Gå till innehåll

HP Dator blir lätt varm


Teodor

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag brukar montera lilla plastmunstycket till dammsugaren och sedan suga på ventilationsutblåsen. Brukar funka alldeles utmärkt.

Om det inte är någon garanti kvar så brukar jag öppna burken och göra en riktig rengöring ( man bör då hitta service-manualen för burken man har så slipper man chansa, det ser ofta alldeles bedrövligt ut inuti..... :P

Eller får man skicka in den men då blåser man direkt minst någon tusenlapp....plus att det tar x veckor....

EDIT

Sen grundläggande är att man kör senaste Flashversionen inkl grafikortsdrivare !!.... kollade sedan ditt grafikkort som inte är det snabbaste.... kan vara helt normalt med höga temperaturer, kör man sedan med en hög upplösning på det streamde materialet så blir det ännu varmare.

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag brukar montera lilla plastmunstycket till dammsugaren och sedan suga på ventilationsutblåsen. Brukar funka alldeles utmärkt.

Om det inte är någon garanti kvar så brukar jag öppna burken och göra en riktig rengöring ( man bör då hitta service-manualen för burken man har så slipper man chansa, det ser ofta alldeles bedrövligt ut inuti..... :P

Eller får man skicka in den men då blåser man direkt minst någon tusenlapp....plus att det tar x veckor....

EDIT

Sen grundläggande är att man kör senaste Flashversionen inkl grafikortsdrivare !!.... kollade sedan ditt grafikkort som inte är det snabbaste.... kan vara helt normalt med höga temperaturer, kör man sedan med en hög upplösning på det streamde materialet så blir det ännu varmare.

Okej. Men mitt grafikkort kan iallafall spela många spel. Men tack för infot. Dock så har jag garanti kvar och enligt HP:s reparationsställe så står det, "Garanti. Inga hårdvarufel verifierade. Retur utan återgärd.

Skickar med en bild på det.

post-11823-0-73779300-1310044779_thumb.j

Redigerad av Teodor
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också testa att skaffa ett kylande underlag. Något i stil med den här.

Kolla att du får rätt storlek, de finns i många utföranden och priser.

Men 70° tycker jag att inte låter såå katastrofalt. Min är ofta ännu varmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en del grafikkort utan fläkt som ligger på +100° i "arbetstemperatur".

Kylning är bra hursomhelst.

HAHA, min dator var uppe på 100 grader när jag spelade spel. Det tyckte HP inte om. Den åkte in och blev rensad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar montera lilla plastmunstycket till dammsugaren och sedan suga på ventilationsutblåsen. Brukar funka alldeles utmärkt.

Njaa, låt oss säga med den metoden skrapar du bara på ytan.

Prova kör förbi nån bilverkstad eller liknande och ta tryckluften. Då pulveriseras allt till utsidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men min bärbara dator har inte låtit så mycket som den gör nu, även när jag går in på alltomwindows så börjar den låta och blir varm, det har aldrig hänt tidigare... jag har de senaste drivrutinerna och jag brukar rensa den 1 gång per vecka med Ccleaner men ändå :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men min bärbara dator har inte låtit så mycket som den gör nu, även när jag går in på alltomwindows så börjar den låta och blir varm, det har aldrig hänt tidigare... jag har de senaste drivrutinerna och jag brukar rensa den 1 gång per vecka med Ccleaner men ändå :(

Tryckluft på burk är ett alternativ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Njaa, låt oss säga med den metoden skrapar du bara på ytan.

Prova kör förbi nån bilverkstad eller liknande och ta tryckluften. Då pulveriseras allt till utsidan.

Nejdå.... det brukar funka alldeles utmärkt.

Sen finns det då lösningar som tex ACER kör med på sina "härken till burkar" där man

har ett filter/värmeväxlare för kopparskenan, på utblåset som sätts igen och har det gått för långt så är det bara att öppna

chassit. Servicemanualer finns oftast med en enkel google-sökning.

Tryckluft tror jag inte alls på med en bärbar eftersom man trycker ut dammet inuti burken... inte bra !!

(kör för övrigt alltid med dammsugare-plastmunstycke även för stationära.... men man får ju inte vara "fummelberg" och dammsuga på känsliga komponenter)

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara påpeka ännu en gång, att tryckluft i alla former är ett utmärkt sätt att få fläktlagren att skära. Så bli inte förvånad om burken låter som ett "JAS-plan" när den startas efter en sådan rengöring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog verkar de något lurt med läsa att flera upplever varmgång respektive högre aktivitet i samband med t.ex YouTube & grafik och bärbara.

