Gå till innehåll

Min dator är het


Recommended Posts

Som Venoms säger och med "dammfri" så menas speciellt mellan kylflänsarna samt i fläktarna så att de orkar snurra som de ska. Tryckluft på burk eller att blåsa hårt i ett tunt sugrör (utan saliv!) brukar göra susen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator är jätte varm alltid (78 c) var min data när jag kollade värmen:S vad kan jag göra för att värmen ska gå ner?

Så här kan det se ut om datorn står på golvet och får jobba som dammsugarepost-4202-1243191943_thumb.jpg

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bild

Man får ta Speedfan med en nypa salt också. Den visar inte alltid helt korrekt information. Min stationära dator visar 80 grader varmt för jämnan med samma program. Men känner jag på delarna med handen är dom svala. Det beror på att speedfan inte stödjer alla typer av moderkort. Kolla gärna med handen du också. Dessutom, kolla direkt efter uppstart (då datorn är kall) om temperaturen stiger eller om den är 78 grader då också. Är den 78 grader i uppstarten enligt speedfan är det nog ett missvisande resultat. Är det så att det är för varmt får du kanske gå på föregående talares råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator är jätte varm alltid (78 c) var min data när jag kollade värmen:S vad kan jag göra för att värmen ska gå ner?

Har du en katt eller hund så blås ren den ordentligt med jämna mellanrum.Hade katt och burken blev alldeles full med hår.

Annars skruva av sidan och lägg den på snedden.

Speedfan har jag haft nytta av.Den är inte på jämt.men när jag startar den går fläktarna upp i varv.

Har den på automatic en stund och fläktarna går på högvarv.Det brukar göra susen.Ställ in den så den inte startar automatiskt.Men har du en laptop skall det inte vara nån fara ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hatar damm!!!!

Hur som helst kan det vara så att programmet visar fel men tips är att öppna din dator och titta.

Jag brukar inte hålla på med dammsugare utan rek starkt att man lugnt och metodiskt plocker ned sina fläktar och flänser ca 1gång år och rengör ordentligt. Kom ihåg att ta bort gamla kylpastan från cpu och att ha köpt hem ny att sätta på ett "bladtunt" jämt lager.

Sen brukar jag ta ut burken och blåsa med en stark hårfön eller nåt bort det som är löst inne i lådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dator är jätte varm alltid (78 c) var min data när jag kollade värmen:S vad kan jag göra för att värmen ska gå ner?

Jag kör Speedfan i en gammal P4 2GHz, här är mina erfarenheter av SF:

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...+i+en+P4,+2+GHz

Sweclockers har en del info om Speedfan på sin sisa: http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...threadid=397275

Med SIW kan du också kolla "Sensors".

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med sommaren är snart här så kräver även lådan bra ventilation. Själv så har jag tagit bort min chassiplåt.

Detta fattar inte jag alls.. har ni så stora tempraturskilnader i era hem beroende på årstid så att det kräver ex denna åtgärd du beskriver med "chassieplåten" vid sommartid? isåfall kanske det är dags att se om sitt hem istället, kan ju sällan vara speciellt ekonomiskt i längden att bo så och för att inte tala om hur jobbigt det måste vara att det växlar så kraftigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inget konstigt med det. Prova bo i en lägenhet som bara har fönster mot söder eller väster, solen på fönsterna hela dagen och ingen möjlighet till tvärdrag.

Det kan faktiskt vara en nackdel att öppna sidoplåten då det kan kan försämra cirkulationen, sätt i så fall gärna en liten bordsfläkt att blåsa ny luft in i lådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också upplevt svårigheter att hålla nere tempen på min egna dator samt min brors dator, även på bärbara datorer jag haft hemma och lagat.

Den kostsamma lösningen är inte större och bättre fläktar. Det är t.ex. om du inte har sata diskar att använda "runda" ide kablar och nätaggregat där du kan plocka av sladdar som du inte använder.

Att rengöra flänsar och fläktar från damm med tryckluft och topps (håll gärna en penna eller liknande igenom fläkten så de inte snurrar när du blåser)

Även som Venoms sa att ta bort kylflänsen från grafikkort och cpu, ta bort gammal kylpasta och sätta dit ny (tunt lager)

Bra luftflöde i lådan som inte stoppas upp, har du inte råd eller viljan att lägga pengar på grejer som jag nämnde överst så kan man bunta upp sladdar, lägga ner lite tid för att få bra med plats i lådan.

Bärbara datorer som jag fått in där roliga sträck över skärmen och liknande visats så har de räckt att blåsa den rent med tryckluft och stryka på ett tunt lager kylpasta då alla gånger jag öppnat en bärbar så har där varit ett ganska bra lager med kylpasta, kanske lite för bra...

Bra, billig lösning? Ha 2-3 timmar över och sätt dig ner och fixa så allt är rent och så du har bra luftflöde... Jag brukar kolla temp och liknande i Bios, litar mest på de men säger inte att t.ex. speedfan är dåligt eller inte fungerar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inget konstigt med det. Prova bo i en lägenhet som bara har fönster mot söder eller väster, solen på fönsterna hela dagen och ingen möjlighet till tvärdrag.

Det kan faktiskt vara en nackdel att öppna sidoplåten då det kan kan försämra cirkulationen, sätt i så fall gärna en liten bordsfläkt att blåsa ny luft in i lådan.

Oj! usch då.. låter ju riktigt trisst det där om det är som du säger med lägenhet alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom att det är en bärbar dator, gör dammet lika stor "skada" då?

Blir datorn varmare av att många program körs?

Här finns en dell som är ganska ny.

Fick också höga temperaturer.La den på 2 pennor för att försöka minska tempen men det hjälpte inte.

Ringde supporten och dom sa att dom skall klara 90gr.minst.

Och det har den gjort ;).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...