Gå till innehåll

tips till nyinstallation


Recommended Posts

Hej

Har precis beställt nya datorkomp. bla gigabyte moderkort,i3 proc.hårddisk dock ej ssd.6 gb minne och win7 64.

Jag behöver lite tips för att göra en så bra inst. som möjligt.

1:Tex ska jag göra en separat partition till växlingsfilen?

2:Hur man undviker att skriva till systemdisken så mycket som möjligt förutom portabla prog.?

3:Ska man ha nätverkssladden i eller ur under inst.?

4:Och även andra tips mottages

polk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kortfattade svar:

För att du skall få ut så mycket som möjligt av din Windows 7 installation, besök gärna:

http://windows.micro...lling-Windows-7

Där finns det mesta svaren på de installationsfrågor som kan tänkas komma upp, men för övrigt så kan jag bidra med följande viktiga råd:

Fråga nr 3.

Du skall alltid ha nätverkssladen urkopplad ur datorn, tills du installerat ett antivirusprogram, vilket är den FÖRSTA applikation du skall installera efter Windows 7 installationen.

Därefter så startar du om datorn, med nätverkssladen inkopplad, och låter Antivirusprogrammet uppdatera sig.

Därefter installerar du samtliga uppdateringar från Windows Update (vilket sker i kontrollpanelen i Windows 7 och inte via någon websida), innan du installerar något annat.

Annars kan du råka ut för oönskade trojaner och annan spyware, malware på datorn.

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

1:Tex ska jag göra en separat partition till växlingsfilen?

2:Hur man undviker att skriva till systemdisken så mycket som möjligt förutom portabla prog.?

3:Ska man ha nätverkssladden i eller ur under inst.?

4:Och även andra tips mottages

1. Nej det är ingen mening. Om du däremot har växlingsfiler på en helt annan hårddisk kan du vinna lite prestanda.

2. Vet inte riktigt varför du oroar dig för det?

3. Jag brukar själv göra som ByggareBob beskriver ovan, det känns tryggast. Du bör alltså ha tagit ner uppdaterade installationsfiler för antivirusprogrammet i förväg.

4. Gör en partition för C: som är lagom till Windows (med eller utan swapfil hur du nu gör), de program du tänker installera och några GB extra. Snåla inte, det är skönt med goda marginaler, ofta behöver man lite mer än man tror.

Ha inget annat på C partitionen. Arbetsfiler, filmer, musik, osv sparar du på andra partitioner/hårddiskar. På så sätt slipper du mycket av backup jobbet om du skulle behöva installera om Windows.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har precis beställt nya datorkomp. bla gigabyte moderkort,i3 proc.hårddisk dock ej ssd.6 gb minne och win7 64.

Jag behöver lite tips för att göra en så bra inst. som möjligt.

1:Tex ska jag göra en separat partition till växlingsfilen?

2:Hur man undviker att skriva till systemdisken så mycket som möjligt förutom portabla prog.?

3:Ska man ha nätverkssladden i eller ur under inst.?

4:Och även andra tips mottages

polk

3. Om datorn är skyddad av brandväggen i en router så går det bra att ha nätverkskabeln i under installationen. Mina antivirusprogram har då aldrig larmat bara för att jag har stoppat i en nätverkskabel, dvs de har inte gjort någon nytta. Skadliga program flyger ju inte in i datorn av sig själva om där finns en brandvägg som skyddar mot intrång. Det viktiga är att ha en brandvägg, i datorn eller i en router, innan man ansluter datorn till internet och sedan XP Service Pack 2 har ju det ju ingått en brandvägg i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

2. Vet inte riktigt varför du oroar dig för det?

Jo jag vill gärna skriva så lite som möjligt för att undvika sabba registret så man slipper använda registerrensare.

Hur kan man hitta def.till antivirus prog?Ska använda kaspersky int.sec. men hittar inga fil på sidan?

