Gå till innehåll

vilket virusprogram?


shysstkille

Recommended Posts

3 timmar sedan, shysstkille sade:

Hej

 

Finns det något inbyggt virusprogram så man slipper köpa?

Som Cecilia skriver så är det ett antivirusprogram du är ute efter. Virusprogram är det som antivirusprogram tar hand om.

Ber om ursäkt för att jag poängterar detta men det är väsentligt att påtala att det handlar om antivirusprogram. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, shysstkille sade:

Tack så mkt för svar,funkar defender bra?,jag har nog aldrig använt det.

Om du kollar på olika datorforum, så ser du en gemensam nämnare när det gäller Windows Defender, och det är att det antivirus som finns inbyggt i Windows (Defender) oftast endast upptäcker skadlig kod som redan har installerats på din dator!

Det är, enligt min mening, alldeles för sent...
Om du inte tror mig så kolla in alla trådar relaterade till Windows defender på olika datorforum som t.ex. på reddit..

Alla hävdar att Defender varnar om FILER (det vill säga skadlig programvara har redan attackerat sin dator och har haft tid att göra skadliga saker) och oftast hävdar de att de behöver hjälp eftersom Defender inte kan ta bort de skadliga filerna...(!?)

I mina ögon är detta inte tillräckligt bra...

Defender är, i mina ögon, mer att ses som ett skydd mellan att du avinstallerar ett 3:e parts antivirusprogram och tills du har installerat ditt nya 3:e parts antivirusprogram. Inget mer!
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, WindowsPro sade:

Om du kollar på olika datorforum, så ser du en gemensam nämnare när det gäller Windows Defender, och det är att det antivirus som finns inbyggt i Windows (Defender) oftast endast upptäcker skadlig kod som redan har installerats på din dator!

Har du tänkt på att det är endast i sådana fall som man skriver på ett forum eftersom man då behöver hjälp av någon annan eller bara är irriterad?
När ens antivirusprogram blockerar filer innan de ställer till någon skada så skriver man inte det någonstans.

Naturligtvis kan Defender blockera en massa skadliga filer så fort de anländer till datorn och innan de har gjort något. Det visar sig ju i de tester av antivirusprogram som görs.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, WindowsPro sade:

Om du kollar på olika datorforum, så ser du en gemensam nämnare när det gäller Windows Defender, och det är att det antivirus som finns inbyggt i Windows (Defender) oftast endast upptäcker skadlig kod som redan har installerats på din dator?

Jag har testat Defender genom att gå till sidor som är skadliga och hämta filer som är infekterade. Defender "hugger" direkt, på samma sätt som de betalversioner jag också testat på samma sätt.

Jag kan därmed bekräfta att Defender skydda en dator, på liknande sätt som andra antivirusprogram, och tar bort hot redan när hotet hotar datorn.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, X-Men sade:

Jag har testat Defender genom att gå till sidor som är skadliga och hämta filer som är infekterade. Defender "hugger" direkt, på samma sätt som de betalversioner jag också testat på samma sätt.

Jag kan därmed bekräfta att Defender skydda en dator, på liknande sätt som andra antivirusprogram, och tar bort hot redan när hotet hotar datorn.

Hej

Tack för svar, tänkte på funktionen vpn, använder man den bara när man typ ska "ladda" ner något från nätet eller bör man ha en sådan även vid "vanligt" användande så som betala räkningar, streama och dylikt?

Har också läst om "dark web övervakning"?, hur funkar det?, jag vet att jag hade det på norton, finns det bara på norton?

Redigerad av shysstkille
tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta personer använder inte VPN alls.

Utan att veta vad Norton menar med "dark web övervakning" går det inte att veta om det är något som andra antivirusprogram/företag gör eftersom det inte är en etablerad term.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Har du tänkt på att det är endast i sådana fall som man skriver på ett forum eftersom man då behöver hjälp av någon annan eller bara är irriterad?
När ens antivirusprogram blockerar filer innan de ställer till någon skada så skriver man inte det någonstans.

Naturligtvis kan Defender blockera en massa skadliga filer så fort de anländer till datorn och innan de har gjort något. Det visar sig ju i de tester av antivirusprogram som görs.

De foruminlägg som jag refererar till innehåller alla samma typ av händelse..

Defender varnar för att den har hittat smittade filer, Alla dessa filer finns, olämpligt nog, på hårddisken Detta påvisar att defender inte alls har lyckats att blockera smittor från att ta sig in i datorn. Och vad värre är så ber de flesta om hjälp just för att defender i dessa fall saknar förmåga att RENSA BORT smittorna..

Defender tillåter alltså allehanda virus etc. att smitta din dator och förs senare så varnar Defender för att smittorna finns installerade i din dator.. Och när användaren försöker använda defenders inbyggda funktioner för att defender skall ta bort de smittor som Defender har tillåtit infektera din dator, då saknar Defender förmågan att ta bort dessa smittor...

Detta är extremt undermåligt.. och detta är i dessa fall exempel tagna ifrån verkliga händelser, inte enstaka labbtester..
Verkligheten påvisar att defender inte skall användas som huvudsakligt antivirus.. Till detta krävs 3-parts programvaror..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt när Defender tar bort något innan det hamnar i datorn så får du inte reda på det.

Försöker du påstå att det aldrig är så att andra antivirusprogram släpper in skadliga filer?
Du har ju ingen möjlighet att jämföra utfallet mellan olika program när nästan alla hemanvändare använder Defender. De som använder Norton eller McAfee för att de tycker att det är enklare att betala än att avinstallera programmen som kom med datorn är de som minst behöver ett antivirusprogram eftersom de inte gör just något annat än läser mejl och kollar på sociala media.

