Gå till innehåll

Fixa Windows 8-startpanelen i Windows XP, Vista och Windows 7


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Windows 8 kommer att bjuda på en startpanel som inte går av för hackor, det visade Microsoft upp som första demonstration av Windows 8 för inte så länge sedan. Med hjälp av programmen Rainmeter och Omnimo kan du få denna funktionalitet i tidigare Windows. Det ger sannerligen en mycket trevlig uppfräschning av ditt "gamla" Windows, oavsett om det är Windows XP, Windows Vista eller Windows 7.

Gör så här:

  1. Ladda hem och installera Rainmeter
    http://rainmeter.googlecode.com/files/Rainmeter-2.0.exe
  2. Ladda hem och extrahera Omnimo Skin suite
    http://www.deviantart.com/download/158707137/omnimo_4_1_for_rainmeter_by_fediafedia-d2mhn7l.zip
  3. Dubbelklicka "Setup (new users).rmskin". Vänta.
  4. Följ sedan guiden och välj "Windows 8 start panel" för att få Windows 8-panelen.
  5. Valfritt: Ladda hem och installera Omnimo Panel pack
    http://www.deviantar...-d3iwt40.rmskin

post-2-0-28281800-1314039993_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså det där gränssnittet är väl tänkt att användas på tablets, varför skulle man vilja ha det så på sin vanliga dator? Har jag missat något?

Håller med...är inte windows tillräckligt rörigt som det är? Ska vi fippla på med fejk-appar på startbilden med? Hmm.....njaeee......tror jag stannar vid mitt windows 7 trots allt. Jag är ändå en bakåtsträvare. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska väl inte bara säga att det är avsett för tabletsliknande enheter, Microsoft nämnde på dragningen att man anpassar navigeringen även till mer traditionella datorer ;) Tanken är att ha som en dashboard där du har koll på e-post eller vad det nu är du vill ha koll på, utan att för den sakens skull behöva hoppa runt mellan olika applikationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo "dashboard"-tänket är helt rätt för vi utnyttjar ju inte våra skärmar just nu. Gadget-funktionen är väl sisådär.

Nu "dammade" jag dit extra många appar bara för att prova samt att täcka över sådant jag definierar som rent "junk".

Känner jag MS rätt så är nog "Junkbehovet" stort och det är ju stor skillnad mellan vår syn och en amerikansk syn på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder min stationära som ett Media Center kopplad mot stora platt-tv´n i vardagsrummet. Alternativet för att få det hela att se snyggt ut är att använda Mediacenter, vilket jag inte alls gillar. Med Omnimo (Rainmeter) en senare Windows 8 TabletUI så får det hela ett riktigt praktiskt och snyggt utseende och samtidigt får PC-känslan. På en vanlig 19-22 tummare eller en laptop kan jag nog hålla med om att det känns aningen Overkill.

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en vanlig 19-22 tummare eller en laptop kan jag nog hålla med om att det känns aningen Overkill.

Njau... inte om "dashboarden" görs smart så att en användare enkelt kan modifiera innehållet.

Sen blir ju sådant här "halshugget" av en IT-avdelning/CIO på ett företag med "hård" IT-policy, ingen chans att man får ha "småappa"r som genererar onödig trafik genom en företags brandvägg.

Ska det sedan passa ett företag så måste också allt "junk" bort....

Men nu vet jag inte hur man tänkt göra det med företagslösningar ??? Låsas i ett Classic-läge ??

Det här är ju också en svår balansgång för MS.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledig idag så jag roade mig med temat... Rainmeter är ju fullproppad med inställningar, klart avancerat, har inte "pillrat" förut med det.

Efter att ha städat så blev skrivbordet klart användbart.

Sen ändrade jag transparensen för bakgrunden samt slog på "click through" för att nå ikonerna på skrivbordet.....

Kul !! :)

HXfSOl.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pussel… ;)

Jo men det är ju det som är hemligheten att många vill ha ett alldeles eget "pussel"..... eller kanske bättre benämt "pyssel".... :)

Rainmeter är ju sedan det som kommit längst och alla mer avancerade användare typ Deviantart vill ju skapa sitt alldeles egna skrivbord.

Det ska inte nån från MS tvinga in användare som en skock med "dumma får"....

Förmodligen det man vill komma ifrån i W8....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manneman, posta gärna det du har!

Jag talade kanske för tidigt. Även om det kommer funka att skicka in *ini-filerna från en annan konfigurering så kommer det kladda till placeringar osv.

Jag erbjuder följande för enkelhetens skull. Placera era Panels precis där ni ska ha dem och gör alla inställningar klara. Plocka sedan ut respektive *ini-fil och maila till mig på manneman32@gmail.com så gör jag en översättning på dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...