Gå till innehåll

Efter dammsugning startar inte datorn


Gia_58

Recommended Posts

Snälla skulle vilja ha hjälp, efter att jag dammsugit datorn så startar den inte upp något mera.

När jag ska trycka på datorn på knappen så hörs datorn och lampan lyser till sedan dör den direkt,

vad kan det vara för fel???

Hoppas någon vet för datorn är ganska ny.

Gia_58

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla skulle vilja ha hjälp, efter att jag dammsugit datorn så startar den inte upp något mera.

När jag ska trycka på datorn på knappen så hörs datorn och lampan lyser till sedan dör den direkt,

vad kan det vara för fel???

Hoppas någon vet för datorn är ganska ny.

Gia_58

titta om ingen sladd har råkat åka ur i datorn

Dammsuga datorn

tänk på att en dammsugare med plaströr genererar en massa statisk elekricitet som kan skada komponenterna i datorn.

mitt råd är att inte använda dammsugaren för detta ändamål framöver,

blås datorn med kompressor.,,eller tryckluft på burk eller blås själv, eller hårtork med kalluft,

mvh

Samuel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej ska kolla alla dessa saker så fort jag hinner.

Egentligen var det inte jag som dammsög datorn utan min son och han ska

absolut inte dammsuga en dator med sin sjukdom (tremor) skakningar och

mest blir det när han ska koncentrera sig,

själv har jag alltid dammsugit mina och andras datorer jämt men som sagt

varit mycket försiktig och med dammsugs-kit för datorn.

Så han beställde en ny dator till sig och jag köpa hans HP Pavilion m 8191.sc-a

för 1500:- jag tog kontakt med HP supporten och han trodde att det var moder-

kortet som lagt av och ett nytt kostar 3000:-

så jag hoppas på att det är ett utav era alternativ i stället.

Skulle det hjälpa att resetta datorn tror ni?

Hur gör man för att resetta har hört 2 alternativ:

ta loss batteriet (någon som kan förklara proceduren)

pins som sticker upp bredvid batteriet sätt en skruvmejsel eller en jumper där starta upp och låt den gå typ 5/7 sec sen stäng av och ta bort jumpern/skruvmejseln. Vad är en jumpern?

Någon som kan förklara.

/Gia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej ska kolla alla dessa saker så fort jag hinner.

Egentligen var det inte jag som dammsög datorn utan min son och han ska

absolut inte dammsuga en dator med sin sjukdom (tremor) skakningar och

mest blir det när han ska koncentrera sig,

själv har jag alltid dammsugit mina och andras datorer jämt men som sagt

varit mycket försiktig och med dammsugs-kit för datorn.

Så han beställde en ny dator till sig och jag köpa hans HP Pavilion m 8191.sc-a

för 1500:- jag tog kontakt med HP supporten och han trodde att det var moder-

kortet som lagt av och ett nytt kostar 3000:-

så jag hoppas på att det är ett utav era alternativ i stället.

Skulle det hjälpa att resetta datorn tror ni?

Hur gör man för att resetta har hört 2 alternativ:

ta loss batteriet (någon som kan förklara proceduren)

pins som sticker upp bredvid batteriet sätt en skruvmejsel eller en jumper där starta upp och låt den gå typ 5/7 sec sen stäng av och ta bort jumpern/skruvmejseln. Vad är en jumpern?

Någon som kan förklara.

/Gia

Ohh lawl.

Lämna in den eller be någon kunnig vän kolla på den.

Du/ni ska nog inte "resetta" den >_<

>>> INLÄGG REDIGERAT av STENIS >>>>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ska trycka på datorn på knappen så hörs datorn och lampan lyser till sedan dör den direkt,

vad kan det vara för fel???

