Gå till innehåll

Boka ditt exemplar av Windows 10


si3rra

Recommended Posts

Den lilla råttan till "popup-rutan" borde ju försvinna när man registrerat sig, tycker man? Frågan är om den kommer ligga kvar ända tills det släpps eller om den kommer försvinna efter några dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans att "Windows insiders" tydligen skulle få gratis Windows 10 licens när det släpps. Någon som vet mer detaljer om det? 

Jag har ett par laptops som jag skulle kunna tänka mig få gratis licenser till. Är det bara att installera en Win 10 preview och vänta så får jag licenser till dem när Win 10 släpps eller hur kommer det att fungera? Är det kanske begränsat till en licens per insider? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans att "Windows insiders" tydligen skulle få gratis Windows 10 licens när det släpps. Någon som vet mer detaljer om det? 

Jag har ett par laptops som jag skulle kunna tänka mig få gratis licenser till. Är det bara att installera en Win 10 preview och vänta så får jag licenser till dem när Win 10 släpps eller hur kommer det att fungera? Är det kanske begränsat till en licens per insider? 

 

Det spekuleras rätt friskt för närvarande eftersom det har varit väldigt lite information från Microsoft. Det jag sett är att Gabriel Aul har tvittrat om att datorer med Insider Preview kommer att uppdateras till RTM, men osäkert om det verkligen innebär att datorerna får en normal licens för Windows 10 eller om det bara innebär att de fortsätter att vara testdatorer där nya byggen installeras automatiskt.

https://twitter.com/GabeAul/status/606634415243042817

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vad gör man om någon lite "flagga" inte dyker upp i Sys Tray? Jag har uppdateringar inställda på automatiskt samt äger sedan länge ett helt legalt och aktiverat exemplar av Windows 7 Ultimate 64-bit SP1.

 

Tacksam för besked.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänger på thomcats inlägg , har heller inte fått någon "flagga".

Varför har jag inte appen Skaffa Windows 10?

 

Appen Skaffa Windows 10 finns på de flesta datorer som kör Windows 7 Service Pack 1 (SP1) och Windows 8.1 Update.

Du ser inte appen om:

•Enheten inte kör  Windows 7 SP1 eller  Windows 8.1 Update.

•Behöver du kontrollera vilken Windows-version du kör? Här finns instruktioner.

•Du kör en Windows Enterprise-version som inte är kvalificerad för det här erbjudandet.

•De  automatiska Windows-uppdateringarna är inte aktiverade på enheten.

•Enheten uppfyller inte minimisystemkraven.

•Enheten är inte ansluten till Internet.

•Enheten är kvalificerad men vi håller fortfarande på med uppdateringar som kan förbättra upplevelsen på enheten, till exempel en ny drivrutin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag får inte upp den omtalade ikonen till höger där nere. Kan det bero på att jag installerat Win10 på min laptop med samma konto som jag kör gamla 8.1 på min desktop?

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu studerat diverse råd om fixar till detta problem och kan konstatera att det inte enbart rör sig om att "trycka på en knapp" för att ställa allting tillrätta. Det är rätt invecklade turer, som bl a involverar att installera om två Windows uppdateringar och även göra ändringar i registret. Börjar själv luta åt att lämna allt som det är för tillfället. Det är inget som säger att jag absolut måste ha Windows 10 redan de första dagarna. Gratis uppdatering kommer ju att vara tillgänglig ett år efter introduktion och det kanske kan vara en fördel att vänta ett slag, bl a på de revideringar, som med all säkerhet kommer till den första versionen under det första halvåret.

 

"Skynda långsamt" är kanske ändå den bästa metoden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag får inte upp den omtalade ikonen till höger där nere. Kan det bero på att jag installerat Win10 på min laptop med samma konto som jag kör gamla 8.1 på min desktop?

 

Efter att ha kört "win10fix_full" så har ikonen dykt upp nere till höger och bekräftelse om kommande uppdatering hr kommit. :)

Redigerad av Hans42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort o säkert dum fråga (har inte varit inne i gamla datorn än idag): Måste jag ha förhandsbokat för att ha möjlighet ta ner Windows10 inom ett år? 

 

Inte en dum fråga för sådana finns inte :)

 

Svaret är nej. Förhandsbokning är bara en tillåtelse för Windows 7/8.1 att ladda ner Windows 10 i bakgrunden kring 29 juli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! Provade nu att boka, mest för att ville köra Upgrade Advisor - men den dök inte upp ens efter omstart. ? Så jag avbokade igen, efter lite om och men. Länkarna finns inte alltid exakt där man tror.

Jag avvaktar med att ta ner W10 för i likhet med Thomcats känns det bättre se hur det artar sig. Även om jag verkligen skulle vilja snabba upp operativsystemet igen - har blivit väldigt segt sen ominstallationen då jag fick ner SP1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upprepar vad jag sagt på annat håll:

Hej igen - Upgrade Advisor är = Kontrollera datorn. Ursäkta. Engelskan ingen ursäkt i mitt fall, jobbat som översättare i många år. Men! Egendomligt nog, när hade bokat och   ville kolla FAQ så var dessa med ens på engelska, inte svenska. Så förvirringen är inte bara min - eller jag är inte ensam om den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...