Gå till innehåll

Meddelande vid varje uppstart... ? [LÖST]


2stroke

Recommended Posts

Nedanstående 2 meddelande kommer vid varje ny uppstart utav dotterns LapTop.

Jag undrar vad som måstegöras för att få bort båda dessa meddelanden ?

 

Det övre meddelandet går ju att lösa genom att trycka "Aktivera nu"

men vid nästa ny uppstart så finns det där igen....

Hur fixa detta permanent ?

 

skrmdump8.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det detta du menar kontrollpanelen>>alla objekt på kontrollpanelen>>>ikoner i meddelandefältet>>systemikoner

inaktiver systemikoner stänga av åtgärdscentrum

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis så vill jag permanent åtgärda båda dessa saker.

Frågan är hur gör jag och var gör jag det ???

 

Jag har läst dina två trådar om denna "nyinstallerade" dator, som tämligen beter sig illa.

Är den verkligen fabriksåterställd från noll - default?

 

Det finns tre olika återställningslägen, därav undrar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst dina två trådar om denna "nyinstallerade" dator, som tämligen beter sig illa.

Är den verkligen fabriksåterställd från noll - default?

 

Det finns tre olika återställningslägen, därav undrar jag.

Jag har fått uppgift om att datorn är tömd på allt och helt nyinstalerad OS enligt ASUS anvisningar.

( allting ligger tydligen på någon slags dold partition )

 

...men Exakt vilken utav de 3 olika återställningslägena som du pratar om vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

1.  Har säkerhetskopiering konfigurerats?

För det är ju så man får bort det meddelandet.

 

2.  Har du ändrat något i tjänster så att säkerhetscentret inte längre startas automatiskt?

1.  Felmeddelandet fanns där direkt jag fick tillbaka datorn.   Hur gör jag för att konfigurera säkerhetskopiering ?

2.  Hur tar jag mig till "Tjänster" och hur ändrar jag detta ?

 

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I "Åtgärdscenter" kan man bocka ur vissa övervakningar man inte ständigt vill bli påmind om. Det är ju användaren själv som styr över sin dator. Så har jag i alla fall, tolkat det hela och just "säkerhetskopiering", tycks vara en sådan funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

1.  Felmeddelandet fanns där direkt jag fick tillbaka datorn.   Hur gör jag för att konfigurera säkerhetskopiering ?

2.  Hur tar jag mig till "Tjänster" och hur ändrar jag detta ?

 

Du fokuserar på fel saker. Låt den ligga där.. eller följ Tures råd, göm den!

Jag tror du aldrig kört Win7 eftersom du blir förvånad nu, den ligger där och skräpar på "alla" burkar

...och vill du ens använda MS backup?

 

Titta på min lista istället.. fast detta dravvel nedan

så spöar min super-duper-burk 102% -oktaniga en såndär topfuel-dragster-bil - den står still jämförelsevis :) 

 

 

post-6485-0-81726800-1365429179_thumb.jp

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.  Felmeddelandet fanns där direkt jag fick tillbaka datorn.   Hur gör jag för att konfigurera säkerhetskopiering ?

2.  Hur tar jag mig till "Tjänster" och hur ändrar jag detta ?

 

1. Om du fortfarande vill göra det så klickar du på knappen "Konfigurera säkerhetskopiering" annars klickar du på "Inaktivera meddelanden om säkerhetskopiering".

 

2. Frågan var om du hade ändrat för att stänga av den tjänsten.

Eller har du använt något så kallat optimerings- eller registerstädningsprogram? Sådana kan ju ställa till med hyss och göra datorn mindre stabil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående den översta "Åtgärden" Borde väl kunna lösas om du klickar på knappen "Aktivera nu" ?  Om inte, så öppnar du Kontrollpanelen och klickar på Administrationsverktyg, sen väljer du och dubbelklickar på "tjänster" i listan som kommer upp. Då öppnas fönstret med Tjänster, i listan som du då kan se så letar du upp "Security Center" som du sen högerklickar på och väljer Egenskaper, däri väljer du "Startmetod: Automatiskt (förskjuten start)" Sen trycker du på Starta för att starta tjänsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Angående den översta "Åtgärden" Borde väl kunna lösas om du klickar på knappen "Aktivera nu" ?  

