få tag i dem till bra pris på "hemmabutiker" som Clas, Kjell, elgiganten osv.

 

Jo en sak till:

På min Canon TS705 sitter displayen i fronten och när jag har skrivaren på en låg bänk blir det lite jobbigare att läsa på displayen jämfört med displayen på min skrivare från Brother, den som bara används som skanner. Där kan man vinkla upp hela panelen i fronten. På HP-skrivaren ovan satt displayen på ovansidan vilket gjorde innehållet lättläst.

 

Mer:

Vet inte om alla med skannerfunktion har sk. flatbädd? Där man kan skanna av en sida i en tjock bok. Andra modeller kan kanske ha en variant som bara klarar ett löst pappersark som matas genom en läsare.

Redigerad av Mikael63
display+flatbädd?
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min nuvarande Canon kunde man köpa ny bläck hos dem. De som medföljer skrivaren räckte ju bara en kort tid. 
När jag ringde för att beställa, var svaret "Bläck ska du inte köpa hos oss, vi har långa leveranstider och det köper du mycket billigare i andra butiker". Det kan man väl kalla för service? Så jag har handlat hos Tonerlagret hela tiden. Ibland står paketet utanför dörren redan dagen efter. Dessutom kan jag lätt se min förra beställning på "mitt konto". Det finns även XL förpackningar om man skriver mycket. Har inte letat efter annan leverantör men såg att Kjell&Co för bläck för Canon skrivare men om det gäller alla modeller vet jag inte. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, kiwi01 sade:

Hittar inte heller måtten för skrivaren, de är av viss betydelse.

På den sidan hittar jag (efter att ha valt Specifikationer i stället för Översikt):

Citat
  • Vikt
    cirka 6,3 kg
  • Mått (B x D x H)
    cirka 403 x 315 x 148 mm
  • Ljudnivå
    cirka 43,5(A) 11

I dessa tider med dyr el även:

Citat

Av: cirka 0,3 W
Vänteläge (ansluten till dator via USB): cirka 0,9 W (scanningslampan släckt)
Vänteläge (alla portar anslutna): cirka 1,7 W (scanningslampan är släckt)
Tid till placering i vänteläge: 11 min och 7 sek
Kopiering: cirka 19 W 12

Förutom Översikt och Specifikationer kan man även välja Support och därefter Handböcker för att läsa manualen i förväg. Där finns även drivrutinerna och separat program för att skanna mm.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, IT doktorn sade:

Menade att köra skrivaren via Wifi är bättre ...

Ok, då fick vi det bekräftat. Inte självklart för alla tänkte jag, därav mitt "påhopp" (se nästa citat).

11 timmar sedan, IT doktorn sade:

Sen tycker jag det är mycket påhopp i forumet av en del ...

Och då avser du även mig, antar jag (varför annars ta upp detta nu)?

11 timmar sedan, IT doktorn sade:

... och för dem som vill ha tips och hjälp, finns vissa som vill hjälpa till.

Det var precis så jag tänkte - ville hjälpa till, men mitt försök uppfattades tydligen inte så.

11 timmar sedan, IT doktorn sade:

Jag jobbar som it tekniker/programmerare och support sen 45år tillbaka och tycker det är kul att hjälpa folk emellanåt.

Där ser vi ut att vara rätt lika.
 

Ursäkta en del off topic, men det fanns en del som behövde klargöras.
Kunde ha angett ett "Confused", men det skulle i så fall avse endast någon av meningarna så jag avstår, för att inte förvirra. 😀

Tar med några exempel på "skrivare ansluten till internet".
Mobila utskriftslösningar med HP On-the-Go-utskrift - HP Store Sverige
Dags att kasta ut printservern – så hanterar du utskrifter i molnet - TechWorld (idg.se)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...