Gå till innehåll

Vilket antivirusprogram är bäst


Recommended Posts

Mitt McAfee upphör snart att gälla, då är frågan vad skall jag skaffa

Funderar på att förnya detta men är inte eset nod32 bättre.

Jag vill ha ett program med virus, brandvägg spionprogram

Vilket skulle ni ta det kan finnas andra kanske som är bättre och inte så resurskrävande

Vill alltså ha ett bra och snabbt program som inte slösar med resurser och är säkert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är en väldigt indviduell sak vad man upplever som "bäst".

Många här på forumet talar väldigt gott (ibland lite för gott) för Comodo samt NOD32.

Men tycker du kan prova AVG Free.

Har ingen direkt statistik att presentera vilket program som i verklighetern fungerar bäst.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är en väldigt indviduell sak vad man upplever som "bäst".

Många här på forumet talar väldigt gott (ibland lite för gott) för Comodo samt NOD32.

Men tycker du kan prova AVG Free.

Har ingen direkt statistik att presentera vilket program som i verklighetern fungerar bäst.

Skall man komplettera det med någon brandvägg och spywareprogram och i så fall vilka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows brandvägg brukar räcka gott för dem flesta (iaf om du kör Vista alt. Windows 7)..

Antispyware, Microsoft security essentials, ad-aware, Spybot S&D. något av de kanske kan vara intressanta att testa.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte alls intresserad av antivirus och liknande men kan säga att Windows brandvägg och även Nortons för den delen är väldigt slappa. Dom blockerar och gör allt vad dom ska, men bara på kända portar. Har testat trojaner som kan ansluta till internet utan att Nortons eller Windows brandvägg säger något eftersom man då ansluter på vanliga portar. Comodos brandvägg stoppar dock det hela mycket galant så är det någon jag kan rekommendera är det deras. Gratis dessutom :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller skyddsprogram hos mig själv så brukar jag titta efter vilket intryck man får av programmet.

1. Mitt krav är att programmet ska hålla en hyggligt god nivå på utveckling och vara modernt.

2. Finns det gott om nöjda användare och en väl fungerande support där människor verkligen får en bra service och felen i mjukvaran verkligen blir åtgärdade på ett bra sätt så talar det också om för mig som eventuell ny användare, att skyddsprogrammet håller hög klass ifråga om säkerhet och ständig utveckling av definitioner och uppdateringar.

Funkar inte en support så brukar heller inte programmen hålla god kvallité pga att man lyssnar inte på vanliga användare och därmed så faller hela säkerheten. Ett varnande exempel just nu är t.ex Norman!

Av som ligger högt i test kan nämnas, a-squared AntiMalware, Avira antivir, Eset Nod32.

Norton ligger också bra till men jag gillar inte deras bristfälliga dokumentation som egentligen bara är ett flygblad.

Bland dem som i min mening tillhör det förgångna är Spy Bot search & destroy och Lavasofts Ad-Aware.

Dessa tillhör en form utav lightprodukter där många av de andra också faller in som har med spyware skydd.

Finns också väldigt många av dessa program som tar plats i datorer ifråga om att vara väldigt onödigt resurskrävande och eller tar väldigt lång tid på sig vid scanning och genomsökning. Det är inte utan att man undrar vad dem sysslar med då dem ska göra jobbet (Tar det mer än 1,5 timme att genomsöka 3 diskar så åker programmen ut)

Beror ju helt och hållet vilket skydd man vill ha och många produkter jobbar på många olika sätt och medföljer vissa verktyg som kan vara bra & ha ibland vid fel som uppstår i Windows.

Har själv just nu Comodo med Hips och AV, Filseclab Twister anti trojan virus, Hostman som med automatiska uppdateringar redigerar min host-fil på datorn mot ovälkomna webbplatser. Ibland kör jag en runda med Malwarebytes med anser den behöver utvecklas betydligt mer för att bli riktigt effektiv.

Får heller inte glömmas Piriform Ccleaner som städar bort och håller rent i datorn..eftersom den rengör temp mapparna så får oftast ohyran inget fäste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Panda cloud är ett bra alternativ.

Funkar dessvärre bara på 32 bitars ännu, men kommer kanske för 64 bitars längre fram.

Ett bra alternativ där man inte har signatur filen på datorn, utan på servern.