2. Om inte, så öppnar du Kontrollpanelen och klickar på Administrationsverktyg, sen väljer du och dubbelklickar på "tjänster" i listan som kommer upp.

Då öppnas fönstret med Tjänster, i listan som du då kan se så letar du upp "Security Center"

som du sen högerklickar på och väljer Egenskaper,

däri väljer du "Startmetod: Automatiskt (förskjuten start)" Sen trycker du på Starta för att starta tjänsten.

1. Nej, fungerar inte.

2. Detta var lösningen !!    TACK !   :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har säkerhetskopiering konfigurerats ?

För det är ju så man får bort det meddelandet.

Nej,

jag törs inte gå vidare i detta då jag kommer till ett ställe där datorn varnar om att:   "säkerhetskopian kommer att finnas på samma fysiska enhet som systemenheten"

Vad betyder detta ?

Vad och hur skall jag göra/gå vidare ?

 

Om du fortfarande vill göra det så klickar du på knappen "Konfigurera säkerhetskopiering" annars klickar du på "Inaktivera meddelanden om säkerhetskopiering".

Det är inte en fråga om VILL,

utan det är en fråga om man måste detta för datorns bästa eller om man bara iså fall kan inaktivera meddelandet om säkerhetskopiering !?!?

 

 

 

:wacko:  Data Okunnig !!   :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om datorns bästa utan om användarens bästa, vare sig säkerhetscentret eller säkerhetskopiering.

Man bör säkerhetskopiera viktiga filer eftersom hårddiskar kan gå sönder när som helst. Man måste inte använda säkerhetskopieringsprogrammet i Windows utan man kan antingen kopiera filer själv då och då till en extern hårddisk, USB-minne, Dropbox etc eller använda något annat program. Sedan finns ju alternativet att man inte har några viktiga filer på datorn och då behöver man förstås inte säkerhetskopiera alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej,

jag törs inte gå vidare i detta då jag kommer till ett ställe där datorn varnar om att:   "säkerhetskopian kommer att finnas på samma fysiska enhet som systemenheten"

Vad betyder detta ?

Vad och hur skall jag göra/gå vidare ?

Om din dator endast har en hårddisk med en partition på så innebär det att där ligger också operativsystemet (systemenheten). Varningen betyder att du inte kan säkerhetskopiera din dator och placera säkerhetskopian på samma enhet som du samtidigt kopierar. M.a.o. behöver du antingen partitionera hårddisken så du får ytterligare en partition där dator kan placera säkerhetskopian av systemenheten, eller så skaffar du en extern hårddisk där du/ datorn kan placera säkerhetskopian.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar inte om datorns bästa utan om användarens bästa, vare sig säkerhetscentret eller säkerhetskopiering.

Man bör säkerhetskopiera viktiga filer eftersom hårddiskar kan gå sönder när som helst.

Sedan finns ju alternativet att man inte har några viktiga filer på datorn och då behöver man förstås inte säkerhetskopiera alls.

 

 

Om din dator endast har en hårddisk med en partition på så innebär det att där ligger också operativsystemet (systemenheten).

Varningen betyder att du inte kan säkerhetskopiera din dator och placera säkerhetskopian på samma enhet som du samtidigt kopierar.

M.a.o. behöver du antingen partitionera hårddisken så du får ytterligare en partition där dator kan placera säkerhetskopian av systemenheten,

eller så skaffar du en extern hårddisk där du/ datorn kan placera säkerhetskopian.

Hmmmmm..........

 

Det är ju dotterns dator och enligt henne så är nog det enda utav värde framledes på datorn ---> Foton som hon kommer att lägga in.

