Gå till innehåll

Datorn till TV:n


CGD

Recommended Posts

Har en lite äldre HP bärbar dator med bildupplösning 1440 x 900. Datorn har ju HDMI Utgång så det borde inte vara några problem med att koppla upp den till TV:n och det har fungerat bra. Men jag ville ju att det skulle fungera bättre så nu har jag tappat bort mig totalt.

Först så gjorde jag misstaget att markera att jag bara ville ha bild på TV:n vilket inte visade sig vara helt bra. Men jag hittar inte tillbaka till var jag ändrade. Så vad gör jag denna ändring?

Jag har ställt in så att jag kan stänga locket utan att datorn går ner vilket jag antar är bra.

Datorn har ju 1440 x 900 i upplösning men jag markerade att TV:n, den andra bildskärmen har 1920 x 1080 i upplösning.

 

Ett annat märkligt problem är att routern går ibland ner när jag försöker koppla upp datorn trådlöst och det krävs att jag bryter strömmen till den så att den får starta om, och jag vet inte varför. Här kan jag ju tillägga att jag tidigare körde Netflix trådlöst till TV:n från början. Har dock nu bytt till kabel.

 

Hur skall jag rätta till felen som har blivit och hur skall jag lämpligast koppla upp datorn till TV:n men så bra kvalite som möjligt?

 

Jag är ju inte ute efter att få TV:n som en datorskärm utan det är mest SVT Play och liknande jag är ute efter. Eventuelt kan jag ju också köra film som ligger på datorn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har gått framåt. Nu har jag bild på datorn på TV:n och när jag stänger locket så blir det först svart men så kommer bilden tillbaka på TV:n. Men den fyller inte ut hela skärmen.

Det är ett ATI kort i datorn så jag använder deras program för inställningar. Men jag kan inte gå in och ställa in upplösningen på TV:n. Är det för att jag väljer "klona bild"? Men det tycks ju vara det enda valet om jag vill kunna ha bild på båda samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu är det evigheter sedan jag körde en TV som sekundär skärm men som jag minns det så körde jag med "utökat skrivbord" (är det så det andra alternativet heter?). Då kunde jag ställa in rätt upplösning för TV-skärmen. Sedan valde jag "bioläge" för den skärmen och när man då startade en film med en mediaspelare skalades bilden automatiskt upp till fullskärmsläge.

Men jag tror inte att det kommer att funka när du streamar SVT med webbläsaren, du blir då tvungen att dra över webbläsaren till den sekundära skärmen och öppna fullskärmsläget manuellt.

 

 

Tyvärr var jag inte till mycket hjälp i det fallet men varför jag ändå valde att svara är att jag undrar vad det är för märke och modell på din router som krånglar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routern är en D-Link DIR 615.

Om "utökat skrivbord" skrivbord står det att den andra skärmen blir en del av skrivbordet och det är ju inte det jag vill.

TV skärmen, en Sony HX855, blir ju första skärm så jag tycker det hela verkar rörigt att få till. Får jag det rätt på ett ställe så blir det fel på ett annat.

Men det kan ju vara så att jag har fått det helt fel för mig. Jag förväntar mig att den inbyggda skärmen skall vara skärm 1 och TV skärmen, skärm 2.

Jag skall markera datorskärmen och kunna ställa in dess inställningar och jag skall kunna markera TV skärmen och ställa in den för sig. Men det enda jag lyckas med är att klona datorskärmen viket gör att bägge skärmarna blir skärm 1.

Så här fungerar det men TV:s skärm blir inte helt utfylld och jag tror ju att det bara är datorskärmens upplösning jag får. Men det fungerar och ljudet är OK så jag kanske måste nöja mig med detta för att det inte går att få bättre, eller går det?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var länge sedan jag kopplade datorn till TVn också, men jag minns det likadant som Skrotnisse.

 

Eftersom du vill använda olika upplösningar på skärmarna så är det nog utökat läge du får hålla dig till, tror inte det går i klonat läge. Det borde gå att välja vilken som ska vara primär skärm genom att högerklicka på dem i adminverktyget. På samma ställe bör du kunna dra skärmarna i sidled för att byta plats på dem vilken som ska vara vänster/höger så det känns mest naturligt när du flyttar muspekaren mellan dem.

 

I Windows 7/8 kan man trycka WIN+P för att växla mellan olika visningslägen, det kanske kan vara något användbart.

 

Om streaming till TVn är något du kommer att använda mycket och du tycker det verkar bökigt att koppla datorn kanske det vore bättre att investera i en liten mediaextender istället. Boxee Box som jag själv använder tycker jag funkar bra men det finns många andra populära prisvärda alternativ också. Förutom att de har inbyggt stöd för diverse streamingtjänster på nätet så brukar man även kunna spela utdelat material från andra enheter i nätverket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst står en mediabox på listan men vad jag sett så har alla problem med SVT Play och liknande. Problemet skall tydligen vara att det inte finna och inte kommer att finnas några fungerade appar.

