Gå till innehåll

Datorn låser sig.


Thord
Gå till lösning Löst av Thord,

Recommended Posts

Är det någon mer än jag som råkat ut för att datorn låser sig när du tittar på Youtube? På den dator jag normalt använder har W10 och jag använder Chrome när jag ska använda Youtube. Datorn har varit igång 5-10 min och jag sitter och tittar på någon video och helt plötsligt låser sig datorn och Ctrl+Alt+Del fungerar inte för att ta sig ur låsningen utan det är bara att köra en reset. Vid två tillfällen har jag då istället startat upp min dator med W11 på medan första datorn alltjämt är påslagen, men då finns det ingen kontakt med Internet. Båda datorerna är anslutna med kabel. Det trådlösa fungerar alltjämt. Det här har blivit nu de senaste två månaderna.

 

Edit: nu låste sig datorn när jag körde Youtube med Edge så då kan jag utesluta Chrome som felkälla.

Edit 2: Det fortsätter att låsa sig i tid och otid helt random så att säga. Har t o m fått blåskärm vid två tillfällen med olika felmeddelanden. Även där är datorn fryst och samlar inte in data eller startar om som det ska göra. Nu har jag kopplat bort kabeln till nätverket så den inte låser andra trådbundna enheter från nätverket som det har gjort hittills. Kan det vara någon hårdvara som håller på att balla ur? Jag har låtit F-secures onlineprogram söka igenom datorn utan att den hittade något.

Redigerad av Thord
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Eftersom Chrome och Edge har samma motor så installerade jag FireFox för att se om den också skulle frysa som de andra webbläsarna. Den kunde spela videos från Youtube tämligen länge, men så kraschade fliken, men datorn låste sig inte. Det tyckte jag verkade lovande. Sen kunde jag använda datorn i flera dagar utan låsning så jag började få lite hopp. Men då låste sig FireFox precis som Chrome och Edge. Jag får inte upp det minsta lilla felmeddelande. Den blåskärm jag fick upp för bra tag sedan sa något om System_Service_Exeption och det ska tydligen ha något med en korrupt eller saknad systemfil. Så jag har börjat fundera på om det är något som CCleaner kan hjälpa mig med? Jag vet då fasiken inte var jag ska leta då jag inte får några felkoder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-12-27 at 19:05, Thord sade:

Vid två tillfällen har jag då istället startat upp min dator med W11 på medan första datorn alltjämt är påslagen, men då finns det ingen kontakt med Internet. Båda datorerna är anslutna med kabel. Det trådlösa fungerar alltjämt.

Hur har du konstaterat det?
Har du kollat om det går att nå routerns inställningssidor?
Detta för att avgöra om problemet är på in- eller utsidan av routern.

Har du koll på temperaturerna i datorn?
Överhettning kan leda till låsningar.

Har du använt något registerstädningsprogram eller drivrutinsprogram innan detta problem började?
Sådana program kan orsaka problem och  låsningar kan även inträffa därför att en drivrutin inte längre är kompatibel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu datorn som strular ansluten till nätverket trådlöst och kopplat bort kabeln till nätverkskortet och då kan jag starta upp dator 2 och få kontakt med Internet. När båda datorerna inte kom ut på nätet, dator 1 fryst, så testade jag med en mobil enhet att gå ut på nätet och det gick bra. Jag kommer åt routern via en TP-app på telefonen. Jag har ingen koll på temperaturen i dator, men jag har ganska svalt i rummet och låter alla datorer vara värmekällor så att säga.

Jag har inte använt någon mjukvara som städar min dator då jag inte litar på programmen utan jag tror att det är en mjukvara som heter Vero som kan ha ställt till det, men det är borttaget nu. Problemet kvarstår dock. Det är Vero och Microsofts program Telefonlänk som har installerats på datorn.

Sitter nu i skrivandets stund och funderar över grafikkortet som är bra gammalt om det går varmt för det är när jag är på Youtube som det nio gånger av tio låser sig. nVidia GT 250 eller något sådant vill jag minnas att det hette.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vero är något som många går till nu när många anser att Instagram är passé. Alltså en community eller vad det kallas för bland annat fotografer. Där finns inga algoritmer som styr vad som ska visas för dig. Finns för Android, iPhone, Mac och Windows. Det har funnits i mer än fyra år, men är fortfarande i Betastadiet.

