Gå till innehåll

Windows 10 RTM uppgradering och övriga frågor


LGJ

Recommended Posts

Har fått nåt konstigt så fort jag ska spara en bild från Skärmklippverktyget eller om jag hämtar hem från nätet t.ex. ett wallpaper så säger den att jag inte har behörighet att lägga bilden att jag måste ha administratörsrättigheter. Hur löser man detta.

 

//DAson

jag med DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 428
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Postad (redigerade)

Tips om man vill hämta ett annat tema, så går det att hämta hem, men då får man skrivbordsbakgrunden som ett bildspel som byter bakgrund. Vill man ha en specifik bakgrund via temat så högerklickar man på skrivbordet och klickar på nästa bild tills man fått den man vill ha. Sedan går man väljer man Anpassa, i fältet bakgrund står det bild, ändra det till enfärgat och sedan ändra tillbaka till bild, så hålls bilden ni vill ha permanent. I vissa fall måste ni klicka på bilden ni vill ha under välj bild. Detta är en bugg som säkert korrigeras framöver av microsoft.

 

Jag har lite svårt att se att dina funderingar skulle vara till nytta för dom behöver hjälp med uppgradering av Windows 10, kanske en annat tråd skulle passa bättre. B)

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minsann! Pyttemjuk är så angelägna om att man ska uppgradera att man inte kan tacka nej, verkar det som. Jag har lagt undan min PC men innan jag gjorde det hade jag tagit tillbaka mitt "ja tack" till erbjudandet eftersom jag ville avvakta. Men det funkar inte!! Har nu på kort tid fått två mail om att jag "tackat ja till Windows 10 och vad händer nu?" Det är väl inget att bli upprörd över, tycker kanske ni. MEN! Jag har inte fast uppkoppling och använder normalt mycket få GB per månad Sutte jag på PC:n nu och inte kan avstyra en nerladdning skulle jag plötsligt vara frånkopplad.. Och det skulle kanske inte inträffa när jag kan nå min bredbandsleverantör och be dem ge mig lite surf så jag kan tanka mer. Efter all stress med strul under våren har det varit skönt att få ägna sig åt annat än att mecka med inställningar. Men inte ens nu slipper jag!! Och jag känner mig ännu mindre trakterad efter det jag läst här på forumet, sorry. Jag hoppas verkligen W10 blir bra för alla på sikt även om det är trist att läsa om Edge efter fiaskot med Explorer 11. Dessutom har jag Live Mail och det funkade visst inte. Men man ska förbaske mig kunna tacka nej även om man sitter på en PC, rent principiellt. Det är kusligt att bli överkörd, även om jag slipper i praktiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minsann! Pyttemjuk är så angelägna om att man ska uppgradera att man inte kan tacka nej, verkar det som. Jag har lagt undan min PC men innan jag gjorde det hade jag tagit tillbaka mitt "ja tack" till erbjudandet eftersom jag ville avvakta. Men det funkar inte!! Har nu på kort tid fått två mail om att jag "tackat ja till Windows 10 och vad händer nu?" Det är väl inget att bli upprörd över, tycker kanske ni. MEN! Jag har inte fast uppkoppling och använder normalt mycket få GB per månad Sutte jag på PC:n nu och inte kan avstyra en nerladdning skulle jag plötsligt vara frånkopplad.. Och det skulle kanske inte inträffa när jag kan nå min bredbandsleverantör och be dem ge mig lite surf så jag kan tanka mer. Efter all stress med strul under våren har det varit skönt att få ägna sig åt annat än att mecka med inställningar. Men inte ens nu slipper jag!! Och jag känner mig ännu mindre trakterad efter det jag läst här på forumet, sorry. Jag hoppas verkligen W10 blir bra för alla på sikt även om det är trist att läsa om Edge efter fiaskot med Explorer 11. Dessutom har jag Live Mail och det funkade visst inte. Men man ska förbaske mig kunna tacka nej även om man sitter på en PC, rent principiellt. Det är kusligt att bli överkörd, även om jag slipper i praktiken.

 

Om du bara har fått mejl är det ju lugnt, det är väl bara vanlig marknadsföring som inte dragits tillbaka fast du avbokat uppgraderingen. Det viktiga är ju vad som händer i datorn.

