Gå till innehåll

ISO-fil behövs för att skapa en startskiva - Hämta på Google Drive?


Tomas E

Recommended Posts

Eftersom jag inte kunde använda den metod som AOMEI's support hänvisade till* när jag skulle byta min SSD så blev jag tvungen att använda den gamla USB-stickan och köra diskpart från den för att konvertera från MBR till GPT. Upplyste sen supporten om detta och fick nedanstående svar. Ställer mig lite frågande till varför de ger mig en länk till Google Drive. Brukar man inte ha länkar för sånt till sina egna support-sidor? Sökte på "ISO Windows 10" och det första som kom upp var en länk till Microsoft, mer logiskt om man säger så. Vet för övrigt inte vad en ISO-fil är. Bara begreppet "skivavbildning" säger mig inget.

Tacksam för synpunkter på det här innan jag laddar hem något! Google Drive kan inte kolla virus på så stora filer.

*Skapa en USB-enhet med WinPE och starta från den. Den gick inte att använda som startskiva eftersom den inte hittades vid start och inte heller fanns tillgänglig i BIOS.

 

Citat

You just need to go BIOS to set the new created WinPE boot disk as the 1st boot device

Didn't you see the disk in BIOS?

If so, Please download the WinPE ISO from this link then burn it to a USB stick to make it become a boot disk
https://drive.google.com/file/d/158bY6WgYBbcfSMa0AZkDB47Pw8JnpQgJ


You may follow this link to burn it

https://www.ubackup.com/help/learnburn.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En iso-fil eller skivavbildning är en fil som representerar en cd/dvd-skiva, eller diskett eller hårddisk. Oftast en cd/dvd-skiva tror jag. Det gör att du kan kopiera och föra över en skiva på nätverket. Det är inte bara filerna på skivan utan själva innehållet med spår osv också så du får en exakt kopia.

Men tillbaka till din ursprungsfråga, jo det verkar konstigt att ett företag ger dig en länk till google-drive istället för sin egna webbplats. Så lite skumt är det nog.

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, _.M sade:

En iso-fil eller skivavbildning är en fil som representerar en cd/dvd-skiva, eller diskett eller hårddisk. Oftast en cd/dvd-skiva tror jag. Det gör att du kan kopiera och föra över en skiva på nätverket. Det är inte bara filerna på skivan utan själva innehållet med spår osv också så du får en exakt kopia.

Men tillbaka till din ursprungsfråga, jo det verkar konstigt att ett företag ger dig en länk till google-drive istället för sin egna webbplats. Så lite skumt är det nog.

(Tack)

Man behöver alltså en ISO-fil för att kunna lägga en exakt kopia av Windows på en CD/DVD eller USB-pinne?

Ska återkoppla till supporten sen, de vill att jag betygsätter deras svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Tomas E said:

Man behöver alltså en ISO-fil för att kunna lägga en exakt kopia av Windows på en CD/DVD eller USB-pinne?

Ja, för annars så tror jag inte du kan vara säker på att man kan boota från skiva eller usb-minne.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Tomas E sade:

Eftersom jag inte kunde använda den metod som AOMEI's support hänvisade till* när jag skulle byta min SSD så blev jag tvungen att använda den gamla USB-stickan och köra diskpart från den för att konvertera från MBR till GPT.

Vad var skälet till att du var tvungen att byta från MBR till GPT?

Om du bara byter disk och flyttar över operativsystemet från den gamla disken till den nya skall du inte behöva ändra från MBR till GPT så länge diskstorleken inte överstiger 2GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Tomas E sade:

Man behöver alltså en ISO-fil för att kunna lägga en exakt kopia av Windows på en CD/DVD eller USB-pinne?

Det beror lite på vad du tänker göra med USB-minnet.