VERO — True Social

Jag gillar appen som sådan, men jag blev lite skeptisk när jag fick reda på vilka som är bakom mjukvaran. 

Men för att gå tillbaka till mitt huvudproblem så vet jag att jag någon gång tidigare har använt Speccy. Ska titta på det igen och kolla om det är mycket damm i datorn för visst beter det som ett minnes eller värmeproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att kolla om kylfläktarna går. Rekommenderar alla att blåsa ur damm inuti datorn med tryckluft minst en gång per år. Samt hålla fast fläkt bladet med en skruvmejsel eller dylikt för att undvika skador i datorn. Dammsugning rekommenderas ej.

Det kan även vara fel på ditt ramminne, då får man liknande problem.

Ser även att du kör med 4GB ram-minne DDR2 och är gränsfall, rekommenderar det dubbla.

Kolla även upp i autostart, hur många program som är auto-startande.

Problemen på Youtube är kanske att du kör full HDMI 1080? Ändra till 720.

Sen kan du ju ha nått skit program som orsakar problemet.

Kör CCleaner och städa upp datorn. Nästan ett krav för datorer.

Slutligen kan även nätdelen vara dålig, full av damm?

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska inte vara så länge sedan jag öppnade datorn, men tiden går fort, och blåste bort lite damm. Jag tog och körde Youtube med Speccy synlig, men grafikkorten höll en jämn temperatur på ca 60 grader hela tiden. Enligt Speccy så mår datorns minne riktigt bra, men däremot kanske det är lite lite. Jag antar att Windows uppgraderingar som vanligt blir mer och mer minneskrävande. Autostart är genomgången för jag avskyr program som startas som jag inte ska använda. Som t ex Ccleaner.

Ccleaner som jag för övrigt är lite skeptisk till då jag kan programmet dåligt och det har tidigare städat lite för mycket för mig och sen såg jag den här videon.

Sen var jag in i CMD kontrollen och körde någon typ av Checkdisk som stod och jobbade riktigt länge så jag var tvungen att gå ut med hunden innan körningen var klar så när jag kom tillbaka hade datorn startat upp så jag vet inte om det hade hittats några fel eller inte. Någon som vet hur en checkdisk brukar sluta? Startas datorn även om det hittades några fel på filerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-12-27 at 19:05, Thord sade:

när jag ska använda Youtube

Hur stor andel av den totala datoranvändningen är det, som du kollar på Youtube?

Tänker att om det är en hög andel så ökar sannolikheten att det blir en låsning just då, en låsning som skulle ha skett oavsett vad datorn används till.

Kanske tänka bort just Youtube -> Hög belastning -> Värme -> Låsning och försöka hitta annat samband?

Har du valt att datorn ska starta om automatiskt vid en sk. "BSOD" kan ju detta ha inträffat när datorn belastades med chkdsk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu varit in i kommandotolken och kört bl a en chkdisk och en sfc sökning. Sfc-sökningen sa att den hade hittat korrupt/a fil/er och datorn har inte fryst sedan dess. Men känner jag min tur rätt så kommer nog det inte att vara så länge.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Det låter som om du har gjort en hel del felsökning och försökt att hitta orsaken till låsningarna. Det är bra att du har konstaterat att det inte är Chrome som är felet. Det är också bra att du har försökt att använda Firefox för att se om det hjälper.

Jag skulle föreslå att du följer stegen nedan för att felsöka problemet:

1. Kontrollera om det går att nå routerns inställningssidor för att avgöra om problemet är på in- eller utsidan av routern.

2. Kolla temperaturerna i datorn för att se om det är en överhettning som orsakar låsningarna.

3. Använd ett registerstädningsprogram eller drivrutinsprogram för att se om det finns några problem med drivrutiner eller registret som orsakar låsningarna.

4. Om du inte har gjort det än, skulle jag rekommendera att du använder ett antivirusprogram för att se om det finns några skadliga program som orsakar låsningarna.

