Gå till innehåll

Datorn låser sig.


Thord
Gå till lösning Löst av Thord,

Recommended Posts

Säg den glädje som varar. Idag kom det en ny låsning av dator och det trådbundna nätverket. Jag tänker ju inte alltid på vad jag gör eller inte gör de olika dagarna. Troligen har jag använt båda datorerna samtidigt lite mindre en period om nu det kan påverka något. Det låter nog som osannolikt, men jag använder MX Master 3 mus och MX key tangentbord till de två datorerna och jag börjar fundera på om det är det som kan strula när jag vill att muspekaren ska byta skärm/dator. Jag har inställningen så att CTRL ska hållas nedtryckt när musen ska byta skärm. Det fungerar inte alltid helt smärtfritt. Tillbaka till ritbordet som man brukar säga :(

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta fall skulle jag rekommendera dig att blåsa ur datorn, samt nätdel med tryckluft via en kompressor i första hand.

Sen göra en helt ny installation av ditt Windows.

Som jag skrivit förut, så tror jag dels att det är överhettnings problem samt korrupt system/Hårddisk problem.

Det är det jag skulle ha gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tittar jag tillbaka lite i tiden så är det här något som återkommer lite då och då i loggen. Nu är jag osäker på om det var till dessa jag kollade upp drivrutinerna efter en Kernel blå skärm efter ett tips på Youtube.

Edit: jag tog en titt i min W11 maskin och där har jag exakt lika varningar och fel så jag får väl anta att det är fel som blir när nätverket går i baklås. W11 maskinen låser sig aldrig.

image.thumb.png.8af3523b3f70051f8b1c8584899f25fe.png

Redigerad av Thord
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator är modell äldre, senaste biosuppdateringen släpptes 2009. Risken för problem ökar med åldern. Det kan vara både fel på maskinvara och/eller operativsystemet.

Fel i Service Control Manager tyder på fel i tjänstehanteraren som man öppnar med "services" i sökrutan. Vad WAS är vet jag inte.

Jag skulle använda uteslutningsmetoden och börja med operativsystemet och antingen göra en nyinstallation eller också en reparationsinstallation. Sistnämnda innebär att du behåller personliga filer och program /appar/. 

Krånglar datorn? Här är medicinen mot alla Windowsproblem - PC för Alla (idg.se)

Om datorn efter detta fortsätter att bete sig som tidigare kan man nog misstänka fel i maskinvara men det blir den senare frågan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Turbopump sade:

Det kan vara både fel på maskinvara och/eller operativsystemet.

1 timme sedan, Turbopump sade:

antingen göra en nyinstallation

I så fall skulle det kanske gå att offra en timma på att installera en Linuxdistribution först. Är det fel på maskinvaran blir det problem även i Linux. Kan vara vägledande för fortsatta åtgärder.

Å andra sidan - om allt lirar bra går det kanske att fortsätta med Linux på den datorn ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var (är) inne på en ESD-skada. Felet är intermittent och det kan bero på en ESD-skada. Därför min fråga om vem som byggt datorn.

Datorn är byggd av ett företag och då skulle man utgå från att de vidtagit skydd mot ESD. 
Det råder en omfattande uppfattning om att ESD inte är något problem att bry sig om. Se bara på alla annonser som finns på Blocket och Tradera.

Grafikkort, moderkort, minnen med mera, fotograferas på ryamattor, träbord, heltäckningsmattor, i händerna på säljarna, på genomskinliga plastpåsar med mera. 
Kommentarer som "Jag har byggt många datorer och aldrig haft problem med ESD. Allt är överdrivet!"

Många av dessa har hjälpt till att bygga åt andra. De problem som uppstår är inget de får veta. De skyller på dåligt skrivna drivrutiner, buggar i mjukvaran eller annat, när det i själva verket är en skada orsakad av ESD. En komponent behöver inte bli defekt av ESD. Den kan få en skada och när den skadade delen adresseras uppstår felet. Det kan gå allt från minuter till månader mellan de gånger den skadade delen adresseras, vilket gör felet intermittent. 

Jag skulle också gärna se att datorn fick en nyinstallation av ett operativsystem. Idag finns det SSD (även HDD) till låg kostnad. Ett köp av en billig disk, för att slippa att installera på befintlig disk, innebär att befintlig disk är intakt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till mig! jag skulle göre en återställning av Windows med filerna intakta. Men när minnet inte är med så blev det ett klavertramp. Jag har ju som de flesta sett en dator med tämligen gamla komponenter och det kontrollerkort som har USB som sin uppgift har aldrig riktig varit sams med Windows 10 och det tog många Windowsuppdateringar innan mina USB portar började fungera utan problem. Så nu försvann uppdateringen som fixat USBn så nu har varken mus eller tangentbord någon kontakt med datorn så nu kommer jag inte åt någonting. Musen och tangentbordet är dessutom trådlöst och mitt reservtangentbord och mus har jag lagt på något bra ställe. Inte för att det hjälper då USB-portarna ändå inte fungerar. Så nu tror jag att den datorn får stå och skämmas i ett hörn.

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra. Din dator verkar ha en kombinerad ps/2 anslutning för mus och tangentbord. Om du inte har motsvarande anslutningar på mus och tangentbord "som du lagt på något bra ställe", så kanske en sådan här skulle funka som en tillfällig nödlösning?

https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/kablar-anslutning/kabeladapter/usb-hona-till-ps2-hane-adapter-usb-81/216766

Skärmbild 2023-01-20 120055.jpg

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • Lösning

Då ska vi se om jag kan sammanfatta det som varit sedan datorn gav en sista suck. Jag lämnade in datorn hos en av byns datafirmor och bad dem göra en felsökning på datorn. Idag fick jag tillbaka burken och det som hade hänt var bland annat Windowsdrivrutiner för moderkortet var korrupta så det drabbade USB-portarna/chipsetet. Med hjälp av ett tangentbord med PS2 anslutning fick de till att fjärrstyra datorn så att nya drivrutiner kunde installeras. Sedan så uppdaterades firmware för min SSD-disk som tydligen var gammalt. Nu återstår att försöka få till datorn så likt som möjligt innan mitt försökt till systemåterställningen av datorn. sen är det bara att hoppas. Det är trots allt en gammal dator.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...