Tobbe-xjo Posted December 17, 2012 Share Posted December 17, 2012 Har en gammal laptop från 05 med B/G Wlan Datorn hittar inget över kanal 8 har fungerat mycket bra tidigare men är sällan på nätet så jag blev fundersam varförMin Router sänder på 12+ så det funkar ej då mina grannar har K1-K8 så det är trångt med andra ord därför går inte kanaler under 10 att använda utan problemkör den nu med kabelFråga hur många kanaler stöder B/G? N stöder till 15/16 kanaler ser jag ingen vits att ändra i routern utan att få problem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted December 17, 2012 Share Posted December 17, 2012 802.11b/g/n i 2,4 GHz-bandet har definierat 14 kanaler, men alla kanaler är inte tillåtna i alla länder därför att de befinner sig på frekvenser som används av andra typer av system, se https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bredbandsbloggen.se Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Har en gammal laptop från 05 med B/G Wlan Datorn hittar inget över kanal 8 har fungerat mycket bra tidigare men är sällan på nätet så jag blev fundersam varförMin Router sänder på 12+ så det funkar ej då mina grannar har K1-K8 så det är trångt med andra ord därför går inte kanaler under 10 att använda utan problem kör den nu med kabel Fråga hur många kanaler stöder B/G? N stöder till 15/16 kanaler ser jag ingen vits att ändra i routern utan att få problem Det jag skulle förslå är att du ser om det inte finns en firmware uppdatering till din router. Har själv fått routrar som D-Links DI-524 från 2001 att fungera efter firmware uppdatering. Vilken router är det du har problem med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobbe-xjo Posted January 9, 2013 Author Share Posted January 9, 2013 Inget fel på min router det är bara att min gammla laptop finns inga kanaler över 10 mina 2 nyare är det inga problem att använda kanal 12 jag ändrade i routern så jag använder kanaler under 10 nu får stå ut med att grannarnas Wifi stör mej lite är nästan tomt på kanaler över 10 Använder Metageek inssider för att se vad som finns på kanalerna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skrotnisse Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Ett "workaround" skulle kanske vara ett USB nätverkskort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts