LionKing Posted July 31, 2016 Posted July 31, 2016 Hej! Hur är det med anniversary update som - om jag förstått rätt - kommer på tisdag nästa vecka? Kommer den som uppdateringar normalt kommer till Windows 10, alltså automatiskt i bakgrunden, eller har man möjlighet att ladda ner den som en ISO-fil och installera den på det viset? Sitter man på en någorlunda snabb anslutning har det inte så stor betydelse, men har man inte det kan det vara praktiskt att kunna ladda ner en ISO. //LionKing Quote
Turbopump Posted July 31, 2016 Posted July 31, 2016 Du kommer nog att kunna skapa egen iso-fil som tidigare med det s.k. esd-verktyget efter att din windows 10-dator laddat hem uppgraderingen via windows update. Oklart om microsoft lägger upp några iso-filer för nedladdning när det nu efter den 29 juli är slut på "gratisätandet". Quote
Cecilia Posted July 31, 2016 Posted July 31, 2016 Jag gissar att Microsoft kommer att byta ut ISO-filen på sidan för nerladdning av Windows 10 från version 1511 (novemberuppdateringen) till version 1608 (gissningsvis, anniversary update). Det går ju bra att ladda ner Windows 8.1 fast det inte är gratis att uppgradera till det. Quote
Turbopump Posted July 31, 2016 Posted July 31, 2016 Ja vi får väl se. Det ser iallafall ut som de officiella länkarna till nedladdning av version 1511 redan blivit oanvändbara, alltså före anniversary-versionen har kommit. Jag gissar att den kommer att bli densamma som den som nu ligger ute som senaste insider-builden och i så fall heter den version 1607 (OS-version 14393.5). Quote
LionKing Posted August 1, 2016 Author Posted August 1, 2016 Tack för svar! Vi får bara se då hur Microsoft tänkt göra det. Quote
Andreas Stenhall Posted August 1, 2016 Posted August 1, 2016 Ja, enligt Mary Jo Foley har MS sagt att ISO:s kommer att publiceras 2:a augusti. Dock oklart om det gäller MSDN, VL eller publika Microsoft.com (eller alla dessa). Vi lär få se imorgon kväll eller kanske på onsdag! Quote
Andreas Stenhall Posted August 2, 2016 Posted August 2, 2016 Windows 10 v1607 ligger uppe på VLSC sedan igår kväll, men lyser med sin frånvaro på MSDN. Hur det ser ut på den publika webben har jag inte undersökt närmare. Quote
Lasse B Posted August 2, 2016 Posted August 2, 2016 (edited) Uppdateringen kommer välan på Windows Update ?? Testade nyss, men inget kom ?? Eller har jag missuppfattat allt. Lasse Edited August 2, 2016 by Lasse B Quote
Andreas Stenhall Posted August 2, 2016 Posted August 2, 2016 Nu kom det ut på MSDN... 18 minuter sedan, Lasse B sade: Uppdateringen kommer välan på Windows Update ?? Testade nyss, men inget kom ?? Alla får inte uppdateringen samtidigt, det skulle leda till kaos i allt från infrastruktur till support etc om 350 miljoner användare skulle uppdatera samtidigt. Man pytsar ut uppdateringen under kommande veckor. Vill man få det snabbare är det att uppgradera från ISO som gäller. Quote
Lasse B Posted August 2, 2016 Posted August 2, 2016 Fråga. Skapade ett USB minne, från deras sida. Det kom at heta 10,0 14393,0, är det det senaste ?? Lasse B Quote
Andreas Stenhall Posted August 2, 2016 Posted August 2, 2016 2 minuter sedan, Lasse B sade: Skapade ett USB minne, från deras sida. Det kom at heta 10,0 14393,0, är det det senaste ?? Yes, det är Anniversary Update! 14393 är buildnumret! Quote
Lasse B Posted August 2, 2016 Posted August 2, 2016 (edited) Sista frågan Anders, från en novis, med denna kan jag då göra en Clean install, och jag kommer inte då att behöva någon nyckel ?? Lasse Edited August 2, 2016 by Lasse B Quote
Andreas Stenhall Posted August 2, 2016 Posted August 2, 2016 2 minuter sedan, Lasse B sade: Sista frågan Anders, från en novis, med denna kan jag då göra en Clean install, och jag kommer inte då att behöva någon nyckrel ?? Det ska inte vara några problem att göra en ren installation och få den aktiverad igen på en maskin som redan varit aktiverad med Windows 10. Hur det fungerar i praktiken låter jag vara osagt, kör uteslutande volymlicenser och centrala licensservrar. Quote
Lasse B Posted August 2, 2016 Posted August 2, 2016 Tackar. Då kör vi med en test. Tur att man har en extra dator man kan testa på. Mvh Lasse B Quote
Lasse B Posted August 2, 2016 Posted August 2, 2016 Nästan klar, perfekt, och även aktiverat. Lasse B Quote
Cynthia Posted August 3, 2016 Posted August 3, 2016 Finns någon mysko sida från Microsoft här som verkar ladda ner uppdateringen som vanligt installationsprogram. https://support.microsoft.com/sv-se/help/12387/windows-10-update-history Quote
bosse2 Posted August 3, 2016 Posted August 3, 2016 Det är den officiella versionen, funkar fint. Har laddat ner den och inga problem. Quote
candela Posted August 3, 2016 Posted August 3, 2016 laddade ner denna version i går och den funkar mycket bra. Quote
Andreas Stenhall Posted August 3, 2016 Posted August 3, 2016 4 timmar sedan, Cynthia sade: Finns någon mysko sida från Microsoft här som verkar ladda ner uppdateringen som vanligt installationsprogram. https://support.microsoft.com/sv-se/help/12387/windows-10-update-history Det är den officiella sidan där man publicerar vad månadens uppdateringar innehåller, den är inte mysko på något sätt Quote
Hanseg Posted August 3, 2016 Posted August 3, 2016 (edited) Här kan ni också hämta eller uppdatera direkt om man vill, bara att välja Du kan använda Update Now.eller ladda Tools för att ladda ner ISO fil för bränna skiva eller göra ett USB-minne, Har själv direktuppdaterat 2 datorer via denna sida du kan välja språk https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 HANS Edited August 5, 2016 by Hanseg Quote
LightningStrike Posted August 5, 2016 Posted August 5, 2016 Kör denna sida i mobilläge (developer mode) så kan man enkelt ladda ner iso-filer. Välj version och språk och sedan om du vill ha 32 eller 64-bit https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10ISO Quote
Korpen Posted August 5, 2016 Posted August 5, 2016 Hej LightningStrike har du någon direktlänk? och är det senaste versionen av Windows 10? Quote
Recommended Posts