Det är verkligen inte enstaka labbtester :D
Du får berätta hur alla dessa välrenommerade tester görs på fel sätt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, shysstkille sade:

Hej

Tack för svar, tänkte på funktionen vpn, använder man den bara när man typ ska "ladda" ner något från nätet eller bör man ha en sådan även vid "vanligt" användande så som betala räkningar, streama och dylikt?

Har också läst om "dark web övervakning"?, hur funkar det?, jag vet att jag hade det på norton, finns det bara på norton?

Cecilia har besvarat ditt inlägg i stort. 
Beträffande Norton och deras funktion med övervakning av "Dark web" är de inte ensamma om den funktionen. Även Defender har denna övervakning och du kan läsa om det här:

https://support.microsoft.com/sv-se/topic/vanliga-frågor-och-svar-om-dark-web-övervakning-i-microsoft-defender-d3d8e3ea-e8d6-41b5-8a09-ee6647fe9c4e

Beträffande VPN är det en liten knepig sak med denna funktion. Det finns de som använder VPN för att inte sprida information om deras förehavande på nätet. Samtidigt publicerar de information om sig själva på sociala plattformer som Facebook, Instagram, TikTok med flera, utan att det stör dem det minsta. Vilket syfte är då användning av VPN om man vill dölja sig på nätet samtidigt som man sprider information om sig själv utan att blinka. 

Betalversioner av säkerhetsprogram inkluderar en hel del extrafunktioner, som lösenordshanterare, föräldrarkontroll med mera. Jag har några i min omgivning som betalar för sina program för att "de hört" att de skall vara bättre. När jag frågar dem om de använder alla tilläggsfunktioner blir svaret, nej. De vet inte vad de skall användas till. 
Då frågar jag varför de betalar för något de inte använder. Svaret blir "har hört" att det är bättre.

De som vill ha kontroll på vad säkerhetsprogrammet gör och kunna styra detta själv bör välja ett betalprogram. Windows Defender skyddar datorn och gör det utan att du vanligtvis behöver interagera. Just detta, att inte behöva interagera är vad de flesta vill. Då passar Defender fint.

Det största hotet för din dator att få virus är just du, användaren. Det finns inget säkerhetsprogram som kan skydda datorn mot vad användaren kan hitta på. Lika lite som att du inte skadas eller omkommer bara för att bilen är utrustad med allsköns krockkuddar, bälten och deformeringszoner när du bestämt dig för att köra in i en bergvägg i 200k /timme.

Thirteen har denna tråd här i detta forum. Du kan med fördel ta del av de uppdateringar Thirteen gör regelbundet av tråden:

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VPN är inte av ondo för användaren. Kör själv VPN och konfigurerat så att jag slipper all reklam, cockis här och där på dom flesta sidor.

Vinsten blir att jag kommer in på sidorna direkt jag vill läsa utan att klicka bort massa skräp. Vid en analys då och då lämnar jag inte ett spår av mig.

VPN=Reklamfritt😁

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
4 timmar sedan, IT doktorn sade:

VPN är inte av ondo för användaren. Kör själv VPN och konfigurerat så att jag slipper all reklam, cockis här och där på dom flesta sidor.

Vinsten blir att jag kommer in på sidorna direkt jag vill läsa utan att klicka bort massa skräp. Vid en analys då och då lämnar jag inte ett spår av mig.

VPN=Reklamfritt😁

 

Ute på fältet så vet man inget om vad man kopplar upp sig på. Brukar regelbundet få varningar om oskyddade nätverk. 🙂

Edit.
Hemma däremot finns för mig inget behov av VPN.

Redigerad av Thirteen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-03-13 at 11:24, shysstkille sade:

..., tänkte på funktionen vpn, använder man den bara när man typ ska "ladda" ner något från nätet eller bör man ha en sådan även vid "vanligt" användande så som betala räkningar, streama och dylikt?

VPN kan användas av olika anledningar, förstår man hur det fungerar så kan VPN sen användas där man ser att man har nytta av det. Här en beskrivning från Kjell "En VPN-tunnel är en krypterad anslutning mellan två punkter på ett öppet nätverk (vanligtvis internet)".
Hur funkar det? - VPN | Kjell.com

Med en VPN-tjänst för t ex privat bruk kan man skydda sig för att bli avlyssnad på ett öppet trådlöst nätverk på flygplatser och i kaféer, m m, som Thirteen skriver om. Eller så kan man få det att se ut som att man är uppkopplad i Sverige fast man befinner sig på andra sidan jorden. Men mellan den server man använder för VPN och slutmålen för det man gör på nätet så skyddar inte VPN.

Använder anslutningen HTTPS så är trafiken skyddad mellan sin egen enhet (dator, mobil, surfplatta) och de webbplatser man besöker. Men ett oskyddat trådlöst nätverk på något fik, m m, är ändå en säkerhetsrisk.

För ett företag med kontor på flera ställen kan de använda VPN mellan alla kontoren och då blir det som att alla sitter i samma nätverk även om anslutningarna använder det öppna internet. Men något att tänka på för företag med anställda som jobbar hemifrån, eller befinner sig på andra platser utanför företagets lokaler, är om de tillåter teknik som använder "Split tunneling". I så fall kan inkräktare få tillgång till företagsnätverket genom den anställdes dator.
 

22 timmar sedan, IT doktorn sade:

VPN är inte av ondo för användaren. Kör själv VPN och konfigurerat så att jag slipper all reklam, cockis här och där på dom flesta sidor.

Vinsten blir att jag kommer in på sidorna direkt jag vill läsa utan att klicka bort massa skräp. Vid en analys då och då lämnar jag inte ett spår av mig.

VPN=Reklamfritt😁

Det här har jag inte lyckats förstå. Webbplatsen får fel information om var man befinner sig, men vad med VPN blockerar cookies?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...