Gå till innehåll

C: nästan full i Windows 10


Hans42

Recommended Posts

5 timmar sedan, Hans42 sade:

Hur undviker man att lösenord raderas. Dvs lösenord till diverse sidor i Firefox som man måste logga in sig på? Nu var det ju relativt lätt att åtgärda, men ändå. Ibland sviktar minnet för en gammal man. Men som sagt jättebraoch jag kommer att använda detta prog åtminstone en gång i månaden.

Det finns två möjligheter, antingen att det var diverse cookies/kakor i Firefox som innehöll information om att du var inloggad, eller att det var de lagrade lösenorden i Firefox som togs bort. För det första fallet ska det i CCleaner gå att välja bort något som heter cookies eller kakor för Firefox, kanske även för det andra fallet.

Sen kan jag tipsa om användning av en lösenordshanterare så att du kan ha många starka unika lösenord som du slipper hålla reda på. Jag använder KeePass men det finns andra likvärdiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sparar alltid lösenorden i webbläsarana. I Chrome, Iexplorer och Edge, det brukar funka fint. Är inte så ung jag heller som jag ser ut och jag använder ett suveränt gratisprogram, där jag sparar alla lösenord i en textfil. Programmet använder naturligtvis ett lösenord och det får man ju förstås inte glömma bort. Programmet finns även att köpa, men som sagt gratisvarianten duger gott. Lösenordshanterare har jag provat, men är inte min stil. Men ett kassaskåp, borde ju alla ha. Men, man kan ju inte lita enbart till det, så textfilen med alla lösenorden, måste också sparas på externt media, helst två, vilket jag gör, samt i molnet. Men testa gärna kassaskåpet, jag tycker det är ett suveränt komplement!

https://fspro.net/my-lockbox/

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2017-08-11 at 08:31, Hans42 sade:

Hur undviker man att lösenord raderas. Dvs lösenord till diverse sidor i Firefox som man måste logga in sig på? Nu var det ju relativt lätt att åtgärda, men ändå. Ibland sviktar minnet för en gammal man. Men som sagt jättebraoch jag kommer att använda detta prog åtminstone en gång i månaden.

Under Applikationer, Firefox kan du avmarkera Kakor och Sparade lösenord. Om du vill städa bort kakor, men behålla vissa, kan du ange kakor att spara i Alternativ, Kakor.

598fee48ce446_CCleanerFirefox.png.3739425ca87e527ec2cb0f8c0b814bc2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Klicka på sök(förstoringsglaset), skriv kör, klicka på kör och skriv %temp% och OK, markera allt, tryck på Del på tangentbordet och ok, kan rensa en hel del...om du inte redan testat.

Redigerad av PCfreak
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 10 från och med Creators Update (1703) har ju rätt bra funktioner för att se vad som tar plats på disken för att underlätta rensning. Funktionen kallas "Storage Sense".

Du når den enklast genom att köra kommandot nedan, och sedan klicka på "Den här datorn (C:)"

ms-settings:storagesense

(Tryck Windows-tangenten + R och skriv in ovanstående och tryck Enter)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...