Är syftet, som _.M skriver, att kunna starta från ett USB-minne, krävs det att USB-minnet är konfigurerat att starta från om du inte lägger över en avbild i sin helhet.
Du kan skapa ett startbart USB-minne på flera sätt och därefter "leka" med USB-minnet efter eget behov.
Det finns ett litet program som heter "Rufus", kostnadsfritt, som kan hjälpa till att skap ett startbart USB-minne, inte bara för Windows utan för andra operativsystem och annat också.
Du hämtar Rufus här:

https://rufus.ie/sv/

Det jag ser som en nackdel med Rufus är att den skapar två partitioner på USB-minnet. Den ena partitionen ser ut att innehålla inget medan den andra har innehåll.

Om du vill skapa ett startbart USB-minne för Windows kan du låta Microsoft göra det åt dig. Det är enkelt att göra.
Microsoft har ett "verktyg" (litet program) som heter Media Creation Tool. Programmet ser till att formatera och skapa ett startbart USB-minne för Windows. USB-minnet måste vara minst 8GB stort (install-filen heter .wim och tar plats. Konvertering av install.wim till install.esd gör att Windows-installationen får plats på 4GB) för att Windows skall få plats.
Du hämtar verktyget här:

https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2156295

Du startar programmet och följer de lätta instruktionerna så skapas ett startbart USB-minne utan tillgång till en ISO-fil.

Det som är lite kul, när du väl har ett startbart USB-minne, är att du kan byta ut filer från en Windows-version till en annan så länge de är version 7 eller högre. Se bara till att inte formatera USB-minnet och inte heller ta bort startfilerna.

 

WIndows_11_uppackad.jpg.f47c43b4a54b5e42a95c45f36bd2a395.jpg

Bilden ovan visar vilka filer och mappar du kan byta ut.
Tar du bort de visade filer och mappar som bilden visar (i bilden är det Windows 11), mot t.ex. Windows 7, 8, 8.1 eller 10, så bibehåller du startbarheten av USB-minnet men du byter ut operativsystemet. 

Har du sparat ISO-filerna för de olika operativsystemen, packar du upp dem innan du kopierar över dem till USB-minnet.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, X-Men sade:

Vad var skälet till att du var tvungen att byta från MBR till GPT?

Om du bara byter disk och flyttar över operativsystemet från den gamla disken till den nya skall du inte behöva ändra från MBR till GPT så länge diskstorleken inte överstiger 2GB.

Den var formaterad så från fabrik, likaså den förra jag stoppade in. Därför var jag förberedd och såg till att jag hade nåt att starta ifrån ifall inte det där tipset från supporten skulle fungera. Tur jag gjorde det också.

Vet inte varför Samsung gör så men det kanske är för att de som har riktigt gamla datorer ska kunna använda dem direkt. Numera använder väl så gott som alla GPT. Eller så är det bara för att krångla till det så kunderna ska välja att gå till butikerna och låta dem göra jobbet och tjäna en hacka. Finns mycket företagshemligheter och policys kan jag tänka mig.

(När jag köpte datorn satt det en 250 GB i. Bytte sen till 500 men har redan behov av mer så då blev det 2 GB.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, Tomas E sade:

Den var formaterad så från fabrik, likaså den förra jag stoppade in. Därför var jag förberedd och såg till att jag hade nåt att starta ifrån ifall inte det där tipset från supporten skulle fungera. Tur jag gjorde det också.

Jag har aldrig fått en formaterad disk (intern) när jag köpt ny disk. Det låter märkligt att du fått en formaterad disk!

När du skapar en avbild av en disk kommer även partitionssystemet med. Är disken formaterad som MBR, du gör en avbild med t.ex. Aomei, kommer även den disken som får avbilden att vara MBR.

Är disken du skapar en avbild av formaterad som GPT kommer även den disk du flyttar avbilden till att bli GPT. Jag har aldrig fått en MBR till GPT eller en GPT till en MBR när jag skapat avbilder eller klonat diskar.

MBR ger MBR, GPT ger GPT.

GPT är enbart nödvändigt för diskstorlekar över 2GB eller om Windows 10/11 skall installeras där SecureBoot stöds. Just SecureBoot är ett krav (liksom TPM 2.0) för att Windows 11 skall kunna installeras (utan trick).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
On 2022-06-20 at 17:49, X-Men sade:

Jag har aldrig fått en formaterad disk (intern) när jag köpt ny disk. Det låter märkligt att du fått en formaterad disk!

