Gå till innehåll

Windows 8.1


DAson

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Kanske viktigt att poängtera, DAson...

 

Enligt journalisten Mary Jo Foley på Zdnet överväger Microsoft att ta tillbaka startknappen som ett valbart alternativ i den kommande versionen av Windows. Det noteras dock att beslutet ännu inte är fastställt och att "allt kan ändras" innan operativsystemet är färdigt.

 

Vi ska kanske vänta att glädjas över detta innan det kommer ett definitivt beslut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och för mig ännu intressantare än startknappen så ryktas det ävan att den globala (eller vad heter det på svenska?) sökningen ska komma tillbaka utan uppstyckning i olika kategorier.

Det ska bli spännande att se hur Microsoft i såfall kommer försöka vinkla detta till att vara nya revolutionerande förändringar och undviker att erkänna sitt misstag att de tog bort dem. :)

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och för mig ännu intressantare än startknappen så ryktas det ävan att den globala (eller vad heter det på svenska?) sökningen ska komma tillbaka utan uppstyckning i olika kategorier.

Det ska bli spännande att se hur Microsoft i såfall kommer försöka vinkla detta till att vara nya revolutionerande förändringar och undviker att erkänna sitt misstag att de tog bort dem. :)

 

Och jag som tycker den nuvarande upppdelningen är bra. Se så olika man kan tycka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skall vi spekulera lite.

De flesta hoppa på Windows nånstanns under:

 

win95 - 98 - WinMe - win2000 - XP - Vista - Win7.

Nu med släppet av Win8 så börjar det bli en marknad och sälja Handböcker - vem kunde spå detta? 

Detta säger mer än vi tror.

 

MS har varit ensamna på banan länge, så är inte fallet längre, nu kommer även Chrome-böckerna, fina slimmade datorer

med lång batteritid osv.. med ett nytt OS som redan har gott renumé.

 

Någon einstein på MS kom på: "nu skall vi marknadsföra metro, in i döden, världen kommer att häpna".

Alla ersättningsdatorer från oss skall bestyckas med Win7, dessa är glesa nu, vi måste köpa de dyrare business-modellerna.

 

Varför? Jo "folk" fyller sitter skrivbord med 50-100 mappar på skrivbordet, och jobbar utifrån dessa.

Så vad tusan är "metro" för trams. Det ligger bara ivägen. alla företag, jag menar princip alla, kommer inte bry sig om Win8.

 

En sak är säker iaf. och jag är villig att gå längre, nästa utgåva av windows, kommer man kunna switscha

om till "klassiskt läge" - vi får väl se ;)

 

Besitter man minsta lilla känsla för marknadsandelar i ett kommersiellt krympande bolag, så finns ingen annan väg.

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Besitter man minsta lilla känsla för marknadsandelar i ett kommersiellt krympande bolag, så finns ingen annan väg.

 

En bra sammanfattning av vad det tycks och tänks :

http://www.computerworld.com/s/article/9238440/Microsoft_may_backtrack_on_Start_button_in_Windows_8

Enligt artikeln hävdar StarDock att deras Start8 add-on har laddats ned 3 miljoner gånger,

då kan man fråga sig hur många som inte köper W8 av samma anledning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trams!
Det är inget probem med Startskärmen i Win 8 så länge man ser den som en Start-meny med ett nytt utseende.

 

@Marion: Handböcker för Windows har det funnits sedan Win 3.11, det var då som "Dummies for..." kom. Inget är nytt under solen.

@Alla som gnäller på Win8: Varför skaffar ni det? Fortsätt med Win 7 så får ni precis som ni vill ha det?

 

Sen om det via Win 8.1 blir möjligt att ställa in för start i desktop-läge, det är bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Alla som gnäller på Win8: Varför skaffar ni det? Fortsätt med Win 7 så får ni precis som ni vill ha det?

Ett OS från 2009 är knappast vägen framåt…

 

Då ett alternativ utvecklas i en riktning man inte gillar, får man överväga andra alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trams!