Redigerad av polk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Om datorn är skyddad av brandväggen i en router så går det bra att ha nätverkskabeln i under installationen. Mina antivirusprogram har då aldrig larmat bara för att jag har stoppat i en nätverkskabel, dvs de har inte gjort någon nytta. Skadliga program flyger ju inte in i datorn av sig själva om där finns en brandvägg som skyddar mot intrång. Det viktiga är att ha en brandvägg, i datorn eller i en router, innan man ansluter datorn till internet och sedan XP Service Pack 2 har ju det ju ingått en brandvägg i Windows.

Har ju router men man kan lika väl dra ut sladden ändå,skadar ju inte att vara försiktig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortfattade svar:

För att du skall få ut så mycket som möjligt av din Windows 7 installation, besök gärna:

http://windows.micro...lling-Windows-7

Där finns det mesta svaren på de installationsfrågor som kan tänkas komma upp, men för övrigt så kan jag bidra med följande viktiga råd:

Fråga nr 3.

Du skall alltid ha nätverkssladen urkopplad ur datorn, tills du installerat ett antivirusprogram, vilket är den FÖRSTA applikation du skall installera efter Windows 7 installationen.

Därefter så startar du om datorn, med nätverkssladen inkopplad, och låter Antivirusprogrammet uppdatera sig.

Därefter installerar du samtliga uppdateringar från Windows Update (vilket sker i kontrollpanelen i Windows 7 och inte via någon websida), innan du installerar något annat.

Annars kan du råka ut för oönskade trojaner och annan spyware, malware på datorn.

Tackar för länken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo jag vill gärna skriva så lite som möjligt för att undvika sabba registret så man slipper använda registerrensare.

Det söm "sabbar registret" är inte skrivningar till systemdisken, det är installationer av skräpprogram samt eget hackande. Ändringar i registret sker oavsett om installationerna görs på D: E: F: eller C:

Däremot är Nichlas pkt 4-råd bra, för det nnebär att backup blir enklare samt att dina data inte raderas vid en ominstallation av OS.

/G

Redigerad av odenxt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det söm "sabbar registret" är inte skrivningar till systemdisken, det är installationer av skräpprogram samt eget hackande. Ändringar i registret sker oavsett om installationerna görs på D: E: F: eller C:

Däremot är Nichlas pkt 4-råd bra, för det nnebär att backup blir enklare samt att dina data inte raderas vid en ominstallation av OS.

/G

Tänkte mer på tips som tex i winrar så kan man ställa in att den inte ska skriva tempfiler på s.disken.Det kanske finns andra liknande tips?

Nichlas 4-råd har jag koll på då jag har separat server med allting på. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan man hitta def.till antivirus prog?Ska använda kaspersky int.sec. men hittar inga fil på sidan?

Du får låta programmet hämta det själv då.

Har ju router men man kan lika väl dra ut sladden ändå,skadar ju inte att vara försiktig..

Det är ju rätt praktiskt om man låter installationsprogrammet hämta de senaste drivrutinerna från Windows update i stället för att installera gamla versioner som man sedan måste uppdatera.

Tänkte mer på tips som tex i winrar så kan man ställa in att den inte ska skriva tempfiler på s.disken.Det kanske finns andra liknande tips?

Fast det påverkar ju inte registret det minsta. Vad är det du vill uppnå egentligen?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag låter alltid nätverkskabeln vara i datorn för att kunna göra uppdateringarna vid installationen.

Så en liten påminnelse, fast jag tror inte att du missat den detaljen... installera drivrutinerna till moderkortet först, efter w7.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får låta programmet hämta det själv då.

Det är ju rätt praktiskt om man låter installationsprogrammet hämta de senaste drivrutinerna från Windows update i stället för att installera gamla versioner som man sedan måste uppdatera.

Fast det påverkar ju inte registret det minsta. Vad är det du vill uppnå egentligen?