 

Så här ser det ut:

skrmdump9.jpg

 

 

:wacko:  Vad jag vet så har bara datorn EN hårddisk som tydligen ska bestå av 2 olika partitioner,

en som bara innehåller OS'et och en till allt annat övrigt.

...men jag kan inte sånt här.

Vad säger expertisen här ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmmm..........

 

:wacko:  Vad jag vet så har bara datorn EN hårddisk som tydligen ska bestå av 2 olika partitioner,

en som bara innehåller OS'et och en till allt annat övrigt.

...men jag kan inte sånt här.

Vad säger expertisen här ?

 

Du har ju precis det du ser, inget att orda om.

En 320GB-disk i två partioner varav en dold recoverypartion bestående av c:a 30GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre att en person hjälper med frågorna istf. att det kommer förslag "ifrån höger och vänster"  på olika trådar ?
Starta om från början med tex. Recovery eftersom det verkar som om den tidigare ominstallationen inte är okay.
Det går dessutom använda sig av Fjärrhjälp om man så vill.

Jag håller mig undan.. :P

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Är det inte bättre att en person hjälper med frågorna istf. att det kommer förslag "ifrån höger och vänster"  på olika trådar ?

Starta om från början med tex. Recovery eftersom det verkar som om den tidigare ominstallationen inte är okay.

Hmmmm, nu är jag inte med.

Datorn fungerar mycket bra och är snabb osv så jag skulle vilja säga att ominstallationen blev kanon bra.

Jag behöver nu hjälp med att lösa detta så att man slipper detta meddelade om säkerhetskopiering.

finns enligt tråden ovan alltså 2 vägar att gå...

1. Stäng av funktionen.

2. Konfigurera och skapa ännu en partition. ( Totalt 3 styck )

 

 

Vad jag vet hade datorn bara 2 partitioner vid nyleverans för drygt 1 år sedan.

Så då kan man kanske anta att funktionen var avstängd vid leverans.

 

- - - - - - - - - -

 

Jag stängde utav funktionen så att detta meddelande ej visas framöver.

 

 

 

 

 

Tråden kan därmed låsas utav moderator.

 

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm, nu är jag inte med.

1. Stäng av funktionen.

2. Konfigurera och skapa ännu en partition. ( Totalt 3 styck )

 

 

Tråden kan därmed låsas utav moderator.

 

Varför ställer du nya frågor och sedan ber mod låsa tråden?

Denna tråd är riktigt bra, en riktig rysare juhh...

 

Vill du inte ha hjälp med att skapa en partion till?

Inte för jag ser nån mening med det, men det är ju ändå din önskan?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkte nu att det tre trådar igång om samma dator, multitasking ?
Det går att krympa diskutrymmet i diskhanteringen och därefter skapa en ny partition, om det är frågan om det ?
Om man vill se till "datorns bästa", gör allting så enkelt som möjligt som leder till "användarens bästa" i form av mindre huvudbry.

 

Edit :

Jag kom helt osökt att tänka på "Robin Hood skatten", man förflyttar resurser från ett område till ett annat som borde gälla
även i datorsammanhang. Det är lite som på Kalle-Ankas Julafton med Robin Hood där "Robin fick sin Marion". :P

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkte nu att det tre trådar igång om samma dator, multitasking ?

Det går att krympa diskutrymmet i diskhanteringen och därefter skapa en ny partition, om det är frågan om det ?

Om man vill se till "datorns bästa", gör allting så enkelt som möjligt som leder till "användarens bästa" i form av mindre huvudbry.

 

Edit :

Jag kom helt osökt att tänka på "Robin Hood skatten", man förflyttar resurser från ett område till ett annat som borde gälla

även i datorsammanhang. Det är lite som på Kalle-Ankas Julafton med Robin Hood där "Robin fick sin Marion". :P

 

Jo, han är inne på sin 2.a Stroke, ville göra en backup "datorns bästa", klart han skall ha en 3'dje partion.

och detta är ju ändå för den berömda "postcountens bästa". Denna tråd kommer  dö i en "Stroke" iaf  :D

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...