Det är inget probem med Startskärmen i Win 8 så länge man ser den som en Start-meny med ett nytt utseende.

 

?

Ingen i tråden tramsar.

Ingen diskuterar heller "startknappen" - utan vi spekulerar i vilken väg MS tar med 8.1.

 

@Marion: Handböcker för Windows har det funnits sedan Win 3.11, det var då som "Dummies for..." kom. Inget är nytt under solen.

 

Jadå, men det är första gången på över tio år som bokförlagen börjat plöjja ner penga i annonser,

detta tyder på att behovet är större nu än innan. Hoppas du förstår skillnaden.

 

 

@Alla som gnäller på Win8: Varför skaffar ni det? Fortsätt med Win 7 så får ni precis som ni vill ha det?

Alla gnäller?

Hur fick du in denna mening (?) vi gissar fortf. vilket drag MS kommer att göra,

och ja, vi kör nog det OS'et som passar oss, men tack för tipset att man kan välja.

 

Sen om det via Win 8.1 blir möjligt att ställa in för start i desktop-läge, det är bra.

 

Ehh okej, innebär detta att du äntligen förstod trådens innehåll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trampade jag på nån öm tå?

 

Ja, dina 46'or på mina 38'or - vet hut!

 

Nu var det faktiskt du som posta: kom-inte-här-å-grina-inlägg, så det var snarare din tå som ömma. ;)

Man behöver ju inte försvara MS så det går överstyr - när man ens inte behöver det.

Jag försvara dock själv MS härinne mot ett mac-freak, så kraftigt så jag fick en varning.

 

noo hard fellings..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När Vista lanserades fanns det en ny funktion som kallas för User Account Control - UAC som blev kraftigt kritiserad, MS dåvarande produktutvecklare

för UAC svarade med att den togs fram för att 'Irritera folk'. Då kan man fråga sig om W8 i sin nuvarande form har tagits fram av samma anledning,

men skillnaden mellan UAC och W8 är att man kan välja att inaktivera UAC. Hur marknadsstrategerna hos MS har tänkt är frågan,

det brukar vara ett långsiktigt mål och med 8.1 verkar det vara en fråga om medveten marknadsanpassning.  
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att se :

 

"In particular, Silver has found the marketing strategy for Windows RT and for the company's Surface tablet "incredibly confusing, assuming they have one.""
"Regarding Windows RT and the Surface tablet, "Microsoft hasn't articulated anything that makes organizations understand what they should be doing, or make consumers understand this is a device for them," Silver said."
http://www.computerworld.com/s/article/9238510/Microsoft_Q3_earnings_and_revenue_up_as_all_divisions_make_gains

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

 

Tycker det ser ut som en ganska stor förbättring totalt sett. Startknapp, mer anpassningsmöjligheter, mer flexibilitet. Men framförallt en förändrad sökfunktion som visserligen ser ut att innehålla en massa lull-lull men åtminstone inte verkar dela in sökresultaten i en massa onödiga underkategorier som slöar ner sökandet. Man kan dock undra varför de envisas med att begränsa färgpaletten så man inte kan använda åtminstone de 16,8 miljoner färger vi är vana vid.

 

Sedan är det nästan lite komiskt att se hur de kämpar vidare för att övertyga oss att det där med "appar" är en bra grej istället för desktop, det är väldigt mycket Applefasoner hos Microsoft nu. Personligen känner jag bara "kom och hjälp mig dö" varje gång jag råkar hamna i en situation med appar. Men vem vet, jag kanske får anledning att vika mig någon gång i framtiden, långt långt in i framtiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Postad (redigerade)

Försökte uppgradera 2 virtuella maskiner... VirtualBox kraschade på bägge, vid omstarten efter installation av det första uppdateringspaketet. Inga problem att starta maskinerna igen, men någon uppgradering till 8.1 syns inte till.

Får väl invänta iso-filen och försöka den vägen.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...