Gå till innehåll

Stenis webbläsarundersökning


swerogge

Recommended Posts

Stenis ber om synpunkter på vad vi tycker om våra olika webbläsare i sitt senaste nyhetsbrev "Allt om Windows".

Jag kör nästan enbart Chrome (3.0.195.38) och Opera 10.10 numera och detta pga snabbheten,, dessutom kör jag Opera 10.50 Internal, emellanåt, som nyligen är kommen från en "alfa".

Explorer använder jag vid bankärenden men vid enbart enkel inloggning tycker jag det räcker gott och väl med Chrome men,, å andra sidan,, det borde jag kanske sluta med, då jag nu kom att tänka på att det går att ladda mobiler med enkel inloggning.

Firefox kör jag numera sällan eller aldrig, alldeles för mycket seg deg i den aplikationen, i vart fall när den körs på min dator--och detsamma gällde även på min förra dator, mycket segt och dessutom allt för kraschvänlig. Likaså gäller det även Apple's Safari för windows, snabb men kraschar ofta MEN, jag har inte testat den i Windows 7 och vet inte heller om den är anpassad för W7.

För några år sedan körde jag Avant en hel del, baserad på IE's motor, det blev mycket snabbare än med IE. Detsamma gäller Maxthon som jag körde i samma veva, också snabb och bra.

SeaMonkey körde jag ett tag i slutet av '09, mycket snabb men alltför instabilt.

However,

Tycker jag klarar mig utmärkt med Chrome och Opera i dagsläget och detta mest enbart för dessas snabbhet, tror också att folket bakom dessa har lyckats få fram dem som tillräckligt säkra, det är ju trots allt inga små nystartade företag som ligger bakom dessa.

Roger

Redigerad av swerogge
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar väl och delar med mig av mina synpunkter jag med då nu när det finns en fin tråd för ändamålet :)

Jag använder Firefox 3.5.7 för mitt dagliga surfande och även när jag pysslar med webbutveckling. Dels är jag väldigt van vid Firefox och dels har jag många bra tillägg till den.

Internet Explorer 8 finns ju installerad som standard i Windows 7 och den kör jag ibland, mest för att testa hemsidor jag bygger. Ska jag testa för Internet Explorer 6 använder jag IETester v0.4.2.

Jag har nyligen installerat Opera 10.10 för att kunna testa hemsidor. Annars är det sällan den används.

Google Chrome 3.0 är även den installerad och den använder jag faktiskt ibland. Riktigt trevlig webbläsare faktiskt, snabb är den och den utnyttjar skärmutrymmet väldigt bra på min bärbara. Blir kul att se hur den utvecklas i framtiden, den är ju trots allt rätt ny än.

Där har ni mina synpunkter på webbläsare.

Alexander

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Jag har använt Explorer i alla år och tror att jag kommer att forsätta med det.

Sitter med 8:ans version både här hemma och på jobbet.

Jag tycker att det flyter på bra samt att det är sällan några värsta problem, men visst kan jag hålla med om att det finns mycket man skulle kunna förbättre.

Ett problem som stör mig är att om man öppnar allt för många flikar så får den fnatt på något vis.

Dessutom störs jag på att IE inte kan komma ihåg att alltid starta i maximerat läge.

Mera små problem finns det men detta är vad jag kommer på just nu.

/a.k.a Jazz/

Redigerad av yassin_2999
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Google Chrome 4.0.295.0, snabbhet o enkelhet prioriteras!

Min fru Firefox 3.5.7, hon har alltid gillat den, så den hänger kvar.

IE 8 x64, vill jag komma igång med!

Vart är Flash Playern????????????????

Har haft Opera, betan för 10.0, den var väl OK, men krånglig.

Samma intryck av Safari, också utslängd!

Mvh

Mats H

Efter att ha läst xpna's inlägg, vill jag lägga till att lite av detsamma för mig tidigare! IE o Netscape!