När du skapar en avbild av en disk kommer även partitionssystemet med. Är disken formaterad som MBR, du gör en avbild med t.ex. Aomei, kommer även den disken som får avbilden att vara MBR.

Är disken du skapar en avbild av formaterad som GPT kommer även den disk du flyttar avbilden till att bli GPT. Jag har aldrig fått en MBR till GPT eller en GPT till en MBR när jag skapat avbilder eller klonat diskar.

MBR ger MBR, GPT ger GPT.

GPT är enbart nödvändigt för diskstorlekar över 2GB eller om Windows 10/11 skall installeras där SecureBoot stöds. Just SecureBoot är ett krav (liksom TPM 2.0) för att Windows 11 skall kunna installeras (utan trick).

Det gick inte att lägga över säkerhetskopian så länge som partitionskartan var MBR. Jag var tvungen att använda diskpart för att byta till GPT, sen kunde jag återställa säkerhetskopian och starta datorn från den nya SSDn.

MBR är ett äldre system för äldre datorer. Windows 10 kräver GPT vad jag kunnat läsa mig till. Förmodligen därför jag var tvungen att göra detta.

https://pctidningen.se/datorutrustning/harddisk/mbr-eller-gpt-vad-ar-skillnaden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-06-28 at 22:58, Tomas E sade:

Det gick inte att lägga över säkerhetskopian så länge som partitionskartan var MBR. Jag var tvungen att använda diskpart för att byta till GPT, sen kunde jag återställa säkerhetskopian och starta datorn från den nya SSDn.

MBR är ett äldre system för äldre datorer. Windows 10 kräver GPT vad jag kunnat läsa mig till. Förmodligen därför jag var tvungen att göra detta.

https://pctidningen.se/datorutrustning/harddisk/mbr-eller-gpt-vad-ar-skillnaden

Påståendet hos PC-Tidningen stämmer inte!

Jag har installerat Windows 10 på MBR-baserade diskar och det utan att behöva trixa med något! 

Samma sak med MBR och GPT vid en avbild, jag har aldrig fått ett annat system än de som avbilden skapas av.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-06-28 at 22:58, Tomas E sade:

Det gick inte att lägga över säkerhetskopian så länge som partitionskartan var MBR. Jag var tvungen att använda diskpart för att byta till GPT, sen kunde jag återställa säkerhetskopian och starta datorn från den nya SSDn.

När jag lägger tillbaka en avbild till en disk utför jag aldrig en formatering av disken innan det sker. Avbilden och programmet som lägger avbilden på disken ser till att utföra de jobb som behövs. Disken kan således mycket väl vara i "raw" (oformaterad) och få den eller de partitioner samt filsystem som avbilden har.

Hur du gjort när du skapat avbild och sedan lagt tillbaka avbild vet jag inte. Jag förstår inte heller vad du gjort eftersom du måste partitionera disken först. Det är något som aldrig behöver göras om man skapar en avbild av ett system på en disk som inte är partitionerad så en partition inte hör till Windowssystemet.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
16 timmar sedan, X-Men sade:

Påståendet hos PC-Tidningen stämmer inte!

Märkligt att de får publicera ett sånt påstående utan att någon verkar ha reagerat tidigare och tagit bort/ändrat artikeln.

Tillägg: Är det även felaktigt att påstå att det inte går att partitionera en skiva som är i MBR? Oavsett så verkar MBR-formatet inte vara något som man brukar rekommendera numera, så jag kommer att använda GPT i fortsättningen.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, X-Men sade:

När jag lägger tillbaka en avbild till en disk utför jag aldrig en formatering av disken innan det sker. Avbilden och programmet som lägger avbilden på disken ser till att utföra de jobb som behövs. Disken kan således mycket väl vara i "raw" (oformaterad) och få den eller de partitioner samt filsystem som avbilden har.

Hur du gjort när du skapat avbild och sedan lagt tillbaka avbild vet jag inte. Jag förstår inte heller vad du gjort eftersom du måste partitionera disken först. Det är något som aldrig behöver göras om man skapar en avbild av ett system på en disk som inte är partitionerad så en partition inte hör till Windowssystemet.