Om du menar att datorn stänger av sig helt efter ett par sekunder så är det ofta processorn som blir överhettad. Det kan bero på att t ex sladden till processorfläkten lossnat eller att hela paketet med kylfläns och processorfläkt har lossnat lite från processorn efter en stöt så att det blivit dålig kontakt mellan processorn och kylflänsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att datorn stänger av sig helt efter ett par sekunder så är det ofta processorn som blir överhettad. Det kan bero på att t ex sladden till processorfläkten lossnat eller att hela paketet med kylfläns och processorfläkt har lossnat lite från processorn efter en stöt så att det blivit dålig kontakt mellan processorn och kylflänsen.

Jag ska prova att plocka ner processorn och se om pojken gjort rätt när han la på kylpasta och samtidigt kolla dina tips, hör av mig senare om alla dessa tips som jag fått (förutom det tipset jag fick från någon som skulle försöka att vara rolig )(summoning) p.s alla kan inte vara lika duktiga som dig.

Tack än en gång Cecilia och ni andra med vettiga tips.

/Gia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ska trycka på datorn på knappen så hörs datorn och lampan lyser till sedan dör den direkt,

vad kan det vara för fel???

Håller på supporten till viss del, har du fler minnesmoduler så ta ur en i taget tills du testat alla minnen och minnesplatser.

Att processorn skulle överhetta tror jag inte, iaf inte på så kort tid.

Om du inte hittar en lös kabel eller kontakt, kan det även vara dåliga/slitna kablar t.ex sata-kablar då deras kontakter generellt är dåliga på billigare varianter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som processorn inte får tillräckligt med ström, om jag inte är fel på det så har den en extra strömmatning så kolla att sladden för extra ström till processorn sitter i ordentligt.

Det brukar vara en fyrkantig (fyr pinnars) kontakt som sitter i närheten av processorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som processorn inte får tillräckligt med ström, om jag inte är fel på det så har den en extra strömmatning så kolla att sladden för extra ström till processorn sitter i ordentligt.

Det brukar vara en fyrkantig (fyr pinnars) kontakt som sitter i närheten av processorn.

jag föreslår att du i fortsättningen bara svarar på det du kan

för nu är du så fel ute så jag häpnar

tub

jag ser nu att mitt inlägg nog skrevs i en något otrevlig ton och det ber jag om ursäkt för

även om inlägget i sak var rätt

det extra stömuttag som cjb talar om är ju sladden till processor fläkten

så snälla ni som vill hjälpa tänk efter före

tub

Redigerad av tub
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HP har i tidigare modeller använt moderkort från MSI och dessa har i många fall haft en oroväckande hög felfrekvens så det kan vara värt att kolla.

I annat fall kan det mycket väl vara datorns Powersupply som gett upp (jag hade ett liknande fel på min dator och när jag provade med ett annat Powersuply så fungerade det fint) så det kan vara idé att mäta upp datorn Powersupply.

Redigerad av hakbr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag föreslår att du i fortsättningen bara svarar på det du kan

för nu är du så fel ute så jag häpnar

tub

jag ser nu att mitt inlägg nog skrevs i en något otrevlig ton och det ber jag om ursäkt för

även om inlägget i sak var rätt

det extra stömuttag som cjb talar om är ju sladden till processor fläkten

så snälla ni som vill hjälpa tänk efter före

tub

tub...tror nog det är du som enbart skall svara på saker du kan, för om det är någon som har fel så är det du.

Men jag kan ju förklara så kanske du lär dig något nytt.

Vid processorn finns en liten fyrkantig kontakt som brukar vara vit och den förser processorn med extra ström (inte att blanda ihopa med fläktens kontakt som är platt, som vissa brukar göra).

Redigerad av cjb
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cjb

ja nu står man här med skammens rodnad

jag kom på vilken kontakt du menade på hemväg från jobbet

det enda jag kan säga till mitt försvar är att på senaste tiden

så tycker jag att det har kommit en massa dåligt underbyggda inlägg

som inte är relevanta i sammanhanget så när jag läste ditt inlägg vid 6-tiden

imorse så tänkte jag att det var ännu ett inlägg från någon som är ute och cyklar

men som sagt var det var ju jag som var helt fel ute naturligtvis bör man ju kolla den kontakten

något långsökt men absolut värt att kollas

så cjb jag hoppas att du tar emot min ursäkt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej ska kolla alla dessa saker så fort jag hinner.

