Gå till innehåll

Ny UAC till Windows 7 64 bit


CGD

Recommended Posts

UAC, User Account Control, är ju ett program som har sina fördelar men det verkar ju som om det bara är klart till hälften. Jag vet att det finns bättre program att hämta ute på nätet men jag har inte hittat något bra till 64 bitars Windows. Har vi någon som hittat en bra UAC ersättare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kommer ju inte ihåg så jag måste alltid godkänna när jag skall starta något. Om jag hade haft 32 bitars Windows så hade det funnits flera förbättrade UACs att välja på.

Att du är nöjd kan ju bero på vilka krav olika personer ställer på Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kommer ju inte ihåg så jag måste alltid godkänna när jag skall starta något.

Annars är det ju svårt att särskilja om det är du som vill göra förändringar i Windows eller om det är något skadligt program som ändrar om i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer i samma stil:

UAC är bra på stoppa skadliga program från att installeras, se t ex:

http://www.idg.se/2.1085/1.164287

http://www.idg.se/2.1085/1.166702

Den är även nyttig på andra sätt se

http://www.idg.se/2.1085/1.269010/nyttan-med-uac-i-windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men finns det någon som känner till om det finns en UAC förbättrare även till Windows 7 64?

På vår Vista 32 bitars använder vi Symantecs UAC förbättrare. Trevligt program, men enbart för just 32 bitar Windows. Har ännu efter två år inte märkt några problem med denna UAC förbättrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT

Bättre länkar än min...! Men å andra sidan letade jag inte, den bara råkade dyka upp direkt efter jag hade kikat på denna tråden..! ;)

Nja, tycker de mer kompletterade varandra. Det var några sidor jag sparat under åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört utan UAC ända sen den dök upp i Vista. Och jag har ALDRIG haft problem med malware, virus eller annat otyg, vare sig på XP, VIsta eller Win7. Men det är jag det. Jag installerar inga konstiga program eller klickar på underliga länkar mm.

Är jag det minsta tveksam men ändå är nyfiken sp testar jag i en virtuell maskin först.

Men det är jag det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört utan UAC ända sen den dök upp i Vista. Och jag har ALDRIG haft problem med malware, virus eller annat otyg, vare sig på XP, VIsta eller Win7. Men det är jag det. Jag installerar inga konstiga program eller klickar på underliga länkar mm.

Är jag det minsta tveksam men ändå är nyfiken sp testar jag i en virtuell maskin först.

Men det är jag det.

Samma argument som dom puckon som inte anser sig behöva något antivirusprogram... och lika fel här! Jag vet inte varför, men jag hade uppfattningen att du hade mer vett än att propagera mot den viktigaste säkerhetskomponenten microsoft någonsin har tillfört windows. Samma typ av skydd som har funnits i t.ex Linux sedan urminnes tider, och som har efterfrågats för windows lika länge. Nämligen att man som standard, INTE kör med administratörsrättigheter.

Att du har klarat dig är inget annat än tur, för du försöker väl inte få oss att tro att du är den enda människa i värden som bara genom att titta på länkar/filer kan avgöra om dom kommer att försöka köra skadlig kod på ditt system?

Jag kan inte minnas att jag heller har råkat ut för något som stoppats med hjälp av UAC, men det betyder inte att jag är extremt skicklig på att undvika sådana hot, utan det skulle i praktiken kunda hända om 2 minuter... och då har jag ett skydd som du saknar.

Är det verkligen så betungande att trycka på "ok-knappen" dom få gånger UAC-prompten dyker upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med er förespråkare och tycker inte det är särskilt betungande med UAC i Windows 7 (hatade dock det i Vista). Men rent hypotetiskt. Om man har ett vettigt antivirus och känner sig säker på att t.ex det CCleaner man har installerat är legitimt, vore det då så farligt att med en sådan "UAC-förbättrare" kryssa i att den ska komma ihåg mitt val och i fortsättningen alltid tillåta CCleaner att köra som admin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nämligen att man som standard, INTE kör med administratörsrättigheter.

Så är det också då UAC är avstängt. Skillnaden är att program som kräver administratörsrättigheter, får det automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men finns det någon som känner till om det finns en UAC förbättrare även till Windows 7 64?

På vår Vista 32 bitars använder vi Symantecs UAC förbättrare. Trevligt program, men enbart för just 32 bitar Windows. Har ännu efter två år inte märkt några problem med denna UAC förbättrare.

Funkar Symantecs UAC på Windows 7, trodde inte det gjorde det överhuvudtaget oavsett om det är 32 eller 64 bitar

Jag har kört utan UAC ända sen den dök upp i Vista. Och jag har ALDRIG haft problem med malware, virus eller annat otyg, vare sig på XP, VIsta eller Win7. Men det är jag det. Jag installerar inga konstiga program eller klickar på underliga länkar mm.

Är jag det minsta tveksam men ändå är nyfiken sp testar jag i en virtuell maskin först.