Redigerad av Mats H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har använt internet explorer så länge jag kan minnas.

Första kontakten med en webläsare var på -90 talet, i början där tro? Något som hette Netscape tror jag.

Men använder Internet Explorer för att jag slipper välja, följer ju med vid en installation. Enkelt och bekvämt.

xpna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt Internet Explorer i någon större utsträckning För 15 år sedan så var det Netscape Navigator som gällde på jobbet så när det sedan blev en dator hemma så blev det samma på den fast i form av Netscape Communicator (Navigator, mejl, webbeditor). Det fortsatte sedan med Mozilla Application Suite. Under den tiden så var det i huvudsak säkerheten som gjorde att jag inte använde Internet Explorer och det har ju fortsatt att vara en viktig orsak.

Idag har jag håller jag fast vid Firefox på grund av alla dessa tid- och strulbesparande tillägg.

Fetch Text URL, lätt att starta webbsidor som är refererade men som inte är skrivna med aktiva länkar

Malware Search, markera ord och sök i säkerhetsinriktade databaser

Athena, för återkommande texter, bara att högerklicka och välja

Session Manager

Tab Mix Plus

Och säkerheten med NoScript förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firefox är bäst p.g.a att när man zoomar en sida kommer den ihåg vilken sida det är. Alla som inte är zoomade visas normalt. Alltid när jag läser kvällstidningar etc så zoomar jag. Ser lite dåligt. IE går ju oxå att zooma men där hänger zoomningen kvar på alla sidor vilket inte är så bra. Har inte hittat nån annan webbläsare med samma funktion. Länge leve Firefox :) Lätt att zooma oxå. CTRL + scrollhjul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig använt Internet Explorer i någon större utsträckning För 15 år sedan så var det Netscape Navigator som gällde på jobbet så när det sedan blev en dator hemma så blev det samma på den fast i form av Netscape Communicator (Navigator, mejl, webbeditor). Det fortsatte sedan med Mozilla Application Suite. Under den tiden så var det i huvudsak säkerheten som gjorde att jag inte använde Internet Explorer och det har ju fortsatt att vara en viktig orsak.

Idag har jag håller jag fast vid Firefox på grund av alla dessa tid- och strulbesparande tillägg.

Jag håller helt med Cecilia förutom att det är lite andra tillägg jag inte kan leva utan, bara Tab Mix Plus vi har gemensamt.

Har provat massor av webbläsare från Mosaic till Google Chrome men det är bara 2 stycken jag fastnat för och använt under längre tid och det är Netscape och Firefox. Jag har förståss IE8 installerat som en del av Windows 7 och det händer att jag måste använda den då och då men jag våndas varje gång. Google Chrome är visst minimalistiskt och det brukar jag gilla men det saknar tyvärr för mycket funktionalitet som jag tar för given från Firefox. Opera är nog den browser jag gillar bäst efter Firefox men ser ingen anledning att byta till den.

Firefox är inte alltid snabbast men erbjuder överlägsen funktionalitet och flexibilitet!

Edit: Det hade varit trevligt om Stenis kunde presentera statistik över vad sidans besökare använder.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha Mats! Jag uppdaterade min Chrome, visste inte att den här nya versionen fanns. Verktyget: "Similar Pages" är ju jättebra :P

Jag uppdaterade precis min också ville testa lite tillägg och det gick tydligen inte i den gamla. Kan inte vara utan mouse gestures :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt Explorer i alla år och tror att jag kommer att forsätta med det.

Sitter med 8:ans version både här hemma och på jobbet.

Jag tycker att det flyter på bra samt att det är sällan några värsta problem, men visst kan jag hålla med om att det finns mycket man skulle kunna förbättre.

Ett problem som stör mig är att om man öppnar allt för många flikar så får den fnatt på något vis.

Dessutom störs jag på att IE inte kan komma ihåg att alltid starta i maximerat läge.

