Gå till innehåll

Vad hände med BIOS eller...[Avslutat]


Recommended Posts

Tänkte fråga alla er hackers om någon möjligen har tips eller ledtråd till vad som kan ha hänt med min CDDVD på laptop:en. (Packard Bell Easynote SJ51)

En dag här märkte jag att batterisymbolen mystiskt nog visade på "laddning", vilket den aldrig annars gör. I går kväll hade jag inte längre någon CDDVD-enhet i BIOS längre. Testade starta om, återställa till grundinställningarna, testade ta ut den lilla rackaren ur datorn (glapp kanske(?) men utan resultat. Det mystiska är att den fungerar såtillvida den kan mata ut släden och den snurrar men dyker INTE upp i BIOS eller enhetshanteraren. En annan ledtråd är att jag fick ett konstigt meddelande om saknad disk i XP-mode (vmware) men brydde mig inte om det. Kan det vara programvarumässigt eller ett renodlat fysiskt fel tror ni, dvs El Kaputto? :wacko:

Går att byta till ny intern cd-snurra men frågan är om det är värt det eller om man bara ska satsa på en extern.

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...dyker INTE upp i BIOS eller enhetshanteraren...

Som sagt så dyker den inte upp i BIOS eller så men den fungerar såtillvida att man kan stoppa i skivor och den spinner på som vanligt men den är "osynlig". Känns som ett fel i BIOS eller nåt...nu kan jag inte flasha om BIOS eftersom jag inte har nån CD att tillgå och via diskett fungerar inte.

Redigerad av Wheninrome
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så trots att den går att mata med skivor och att den snurrar på som inget har hänt? Plockade lös den i går och det är ju en vanlig SATA-ansl. på den. Går iofs byta men eftersom den kostar drygt 750 spänn så vill man vara säker på att det fungerar, annars kan man ju likaväl köpa en extern för 400 spänn eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget fel på utmatningsfunktionen eller motorn som driver skivan, utan snarare elektroniken i spelaren. Därav uppför den sig som om den fortfarande fungerar. Det kan också vara någon elektronikkomponent i moderkortets anslutning som har gett upp. Själva sata-anslutningen är mindre troligt.

Jag hade nog satsat på en extern, eftersom det är svårt att säga om felet ligger på moderkortet eller spelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En dag här märkte jag att batterisymbolen mystiskt nog visade på "laddning", vilket den aldrig annars gör."

Låter nästan som havererade kontaktledningar & inställda SJ avgångar :rolleyes:

Något verkar vilja förbruka mer strömkraft än vad de gör annars om man ska utgå från laddningslampan.

Har du provat & köra datorn med CD spelarn helt disconnected för se vad som händer med lampan & laddningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En dag här märkte jag att batterisymbolen mystiskt nog visade på "laddning", vilket den aldrig annars gör."

Låter nästan som havererade kontaktledningar & inställda SJ avgångar :rolleyes:

Något verkar vilja förbruka mer strömkraft än vad de gör annars om man ska utgå från laddningslampan.

Har du provat & köra datorn med CD spelarn helt disconnected för se vad som händer med lampan & laddningen?

Alltså, det är en laptop och inte helt enkelt att lösgöra spelaren utan att demontera hela datorn. Den visade på laddning under en kort stund bara trots att jag inte kört den på batteri något. En annat tips som jag sa var att win xp (via vmware) knorrade över att en disk saknades. Får satsa på en extern dvd-snurra tills jag köpt ny dator. Känns märkligt att en spelare bara kastar in handduken sådär utan att visa några felsymptom innan. Inte ens datorn har visat på några oegentligheter, men vad vet man? Packard Bell är ju Acers budget-laps så... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lider med dig, aldrig skoj när saker pajar & går sönder finns roligare sätt & ägna sig åt.

Samtidigt så behöver de ju inte bero på att komponenter skulle va sämre bara för att de faller in under dem billigare.

Den modelen tillhör ju också en av dem vanligaste eller har gjort tidigare så den är ju på samma gång ett väl genomprövat märke.

Mycket som massproduceras i form av komponenter är ju i princip väldigt likt varannat i stort sett överallt & sämre exemplar kan man ju råka ut för.

För den skull så finns de ju heller inget som talar för just din bärbara skulle tillhöra den gruppen, lite återstår av felsökning innan man säkrat orsaken.

Plocka isär fodralet tar ju en stund men tror nog de ändå kan va värt mödan om inte annat för inre rengöring.

På kommentaren om spelarn så bör den naturligtvis få sitta kvar där den sitter, nu vet jag inte exakt hur datorn är konstruerad i dess montering men utgår ifrån där kan finnas flera fästpunkter som kan utgöra stöd för delar runt omkring, ballans vikt & annat så dumt & plocka bort helt.

Däremot så kan där finnas en poäng i demontera & rycka ut kontakterna till spelarn så den inte fortsätter va ansluten.

Den hittas heller inte i Bios nämdes. Ser de lika tomt ut ifrån partitioneringsverktyg & andra enhetsletande verktyg som ifrån Återställningsskiva/installationsskiva eller andra som Hiren's BootCD/Ultimate BootCD?

Vet jag vid några tillfällen använt liknande verktyg på katastrofskivor från Paragon.

Resque någonting minns inte just nu namnet :unsure: Kan ju va så enkelt som Enhetsbokstaven bara trillat bort eller blivit upptagen av annan enhet tillfälligt.

Då sparas en peng kanske...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag plockade isär den helt och hållet i dag och dammsög bort typ 47 hårbollar och andra diverse avlidna okända specimen. Tog lös spinnaren som var av standardtyp som man bara skjuter in i uttaget. Ny kostar några hundralappar men som tidigare skribenter sagt så är det inte säkert att det är spinnnaren som är trasig utan det kan likaväl vara anslutningen i datorn. Det märkliga är att den fungerar likt en vanlig dvd fast utan datakabel. Jag inser att denna, som är från 2007 kanske inte är värd att kasta ut mer pengar på utan att veta. Mööjligen bättre då att göra som e-son sade, att kirra en extern spinnare då. Kontentan blev i vart fall att den fortfarande fungerar men inte ger någon enhetsbeteckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...