Gå till innehåll

Mapp som inte kan tas bort [LÖST]


Fymlung

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Har en mapp på skrivbordet och i den mappen är en annan mapp som inte går att ta bort. Så man kan enkelt säga att det är två mappar som jag inte kan ta bort.

Har laddat upp en bild på felmeddelandet.

Detta fungerar inte för att ta bort den.

Unlocker

Lockhunter

Tuneup Shredder (via TuneUp utilities)

Att ta bort mappen via CMD med 'RD C:\Users\Jonte\Desktop\ZZZZ\Sting-If On A Winter's Night...' fungerade inte heller.

Felsäkert Läge med alla dessa är även provat.

post-15577-0-37376500-1337016888.jpg

Redigerad av Andreas Stenhall
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Prova detta!

  • Starta kommandotolken som administratör
  • Starta Aktivitetshanteraren och avsluta explorer.exe (stäng INTE Aktivitetshanteraren)
  • I kommandotolken kör du nu...

cd <sökväg till skrivbordet>
rmdir ZZZZ

...nu skall mappen förhoppningsvis vara borta.

Starta explorer igen genom att gå till "Arkiv/Ny aktivitet" i Aktivitetshanteraren, och skriv "explorer.exe" samt tryck OK.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JoWa,: förstår bara inte vad linux kommer att göra med en mapp i windows?

Wheninrome: Har testat det redan. stod i första tråden. ;)

e-son: testade att göra som du sa på ZZZZ men då stod det att 'Mappen är inte tom'. Så jag försökte samma sak på mappen som ligger i ZZZZ, men då fick jag 'kan inte hitta målfilen'.

Så för att summera, ingenting hittills har fungerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du kan också försöka ta bort mappen som trilskas med hjälp av 8.3-namnet.

I kommandotolken kör du...

cd C:\Users\Jonte\Desktop\ZZZZ
dir /x

...du får då fram ett mappnamn på 8 tecken (står tillsammans med det vanliga mappnamnet).

Det mappnamnet använder du med mitt tidigare borttagningskommando...

rmdir <8.3-namn>

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JoWa,: förstår bara inte vad linux kommer att göra med en mapp i windows?

Jowa och jag menar att om man startar datorn med ett annat operativsystem än W7 så släpper alla bindningar som gör att du inte kan ta bort filen. Samma tänk som när man efter att operativsystemet totalhavererat använder Linux för att rädda filer och mappar från datorn. Skillnaden här är att man tar bort någon/några mappar i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

JoWa,: förstår bara inte vad linux kommer att göra med en mapp i windows?

Så för att summera, ingenting hittills har fungerat.

"Linux" tar många former men i detta fallet rör det sig om en CD-skiva som du bootar upp som kommer ge dig en muspekare och en grafisk miljö där du utan hinder kan modifiera Windows filsystem. Linux laddar in i RAM och behöver inte installeras för att användas.

Bränn en skiva av denna avbild och boota:

http://www.ubuntu.com/download/desktop/thank-you?distro=desktop&release=lts&bits=32

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att jag måste formatera för att ta bort en mapp?

Sitter på Windows 7. ;)

I detta läget för en mapp som inte vill tas bort av sig självt så låter det nästan lite väl onödigt att behöva ta till en sådan drastisk åtgärd även om en om-formatering/nyinstallation helt klart kommer lösa problemet i sig.

Om du frågar mig så kan jag egentligen bara komma ihåg ett fåtal tillfällen detta hänt under min egen tid som Windows användare och då har de inträffat vid exempelvis att jag låtit kopiera innehållet ifrån en installationsskiva och över till hårddisken. Har även uppstått en enstaka gång när jag laddat ner ett installationsmedium via torrenter och öppnat innehållet i mappform på disken.

Enda sättet som kunde användas för ta bort mapparna var att börja radera filer & mappar ifrån slutet inne i mapparna och sedan gå vidare uppåt. Provade antagligen med förändra ägarskapet också.

Går att åstadkomma via högerklick på aktuell mapp och därefter ändra dessa inställningar genom egenskaper, möjligt mapparnas och filernas attribut kan ha viss inverkan.

Det är sånt som också kan ändras genom kommandotolken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jobbar just nu skift och har inte hunnit testat dom senaste tipsen, ska försöka hinna det så fort jag kommer hem. låter er veta hur det går.

Redigerad av Fymlung
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ursäkta att jag tagit min tid att svara.

Problemet gick inte att lösa med 8.3 lösningen, varför vet jag inte men mappen var kvar.

Så jag har gjort som ni sa och lade in ubuntu på en skiva och boota med den, mappen är nu borta efter allt strul.

Stort tack till alla som tagit sig tid att hjälpa.

Redigerad av Fymlung
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet gick inte att lösa med 8.3 lösningen, varför vet jag inte men mappen var kvar.

Du har troligen råkat ut för ett fenomen som brukar kallas "Phantom folder" eller "Ghost"... ungefär vad jag misstänkte. Med 8.3-lösningen ville jag konstatera att det var så det var... annars hade du fått bort mappen.

Att du fick bort den med hjälp av Linux beror troligen på att den trilskande mappen låg i en annan, "normal mapp". Annars hade den förmodligen inte ens synts i Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource
Postad (redigerade)

Ganska komiskt hur Windows dribblat bort sig själv i sitt eget filsystem och inte kan reda ut det medan ett främmande system som inte ens har NTFS som primärt filsystem kan reda ut det utan problem. :D

Redigerad av opensource
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska komiskt hur Windows dribblat bort sig själv i sitt eget filsystem och inte kan reda ut det medan ett främmande system som inte ens har NTFS som primärt filsystem kan reda ut det utan problem. :D

Det är ju knappast ett problem med filsystemet som jag ser det, om man hade bootat på exempelvis en Windows PE hade det antagligen gått lika bra att ta bort mappen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Mappar dock filer har inget med registret att göra. NTFS är en specifikation som har flera implementationer. Microsoft har en i Windows och Linux har en. Microsofts implementation (varesig bootad från hårddsik eller som LiveCD med Windows PE) klarade inte att ta bort mappen som den lyckats dribbla fram medan Linux's implementation av NTFS löste problemet. Ingen grej att haka upp sig på men jag tycker det är komiskt. Hur bra är Windows på att läsa ext4-filsystem lixom? Men jag har varit med om flera liknande fall där exempelvis disketter och usb-minnen inte kunnat formateras i Windows men utan problem i Linux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet uppstod då mappen togs bort första gången... något gick helt enkelt fel i borttagningsögonblicket. En hänvisning till mappen fastnade någonstans i registret... och på så sätt uppstod det jag kallar en fantommapp. Jag har med jämna mellanrum sprungit på det här fenomenet i 15 år, men aldrig hittat någon annan förklaring.

Ubuntu hade inte heller kunnat ta bort, eller ens hitta den här mappen om det inte var för att den låg i en felfri mapp... vilket alltså var den mapp som egentligen togs bort. Eftersom hänvisningen till den felfria mappen inte lästes in nästa gång windows startade, kunde inte heller fantommappen läsas in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...