Egentligen var det inte jag som dammsög datorn utan min son och han ska

absolut inte dammsuga en dator med sin sjukdom (tremor) skakningar och

mest blir det när han ska koncentrera sig,

själv har jag alltid dammsugit mina och andras datorer jämt men som sagt

varit mycket försiktig och med dammsugs-kit för datorn.

Så han beställde en ny dator till sig och jag köpa hans HP Pavilion m 8191.sc-a

för 1500:- jag tog kontakt med HP supporten och han trodde att det var moder-

kortet som lagt av och ett nytt kostar 3000:-

så jag hoppas på att det är ett utav era alternativ i stället.

Skulle det hjälpa att resetta datorn tror ni?

Hur gör man för att resetta har hört 2 alternativ:

ta loss batteriet (någon som kan förklara proceduren)

pins som sticker upp bredvid batteriet sätt en skruvmejsel eller en jumper där starta upp och låt den gå typ 5/7 sec sen stäng av och ta bort jumpern/skruvmejseln. Vad är en jumpern?

Någon som kan förklara.

/Gia

Ett bra första tillvägagångsätt kan va & titta på kontakterna som flera varit inne på. Det låter logiskt i mina ögon att där kan ha hänt något dels med strömmatningen till moderkort/processor (brukar va rejäla vita kontakter) och dessutom anslutningarna till hårddiskarna.

Att datorn skulle vilja stängas av så nästan på direkten och med sammbandet kylningen för processorn tycker jag själv låter osannolikt eftersom en processor behöver några minuter på sig att komma upp i den temperatur som systemet anser skadligt och därmed varnar och stänger av sig. Jag kan inte hålla med dig där Cecilia hur mycket jag än vill. :) Hade du istället pekat på skadade Kondensatorer så hade jag hållt med i resonemanget vilket jag tror kan ha en viss betydelse eftersom dem är rellativt känsliga och sticker ut en bit ifrån moderkortet.

Då de gäller göra en återställning av Bios genom flytta ett förbindningsbleck eller även kallad jumper, så bör man innan titta efter vad som står i manualen för moderkortet så allt blir rätt från början och att man pillar på rätt stift.

Använda en flatmejsel kan säkert fungera också, huvudsaken man är försiktig och inte stöter till några andra strömförande ytor eller stift sammtidigt då man håller på med mer än de två som ska förbindas med varandra. Man kan använda precis vad som helst bara det kan leda ström och resetta dessa två stift. Har man ingen flatmejsel så kör med en vanlig bordskniv, funkar bra de också då nöden inte har några lagar.

Gia_58, när du nämner Tremor och att de blir värre när man koncentrerar sig så känner jag själv igen mig mycket i detta du beskriver då min egen tremor inte hade förmånen att hamna i armar, händer, utan i huvudet så är det jätteviktigt med avslappning och hantera situationer med lugnet i behåll.

Försöker man övervinna symptomen genom att spänna sig så blir det genast värre..Många ggr hjälper det oftast att avleda uppmärksamheten då man ser att det börjar uppstå hos personer som lider av detta och därmed få dem att helt enkelt glömma bort det för stunden men det vet ni säkert redan :)

Ge honom en klapp på axlen från mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cjb

ja nu står man här med skammens rodnad

jag kom på vilken kontakt du menade på hemväg från jobbet

det enda jag kan säga till mitt försvar är att på senaste tiden

så tycker jag att det har kommit en massa dåligt underbyggda inlägg

som inte är relevanta i sammanhanget så när jag läste ditt inlägg vid 6-tiden

imorse så tänkte jag att det var ännu ett inlägg från någon som är ute och cyklar

men som sagt var det var ju jag som var helt fel ute naturligtvis bör man ju kolla den kontakten

något långsökt men absolut värt att kollas

så cjb jag hoppas att du tar emot min ursäkt

Inga problem..