Mera små problem finns det men detta är vad jag kommer på just nu.

/a.k.a Jazz/

Så här var det för mej

innan jag skippade F-secure virus/brandvägg och installerade comodo virus/brandvägg och som grädde på moset bytte ut modem/router till Telia smart istället,

minns inte när vi sist hade bekymmer med nätverket, IE 8 funkar kanon på båda datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst yassin_2999

Har du angivit Maximerat i genvägens egenskaper?

Jag har inte hittat någon inställning för det förutom att klicka på maximerat läge.

Du kanske har något förnuligt E-Son RegHack... tongue.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Firefox för det mesta. I början var det Netscape och sedan Opera. Explorer har jag bara använt när man inte haft något val. Idag är det väl bara till Skydrive som jag kör Explorer. Föredrar Netscape med alla tillägg. Opera har jag installerat med... mest för att se hur opera unite fungerar och har faktist använd den funktionen vid något tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt började med Internet Explorer, familjens första datorn anlände 98, och med total okunskap om datorer var det IE som användes utan vetskap alls om att det fanns andra alternativ. Tills jag för några år sedan blev tipsad om Firefox (några och några, det närmar väl sig 4-5 år nu?), sedan har Firefox bara blivit bättre och man har fått mycket svårare att släppa den. Opera har testats, men jag känner inte att jag har lika mycket kontroll över allting som jag har med Firefox, men annars är Opera helt klart mitt andra val, väldigt stabil webbläsare, lite tung, men pålitlig och framför allt snygg!

Redigerad av Frezze
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är det IE8 för hela slanten, ock ja, jag har testat alla.

Jag gillar också IE8 men ibland måste jag använda Firefox, som ju också ä bra. Jag försökte gå in på det här ämnet ett par gånger med IE8 och det kraschade. Med Firefox gick det bra.

Skandiabanken stöder inte IE8, bara IE7 och IE6 tror jag, så där måste jag använda Firefox 3.5, när det gäller föreningar, där jag inte kan använda deras nya Bankid-lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppdaterade precis min också ville testa lite tillägg och det gick tydligen inte i den gamla. Kan inte vara utan mouse gestures :rolleyes:

Det jag upptäckte då jag uppdaterade min chrome,, det var att det kom inte fram något installationsfönster som normalt, så jag försökte uppdatera flera gånger eftersom jag trodde att det misslyckades MEN, det visade sig att den blev uppdaterad, ändå.. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som webbdesigner måste jag lyfta ett finger. De mest grundläggande anledningarna till att INTE förespråka IE:

  • Dåligt stöd för CSS3.
  • Dåligt stöd för HTML5.
  • Tuggar enorma resurser från datorn.

Detta medför att webbyråer måste lägga extra resurser på att få hemsidorna att bli cross-browser. Det vill säga att de ska fungera på alla webbläsare. Vilket i slutändan påverkar kunden som får betala mer.

Javascript-motorn är bortom all kritik. Den har förvisso blivit snabbare sen IE6 men är fortfarande betydligt segare än konkurrenternas. Detta är väldigt illa då Javascript används mer och mer på sajterna.

Om vi ska kolla på bevis så kan ni själv göra standardiserade tester så som Acid3 och SunSpider och jämföra själv med IE och andra webbläsare.

Vill ni förespråka en webbläsare så tycker jag att Google Chrome är det rätta valet. Inte en webbläsare som ligger flera år efter i utvecklingen. Chrome är snabb, har bra stöd för CSS3 och framför allt visar hemsidorna korrekt efter W3C standard.

Tack för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag upptäckte då jag uppdaterade min chrome,, det var att det kom inte fram något installationsfönster som normalt, så jag försökte uppdatera flera gånger eftersom jag trodde att det misslyckades MEN, det visade sig att den blev uppdaterad, ändå.. :lol:

Nej det har jag oxå sett! Bara att ladda hem, o klicka på den och några sekunder senare = Klart!

