Gå till innehåll

Problem efter senaste Windows uppdatering med osynlig ikon och uppdatering som ej laddas ned


thomcats

Recommended Posts

Något som väckt min nyfikenhet är, kör du ditt konto med adminstratörsrättigheter?

Har du testat att skapa ett konto till i din dator och se om Skärmklippsverktyget uppför sig på samma sätt där?
Du kan skapa ett tillfälligt konto bara för att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett förslag till:

 

image.jpeg.1863c3c5fd65c96fe173522416106730.jpeg

 

1. Öppna Utforskaren.
2. Öppna mappen "Användare" på disken C:\
3. Öppna mappen med ditt kontonamn. Bilden ovan visar namnet "Bo".
4. Öppna mappen "AppData" (den syns bara om du aktiverat "Visa dolda objekt" i Utforskaren)
5. Öppna mappen "Local".
6. I den mappen skall du kunna hitta en fil som heter "IconCache.db".
7. Radera filen eller byt namn på den så Windows inte läser in den.
8. Starta om datorn.
9. Kontrollera om du har ikoner i Aktivitetsfältet. Saknar du ikoner, fäst ikonen för Skärmklippsverktyget och se om det fungerar nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-06-28 at 16:16, X-Men sade:

Något som väckt min nyfikenhet är, kör du ditt konto med adminstratörsrättigheter?

Har du testat att skapa ett konto till i din dator och se om Skärmklippsverktyget uppför sig på samma sätt där?
Du kan skapa ett tillfälligt konto bara för att testa.

Hej igen!

Låt mig svara på detta först. Frånvaron här ca 1 dygn beror på att jag haft ännu ett haveri. Det hade just att göra med konton med rättigheter eller inte. Jag vet inte riktigt vad det var som hände men jag upplevde hur jag gradvis förlorade den ena rättigheten efter den andra. Till sist blev i stort sett varje åtgärd förknippade med ett krav på att skriva in lösenord m.m. och jag kunde inte använda backup-programmen eller något annat, som hade med säkerhet eller ändringar på hårddisken att göra. 

Till sist fick jag ta tillbaka datorn 2 veckor via en backup, som jag kunde få på plats via en extern Macrium rescue disc. Men så kan jag ju inte hålla på. Jag har upplevt att alla försök att reparera och finna lösningar har gjort datorn instabil och jag funderar på om det verkligen är värt besväret med ett så litet program som Skärmklippverktyget. Jag får väl ladda ned ett annat litet klippverktyg; det finns ju många att välja på. Jag har ett stort klippverktyg också, som kan göra mycket mer än Snipping Tool kan, men det använder jag inte via aktivitetsfältet. Här vill jag bara kunna ta det där lilla klippet jag behöver som minnesanteckning. 

Jag får väl vänta på att Microsoft gör en korrigering i en uppdatering till sist. Jag har hört rykten om att aktivitetsfältet skall vara mål för en stor uppdatering med ändringar i höst. Kanske då om inte annars. 😐

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-06-28 at 17:05, X-Men sade:

Jag har ett förslag till:

 

image.jpeg.1863c3c5fd65c96fe173522416106730.jpeg

 

1. Öppna Utforskaren.
2. Öppna mappen "Användare" på disken C:\
3. Öppna mappen med ditt kontonamn. Bilden ovan visar namnet "Bo".
4. Öppna mappen "AppData" (den syns bara om du aktiverat "Visa dolda objekt" i Utforskaren)
5. Öppna mappen "Local".
6. I den mappen skall du kunna hitta en fil som heter "IconCache.db".
7. Radera filen eller byt namn på den så Windows inte läser in den.
8. Starta om datorn.
9. Kontrollera om du har ikoner i Aktivitetsfältet. Saknar du ikoner, fäst ikonen för Skärmklippsverktyget och se om det fungerar nu.

Ja tack! Jag känner till det och det var faktiskt en av de först åtgärderna, som jag prövade på. 😊

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-06-28 at 16:10, X-Men sade:

image.jpeg.e8ec2cb69627caa9743e5231960cb51f.jpeg

Så här ser Skärmklippverktygets ikon ut i Aktivitetsfältet i min dator när verktyget inte körs.


image.jpeg.6dc98e12b9b2a368b4d5a9141ac973a5.jpeg

Så här ser Skärmklippvertygets ikon ut i Aktivitetsfältet i min dator när verktyget körs.