Jag hoppas att dessa steg hjälper dig att lösa ditt problem. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Lite svårt att komma åt router när nätverket är "låst/blockerat"  för mina två trådbundna datorer.

2. Datorn och de olika komponenterna håller en bra temperatur enligt Speccy.

3. Kan jag lita på ett städprogram? I så fall vilket program?

4. Jag har tagit hjälp av F-Secure onlinesökning utan att det larmade.

Igår belastade jag datorn så hårt jag kunde med filöverföringar och Youtube så att datorn laggade, men inget hände och temperaturen var normal. Sedan jag körde en Spc-sökning och "lagat" filerna så har inte datorn låst sig än. Bara att hålla tummarna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller också tummarna för att SFC löste problemet och så länge tar jag och markerar ditt inlägg där du nämnde SFC första gången som lösningen på problemet. Om det återkommer så är det lätt för dig att avmarkera lösningen.

Cecilia
Moderator

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Det låter som att du har tagit bra hand om din dator och att den håller en bra temperatur. Det är bra att du har tagit hjälp av F-Secure online sökning för att förhindra problem. Jag skulle rekommendera att du använder ett städprogram som CCleaner för att hålla din dator ren och säker. Om du har problem med att få åtkomst till din router, kan du prova att kontakta din internetleverantör för att få hjälp. Hoppas det hjälper!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Adam Råstrand sade:

Hej! Det låter som att du har tagit bra hand om din dator och att den håller en bra temperatur. Det är bra att du har tagit hjälp av F-Secure online sökning för att förhindra problem. Jag skulle rekommendera att du använder ett städprogram som CCleaner för att hålla din dator ren och säker. Om du har problem med att få åtkomst till din router, kan du prova att kontakta din internetleverantör för att få hjälp. Hoppas det hjälper!

För det första så är "rensningsprogram" som CCleaner totalt onödiga...

Dessutom så ställer bl.a. ccleaner till det för Windows-användare.. https://www.flashback.org/p83060371

Och du behöver ALDRIG rensa registret, så du behöver inga rensningsprogram för detta...

Det enda program som du behöver för "rensning" är Diskrensning.. som finns inbyggd i alla Windows-versioner...
och den rensar endast bort filer som t.ex. gamla windows uppdateringar osv. men den skadar inte din dator...

och framförallt! ccleaner (eller andra rensningsprogram) bidrar inte på något sätt till att göra en dator säker.. Där har du troligen missuppfattat något...

Om det rör sig om en privat router så kan oftast inte internetleverantören hjälpa till... däremot så kan man ta del av information om hur en privatägd internetrouter bör installeras här: https://winguider.se/sa-installerar-du-wifi-router.html
(Beskrivningen fungerar även för de trådanslutna datorerna!)

Men i övrigt så håller jag med dig.

 

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thord, kolla igenom mitt förra inlägg om du får problem senare. Vanligt fel är överhettning p.g.a. Damm i datorn kontra nätdel.

CCleaner är ett bra verktyg och har använt detta i många år utan problem. Låt oss säga att du streamar mycket film via datorn m.m så blir det rätt mycket cach filer. Och då är det enklare och snabbare med CCleaner, likaså i registret om du installerar och avinstallerar program.

Rekommenderar även att installera detta program https://www.wisecleaner.com/wise-disk-cleaner.html

Samt ett bättre virusskydd installerat i datorn.

Viktigt är om man är osäker att göra en backup innan. Då kan man testa som man vill med liknande program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-01-09 at 12:23, Thord sade:

Igår belastade jag datorn så hårt jag kunde med filöverföringar och Youtube så att datorn laggade, men inget hände och temperaturen var normal. Sedan jag körde en Spc-sökning och "lagat" filerna så har inte datorn låst sig än. Bara att hålla tummarna.

Mår datorn fortfarande bra eller har den börjat strula igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn tickar och går just nu och har inte visat några tendenser till att vilja lagga ens en gång, vilket känns bra. Jag ser att det finns två läger för eller emot städprogram. Det värsta är väl när t ex CCleaner tar bort cockies som man vill ha kvar. Jag har inte kört någon städprogram på den strulande datorn och så länge den tuffar på nu så låter jag det vara.

Jag är tacksam för all hjälp och input jag har fått!

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...