Gå till innehåll

2 mobila bredband - varav ett odugligt


Recommended Posts

gomorron. VAD KAN DET VARA FÖR GALET MED MIN NYASTE LAPTOP SOM 3 MOBILA BREDBANDET INTE FUNGERAR PÅ?? jo, DET FUNGERAR EN STUND, MEN KOPPLAR SEDAN NER SEJ SJÄLV.

OJ DÅ, SORRY....

ALLTSÅ Jag byter "pinne " mellan datorerna men det är ändå bara den gamla datorn som fungerar med det mobila bredbandet.

Har kontaktat 3 med dom vet ingen råd. Den gamla datorn fungerar ju med båda modemen, så det måste ju vara nån inställning i datorn ??

Var kan jag leta efter den inställningsmöjligheten.

Går inte det, var kan jag köpa en billig och ENKELT installerad router för att komma ifrån detta elände ??? OM nu det skulle kunna lösa mitt problem ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju också vara modemets (pinnens) firmware som krånglar med din nya dator också.

 

En router skulle mycket väl kunna funka för dig, då sköter routern uppkopplingen och dina datorer ansluter till ditt lokala nätverk utan att du behöver tänka så mycket på det.

Jag kör själv med en 3G uppkoppling via router och för mig funkar det ypperligt.

 

Ett sätt kunde vara att du tar med dig modemet till en återförsäljare och ber om de kan plocka fram en router som fungerar till din operatör/ ditt modem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skriver att modemet kopplar ned sig självt, går det från ljusblått till mörkblått eller börjar det blinka? Jag kan inte svara på om det är modemet eller din nya dator som bråkar med dig.

Med en trådlös router med 3G modemanslutning så har du ett Wi-Fi, ja.

Redigerad av Skrotnisse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert en dum fråga, men i den trådlösa routern puttar man in simkortet där då ??

Tror det blir en bra lösning för mej.. hoppas bara inte problemet består...

får bara bli lite mindre kallt innan man ger sej ut på stan för att handla :)

tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du ansluter modemet i ett USB-uttag på routern. Se bara till att få en router som funkar med ditt modem. Du får också räkna med lite meck  för att konfigurera router/modem och för att kryptera ditt trådlösa nätverk men det kanske du kan få hjälp med där du köper routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Måste ställa en följdfråga,

Hej
Attt få g-mailen att fungera går bra, då får uppkopplingen fart, men mitt i en banktransaktion till ex, så får man tji.
Då är det meddelande om att sidan inte går att visa på grund av att det inte finns uppkopping, Måste ju vara nån inställning i datorn, inte modemet ? ???
Detta är sååå frustrerande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland kan det vara en dålig täckning där datorn står inomhus.

Kan hjälpas av en yttre antenn:

http://www.communica.se/?static=antenner

 

Det har varit lite av Net 1 specialitet:

http://www.net1.se/

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en annan tråd skrev du att du ändrat inställningarna i modemet från NDIS till RAS. Efter att ha googlat runt lite och kollat forum så verkar många ha liknade bekymmer som du, för vissa funkar det att ändra NDIS/RAS, för andra funkar det inte. Vissa uppfattar att RAS ger sämre hastighet än NDIS, andra att deras problem verkar bero på vilket modem de kör med. För dig verkar det ju snarare tvärtom eftersom du har bekymmer med W8 när det funkar i W7.

 

Men för att börja någonstans, koppla upp båda dina laptops och testa på tex. Bredbandskollen vad du får för hastigheter på dina respektive datorer. Kör gärna flera tester på olika platser, nära ett fönster tex. Att göra speedtester löser inte ditt problem men beroende på vilka resultat du får kan man kanske utesluta vissa faktorer som tex. signalförhållanden.

 

Det finns andra sajter där man kan göra lite mer avancerade tester, man får fram pingvärden och hur många tappade paket men det där är inte min starka sida, kanske någon annan kunnigare person kan berätta hur man tolkar de mer avancerade testresultaten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst ett hjärtligt tack för den tid du lagt ner på att försöka få mej på "fötter".

Nu har jag gjort 3 bredbandskontroller på dom två.

Datorn med Wt och med NDIS gav dessa värden;

15,78 / 1,25

18,36 / 1,78

21,99 / 360

Andra datorn med Windows 8 och RAS gav följande , när datorerna står utmed varandra

19,4 / 2,64

20,15 / 3,29

18,55 / 1,18

Så vad tror du ?? Jag kommer inte ens på vart jag ändrade modemet ( om jag skulle vilja ändra tillbaka -_- ) -_-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso olika värden men inget uppseendeväckande, signalförhållandena verkar ju vara helt ok. Som jag sagt tidigare, mina kunskaper i W8 är synnerligen begränsade så tyvärr har jag inget konkret råd att ge som skulle kunna lösa problemet.

 

Du funderade tidigare i tråden på att eventuellt skaffa en router, är det något du fortfarande kan tänka dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En router skulle ju onekligen göra det enklare för dig, routern sköter uppkopplingen och du kan ansluta dina datorer trådlöst till denna. Såg i din scannertråd att din skrivare stöder nätverksanslutning så där hade du också lite att vinna i användarvänlighet. Frågan är dock om en router kan garantera en stabil uppkoppling? Om jag visste att så var fallet skulle jag absolut rekommendera det.Men, stort men, vill det sig illa kan det bli ur askan i elden, plötsligt sitter du med en trilskande routser och TVÅ datorer som inte vill koppla upp sig.

 

Har för mig att 3 erbjuder ett abonnemang där router ingår. Fördelen med den är ju att den torde vara förkonfigurerad så det bara är att plugga i den och köra. Men med tanke på bindningstider och att du redan har två abonnemang så kanske det inte är ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kära Nisse, Jag har inte bara 2 ab. med 3. Jag har 4 !!! Säkert HELT beroende på antingen inkompetent personal som inte vet

att man kan koppla upp sej med hjälp av mobilens uppkoppling till internet (OM JAG FATTAT RÄTT) eller så är dom fantastiska SÄLJARE.....

LOVAR ATT HÄDANEFTER SÅ BLIR DET 2 TELEFON AB. MED FRI SURF.... om nu det fungerar som jag blivit informerad om ??

Ska kolla angående deras router när jag får vägarna förbi. Inte i detta snöglopp vi har just nu. <_<

DEN STORA FRÅGAN är ju varför ett modem/dator kopplar ner sej ?? och inte den andra,,,

tack för nu...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det skall gå att använda mobiltelefonen som hotspot och det optimala skulle ju så vara två abonnemang, ett som servar ditt nätverk hemma och ett som du kan ta med dig i telefonen och hotspotta surfplattan, laptopen eller vad du nu kan tänkas behöva det till.

 

Hoppas någon vänlig själ som kan det här bättre än mig ser tråden, just nu blir det mest "snillen spekulerar" från min sida och det är ju inte mycket till hjälp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...