 

Det lär jobbas med en större uppdatering av Edge där t ex stöd för tillägg ska finnas med, liksom en större uppdatering av hela Windows 10 under hösten.

http://news.softpedia.com/news/new-windows-10-for-pc-builds-to-launch-soon-488511.shtml

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja absolut, du har helt rätt - mailen behöver inte betyda att uppgraderingen ramlar ner oinbjuden, kom jag också på sen. Detta bottnar för min del, inser jag, faktiskt i att jag skulle vilja att allt bara fungerade för Windows. Om några månader kommer jag antagligen ladda på extra surf och plocka fram PC:n och kolla läget. Fast en viss osäkerhet kvarstår när man installerat om W7 som jag, om det kan bli bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag undrar vad den appen gör där i Start-menyn Windows Feedback den borde väl inte finnas där huvudtaget eftersom Windows 10 är färdigt för längesen.

 

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha då kan det va om Microsoft lägger till nya funktioner eller nåt sånt. Är nöjd med mitt Windows 10 Home för den funkar så bra med mina favorit spel.

 

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon av er som vet varför jag inte få ha mina mapp inställningar som jag vill t.ex. jag brukar välja i Bilder mappen på en av hårddiskarna Stora ikoner och bokstavsordning men efter jag backar tillbaka till Bilder så är dessa tillbaka i Detaljerad lista vad är orsaken till detta för alla mappar ser likadant ut även i Mina dokument och jag vill ha som jag vill ha det men får inte. Men vad är orsaken till deta är det någon inställning nånstans som är fel. Hoppas att ni vet vad jag menar.

 

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon av er som vet varför jag inte få ha mina mapp inställningar som jag vill t.ex. jag brukar välja i Bilder mappen på en av hårddiskarna Stora ikoner och bokstavsordning men efter jag backar tillbaka till Bilder så är dessa tillbaka i Detaljerad lista vad är orsaken till detta för alla mappar ser likadant ut även i Mina dokument och jag vill ha som jag vill ha det men får inte. Men vad är orsaken till deta är det någon inställning nånstans som är fel. Hoppas att ni vet vad jag menar.

 

//DAson

 

 

Jag brukar gå till c:\användare\namn

där hittar du t.ex mappen bilder

högerklicka på den o välj önskad plats

Själv så lägger jag den i One drive då finns den både lokalt samt på Microsofts molntjänst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga.

En petitess bara.

I Internet Explorer, kunde man när man lagt till favoriter, högerklicka, sortera efter namn, tydligen går inte detta i Edge, eller ?? har jag missat något.

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag menar är Bilder på min 2:a lagringsdisk väljer jag Stora ikoner och Gruppera efter namn. Men när jag stänger ned och återvänder så är det nollställt igen och då har den gått tillbaka till Detaljerad lista.

 

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade att klicka på den vita uppgraderingsflaggan och gick vidare och gjorde hårdvarutest som fanns länkat. Svaret var inte så glädjande, min enhet är en Samsung Ativ tab3 300 TZC platta och fick svar att det inte gick pga uppgradera eftersom "Intel graphics media accelerator not compatible with windows 10".

 

Får se om det blir någon uppgradering av drivrutiner eller någon med något bra tips. Processorn som sitter i enheten är en Atom Z2760 1,8 GHz och det finns många andra plattor och bärbara som har liknande problem enligt olika sidor på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Post 1 uppdaterad med ny länk:

 

 

NY länk: ISO som innehåller både home och pro,  exakt samma som MSDN original   (sv_windows_10_multiple_editions_x64_dvd_6847150)  så det är bara att byta namnet   B)

http://www.microsoft.com/en-us/software-download/techbench

 

edit:   100 % exakt samma :D

 

post-15723-0-14589000-1438940307.jpg

 

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Post 1 uppdaterad med ny länk:

 

 

NY länk: ISO som innehåller både home och pro,  exakt samma som MSDN original   

http://www.microsoft...nload/techbench

 

 

Vet inte om jag har fel men länken fungerar inte för mig

 

Får detta som svar i webläsaren

Det går inte att hitta servern på techbench eftersom DNS-sökningen misslyckades. DNS är den webbtjänst som översätter webbplatsnamnet till dess Internetadress. Felet beror vanligtvis på att det inte finns någon anslutning till Internet eller att nätverket inte konfigurerats på rätt sätt. Det kan också orsakas av att en DNS-server inte svarar eller att en brandvägg hindrar Google Chrome från att ansluta till nätverket.

 

Kör med googles DNS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...