Gå till innehåll

Nu är Windows 11 23H2 klar för nedladdning


IT doktorn

Recommended Posts

 Har även gjort som Japanmannen🫠Fast på ett USB-Minne. Har kört detta under 1 vecka innan det lanserades och faktisk rätt nöjd. Fungerar även korrekt på äldre datorer. Testat även på en ombyggd Chromebook 4Gb minne och rappare än tåget🙃

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Windows 11 23H2 version 22631.2506 med en ren installation av på en HP Chromebook 4Gb Ram/64Gb HDD.

Fungerar perfekt och är snabb. Datorn har TPM2 och installerat via Rufus https://rufus.ie/sv/ utan problem.

Kört div tweaks som vissa anser onödigt🤔

1. Städning av datorn https://www.wisecleaner.com/wise-disk-cleaner.html

2. Städning av datorn https://www.ccleaner.com/ccleaner/download/standard

3. Spärrar nyfikenhets sjuka från Microsoft https://www.oo-software.com/en/shutup10

4. Ta bort onödiga drivrutiner som ni ej använder https://www.techspot.com/drivers/driver/file/information/17830/

5. Ta bort onödiga äldre drivrutiner i DriverStore-Mappen, spara många GB https://www.majorgeeks.com/files/details/driverstoreexplorer.html

Driverstore mappen finns original i Windows system32 i Windows 10-11 och bör kopieras på en HDD eller ett USB-Minne. Kopiera den rakt av och ha denna som en backup om ni installerar olika operativsystem ofta, sen går ni direkt till Enhetshanteraren i datorn och uppdatera era drivrutiner som fattas. Fördelen är att man slipper använda olika drivrutins program samt Windows update. Installationerna går mycket snabbare och ni sparar mycket tid.

Dock gäller att ni gjort denna backup kopiering av DriverStore först från en fungerande dator med alla drivrutiner tillagda från början. Tag sen för vana att skapa en ny backup av Driverstore-Mappen allt eftersom då nyare drivrutiner kommer med tiden.

Slutligen går man in i Inställningar/Sekretess och säkerhet och kollar upp "Appbehörighet" Där brukar jag stänga av det mesta, även kamera m.m. Och sätta på vid behov.

Samt gå igenom "Energialternativ"-Ta bort Appar ni ej behöver-Kolla upp Autostart-Anpassning Start"Bocka ur allt" M.M

Rekommenderar att ni använder ett fristående backup-program typ https://rescuezilla.com/download

Allt detta gör jag som IT tekniker hos många kunder samt själv och gör en extrem skillnad i snabbhet.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23H2 uppdateringen var en "snäll" uppdatering för en gångs skull. Alla mina 20+ register tweaks var intakta, förutom 2 på ena datorn och 1 på den andra. De återställdes till Windows 11 default. Det var Start/Home ikonen/genvägen och Galleri ikonen/genvägen i filhanteraren. Men de var lätt att registeruppdatera, så nu är de borta och osynliga som de ska va.

Annars inga ändringar av mina inställningar och installerade program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Windows 11 tog Microsoft bort alternativet "Gruppera knappar i aktivitetsfältet". Efter mycket kritik från Windows användare har man nu valt att lägga tillbaka finessen. Men det är fortfarande oanvändbart då namnet inte döljs vid alternativet "Aldrig". Jag vet att ikonen för Inställningar är inställningar och ikonen för Den här datorn är den här datorn. Har man 5-10 Excel blad och några Word dokument och jobbar med, så är det 5-10 Excel ikoner och några Word ikoner och varje Excel ikon och Word ikon har namnet Excel resp. Word. Aktivitetsfältet blir snabbt fullt.

Hur kan jag dölja namnet på ikonerna med alternativet "Gruppera aldrig"?

Detta är enda skälet till att jag inte kan använda Windows 11 i min privata arbetsdator för dagligt bruk.

I mina andra datorer för test och backup funkar det med att köra Windows 11.