Jag förstår vad du menar. I mitt fall så är det så att när jag jobbar med programmet, så ser jag den svarta fyrkanten i aktivitetsfältet med ett streck under. 😊

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, thomcats sade:

Jag förstår vad du menar. I mitt fall så är det så att när jag jobbar med programmet, så ser jag den svarta fyrkanten i aktivitetsfältet med ett streck under. 😊

Det har jag förstått. Syftet med publiceringen av bilderna var för att visa andra hur det ser ut hos mig, där Skärmklippverktyget fungerar även med alla uppdaterings som kommit för Windows 11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, X-Men sade:

Det har jag förstått. Syftet med publiceringen av bilderna var för att visa andra hur det ser ut hos mig, där Skärmklippverktyget fungerar även med alla uppdaterings som kommit för Windows 11.

👍🌺!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, thomcats sade:

Här vill jag bara kunna ta det där lilla klippet jag behöver som minnesanteckning. 

Jag vet inte vilken webbläsare du använder och om det bara gäller webbläsare men åtminstone Firefox har inbyggt en funktion för att skapa skärmklipp av delar av webbsidor. Sen kan du ju starta Skärmklippsverktyget även från en svart fyrkant eller göra som jag och ha den som en panel till höger när man klickar på Startknappen även om det då krävs två klick i stället för ett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Cecilia sade:

Jag vet inte vilken webbläsare du använder och om det bara gäller webbläsare men åtminstone Firefox har inbyggt en funktion för att skapa skärmklipp av delar av webbsidor. Sen kan du ju starta Skärmklippsverktyget även från en svart fyrkant eller göra som jag och ha den som en panel till höger när man klickar på Startknappen även om det då krävs två klick i stället för ett.

Hej!

Jag har hittat ett litet, lätt klippvertyg, som precis fyller de funktioner som Skärmklippverktyget haft upp till nu. Det heter Lightshot och är verkligen så lätt som den fjäder, som fungerar som dess ikon. Denna ikon har också lagt sig snällt i aktivitetsfältet. Tillsvidare tar jag bort Skärmklippverktyget från aktivitetsfältet och väntar på att Microsoft hittar en lösning på problemet med den försvunna ikonen. Det är ju som sagt mycket möjligt att det sker i höst någon gång.

Jag vet inte om du tycker att jag skall markera denna post som "Lösning på problemet". I och för sig har ju mitt problem lösts, men inte det som tråden egentligen handlar om - dvs att en ikon försvunnit från aktivitetsfältet. Du får tala om för mig, vilket du tycker är bäst.

Vill nu också tacka så mycket för all hjälp, alla idéer och råd under vägen hit. Det har varit väldigt fint att kunna ventilera frågeställningarna. 😊🌺🎶

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det blir bäst om tråden får stå utan lösning för närvarande. Då kan du uppdatera den om du märker att det har kommit en uppdatering som löser problemet eller någon annan kanske kommer på eller hittar en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Jag tror det blir bäst om tråden får stå utan lösning för närvarande. Då kan du uppdatera den om du märker att det har kommit en uppdatering som löser problemet eller någon annan kanske kommer på eller hittar en lösning.

Ja, det verkar logiskt, tycker jag också. Det är bara att vänta och se. 😊🌺

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-07-04 at 10:20, X-Men sade:

Felet du har kan vara kopplat till din profil. I ett tidigare inlägg har jag frågat dig om du har testat att skapa ett nytt konto (lokalt konto går bra) och se om felet följer med.

Hej!

Jag skulle ha återkommit om detta tidigare, men det föll mig ur minnet; ber om ursäkt för det.

Förhållandet har faktiskt varit tvärt om. Det var ett lokalt konto jag hade, när problemen startade, och jag skiftade då över till Administratör, för att se om det hjälpte. Men tyvärr. Varken det ena eller andra kontot gjorde någon skillnad för problemet med Skärmklippverktyget. 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Cecilia sade:

Är det samma sak även om du gör ett nytt konto nu?
Du har ju trots allt gjort en del i datorn sen dess.

