Gå till innehåll

Ladda ner och info om senaste Windows 10 Preview build


LGJ

Recommended Posts

Jaha var det så krångligt det visste jag inte, tur man inte gick den vägen då  :D

 

Manneman är du fortfarande pissförkyld efter 6 månader så kanske du skulle beställa läkartid

eller har du bara glömt att ändra din status haha  :D

 

Njae... inte krångligt... mest bökigt. Har ju en del som ska installeras och konfigureras med hemmabio, NAS och en massa annat. Installationen är ljuvligt snabb och enkel men efterarbetet kräver lite tid. Men gudarna ska veta hur härligt det är NAS kopplat i nätverket. Inte som för 6-7 år sedan när all musik och annat, som delas här hemma, skulle läggas på disk.

 

Hahaaa.... ska genast ändra min status! Ta en titt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 807
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Postad (redigerade)

Ja det är väl inget fel i det Nilsson, 1 operativ system kan inte passa all människor.

W7 är bra och helt klart det snyggaste Microsoft gjort och är dessutom

väldigt stabilt. Nackdelen är alla uppdateringar som man ska göra efter en installation.

Tar väldigt lång tid att köra WU.   XP är dött och det ska du inte installera i dagen läge.

 

 

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt Windows 10 10240 blev betydligt bättre sen jag gjorde en clean install

Men jag har en bugg med Explorer 11, kör jag den på min 4k skärm anpassar sig inte innehållet om jag ändrar storlek på fönstret

Men på min andra skärm 1920x1080 så funkar den normalt.

 

Hade inte dom bekymren på win 8.1

 

Men nu har jag hoppat till Edge och den funkar på bägge skärmarna

 

Men annars så är jag fortfarande mycket nöjd med mitt ny Windows

 

Tack Lasse om tipset om clean install

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack Beldia,  i min värld är ordet uppgradering bannlyst, finns bara ordet Clean install för mig. Och jag är barnsligt förtjust i ISO, helst Windows ISO   :D

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Beldia,  i min värld är ordet uppgradering bannlyst, finns bara ordet Clean install för mig. Och jag är barnsligt förtjust i ISO, helst Windows ISO   :D

 

 

Jo jag håller med dig Lasse, Iso fiiler ska det vara. Men här på slutet så kom dom så ofta så då var jag lat och gjorde update. Och tog bort det gamla med CC Cleaner. Men nu känns det skönt en ren installation o samtliga program inlagda och en ny fräsh image om det skulle behövas.

 

Lat som jag är så har jag sparat en image på alla mina installationer från bugge 10130. Men det är nog dags att rensa bort dom. Behåller nog bara win 8.1 imagen samt den nya 10240. Är som bekvämt att få in windows o alla program under 30 minuter om det jäklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack, nu blev jag tveksam förståss, varför skulle han ha 2 konton.

Jag läste på ett forum att det skulle figurera nån fake Gabriel Aul på Twitter.

 

Men du har rätt då, om det verkar vara samma person.

 

Jo jag gämförde kontona och det verkar vara nästan samma information

och han följde samme personer på bägge kontona.

 

Men man vet ju aldrig det finns ju gott om troll och häxor som ska lägga sig i saker som dom inte har med att göra

 

Har sett flera exempel. Tror nog även du har märkt det 

Redigerad av Beldia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite om installering efter uppgradering för dom som vill göra en clean install. sen finns det massa nyttig info i länken längst ner för ni som undrar om Windows 10 

 

Can I reinstall Windows 10 on my computer after upgrading?

 

Yes. Once you’ve upgraded to Windows 10 using the free upgrade offer, you will be able to reinstall, including a clean install, on the same device. You won’t need to purchase Windows 10 or go back to your prior version of Windows and upgrade again.

You’ll also be able to create your own installation media like a USB drive or DVD, and use that to upgrade your device or reinstall after you’ve upgraded.

 

Fakta om detta är från denna länk

https://www.microsoft.com/en-us/windows/windows-10-faq

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Utgår ifrån att efter uppdateringen, det kommer instruktion hur man gör en Clean installation, samt hur man skapar en USB för att kunna göra en Clean installation ??