Anpassningkombinera.thumb.jpg.86ff3f2c34fa0bb3efe63979fc6202ef.jpg

Redigerad av Japanmannen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det så kan man bara dölja etiketter om man väljer Kombinera knappar i Aktivitetsfältet (och dölj etiketter). Aldrig-alternativet leder bara till att knapparna i aktivitetsfältet inte grupperas.:(
https://www.howtogeek.com/ungroup-taskbar-icons-windows-11/
https://www.elevenforum.com/t/enable-or-disable-show-labels-on-taskbar-pins-in-windows-11.15138/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Kird sade:

Hej!

En undran;går det att återställa till W11-22 om man inte är överens med W-23, utan att förlora installerade program och

inställningar?

Mvh

Kird

JA! Windows sparar uppdateringar just så att man skall kunna avinstallera en krånglande uppdatering.
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/avinstallera-en-windows-uppdatering-c77b8f9b-e4dc-4e9f-a803-fdec12e59fb0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kom uppdatering Kb5032190 till Windows 11 kl:19.00 https://www.neowin.net/news/windows-11-patch-tuesday-update-kb5032190-is-here-for-23h2-and-22h2/

Märkt att SMB3 fungerar stadigt numera än förr.

Efter system rensning så tar denna uppdatering 500Mb efteråt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

I min dator HP EliteDesk 800 G2 SFF har jag W10, W11 och Zorin Os installerat.

På denna dator i W11 22H2 så har inte W11 23H2 visat sig på Windows Update.

Datorn klarar inte W11 kraven så jag installerade under hösten 2023 W11 22H2 med hjälp av programmet Rufus.

W11 har fungerat bra på denna dator.

Idag den 27 januari år 2024 så tog jag igen hjälp av programmet Rufus för att fixa till ett installations usb minne med W11 23H2.

I Rufus bockade jag i alla sex rutorna i det lilla fönstret Windows användarupplevelse under Anpassa Windows-installationen innan jag lät Rufus göra klart W11 23H2 installations usb minnet.

Efter att Rufus blivit klar med installations usb minnet så kopierade jag filen ei.cfg till mappen Sources på installations usb minnet. Filen ei.cfg har jag gjort tidigare för att kunna välja vilken version av W11 som jag vill installera.

När detta var klart så stängde jag av datorn, drog ur nätverkskabeln så att datorn blev utan Internet och drog ut skrivarens usb kabel. Efter detta fanns bara skärm, tangentbord och mus kopplat till datorn. Dessutom så kopplade jag ur min andra interna hårddisk.

Startade datorn med Operativsystemet W11 22H2 och installerade W11 23H2 inifrån W11 22H2 med hjälp av W11 23H2 installations usb minne som Rufus fixade.

Installationen gick bra och datorn fick W11 23H2 och allt verkar fungera bra.

De andra två Operativsystemen i datorn W10 och Zorin Os fungerade som vanligt efter installationen av W11 23H2 när installationen blev gjord inifrån W11 22H2.

Alla tidigare program och drivrutiner från W11 22H2 finns med i W11 23H2.

Troligen för att jag gjorde installationen inifrån Operativsystemet.

Det enda som irriterar mig lite är att mitt nya Windows 11 blev cirka 14 GB större än mitt gamla W11 efter Installationen och uppdateringar från Windows Update .

Från 51Gb till 65 GB, men partitionen där W11 finns är ju på sammanlagt 299 GB och det är fortfarande 234 GB ledigt.

Jag ser i filhanteraren att jag har en Windows.old mapp.

I System, Lagring, Tillfälliga filer ser jag Tidigare Windows-installationen(er) 15 GB.

Jag är väldigt osäker på att frigöra utrymme här. Kanske bättre att installera ett rensprogram typ Ccleaner?

Jag har hittills använt Windows 11 utan produktnyckel, oaktiverat.

Eftersom Windows 11 fungerar så bra i HP EliteDesk 800 G2 SFF så funderar jag på att köpa en fullversion Retail av Windows 11, men inte på någon billighetssajt utan på ett ställe som känns mera seriöst.