Kanske kan mitt problem härledas till samma som det här handlar om.

https://www.datormagazin.se/2015/kan-inte-installera-pa-mbr-disk/

Jag använde en USB-pinne som mycket väl kan vara i GPT-format. I så fall skulle nedan kunna vara orsaken.

https://www.datormagazin.se/2015/kan-inte-installera-pa-mbr-disk/#:~:text=Om starten sker i ett läge som innebär ett visst diskformat och din hårddisk är formaterad med ett annat blir det en konflikt.

Hur som helst så är ju min SSD bytt och jag har inga problem nu, och min fråga som jag ställde i rubriken tycker jag att jag har fått svar på. Det som återstår är i så fall att höra med supporten varför de har detta förfarande. Jag avvaktar med detta eftersom det ju som sagt fungerar och att jag knappast lär behöva göra det här igen på ett tag. Har dessutom viktigare och roligare saker att ägna mig åt. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Tomas E sade:

Tillägg: Är det även felaktigt att påstå att det inte går att partitionera en skiva som är i MBR? Oavsett så verkar MBR-formatet inte vara något som man brukar rekommendera numera, så jag kommer att använda GPT i fortsättningen.

Ja, även det påstående är felaktigt!
Jag har under många år, redan på Windows XPs storhetstid, delat (partitionerat) diskar i upp till fyra delar. 
 

MBR-systemet har den fördelen att den fungerar med äldre operativsystem. GPT är ett säkrare system då man kan använda Secure Boot tillsammans med GPT. Det fungerar inte med MBR.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Tomas E sade:

Kanske kan mitt problem härledas till samma som det här handlar om.

https://www.datormagazin.se/2015/kan-inte-installera-pa-mbr-disk/

Jag använde en USB-pinne som mycket väl kan vara i GPT-format. I så fall skulle nedan kunna vara orsaken.

https://www.datormagazin.se/2015/kan-inte-installera-pa-mbr-disk/#:~:text=Om starten sker i ett läge som innebär ett visst diskformat och din hårddisk är formaterad med ett annat blir det en konflikt.

Om du använder en avbild av ditt system beror inte problemet som länkarna beskriver (båda länkarna går till samma sida).

USB-minnet behöver inte ens vara GPT-formaterad!
Jag log dessutom när jag läste det du skriver! Ett kul "problem" som är det omvända med Windows 7!

När man skapar ett startbart USB-minne med hjälp av Microsoft Media Creation tool för Windows 10/11 skapas minnet för att kunna startas med såväl stöd för UEFI-BIOS som Legacy-BIOS.
Här gäller det att man väljer rätt startsekvens när man startar datorn från minnet.

Vid start får man se USB-minnet i två positioner. Den ena innebär start för stöd för UEFI den andra stöd för Legacy. Det här är något jag jobbat mycket med i och med att jag hjälpt så många med installation.

För att återkoppla till Windows 7 så går det inte att installera Windows 7 i ett UFEI-baserat system med GPT-formaterad disk om man inte manuellt fixar till installationsmediat. Man måste, manuellt, lägga till de filer som saknas för Windows 7 för att kunna få samma möjligheter som man får med Windows 10/11.

Jag har kvar ett USB-minne med Windows 7 på där jag fixat till minnet så Windows 7 går att installera på båda typer av system. Att jag har kvar minnet beror på att jag använder Windows 7 ibland när jag testar vissa saker samt att jag har ett par enstaka bekanta som vägrar att lämna Windows 7.

Jag kan, om du är intresserad, ta en bild på hur startvalet ser ut när man startar datorn från ett USB-minne som fungerar för båda systemen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, X-Men sade:

Om du använder en avbild av ditt system beror inte problemet som länkarna beskriver (båda länkarna går till samma sida).

USB-minnet behöver inte ens vara GPT-formaterad!
Jag log dessutom när jag läste det du skriver! Ett kul "problem" som är det omvända med Windows 7!