Hej igen,

Uppriktigt sagt vet jag inte om jag vill/vågar göra nya konton nu. Datorn har blivit instabil efter alla reparationsförsök och jag överväger att ta fram en annan av mina datorer och göra den redo för att ta över innan min nuvarande kollapsar helt. Det kanske är småsaker det rör sig om, men att den inte startar på första försöket är aldrig någon bra tendens. Jag tycker ju inte att det är värt att kvadda datorn bara för Skärmklippverktygets ikon. Även denna är visserligen in indikation på att allt inte står rätt till. Men ändå. Man får ju väga saker och ting för och emot varandra. 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut 👍

Om du menar att du behöver trycka på strömbrytaren flera gånger i rad så är nog vanligaste anledningen att kondensatorer börjar ge upp på moderkortet eller i nätaggregatet och då är det dags att byta dator om man inte är väldigt bra på lödning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
22 minuter sedan, thomcats sade:

Hej igen,

Uppriktigt sagt vet jag inte om jag vill/vågar göra nya konton nu. Datorn har blivit instabil efter alla reparationsförsök och jag överväger att ta fram en annan av mina datorer och göra den redo för att ta över innan min nuvarande kollapsar helt. Det kanske är småsaker det rör sig om, men att den inte startar på första försöket är aldrig någon bra tendens. Jag tycker ju inte att det är värt att kvadda datorn bara för Skärmklippverktygets ikon. Även denna är visserligen in indikation på att allt inte står rätt till. Men ändå. Man får ju väga saker och ting för och emot varandra. 🙂

Nu har jag inte läst alla försök till reparation, men har du gjort en återställning av datorn??
OM inte! Då rekommenderar jag dig att först köra: Dism och "System File Checker" för att kolla ev. mjukvarufel fel i din PC. 
Dessa finns inbyggda i Windows.. https://support.microsoft.com/en-us/topic/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system-files-79aa86cb-ca52-166a-92a3-966e85d4094e

"Öppna en kommandotolk som Admin.

Börja med att köra DISM: (Den kan ta några minuter..)

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

När den har kört klart så skriver du in i samma CMD-fönster: sfc /scannow (Tryck Enter)

Vänta tills den har kört klart...
Den kan finna och reparera ev. fel.. OBS! Logga ut innan du startar om..

Och därefter loggar du in och provar att göra an återställning av datorn..
1:a gången kan du prova att behålla filer och konton.. och om problemen trots det kvarstår så provar du att säkerhetskopiera dina filer och göra en ny återställning, denna gång utan att behålla filer eller konton.. 

Och för säkerhets skull, skapa alltid ett separat administratörskonto (som du inte kopplar till något online konto) och genom att logga in på detta konto ändra ditt eget konto till ett vanligt användarkonto.

På så sätt är du alltid admin på din dator utan att riskera att skada din dator vare sig via egna klantigheter eller via skadlig kod eller andra angrepp!
(Detta är faktiskt grundläggande datorkunskap .. Grunden till att för att få en säkrare dator)

Redigerad av WindowsPro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
53 minuter sedan, WindowsPro sade:

Nu har jag inte läst alla försök till reparation, men har du gjort en återställning av datorn??
OM inte! Då rekommenderar jag dig att först köra: Dism och "System File Checker" för att kolla ev. mjukvarufel fel i din PC. 
Dessa finns inbyggda i Windows.. https://support.microsoft.com/en-us/topic/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system-files-79aa86cb-ca52-166a-92a3-966e85d4094e

"Öppna en kommandotolk som Admin.

Börja med att köra DISM: (Den kan ta några minuter..)

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

När den har kört klart så skriver du in i samma CMD-fönster: sfc /scannow (Tryck Enter)

Vänta tills den har kört klart...
Den kan finna och reparera ev. fel.. OBS! Logga ut innan du startar om..

Och därefter loggar du in och provar att göra an återställning av datorn..
1:a gången kan du prova att behålla filer och konton.. och om problemen trots det kvarstår så provar du att säkerhetskopiera dina filer och göra en ny återställning, denna gång utan att behålla filer eller konton.. 

Och för säkerhets skull, skapa alltid ett separat administratörskonto (som du inte kopplar till något online konto) och genom att logga in på detta konto ändra ditt eget konto till ett vanligt användarkonto.

På så sätt är du alltid admin på din dator utan att riskera att skada din dator vare sig via egna klantigheter eller via skadlig kod eller andra angrepp!
(Detta är faktiskt grundläggande datorkunskap .. Grunden till att för att få en säkrare dator)

Hej, Tack för dina svar och råd.

DIMS-kommandona och Scannow är åtgärder, som jag är väl bekant med och jag kör båda dessa ofta om jag får problem med datorn och upp till dags dato har jag endast fått beskedet att programmen inte upptäckt några felaktigheter eller oegentligheter.