Jag menar att jag vill slippa skriva till s.disken så mycket som möjligt för att slippa använda r.rensare och defragprog.Typ som om man hade en ssd-disk,då ska man ju skriva så lite som möjligt för att den klarar bara ett visst antal skrivningar så som jag har hört iaf.Det är så jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna ändra miljövariabelerna (environment variable) TEMP och TMP så att de inte pekar på C:.

http://www.itechtalk.com/thread3595.html

Registerstädningsprogram behöver man bara använda om man får något problem som kan härledas till fel i registret och det är inte ofta det inträffar.

Andra tips för att minska användningen av C::

Flytta växlingsfilen (virtuella minnet, pagefile) från C: till någon annan partition.

Stäng av indexeringen

PS. SSD-diskar behöver inte defragmenteras och Windows 7 stänger automatiskt av defragmenteringen av SSD-diskar. Även en del annat ändras när det gäller SSD-diskar. http://blogs.msdn.com/b/e7/archive/2009/05/05/support-and-q-a-for-solid-state-drives-and.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andra tips för att minska användningen av C::

Flytta växlingsfilen (virtuella minnet, pagefile) från C: till någon annan partition.

Stäng av indexeringen

Ett litet klargörande bara! Har man bara en fysisk disk, bör man inte flytta växlingsfilen till annan partition på samma disk. Det försämrar prestanda. Man kan däremot gärna flytta växlingsfilen till någon partition på annan disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet klargörande bara! Har man bara en fysisk disk, bör man inte flytta växlingsfilen till annan partition på samma disk. Det försämrar prestanda. Man kan däremot gärna flytta växlingsfilen till någon partition på annan disk.

Jag förstår varför det blir bättre att ha den på en annan hårddisk, men inte varför det skulle bli SÄMRE av att ha det på en annan partition på samma hårddisk. Utveckla gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår varför det blir bättre att ha den på en annan hårddisk, men inte varför det skulle bli SÄMRE av att ha det på en annan partition på samma hårddisk. Utveckla gärna.

Något jag har läst lite överallt sedan "urminnes tider"... hinner dock inte söka reda på någon bra dokumentation just nu. I korthet går det i alla fall ut på att om C: och E: (förutsatt att D: = CD) är på samma disk så blir det lång väg för läsarmen att flytta sig när växlingsfilen ska användas. Resultatet blir högre söktider och lite sämre prestanda. Multi tasking är ju inte hårddiskens starka sida.

Jag är ganska säker på att jag har läst rekommendationen även på självaste microsofts sidor, men hittar så klart inte den heller just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte helt med e-son. Om du har en egen partition, på samma disk som systemet, till växlingsfilen kan du vinna lite på att filen alltid blir en sammanhållen fil. Om du har den på samma partition som systemet kan växlingsfilen bli uppdelad i olika delar. Men nu hade ju polk en dator med en större mängd minne så växlingsfilen blir mornat inte så stor så på det hela taget tror jag inte det spelar så stor roll. Försök istället att sätta i en snabb disk till och gör en partition till växlingsfilen där. Windows skriver ju hela tiden till systemdisken. Samma sak gäller ju även en del program. Vissa saker kan du ju gå in i miljövariabler och ändra till en annan disk. Kanske en tredje hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att lägga till ytterligare... Håller jag med E-son i resonomanget om växlingsfilen, fast CGD har rätt angående växlingsfilen är snabbare om den är sammanhållen.

Kort sagt skulle jag säga att växlingsfilen ska enl min åsikt vara placerad på en annan fysisk disk på en egen partion med möjlighet att växa om så skulle bli nödvändigt.

Snabbast av allt är om jag inte missat något i tråden, att låta windows själv ta det utrymme i anspråk den behöver, vilket inte blir speciellt mycket då du har gott om RAM.

Lägger du den dessutom på en annan fysisk disk... får du inte någon märkbar förlust på systemet.

Min egen växlingsfil eller filer om man så vill, hanteras av windows på varje disk och har en sammanlagd storlek på 6140mb fast det rekommenders av systemet att ha 9200mb, och jag märker absolut inget lagg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...