Man kan ju alltid hoppas.

Lika bra att skaffa ett fräscht USB tills den 29 Juli. Hoppas att ett på 16 GB räcker till.

Lasse

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har du glömt tagit på dig glasögonen Danne ???? du skriver så jäkla stort :D  :D :D  :D  

 

 

Du vet ju åldern och ögona håller på att ramla ihop, håller dom uppe med tändstickor :D  :D

 

Säger godnatt och dröm sköna drömmar om nya Iso filer :rolleyes:

Redigerad av Beldia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Utgår ifrån att efter uppdateringen, det kommer instruktion hur man gör en Clean installation, samt hur man skapar en USB för att kunna göra en Clean install.

Man kan ju alltid hoppas.

Lika bra att skaffa ett fräscht USB tills den 29 Juli. Hoppas att ett på 16GB räcker till.

Lasse

 

Om du PM ar mig Lasse så ska jag hjälpa dig och beskriva hur man gör och även lägga upp nåt litet program mm på mitt Google Drive  som kan vara bra att ha.

8 GB räcker.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har 4st äkta Pro/Ultimate licenser som kan uppgraderas till Windows 10 Pro. Det är dock bara 2 av dem som jag har behov av just nu på de datorer jag använder aktivt, men jag vill ju ändå passa på att uppgradera även de andra 2 under det första året då uppgradering är gratis. 

 

Eftersom det är Windows 10 Pro jag kommer att få efter uppgraderingen så är det väl fastställt att den nya licensen inte kommer vara knuten till hårdvaran som den uppgraderas på, eller minns jag fel?

Jag blir osäker därför att i Microsofts Win 10 FAQ står det "När du har uppgraderat till Windows 10 via det kostnadsfria erbjudandet kommer du att kunna installera om det, eller göra en ren installation, på samma enhet.". 

 

I så fall borde jag väl kunna installera de 2 "extra" licenserna på virtuella maskiner och uppgradera dem till Windows 10 där, och sedan radera de virtuella maskinerna och bara spara produktnyckeln tills den dag jag behöver den någonstans? 

 

Finns här någon som har tur när den tänker och kan tipsa hur jag bäst går tillväga?  :)

 

Jag fick en liten deja vu när jag skrev detta så kan tänkas jag tagit upp det tidigare här och att det är min demens som gör sig påmind.  :rolleyes:

 

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste att man inte skulle göra clean install på 10240

http://www.neowin.net/news/psa-now-is-not-a-good-time-to-do-a-clean-windows-10-install

 

Men det värsta som kan hända är en ominstallation

 

Det var någon som skrev i ett annat inlägg att man inte skulle göra en Clean Install av Windows 10 Build 10240 har ni ändrat er.

 

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 4st äkta Pro/Ultimate licenser som kan uppgraderas till Windows 10 Pro. Det är dock bara 2 av dem som jag har behov av just nu på de datorer jag använder aktivt, men jag vill ju ändå passa på att uppgradera även de andra 2 under det första året då uppgradering är gratis. 

 

Eftersom det är Windows 10 Pro jag kommer att få efter uppgraderingen så är det väl fastställt att den nya licensen inte kommer vara knuten till hårdvaran som den uppgraderas på, eller minns jag fel?

Jag blir osäker därför att i Microsofts Win 10 FAQ står det "När du har uppgraderat till Windows 10 via det kostnadsfria erbjudandet kommer du att kunna installera om det, eller göra en ren installation, på samma enhet.". 

 

I så fall borde jag väl kunna installera de 2 "extra" licenserna på virtuella maskiner och uppgradera dem till Windows 10 där, och sedan radera de virtuella maskinerna och bara spara produktnyckeln tills den dag jag behöver den någonstans? 