När man skapar ett startbart USB-minne med hjälp av Microsoft Media Creation tool för Windows 10/11 skapas minnet för att kunna startas med såväl stöd för UEFI-BIOS som Legacy-BIOS.
Här gäller det att man väljer rätt startsekvens när man startar datorn från minnet.

Vid start får man se USB-minnet i två positioner. Den ena innebär start för stöd för UEFI den andra stöd för Legacy. Det här är något jag jobbat mycket med i och med att jag hjälpt så många med installation.

Jag kan, om du är intresserad, ta en bild på hur startvalet ser ut när man startar datorn från ett USB-minne som fungerar för båda systemen.

Jo jag bifogade en länk till hela artikeln samt en till ett specifikt stycke i artikeln som verkade ha med saken att göra.

Jag tänkte att  "Om starten sker i ett läge som innebär ett visst diskformat"  - dvs om min USB-pinne är i GPT - "och hårddisken är i ett annat format" - dvs MBR i mitt fall - "så blir det konflikt". Dvs att det skulle orsaka problem att starta med en USB-pinne i GPT-format när den nya hårddisken som jag ska återskapa min startskiva på är i formatet MBR. Men när jag tänker efter så berodde ju mitt problem på de olika formaten på min gamla och min nya hårddisk. Ärligt talat har jag ingen aning om varför jag var tvungen att använda diskpart och konvertera - liksom det står liknande om i  nyss nämnda artikel - eftersom du säger att det inte ska behövas. Det kanske har med backup-programmets konstruktion att göra då. Men som sagt, det problemet är löst.

Vad log du åt exakt? Vad är det som är ett kul "problem"? :)

Du behöver inte ta någon bild av startvalet för båda systemen. Använder inte Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Tomas E sade:

Jag tänkte att  "Om starten sker i ett läge som innebär ett visst diskformat"  - dvs om min USB-pinne är i GPT - "och hårddisken är i ett annat format" - dvs MBR i mitt fall - "så blir det konflikt". Dvs att det skulle orsaka problem att starta med en USB-pinne i GPT-format när den nya hårddisken som jag ska återskapa min startskiva på är i formatet MBR.

Det här håller inte! 

Det spelar ingen roll vilket filformat USB-minnet har i förhållande till disken! Vad jag tycker är intressant är vad du egentligen har gjort.
Som jag nämnt tidigare har jag aldrig fått en disk jag köpt i butik för internt bruk formaterad från fabrik. Alla diskar genom mina drygt 25 år med datorer har jag aldrig stött på detta. Hur många diskar jag köpt (HDD, SSD med SATA-anslutning och M.2-anslutning) under dessa år har jag ingen koll på men det rör sig om ett mycket stort antal.

Alla de gånger jag skapat en avbild av en disk och sedan lagt avbilden på en annan disk har jag alltid gjort det utan att formatera måldisken först. Om måldisken varit formaterad har måldisken fått filsystemet som avbilden har, oavsett vilket filformat disken hade innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Tomas E sade:

Ärligt talat har jag ingen aning om varför jag var tvungen att använda diskpart och konvertera - liksom det står liknande om i  nyss nämnda artikel - eftersom du säger att det inte ska behövas. Det kanske har med backup-programmets konstruktion att göra då. Men som sagt, det problemet är löst.

Om du lagt över en diskavbild från en disk till en annan disk skall du inte ha behövt använda diskpart för att konvertera den under förutsättning att du inte gjort en avbild av några enskilda partitioner från källdisken. 

Har du haft en källdisk med flera partitioner, där alla inte används för Windows, där du inte tar med alla partitioner till en måldisk som är partitionerad, är det möjligt att de knepigheter du råkat ut för kan ha skett.

Jag vet att problemet är löst men just hur du gått tillväga och utfört det du gjort är det som väcker intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Tomas E sade:

Vad log du åt exakt? Vad är det som är ett kul "problem"? :)

Du behöver inte ta någon bild av startvalet för båda systemen. Använder inte Windows 7.