Kräver inget användarnamn eller lösen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOD32 har jag använt sedan 2001 och har inte ångrat det valet. Kör version 2.7 på XP Pro och NOD32 3.0 på Vista Buisness, svensk version. Klarar mig gott med Windows brandvägg på alla datorerna plus SpywareBlaster.

Är ivrig testare av virtuella maskiner på VMware Workstation och har aldrig fått ett virus, trots ihärdiga försök på många suspekta sajter mm. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NOD32 har jag använt sedan 2001 och har inte ångrat det valet. Kör version 2.7 på XP Pro och NOD32 3.0 på Vista Buisness, svensk version. Klarar mig gott med Windows brandvägg på alla datorerna plus SpywareBlaster.

Är ivrig testare av virtuella maskiner på VMware Workstation och har aldrig fått ett virus, trots ihärdiga försök på många suspekta sajter mm. :D

Tack för att du delade med dig av din erfarenhet av NOD32. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man jämföra med de större bransch-anknutna testorganen så låter 60 filer inte så mycket..Man har kanske hållt sig till de mest kända sorterna och som beskrevs har snappats upp nu under senaste veckorna.

Men på något vis så känner iaf jag själv mer förtroende, inför denna testen än t.ex tester ifrån de stora som kanske i vissa fall har påverkan ifrån något håll. Eftersom man här också har använt ett provmaterial som är aktuellt och som många infekterade datorer har blivit utsatta av, så visar ju också testet hur bra programmen står sig just nu mot de mest kända hoten och som har infekterat flest datorer under senaste tiden..sedan vilka nätverk som har fått va utgångsläget och hur man valt ut är ju svårt & bedömma om riskmaterialet verkligen kan representera "en normal surfares risker". I vilket fall som helst, så är det ju en indikation åt vilket håll de lutar.

Man ska ju komma ihåg också att framgångsrikt företagande och entreprenörsskap inte bara består utav en lyckad produkt, utan också ett lyckat arbete ifråga om marknadsföring och knutna kontakter "lobbning" Viktigt att synas & höras..

Gäller också speciellt vid mörka promenader om kvällarna..Använd Reflexer så du syns! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MRG har nu börjat med ”dynamisk” testning, d.v.s. realtidstest, istället för 80-talsmetoden att skanna passivt skräp i en mapp (som de gjorde i # 19)…

Att exekvera flera tusen skadliga program vore väldigt tidskrävande. De kommer dock att testa oftare än de tidigare har gjort, och anser att materialet inte behöver vara större än i test # 20. http://malwareresearchgroup.com/forum/view...hp?f=19&t=3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara ett bra steg på vägen att man ändrat till denna typen av test..aktuellt i tiden vad gäller de hot som snurrar runt just nu och då tillsammans med att man plockar ifrån nyligen infekterade maskiner.

Sedan kan man kanske fråga sig vart ifrån man har hämtat dessa infektioner..Personligen så hade jag velat se fler mer utspridda tester ifråga om risker för olika typer av datorers användningsområden.

1.Arbetsdatorer för företag, och uppdelat i mindre och större företag och nätverk.

2.Hemanvändare, och att man kanske hade splittat upp detta området beroende på kön, åldersgrupp mm.

3.Land som man tillhör, och denna biten tror jag faller undan väldigt mycket i testerna där enbart vissa länder blir automatiskt mer representerade än andra. (USA och UK framförallt eller där definitionsdatabaserna finns).

Eftersom alla tester grundas på ett genomsnitt idag så förloras mycket ifrån varje programs speciella användningsområde och dess egna unika specialiteter och kvallitéer som annars hade kunnat komma mer till sin rätt tillsammans med "rätt" användare och användargrupp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundinställningen i exempelvis NOD32 räcker inte för att ge ett fullvärdigt skydd. Här måste man gå in och ställa varje modul, vilket är enkelt, när man gjort det några gånger. Därför så bryr jag mig inte det minsta om desa tester, som kan vara missvisande och beroende på hur dessa skyddsprogram är konfigurerade, efter installationen och innan testen.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grundinställningen i exempelvis NOD32 räcker inte för att ge ett fullvärdigt skydd. Här måste man gå in och ställa varje modul, vilket är enkelt, när man gjort det några gånger.

Låter ju inte så lovande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.aftonbladet.se/plus/administrat...83.ab?plus=true

Känner inte till programmet men det är ju ett alternativ till dom andra.Att bli medlem kostar bara 29kr/mån.räcker ju att vara medlem i en månad.

Själv använder jag comodo som jag personligen gillar bäst.

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...