 

Finns här någon som har tur när den tänker och kan tipsa hur jag bäst går tillväga?  :)

 

Jag fick en liten deja vu när jag skrev detta så kan tänkas jag tagit upp det tidigare här och att det är min demens som gör sig påmind.  :rolleyes:

 

Vad jag vet är det inte fastställd att det blir typ en äkta retail där du kan flytta Windows till annan dator, jag har inte sett någon info om det.

Jag har skrivit i några inlägg om just OEM vs retail för att jag har också haft funderingar om detta.

MS har varit svävande på just såna frågor, det dom kallar retail verkar mera vara en OEM.

Kanske det klarnar senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det var någon som skrev i ett annat inlägg att man inte skulle göra en Clean Install av Windows 10 Build 10240 har ni ändrat er.

 

//DAson

 

Nä i alla fall inte jag, har kört Clean install på alla build sedan dag 1.

Med tanke på åtgången av ISO filer så verkar de flesta köra med Clean install. B)

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det var någon som skrev i ett annat inlägg att man inte skulle göra en Clean Install av Windows 10 Build 10240 har ni ändrat er.

 

//DAson

Dason det är inte bara vi som ändrar oss. Du har ju ändrat dig många gånger :D  :D  :D

 

 

Vi har kommit på hur man gjorde för att få sin gamla licens (äkta) aktiverad och omgjord till Windows 10 Licens

Efter det så var det inte svårt att göra en clean install.

 

Men grundkravet är att man har en äkta licens från början annars så går det inte

 

Sen beroende på vilken licens man har så får man antingen Home eller Pro versionen

Redigerad av Beldia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 4st äkta Pro/Ultimate licenser som kan uppgraderas till Windows 10 Pro. Det är dock bara 2 av dem som jag har behov av just nu på de datorer jag använder aktivt, men jag vill ju ändå passa på att uppgradera även de andra 2 under det första året då uppgradering är gratis. 

 

Eftersom det är Windows 10 Pro jag kommer att få efter uppgraderingen så är det väl fastställt att den nya licensen inte kommer vara knuten till hårdvaran som den uppgraderas på, eller minns jag fel?

Jag blir osäker därför att i Microsofts Win 10 FAQ står det "När du har uppgraderat till Windows 10 via det kostnadsfria erbjudandet kommer du att kunna installera om det, eller göra en ren installation, på samma enhet.". 

 

I så fall borde jag väl kunna installera de 2 "extra" licenserna på virtuella maskiner och uppgradera dem till Windows 10 där, och sedan radera de virtuella maskinerna och bara spara produktnyckeln tills den dag jag behöver den någonstans? 

 

Finns här någon som har tur när den tänker och kan tipsa hur jag bäst går tillväga?  :)

 

Jag fick en liten deja vu när jag skrev detta så kan tänkas jag tagit upp det tidigare här och att det är min demens som gör sig påmind.  :rolleyes:

 

Nicklas

Jag var inne på samma tanke som dig om virutuella maskiner.

Men som LGJ skriver på ett annat inlägg så verkar licensen knytas till den hårdvaran

Så jag tycker att du ligger lågt med dom 2 licenser du tänkte till detta ändamål

Vi har ju ett helt år på oss att uppgradera fritt

så innan dess så vet vi med säkerhet vad som gäller

Men vi är några st som har redan gjort våra licenser till Windows 10 Pro

Vi gjorde en clean install av Win 7 pro  / Win 8 .1 Pro och aktiverade

Sen tog vi Iso filen från Build 10240 och körde uppgradering från skrivbordet och Windows 10 blev aktiverad

Sen gjorde vi en clean install och tog bort alla onödiga partioner som hade skapats

För LGJ så frågade den inte efter Nyckel, men för mig så gjorde den det använde nyckeln som Win 10 hade skapat

Är tydligen samma nyckel på Alla Win 10 Pro maskiner, men din hårdvara knyts nog mot ditt Microsoft konto antar jag.

Behöver du Iso Filen så skicka mig ett PM så får du en länk av mig 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sågen kul grej på Twitter från våran Gabe.