Själv känner jag inte direkt igen den här höga värmen som ni beskriver men väl en något högre aktivitet i hårdvaran kanske mer än de borde vara.

(Windows 7 x86 med 32bitars FS Amilo och ATI grafikkort)

Det är möjligtvis inte ATI som är inblandat i dessa datorer?

Råkade få syn på en skriven artikel av demsamma som gör EasyBCD.

Deras betyg om grafiktillverkaren tillsammans med HP kan läsas här http://neosmart.net/blog/2011/hp-running-the-ati-qa-show/

Nu handlar visserligen länken om kraschar och BSOD (vilket varit synligt tillsammans med video i helskärm på min egen men skulle inte bli förvånad om de kan yttra sig på fler sätt som mer värme, högre aktivitet osv)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag brukar rensa den 1 gång per vecka med Ccleaner men ändå

Jag visste att Ccleaner var effektivt men inte att det var så pass effektivt att det fungerar på damm i datorn också. :blink: :blink: :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

men tryckluft då pressar man in dammet in i datorn istället för att ta ur det !!

Tänkte mer på dammsugare den suger UT dammet istället för att trycka in dammet med tryckluft ;) ?

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bärbara datorer blir lätt "varma" viktigast av allt är att se till att den står på ett underlag där den får kylning bord etc. så att man inte täpper till ventilationen genom att exempelvis ha datorn i knät m.m som man oftast vill eftersom det är smidigt.

tycker inte det borde vara något problem med mycket damm, datorn är ju relativt ny .

oftast stänger bärbara automatiskt av om värmen skulle vara kritisk/hög oftast tycker man själv att det är varmt men det är oftast inga problem så länge datorn kan "andas" får kylning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag visste att Ccleaner var effektivt men inte att det var så pass effektivt att det fungerar på damm i datorn också. :blink: :blink: :blink:

-- ja du, synd att du inte visste om det, du verkar inte veta mycket om dator och program märker jag nu ;) --

Ligger det massa skräp-filer program och annat skit i bakgrunden eller i Temporära filer då görs det att datorn jobbar mer och låter mer och blir mer varmare, MEN rensar man datorn med Ccleaner då kanske de skräp-filer program eller annat som ligger i bakgruden på datorn / msn eller IE rensas då jobbar datorn lite mindre och blir mindre varm... och det handlade inte bara om damm utan också att den blir för VARM, så nu fick du en bra förklaring och en läxa kanske ;)

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ligger det massa skräp-filer program och annat skit i bakgrunden eller i Temporära filer då görs det att datorn jobbar mer och låter mer och blir mer varmare, MEN rensar man datorn med Ccleaner då kanske de skräp-filer program eller annat som ligger i bakgruden på datorn / msn eller IE rensas då jobbar datorn lite mindre och blir mindre varm... och det handlade inte bara om damm utan också att den blir för VARM, så nu fick du en bra förklaring och en läxa kanske

Nu föll alla bitar på plats. Tackar :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

;) ;)

Nejdå.... det brukar funka alldeles utmärkt.

Sen finns det då lösningar som tex ACER kör med på sina "härken till burkar" där man

har ett filter/värmeväxlare för kopparskenan, på utblåset som sätts igen och har det gått för långt så är det bara att öppna

chassit. Servicemanualer finns oftast med en enkel google-sökning.

Tryckluft tror jag inte alls på med en bärbar eftersom man trycker ut dammet inuti burken... inte bra !!

(kör för övrigt alltid med dammsugare-plastmunstycke även för stationära.... men man får ju inte vara "fummelberg" och dammsuga på känsliga komponenter)

jodå.. flesta av Acers burkar kommer man åt fläkten genom att lossa lucka och flensarna, c:a 10 skruv så är man framme.

Men nu har killen en HP, där får du klyva hela burken, för att komma åt.

Till Eson.

Jaa, tar man till övervåld och blåser upp fläkten i 300.000 v/rpm, värre varvtal än en turbo,

så kan den ta stryk, ja.

Sedan består bussningarna/glidlager av brons, och är svåra att köra sönder.

Men som alltid i vissa sammanhang skall man; "kasta pil - inte spjut.."

Sedan får man blåsa på ett speciellt sätt, men det blir riktigt rent, mot vad dammsugaren klarar.

Det finns dammtussar, som inte damsugaren klarar, dessa kan bara tryckluften slå sönder.

ps: Jag arbetar som tekniker på ett större datorföretag, vi är tre tjejer i verkstaden.

Så snälla.. lär inte mig detta ;)

Redigerad av mario
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...