Vet dock av egen erfarenhet att man får exakt det fenomenet om man glömer den kontakten :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vet dock av egen erfarenhet att man får exakt det fenomenet om man glömer den kontakten"

när jag sa att det var långsökt så menade jag att det var långsökt att den skulle lossna vid en dammsugning

annars så stämmer ju symptomen

för övrigt så håller jag med Cecilia att det vore bra att kolla kylpasta och processorfläkt

hjälpte till med en dator för ett tag sen där en klant hade smetat på alldeles för mycket kylpasta

och där resultatet blev likartat det som beskrivs här

tub

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hjälpte till med en dator för ett tag sen där en klant hade smetat på alldeles för mycket kylpasta

och där resultatet blev likartat det som beskrivs här

tub

Använda grejer med måtta så det inte slabbar för mycket utanför kanten är ju att föredra, om inte annat så blir ju näste man gladare :mellow: Själv har jag kört en annan typ utav Ravioli på egen processor i brist på rätt smet. Prova för allt i världen inte kopparpasta! men fungerar gör det kan jag lova :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att ni skall hjälpa kvinnan istället och undvika påhopp mot varandra, felet med hennes dator kan vara att hon kommit åt spänningsknappen 110-220V som man bör vara vaksam på, sätt en tejp på denna knapp.

Nätdelen kan även ha gått sönder just i samma ögonblick som ni damsög, så prova i första hand att byta nätdel om möjligt från en annan dator, den sitter oftast fastsatt i 4 skruvar på baksidan och drag sedan bort kablaget till moderbordet.

I värsta fall är det som några antyder att moderkortet tagit skada, kanskehar någon jumper/byglingsstift lossnat.

Har du möjlighet så bör du ta hjälp av någon datakille alt ett mindre dataföretag som kan kolla nätdelen m.m. till en rimlig kostnad.

Först av allt kolla spänningsknappen sen prova att byta nätdel..............

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Tycker att ni skall hjälpa kvinnan istället och undvika påhopp mot varandra, felet med hennes dator kan vara att hon kommit åt spänningsknappen 110-220V som man bör vara vaksam på, sätt en tejp på denna knapp.

Nätdelen kan även ha gått sönder just i samma ögonblick som ni damsög, så prova i första hand att byta nätdel om möjligt från en annan dator, den sitter oftast fastsatt i 4 skruvar på baksidan och drag sedan bort kablaget till moderbordet.

I värsta fall är det som några antyder att moderkortet tagit skada, kanskehar någon jumper/byglingsstift lossnat.

Har du möjlighet så bör du ta hjälp av någon datakille alt ett mindre dataföretag som kan kolla nätdelen m.m. till en rimlig kostnad.

Först av allt kolla spänningsknappen sen prova att byta nätdel..............

Ni ska ha TACK allihopa för er hjälp men jag måste få återkomma med antingen ett bra eller dåligt svar.

Ska först kolla om han gjort rätt för jag vet att han hade tagit bort processorfläkten och lagt på ny pasta,

ska även kolla alla kablar och att strömovandlaren står rätt.

Jag vet att vi provade med ett annat nätagg som var på 350w från en AMD-dator men det vart inte bättre

utan betedde sig likadant.

Är ganska envis och mycket intresserad utav datorer så jag försöker nog själv med hjälp utav alla er som vill.

Gia / :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Gia_58

Du funderade på vad en jumper är. Det är stift som adresserar data på olika sätt. Jag sänder en bild på hur detta ser ut. Markerat inom rött. Den blåa (vanligast är svarta) är till för att ändra adress! Ibland kan dessa sitta så löst, att dom lossnar nästan av sig själva. Bara vad jag kan tillägga för tillfället.

Mvh// Sunshine

post-8087-1257247255,03_thumb.jpg

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...