Lasse samma sak fanns på bägge hans Twitterkonto så nu är jag helt säker att det är samma person

 

I’m ready for #Windows10. Are you? Wear the badge and show the love. http://windows10fan.twibbon.com 

Visa översättning

CKaSV6DUwAAeUwa.png
 
 
 
21:19 - 20 jul 2015 · Detaljer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nicklas

Jag var inne på samma tanke som dig om virutuella maskiner.

Men som LGJ skriver på ett annat inlägg så verkar licensen knytas till den hårdvaran

Så jag tycker att du ligger lågt med dom 2 licenser du tänkte till detta ändamål

Vi har ju ett helt år på oss att uppgradera fritt

så innan dess så vet vi med säkerhet vad som gäller

Men vi är några st som har redan gjort våra licenser till Windows 10 Pro

Vi gjorde en clean install av Win 7 pro  / Win 8 .1 Pro och aktiverade

Sen tog vi Iso filen från Build 10240 och körde uppgradering från skrivbordet och Windows 10 blev aktiverad

Sen gjorde vi en clean install och tog bort alla onödiga partioner som hade skapats

För LGJ så frågade den inte efter Nyckel, men för mig så gjorde den det använde nyckeln som Win 10 hade skapat

Är tydligen samma nyckel på Alla Win 10 Pro maskiner, men din hårdvara knyts nog mot ditt Microsoft konto antar jag.

Behöver du Iso Filen så skicka mig ett PM så får du en länk av mig 

Man kan ju tycka att det är något Microsoft borde klargjort med största tydlighet för länge sedan. Det kan ju knappast vara så att de inte tagit beslut om det ännu en dryg vecka innan släppet. Om ni som lusläser diverse kanaler får syn på något om det får ni gärna rapportera vidare om det här. 

 

Tillsvidare får det bli som du förslår att avvakta lite med extralicenserna tills tydlig info finns. Får lägga en kalenderpåminnelse ett år fram så man inte glömmer bort det. 

 

Ja uppgradering och sedan clean install avv 10'an blir det för min del också, hade dock inte planerat en clean install av nuvarande OS först. Ser inte vad det är för mening när jag ändå tänker göra clean install av 10'an efteråt, har jag missat något?

 

Nu är det så nära så jag väntar nog tills helgen vid månadsskiftet och grejar med det då när det är släppt. Men kanske återkommer om ISO då om Microsoft krånglat till det. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

 Har någon sett nån info från MS angående att vi får nya nycklar efter den 29/7  ??  (generic till retail.)

Jag har bara läst på andra ställen.

 

Beldia jag tycker att 1 st Gabe Aul är nästan 1 för mycket ibland.  :D

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Har någon sett nån info från MS angående att vi får nya nycklar efter den 29/7  ??  (generic till retail.)

Jag har bara läst på andra ställen.

 

Beldia jag tycker att 1 st Gabe Aul är nästan 1 för mycket ibland.  :D

 

Följer dom flesta på MS samt några andra på twitter inget ord om några nycklar än så länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag läste för en tid sen att efter att du har uppdaterat till w10 via windows update så ska du kunna använda din win 7/8 nyckel för en clean install av w10, din win7/8 nyckel blir en w10 nyckel motsvarande den verison du hade :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej

Jag läste för en tid sen att efter att du har uppdaterat till w10 via windows update så ska du kunna använda din win 7/8 nyckel för en clean install av w10, din win7/8 nyckel blir en w10 nyckel motsvarande den verison du hade :)

 

Nää det stämmer nog inte, eftersom man får en ny nyckel (generic) vid uppgradering och även vid Clean install.     Efter den 29 ska vi ev få helt nya nycklar. Lite osäkert ang det just nu. 

 

Dessutom är ju W8.1 nyckel integrerad i bios, och de flesta vet inte hur man tar fram den. Kanske kan även W10 läsa av den.

 

W7 som följer med vid köp av dator är installerad med cert + huvud nyckel inte coa nyckeln som finns på klisterlappen

den nyckeln används vid ominstallation, det finns fler sätt.

Oftast är klisterlappen dessutom oläsbar efter några år.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...