Det framgick nog inte så tydligt vad jag log åt, ser jag. :)

Vad jag log åt är läsningen om problemet med att installera Windows i en dator med UEFI- respektive Legacy-BIOS.
Det påstås att Windows 10 inte går att installera i en äldre dator med "Legacy-BIOS" bara för att den kräver UEFI. Just detta är det som är det "omvända" problemet med Windows 7, som egentligen inte går att installera i en dator med UEFI-BIOS.

Hoppas du förstår vad jag menar. 
1. Windows 10 ej kompatibel med Legacy-BIOS (felaktigt påstående).
2. Windows 7 inte kompatibel med UEFI-BIOS (korrekt påstående i sitt originalutförande men går om man manuellt fixar till USB-enheten).

Windows 10 går mycket väl att installera på äldre datorer med Legacy-BIOS. Som jag nämnde i ett tidigare inlägg gäller det att välja rätt när man startar datorn från USB-enheten (behöver inte vara ett USB-minne utan kan mycket väl vara en USB-disk). 
För Windows 7 behöver man fixa till installationsmediat manuellt för att kunna få samma möjligheter som med Windows 10 (gäller även Windows 8/8.1).

Jag förstår att du inte använder Windows 7 men just menyvalet gäller även för Windows 8, Windows 8.1 och Windows 10. Menyvalet finns inte för Windows 7 om man inte först fixar till USB-enheten, som jag nämner ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läst lite vad ni skriver. Man kan installera Windows 10-11 utan problem i MBR-läge. Gjort det i många datorer.

Problemet i Tomas E fall verkar bero på att usb start minnet ej hanterar båda formaten GPT-MBR, eller att han väljer fel.

I dom backup system jag använder så gäller det att hålla reda på dels inställningar i Bios om du kör t.e.x. GPT och gör en backup för det. Sen om du gör en backup för MBR.

När man använder en Usb startdisk så får man oftast ett val, väljer du fel så får du ett felmeddelande och väljer då andra alternativet. Gör man som jag som har många backup filer för olika system, noterar jag det i en text-fil i varje backup. Då vet jag om det är MBR eller GPT.

Nya hårddiskar brukar ej vara formaterade.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarar väldigt kort på båda ovanstående inlägg, tror jag har nämnt det tidigare, om inte här så i nån annan tråd.

Jag försökte först att starta med WinPE från USB-pinne. Enligt instruktionerna skulle jag först gå in i BIOS och välja startenhet. Det fanns dock ingen startenhet att välja. Provade därför med min gamla USB-pinne. Med den behövde jag inte ens gå in i BIOS, AOMEI startade datorn själv, direkt från pinnen. Det var där jag sen gjorde valet att via diskpart - som fanns med bland AOMEI's verktyg - konvertera från MBR till GPT. Inga problem med det sen.

Övrigt värt att nämna i det här ärendet har jag redan sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det jag syftar på. i bios ställer man in om datorn skall starta i läget MBR eller GPT. Gör man inte det får du problemet du haft om man ej vet vilket läge som är inställt i bios först.

Men nu fungerar ju allt för dig och ärendet är avslutat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, IT doktorn sade:

i bios ställer man in om datorn skall starta i läget MBR eller GPT.

Hänger inte med här, men kanske menar du något annat än det du faktiskt skrivit (om det nu inte är jag som blandar ihop begreppen). I BIOS och i UEFI kan man ange startordning för anslutna diskar, m m, om sen den enhet som ett OS startar från baseras på MBR eller GPT är en annan sak.


"Although we can think of firmware types and partitioning schemes being tightly coupled, it is important to note that they are separate concepts. We will be discussing MBR in terms of BIOS booting, and GPT in terms of UEFI booting. However, in principle it is possible to configure a system with BIOS firmware to boot using a GPT disk, and vice versa."
Macrium Software | Understanding MBR/BIOS and GPT/UEFI

Tar med en Google-översättning.
"Även om vi kan tänka oss att firmware-typer och partitioneringsscheman är tätt kopplade, är det viktigt att notera att de är separata begrepp. Vi kommer att diskutera MBR i termer av BIOS-start och GPT i termer av UEFI-start. Men i princip är det möjligt att konfigurera ett system med BIOS-firmware för att starta med en GPT-disk och vice versa."

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...