Vad gäller en återställning, så är det inget jag skulle sätta igång med lätt hjärta nu. Under årens lopp har jag gjort det många gånger. Jag överväger som sagt att ta i bruk en annan av mina datorer, som till 90% har de program, som jag idag arbetar med. Att göra den up to date skulle inte vara en så massiv åtgärd för tillfället. Mycket beror på att jag står inför en flytt om två månader, som kommer att sluka all min lediga tid, och jag behöver en dator att arbeta med under tiden - inte att experimentera med, om du förstår vad jag menar. 🙂

Redigerad av thomcats
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Cecilia sade:

Absolut 👍

Om du menar att du behöver trycka på strömbrytaren flera gånger i rad så är nog vanligaste anledningen att kondensatorer börjar ge upp på moderkortet eller i nätaggregatet och då är det dags att byta dator om man inte är väldigt bra på lödning.

Precis ! ! !  Det är nog min uppfattning också. 😄🪛🛠️☠️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felet behöver inte bero på defekta kondensatorer. Strömbrytaren kan vara oxiderad, halvledare skadade med mera. 
Att ge sig på att byta komponenter i ett nätaggregat till en dator är något jag inte tillråder. Skulle det råka vara kondensator måste rätt kondensator hittas. Dessutom måste ersättningskondensatorn vara identisk med den som byts ut. Det gäller även ESR-värdet för kondensatorn och inte enbart kapacitans- som spänningsvärden. Felaktigt ESR-värde, i synnerhet om det är för högt, kommer att förhindra att frekvensomvandlaren inte startar och därmed inte heller spänningsomvandlingen.

Att även byta ut halvledare är komplicerat. Nätaggregat är så kompakta att de är svåra att jobba med. Flertalet halvledare i de moderna nätaggregaten innehåller oftast  MOS-FET av olika varianter. De går inte att kontrollera med en multimeter utan det krävs speciella mätverktyg för att konstatera om de är hela eller defekta. Halvledarna är generellt också känsliga för ESD, vilket försvårar arbetet ännu mer.

Det går inte att använda ett oscilloskop i ett switchat nätaggregat för felsökning om inte prob och scop har en mycket hög impedans. I en ljudapparat är det lätt att med hjälp av ett oscilloskop felsöka, inte bara halvledare utan även kondensatorer.

Byta kondensatorer på ett moderkort är mycket svårt utan specialverktyg. Moderkort har oftast flera lager av laminat. Risken är överhängande att de översta laminaten skadas då värmen måste vara hög för att lod skall släppa i genomplätteringar som flerlagerskort har. Risken är också mycket stor att själva genomplätteringen lossar och då är det kört med moderkortet. 

Vad jag förstår är det en stationär dator det handlar om. Byte av nätaggregat ligger närmre tillhands om man vill minska kostnaderna för att fixa datorn, mot att köpa ny dator.

För att säkerställa att det är nätaggregatet (vilket är betydligt vanligare än ett defekt moderkort) kan man med fördel använda en PSU-testare eller att man manuellt byglar de så kallade "sense"-anslutningarna. 

Här är ett exempel på en enklare PSU-testare till rimlig kostnad:

https://www.amazon.se/DIGIFLEX-strömförsörjningstestare-stift-SATA-diagnos/dp/B004IO5CT8/ref=sr_1_10?keywords=Digiflex&qid=1688564115&sr=8-10
 

Sök på "PSU-tester" för att få fler resultat.

Man kan också bygla de två anslutningarna som har med "sense" att göra för att starta nätaggregatet utan att det är anslutet till något moderkort. Lämpligast är också att man belastar någon av spänningarna då ett fel kan visa sig först när en belastning sker. Är man osäker på hur man byglar kan man köpa en kontakt, färdig med en bygling:

https://www.amazon.se/24-pin-Starter-Connecter-Machine-hållbarhet/dp/B08ZSPVRCM/ref=sr_1_195?keywords=VBESTLIFE&qid=1688564763&sr=8-195

Även här gäller devisen att liknande finns i andra butiker. 
Genom att testa nätaggregatet kan detta uteslutas vid felsökningen. Visar det sig att nätaggregatet är behäftat med fel kan det räcka att byta ut nätaggregatet.

Byte av moderkort kan innebära en mycket högre kostnad, beroende på åldern på moderkortet. Det kan krävas såväl ny processor som nya minnen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-07-05 at 15:54, X-Men sade:

Felet behöver inte bero på defekta kondensatorer. Strömbrytaren kan vara oxiderad, halvledare skadade med mera. 
Att ge sig på att byta komponenter i ett nätaggregat till en dator är något jag inte tillråder. Skulle det råka vara kondensator måste rätt kondensator hittas. Dessutom måste ersättningskondensatorn vara identisk med den som byts ut. Det gäller även ESR-värdet för kondensatorn och inte enbart kapacitans- som spänningsvärden. Felaktigt ESR-värde, i synnerhet om det är för högt, kommer att förhindra att frekvensomvandlaren inte startar och därmed inte heller spänningsomvandlingen.

