Gå till innehåll

Vilken fri e-postleverantör skall man välja?


perbear

Recommended Posts

Jag och en kompis har kvar e-postkonton hos Glocalnet sedan den uppringande tiden och för att vi inte vill byta namnet på e-posten. Nu har vi upptäckt att Gloclanet är väldigt snåla när det gäller utrymmet på mailservern, bara 10 MB, vilket kan skapa problem om man behöver skicka en videosnutt t.ex. Hotmail är det enda av de fria e-postservrarna/kontona som jag känner till men jag har jag hört väldigt mycket illa om, osäkert, buggigt, fullt av skräppost och virus, blockerade hos vissa arbetsgivare med mera med mera. Vilka erfarenheter har ni forumsmedlemmar och vad rekommenderar ni om man vill göra det stora tunga arbetet att byta e-postadress (speciellt eftersom man inte kan PORTERA e-postadressen till en annan e-postserver/leverantör).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En egen domän inkl. webbhotell med e-posttjänst och massor av andra användningsområden, behöver inte kosta mer än 2-400:- per år. Bara en egen personlig e-postadress tycker jag är värt det priset.

Edit:

Har precis köpt en domän till mitt 2½-åriga barnbarn... :D

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Gmail 10 Mb/mejl nästan obegränsad storlek på lådan. Har haft denna sedan betatiden och är mycket nöjd.

Det verkar ju lovande men kan du skicka en större fil än 10 MB, t.ex. en videofil på 50-100 MB utan problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En egen domän inkl. webbhotell med e-posttjänst och massor av andra användningsområden, behöver inte kosta mer än 2-400:- per år. Bara en egen personlig e-postadress tycker jag är värt det priset.

Edit:

Har precis köpt en domän till mitt 2½-åriga barnbarn... :D

Håller fullständigt med e-son, jag fixade en för 2 år sedan, fungerar perfekt. Har inte allt för vanligt efternamn så jag hade turen att få "mitt efternamn".se. Har sedan skapat egna adresser till mina systrar, fru och barn. Kostar under 300 spänn per år. Verkligen smutt.

//Per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har egen domän på One.com. Deras minsta alternativ kostar 12 kr/månad + 95 kr/år i domänkostnad + 115 kr i uppläggningskostnad, allt exmoms. Bra att slippa byta mailadress när man byter internetleverantör.

Annars är gmail helt ok och gratis.

Redigerad av fredde
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man så finns ju också GMX som gratis alternativ med IMAP.

Dessa erbjuder dessutom sammanlänkning med andra utomstående konton.

Vad jag vet så har Hotmail ännu inte IMAP för vanliga gratiskonton, något som borde tillhandahållas.

En annan grej som kan va tänkvärt är bl.a om leverantören kan hjälpa till om man en dag förlorar mejl och möjlighet till kunna få tillbaka dessa.

På den punkten ställer sej Hotmail villiga att hjälpa till.

GMX gör inte detta i nuläget.

Yahoo finns ju också. Se bara upp med .com vilket kan vara blockerad för användas med e-post klient, kräver då abonnemang. .se fungerar bra med klient än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 månader senare...

Problemet med Gmail är ju att 99,99% av alla e-postadresser är upptagna. Vill man inte heta olle_nilsson2009@gmail.com eller olle.11@gmail.com så får man se efter alternativ (Google vägrar ju att släppa loss fler GMail-domäner). På Microsoft-sidan är det lite bättre, även om otroligt många e-postadresser där också är upptagna. Till skillnad från Google så erbjuder ju Microsoft bland annat hotmail.com, hotmail.se och hotmail.no.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan tydligen skapa ett gratis Google Apps konto där man kan lägga upp max 10 användare. Detta apps kontot kan man knyta till ett domännamn man köpt och administrerar via t.ex Loopias gratis DNS tjänst. På så vis kan man helt gratis (förutom den lilla årliga domänkostnaden) ha en "egen" webbmailinloggning för hela familjen på t.ex mail.andersson.se, där familjemedlemmarna har egna konton med sina namn och epostadresser som nisse@andersson.se och lisa@andersson.se Väl inloggad är det alltså Google Apps systemet (gmail) som hanterar eposten. Det går såklart även att nå den från valfri mailklient via pop3/imap om man föredrar det.

Det finns steg för steg guider för det, t.ex

http://snnyc.com/2011/03/use-gmail-with-your-domain/

Se PDF länken i slutet (Using Gmail With Your Domain).

Eller någon flummigare på svenska

http://ohsohightech.se/gmail-egen-doman-med-google-apps/

Jag har inte provat detta själv ännu eftersom jag inte haft tid att kolla upp hur man på bästa sätt får över sin befintliga gmail med tusentals mail på till den nya men det borde gå med någon pop3 importfunktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...