W11-23H2-Windows-old.thumb.jpg.ed6beb8a2b397c5bcfeba603c7789d09.jpg

Tyvärr så skriver jag för långt och krångligt, men jag gör så gott jag kan.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Vinterfiskaren sade:

Jag ser i filhanteraren att jag har en Windows.old mapp.

I System, Lagring, Tillfälliga filer ser jag Tidigare Windows-installationen(er) 15 GB.

Jag är väldigt osäker på att frigöra utrymme här. Kanske bättre att installera ett rensprogram typ Ccleaner?

Det som tar upp plats är Windows.old. Där finns din tidigare Windows 11 kvar. Skulle du ångra att du installerade den senaste versionen av Windows 11 kan du göra det i ca. 30 dagar. Då används Windows.old eftersom det är där den finns.

Du bör använda Windows diskrensning istället för CC!eaner. Är du säker på att du inte vill återgå till den tidigare Windowsversionen kan du markera "Tidigare Windowsinstallationer" och rensa bort det som tar onödig plats.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, X-Men sade:

Skulle du ångra att du installerade den senaste versionen av Windows 11 kan du göra det i ca. 30 dagar. Då används Windows.old eftersom det är där den finns.

Microsoft har dragit ner tiden till 1-2 veckor och när den tiden har gått kommer Windows.old att tas bort automatiskt så om man står ut med att 15 GB extra är lagrade ett tag så behöver man inte göra något alls.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag installerade Windows 11 23H2 inifrån Windows 11 22H2 så krympte tydligen Windows 11 23H2 partitionen med 754 MB och skapade en ny Återställningspartition på 784 MB efter Windows 11 23H2.

Alltså installationen av Windows 11 23H2 gjordes först efter att jag startat Windows 11 22H2 och öppnat Filhanteraren, Utforskaren och valt usb minnet med W11 23H2 och dubbelklickat på setup och fått Windows 11 23H2 installerat.

Se eventuella skärmbilder på partitionerna före och efter installationen av W11 23H2.

Det fanns ingen Återställningspartition bakom Windows 11 22H2 men det blev en Återställningspartition på 784 MB efter Windows 11 23H2.

1-W11-1.jpg.4dafaa77aec105a29a5fc834d793ce1b.jpg

2-W11-2.jpg.d89426ff0a084b1d1f962ac33e224023.jpg

Jag blev lite förvånad över detta när jag såg det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är omöjligt att förklara vad som hänt, om det hänt något. Två bilder från två olika program går inte att jämföra.
De kan mycket väl visa olika, trots att disken egentligen är oförändrad.

En uppgradering av Windows till en nyare version, i en befintlig version, innebär inte att Windows skapar en ny partition. Hur det är med Windows 11 23H2 kan jag inte säga i nuläget då jag inte gjort en uppgradering av någon dator ännu. 
Windows skapar normalt sett inga partitioner när man uppgraderar från en version till en nyare. Windows skapar partitioner på en disk som saknar partitioner vid en installation.

Om Windows 11 23H2 skapar, eller behöver skapa, en ny partition vid en uppgradering måste användaren varnas om detta. Skälet är att det finns risk för att användaren förlorar data på disken om Windows skapar en ny partition självsvåldigt. Användaren måste få en varning så användaren kan säkerställa att en säkerhetskopiering av sina data (program, bilder, filmer med mera) kan utföras innan processen fortlöper.

Således hade det varit av större betydelse att ta bilder på hur disken ser ut med samma program, före och efter uppgraderingen, istället för med två olika program. Det går inte att säkerställa om Windows 11 verkligen skapat en ny partition. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har avinstallerat AOMEI från datorn så jag har inga bilder som bevis. Jag kan inte bevisa att det som jag skriver är sant, men jag vet att det inte fanns någon Återställningspartition efter Windows 11 22H2.

Jag tänker inte Installera AOMEI igen för att försöka bevisa detta. Det är klart att ni här på forumet får ifrågasätta det jag skriver.

Jag använder nu programmet Rescuezilla för att göra systemavbilder. Detta program verkar fungera bra när man har en kombination av både Windows och Linux på en hårddisk.

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...