Att även byta ut halvledare är komplicerat. Nätaggregat är så kompakta att de är svåra att jobba med. Flertalet halvledare i de moderna nätaggregaten innehåller oftast  MOS-FET av olika varianter. De går inte att kontrollera med en multimeter utan det krävs speciella mätverktyg för att konstatera om de är hela eller defekta. Halvledarna är generellt också känsliga för ESD, vilket försvårar arbetet ännu mer.

Det går inte att använda ett oscilloskop i ett switchat nätaggregat för felsökning om inte prob och scop har en mycket hög impedans. I en ljudapparat är det lätt att med hjälp av ett oscilloskop felsöka, inte bara halvledare utan även kondensatorer.

Byta kondensatorer på ett moderkort är mycket svårt utan specialverktyg. Moderkort har oftast flera lager av laminat. Risken är överhängande att de översta laminaten skadas då värmen måste vara hög för att lod skall släppa i genomplätteringar som flerlagerskort har. Risken är också mycket stor att själva genomplätteringen lossar och då är det kört med moderkortet. 

Vad jag förstår är det en stationär dator det handlar om. Byte av nätaggregat ligger närmre tillhands om man vill minska kostnaderna för att fixa datorn, mot att köpa ny dator.

För att säkerställa att det är nätaggregatet (vilket är betydligt vanligare än ett defekt moderkort) kan man med fördel använda en PSU-testare eller att man manuellt byglar de så kallade "sense"-anslutningarna. 

Här är ett exempel på en enklare PSU-testare till rimlig kostnad:

https://www.amazon.se/DIGIFLEX-strömförsörjningstestare-stift-SATA-diagnos/dp/B004IO5CT8/ref=sr_1_10?keywords=Digiflex&qid=1688564115&sr=8-10
 

Sök på "PSU-tester" för att få fler resultat.

Man kan också bygla de två anslutningarna som har med "sense" att göra för att starta nätaggregatet utan att det är anslutet till något moderkort. Lämpligast är också att man belastar någon av spänningarna då ett fel kan visa sig först när en belastning sker. Är man osäker på hur man byglar kan man köpa en kontakt, färdig med en bygling:

https://www.amazon.se/24-pin-Starter-Connecter-Machine-hållbarhet/dp/B08ZSPVRCM/ref=sr_1_195?keywords=VBESTLIFE&qid=1688564763&sr=8-195

Även här gäller devisen att liknande finns i andra butiker. 
Genom att testa nätaggregatet kan detta uteslutas vid felsökningen. Visar det sig att nätaggregatet är behäftat med fel kan det räcka att byta ut nätaggregatet.

Byte av moderkort kan innebära en mycket högre kostnad, beroende på åldern på moderkortet. Det kan krävas såväl ny processor som nya minnen. 

Hej igen!

Tack för allt ditt vetande och din expertis! Du har arbetat länge och grundligt med detta i flera år. Det är tydligt.

Jag håller dock fast vid att inte exponera mig för ominstallationer eller svåra reparationer, som jag inte själv kan utföra, innan jag är färdig med den flytt som står för dörren om knappa två månader. När jag landat och fått ordning på mitt liv igen, så skall jag ta reda på om det möjligen rör sig om nätaggregatet och vad en reparation av detta skulle kosta.

😊🌺

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har frågat mig i mail om något av inläggen varit en lösning. Det kan jag inte påstå tyvärr. Endast delvis löstes ett problem, men inte huvudproblemet. C++, och den uppdatering som hörde till, löstes såtillvida genom att jag avinstallerade C++ 2010, som var den version, som uppdateringen gällde. I och med det, så försvann också kravet på uppdatering. Men ikon-problemet är ju fortfarande inte löst, som framgår av de senaste inläggen. 😐

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kommit med fler förslag just med bakgrund till att du valt att stanna här tills din flytt är klar. När du är redo igen kan du alltid dra igång tråden igen, eller starta en ny med enbart ikon-problemet. Alternativt har du kanske valt att installera om datorn och på det sättet löst problemet.

Ja, jag har jobbat (professionellt) i många år med reparationer på elektronisk utrustning av olika slag (inklusive datorer) på komponentnivå. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...