Kasta installationsfilen i soptunnan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan Internet Explorer och Firefox är väldigt många och oerhört betydelsefulla:

  • Firefox stödjer delar av den framtida standarden HTML5 som redan experimenteras med på många sajter inkl youtube.com. Ditt påstående att båda webbläsarna stödjer de senaste standarderna stämmer inte riktigt heller då IE8 inte är på samma nivå som Firefox och många andra webbläsare.
  • Firefox är skapat av en icke-vinstdrivande stiftelse vars uppdrag är att göra webben bättre (fri, öppen). Hela Mozillas mission går ut på att du ska kunna använda webben oavsett platform eller hårdvara. Om du går tillbaka ca 5 år i tiden var det i princip en omöjlighet att använda många hemsidor om du inte körde IE. Idag, mycket tack vare Firefox, är valet av webbläsare mer fritt (men det gör inte valet oviktigt).
  • Firefox har öppen källkod och utvecklingsmodellen går ut på fyll insyn och att att alla som vill ska kunna bidra. Detta leder till säkrare programvara (se bara de senaste rubrikerna om IEs säkerhet, t ex http://www.idg.se/2.1085/1.286005/se-upp-med-internet-explorer).
  • Internet Explorer utvecklades med ett enda syfte: för att Microsoft skulle kunna kontrollera webben. ActiveX, som du nämner som en fördel, är en teknik som bara fungerar i Windows, och alltså inte i Mac OS X, Linux, Solaris eller något annat operativsystem. Tekniken har som syfte att göra webben likställt med Windows, vilket naturligtvis gör att Microsoft behåller kontrollen över sina kunder. Microsofts värsta mardröm är en webb som är oberoende av plattformen, för hela Microsofts affärsmodell går ut på att sälja operativsystem (och tillhörande kontorssvit). Microsoft prövade faktiskt olika strategier i början. Först ville de skapa ett eget internet (Microsoft Network), men när de insåg att internet var framtiden så föddes IE som en ny strategi i att behålla kontrollen.
  • Firefox är skapat utifrån användarens behov. T ex infördes flikar då det gör en mer produktiv på webben. Ett sökruta lades till då det visade sig att väldigt många (alla?) söker på webben. Stöd för RSS eller sk Live Bookmarks infördes för att underlätta att hålla sig uppdaterad i nyhetsflödet. Zoom som faktiskt fungerar infördes för att underlätta läsning av sidor. Det faktum att IE numera har alla dessa funktioner ska inte ses som att det inte spelar någon roll vilken webbläsare du väljer -- tvärt om! Välj Firefox och du säkerhetsställer att webben ständigt utvecklas till det bättre. (Som en parentes kan nämnas att Microsoft ett tag beslutade att stoppa all utveckling av IE efter IE6 då den webbläsaren hade monopol och i Microsofts ögon var mission complete. "Tyvärr" för Microsoft började massor av människor gå över till Firefox, vilket pressade Microsoft att sätta igång utvecklingen igen, vilket ledde till IE7 och nu IE8.)
  • Firefox är en webbläsare som är anpassad för dig. Det finns en hel uppsjö med tillägg som ändrar dess utseende och beteende, och det är inte svårt att göra tillägg på egen hand. Tanken är att det är du som surfar på webben, inte webbläsaren.
  • Om allt ovan inte räcker för att övertyga dig om att inte använda IE så kan man väl även nämna alla features Firefox har som är till för att göra upplevelsen på webben bättre: lösenordshanterare utan popups, nedladdningshanterare, gränssnitt som kan anpassas till dina behov, zoom (inkl bilder), adressbar som anpassar sig efter de sidor du besöker oftast (AwesomeBar), automatiska uppdateringar av såväl Firefox själv som dess tillägg och plugins (Flash, etc), osv osv...

Redigerad av David T
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...