Men det är jag det.

Den där förklaringen tycker jag inte räcker för att man inte ska stänga av UAC.

Samma argument som dom puckon som inte anser sig behöva något antivirusprogram... och lika fel här! Jag vet inte varför, men jag hade uppfattningen att du hade mer vett än att propagera mot den viktigaste säkerhetskomponenten microsoft någonsin har tillfört windows. Samma typ av skydd som har funnits i t.ex Linux sedan urminnes tider, och som har efterfrågats för windows lika länge. Nämligen att man som standard, INTE kör med administratörsrättigheter.

Att du har klarat dig är inget annat än tur, för du försöker väl inte få oss att tro att du är den enda människa i värden som bara genom att titta på länkar/filer kan avgöra om dom kommer att försöka köra skadlig kod på ditt system?

Jag kan inte minnas att jag heller har råkat ut för något som stoppats med hjälp av UAC, men det betyder inte att jag är extremt skicklig på att undvika sådana hot, utan det skulle i praktiken kunda hända om 2 minuter... och då har jag ett skydd som du saknar.

Är det verkligen så betungande att trycka på "ok-knappen" dom få gånger UAC-prompten dyker upp?

Bra sagt E-son +1!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om man har ett vettigt antivirus och känner sig säker på att t.ex det CCleaner man har installerat är legitimt, vore det då så farligt att med en sådan "UAC-förbättrare" kryssa i att den ska komma ihåg mitt val och i fortsättningen alltid tillåta CCleaner att köra som admin?

Det tycker även jag, borde gå att lösa. Har dock läst någon förklaring för länge sedan, med argument emot en sådan lösning. Kan så klart inte minnas var eller hitta den igen. :unsure:

Så är det också då UAC är avstängt. Skillnaden är att program som kräver administratörsrättigheter, får det automatiskt.

Jo det känner jag till, men det blir liksom samma sak i mina ögon. ;)

Edit:

Då större delen av tråden numera är OT, kanske admin kan dela upp den i 2?

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller ju inte bara att UAC kan skydda om man väljer att ladda ner ett skadligt program utan ändå mer att det skyddar om man råkar komma in på ett hackad eller skadlig webbsida, t ex en webbplats som är välkänd men vars annonsföretag har råkat få in en skadlig annons vilket har hänt många gånger de senaste åren.

UAC är som en försäkring, man låter förhoppningsvis inte bli att teckna en försäkring mot inbrott eller brand bara för att man aldrig har råkat ut för inbrott eller brand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, mitt val upprör tydligen.

DITT val är totalt ointressant! Vad som ställer till problem är att du eventuellt kan få andra, mindre insatta, människor att fatta felaktiga och kanske förödande beslut angående UAC:s avaktivering... därav mitt engagement.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ni har ju stulit min fråga.

E-son, det är inte så konstigt att UAC blir avstängd. Det är ett program som kan vara bra men användarvänligheten är noll. Det finns program som är bättre. Smart UAC Replacement och Symantecs variant är två gratisprogram jag känner till. Men de fungerar inte med Windows 7 alternativt med 64 bitar operativ. Det som jag undrar är varför Microsoft inte förbättrade sin UAC? Klagomålen kom ju direkt när programmet kom så Microsoft har ju haft lång tid på sig att presentera en förbättring.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som jag undrar är varför Microsoft inte förbättrade sin UAC? Klagomålen kom ju direkt när programmet kom så Microsoft har ju haft lång tid på sig att presentera en förbättring.

Det har hänt mycket sedan UAC såg dagens ljus i Vista RTM, efter det har det blivit bättre och bättre med service packs för Vista och Windows 7 finns som bekant alternativet att tillåta allt som är signerat av Microsoft att eleveras utan frågor.

UAC är egentligen inte en säkerhetsbarriär utan har mer med applikationer att göra, det vill säga se till att applikationer kan köras utan att kräva adminrättigheter. UAC ger också file and registry virtualization vilket gör att applikationer som inte skulle fungera korrekt faktiskt fungerar ändå (tack vare att skrivnings till "program files" styrs om exepelvis).

Om man stänger av UAC stänger man också av Protected mode i Internet Explorer och om man stänger av UAC så kör som standardanvändare och ha ett separat adminkonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade just ett litet program som skulle kunna fungera för den som stör sig på att vissa applikationer kräver förhöjda rättigheter för att starta, och därmed tänder UAC-prompten.

Vad programmet gör är att det skapar en skrivbordsgenväg som automatiskt startar ett specifiserat program med förhöjda rättigheter. Ett slags vitlista, skulle man kunna säga. Jag skickar med en PDF som förklarar mer...

Måste också säga att jag inte provat det här själv... bara packat upp installern och undersökt innehållet. Version 1 går att ladda ner nu, och version 2 verkar vara på gång.

UAC Trust Shortcut

UAC_Trust_Shortcut.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...