Gå till innehåll

Windows 8 "It’s what happens when Ugly and Stupid get drunk".


Myggan63

Recommended Posts

Jag vet inte vad som är rådligt att skriva. Men följande artikel om Windows 8 är intressant: http://www.extremetech.com/computing/120497-windows-8-wont-kill-the-desktop-but-dont-worry-were-still-screwed

"It’s what happens when Ugly and Stupid get drunk and make a baby inside Fukushima’s minimum safety perimeter"

Windows8-Start-CP-640x372.jpg

"Calling the above “ugly” isn’t fair. It’s not ugly. It’s what happens when Ugly and Stupid get drunk and make a baby inside Fukushima’s minimum safety perimeter. (If you want to see it in action, Sebastian has uploaded a video of a multi-monitor Windows 8 setup.)"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Trevlig video, tittade igenom hela klippet och visar väldigt bra hur systemet framstår med två skärmar.

Från en lekmans synvinkel ett väldigt barnsligt os som byggts upp efter väldigt primitiva förenklade mallar. Ett os som bygger på överbrygga, generalisera och basera allt på genomsnitt oavsett underliggande hårdvara.

Det är just kärnan i detta, den innersta kontentan i varför hela detta fenomenet uppstått.

Till glädje för Microsoft för tillfället i PR syfte och på samma gång i andra änden, problemet för PC användare.

Skrattar bäst som skrattar sist....Vem vet vad detta kommer betyda för Microsoft lite längre fram?

Hävdar personligen att Microsoft måste släppa den här temporära inbillningen och drömmen för den håller inte i praktiken. Man kan inte köra samma gränssnitt på alla typer av skärmstorlekar som enheter, iaf inte på detta förenklade sättet som man nu har utvecklat. Alla med vett & förståndet i behåll kan ju lätt inse vad som då tangerar att hända. Ett Tablet os som kommer plana ut åratal av utvecklingsarbete som gjorts på PC sidan. Att acceptera det här är ju detsamma som tillåta Microsoft att slänga bort mängder av resurser som lagts ner i jobb med ta fram ett gränssnitt som blivit allmänt accepterat och erkänt som en praktisk och effektiv modell att arbeta i och fortsätta jobba vidare på när det handlar om desktop baserade system. Räknat i kapitalvärde så handlar det ju om ansenliga summor som en vanlig människa knappt kan överskåda, något som man nu bara lämnar därhän till förmån för mobila enheter surfplattor och tablets.

Vad händer om ett företag missköter sitt anseende i den huvudsakliga produkten som gjorde dom kända en gång i tiden?

När det rör sig om Microsoft som företag och bolag så kommer det alltid eller i vart fall under lång tid framöver att vägas samman med bilden av kontorsdatorer och desktop baserade operativsystem. Det är en visuell bild som Microsoft aldrig kommer att kunna tvätta bort och förtränga hur mycket man än försöker anstränga sig. Det är något som sitter där som en vattenstämpel i alla tider. Har Microsoft råd rent ekonomiskt att leka på det här viset, jag bara undrar och speciellt under en period som vi nu befinner oss i med vacklande finanser i världen. Håller man på och tramsar på detta viset så kanske vi inte ska bli överaskade om vi kommer få uppleva företaget på ruinens brant och kanske på sikt övertaget av t.ex IBM eller några andra. Kan andra gå i KK, så varför inte MS. Alltihop är bara ett PR jippo om en produkt som framstår som rena skämtet inriktat för en ung publik. Tycker det är skamligt med företag som jobbar med riktad reklam till barn & unga. Direkt olämpligt. Dom kunde väl åtminstone använt skydd!

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först tänkte jag bara typ "huh? nu är opptokoppter igång och svamlar igen" men mot slutet började det bli förståeligt och nu kan jag bara hålla med. Trams är precis vad det är. Det är så dåligt genomtänkt att det känns oseriöst och overkligt. Jag nog inte riktigt fattat att previewen faktiskt har kommit, att vi faktiskt fått se det som komma skall. Det känns fortfarande som att snart ska vi få se mer! men this is it, MS nästa stora satsning. Tråkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Dad tries to use Windows 8".

"Chris Pirillo’s (of Lockergnome fame) dad tries to use Windows 8 for the first time."

windows-8-chris-pirillos-dad-start-button-348x196.jpg

"You and I might know that tapping the Windows key on the keyboard pops up the Start Menu/Screen, but as the video below makes clear, “real people” do not. In the video, Chris Pirillo’s (of Lockergnome fame) dad tries to use Windows 8 for the first time".

Video:

Källa: http://www.extremetech.com/computing/122125-how-real-people-will-use-windows-8-on-the-desktop-video

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Haha. Jaaa, alltså.. Att ta bort startknappen för att ersätta den med ett dolt hörn kan väl vara en idé om man skulle spara vertikalt skärmutrymme men eftersom man redan har en taskbar/docka längst ner, som dessutom oftast har mycket ledigt horisontellt utrymme förstår jag inte vad man tänkte. Tycker ju synd om pappan när han letar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Microsoft råd rent ekonomiskt att leka på det här viset, jag bara undrar och speciellt under en period som vi nu befinner oss i med vacklande finanser i världen.

Så sant, jag fundera i samma bana i en annan tråd.

Och jag fattar inte deras usla marknadsföring.

Operativet skulle inte döpas till Win8, utan till "Windows Touch" (fungerar även till PC)

På så sätt; når dom rätt målgrupp, och slipper bli skjutna i fötterna. Det kallas Win-Win (fyndigt va? :))

Dagens Ledarspalt - mvh Marion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft började förlora kunder redan med windows 7 och nu den här win 8 ännu värre,

bye bye Microsoft

Hmmm... verkligen?

Operativet skulle inte döpas till Win8, utan till "Windows Touch" (fungerar även till PC)

Det var nog det bästa förslaget jag hört fram till idag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...