Jump to content

Bästa torrentklienten?

Guest DimensionX

Recommended Posts

Jag kör Azureus. Kan någon berätta vad det är för skillnad mellan den och µTorrent som på detta forum verkar vara överlägset vanligast. Nu frågar jag inte i första hand efter en massa tekniska specifikationer, utan helt enkelt skillnader i funktionalitet. Har någon erfarenhet av båda?

Guest DimensionX
Jag kör Azureus. Kan någon berätta vad det är för skillnad mellan den och µTorrent som på detta forum verkar vara överlägset vanligast. Nu frågar jag inte i första hand efter en massa tekniska specifikationer, utan helt enkelt skillnader i funktionalitet. Har någon erfarenhet av båda?

µTorrent är bra mycket processorsnålare än Azureus. Du kör 30 torrentar samtidigt utan att märka nåt på processorkraften. µTorrent slår alla klienter på den punkten. Dessutom är den enormt bra upplagd och smidig att använda.

Testa själv får du se. :)

http://www.utorrent.com/

Först körde jag ABC, sen hittade jag Bitcomet. Sen var det en kompis som visade mig µTorrent, som sedan dess har varit nr 1 för min del.

µTorrent är bra mycket processorsnålare än Azureus. Du kör 30 torrentar samtidigt utan att märka nåt på processorkraften. µTorrent slår alla klienter på den punkten. Dessutom är den enormt bra upplagd och smidig att använda.

Testa själv får du se. :)

Det ska jag göra!

LionKing

Azureus är rätt slö och kräver mycket minne.

En sak som ligger i grund för detta är att den är skriven i ett språk som heter Java. Java körs inte direkt av proccessorn utan ligger som ett lager mellan programmet och processorn vilket gör det långsammare och mycket mera minneskrävande. Dessutom har Javas grafiska bibliotek, Swing, enorma brister som verkligen drar ner prestandan på grafiska program.

En av anledningarna till att jag inte längre gör saker för Java.

Guest DimensionX

µTorrent var så pass bra att teknologin blev uppköpt av Bittorrent. Numera är Bittorent (officiella) klienten och µTorrent samma program. Med några smärre kosmetiska skillnader.

• 2 years later...