Men visst letar jag efter en bra mediaspelare. Jag vill ju även ha en möjlighet att kunna spela in program som jag inte kan se när de sänds. Jag har ju samlat på mig en rätt stor samling TV program som jag vill kunna visa upp på TV:n. Men jag är ju ny på det här så jag vet inte alltid hur jag skall lösa det. Men jag har varit inne på att byta routern till en nyare, snabbare men som också är DLNA certifierad och till denna koppla en NAS som då också är DLNA certifierad. Men det kanske inte behövs om jag istället har en mediaspelare som har en rejäl hårddisk som rymmer TV program, film och musik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat märkligt problem är att routern går ibland ner när jag försöker koppla upp datorn trådlöst och det krävs att jag bryter strömmen till den så att den får starta om, och jag vet inte varför. Här kan jag ju tillägga att jag tidigare körde Netflix trådlöst till TV:n från början. Har dock nu bytt till kabel.

 

 

När din D-link kraschar på det här sättet, har du sett om datorn du försöker ansluta med erhåller en IP-adress eller kraschar det före? Jag har en TV dator som jag nu kör över nätverket med kabel men före det använde jag en USB-dongel och hade krascher liknande din. Lösningen för mig var att byta kanal för det trådlösa nätverket i routern så funkade det. Det var förvisso en Netgear router så att byta kanal skulle väl vara för enkelt i det här fallet.

 

Netfix vet jag inget om men om du i samband med det ändrade inställningar i routern kanske en fabriksåterställning kan vara något att börja med? Sedan kanske du också kan pröva D-links supportens generalråd till alla som har problem, att uppgradera routerns firmware.

 

När det gäller "utökat skrivbord" så skall du kunna ställa in vad som skall vara primär och sekundär skärm och med Nicklas tips med snabbkommando för att växla de båda skärmarna för primär/sekundär så borde du kunna få en ganska smidig lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här fungerar det men TV:s skärm blir inte helt utfylld och jag tror ju att det bara är datorskärmens upplösning jag får. Men det fungerar och ljudet är OK så jag kanske måste nöja mig med detta för att det inte går att få bättre, eller går det?

 

Kör du via VGA/DVI.

Isf. skall välja 800*600 på datorn, innan du streamar ut bilden, då skall den fylla TV-skärmen.

Så har det varit för mig på den tiden, (idag kör trådlös HDMI eller DLNA, då fungerar det stabilare.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mellan datorn och TV:n är det som jag tidigare skrev en HDMI kabel. Datorn en HP Pavilion dv7 1035 och den har säkert inte DLNA. HP:n har ett ATI grafikkort så det är i deras program jag gör inställningarna. Programmet har identifierat TV:n som en Sony, vilket är rätt. Men det, programmet, hoppar lite fram och tillbaka när jag försöker ändra något så ibland är dators skär huvudskärm och ibland är det Sony som får bli huvudskärm.

 

Jag hoppade på Netflix när det kom och körde från början trådlöst. Det fungerade ju i huvudsak bra men ibland, sällan, bröts förbindelsen vid normalt tittande. Alltså inget hoppande fram eller back i filmen. Men jag hade en gammal LAN kabel som jag provisoriskt kunde lägga under mattor och bakom en hylla för att få kabelanslutning mellan router och TV. Klart bättre. Men OK min router en D-Link DIR 615 är ju inte precis ny. Till hemmabion kommer det ju fler delar, ny receiver, blu-ray spelare och möjligen en mediaspelare. En NAS kanske också inskaffas och alla dessa är ju idag uppkoplingsbara till Internet och varandra.

Så för att nu enbart hålla mig till datasidan så kommer jag att börja titta på en ny router samt se om jag kan komma på ett bra sätt att dra LAN Cat 6 kabel mellan alla delar.

 

Men nu rusade jag iväg från ämnet. Få datorn att fungera bra, mycket bra, ihop med TV:n. Det som ju retar mig mest här är att det borde finnas appar lik den till Netflix för SVT Play och de andra kanalerna. Alternativt en riktigt bra browser med tangentbord till TV:n. Men jag tänkte dåligt när jag köpte TV:n. Visserligen såg jag att den kunde koppla upp sig till Nätet men varför skulle jag surfa runt på Nätet med en TV när jag har en bra dator till det. Men när jag väl fått hem TV:n och när sedan Netflix kom upptäckte jag hur bra det är att kunna surfa på TV:n. Inte på samma sätt som på datorn men just för att kunna komma åt tjänster som SVT Play. Men trotts att jag tycker TV:n, en Sony 46HX 855 är riktigt bra, bra bild och vettigt eget ljud, så skulle jag inte köpa en igen eller rekommendera någon annan att göra det. Och det är Inteltillgängligheten som är skurken. Jag vet inte om det finns någon som är bättre men jag hoppas på att en bra mediaspelare som kan spela in program och på ett enkelt sätt få in Internetkanaler skall dyka upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som ju retar mig mest här är att det borde finnas appar lik den till Netflix för SVT Play och de andra kanalerna. Alternativt en riktigt bra browser med tangentbord till TV:n. Men jag tänkte dåligt när jag köpte TV:n. Visserligen såg jag att den kunde koppla upp sig till Nätet men varför skulle jag surfa runt på Nätet med en TV när jag har en bra dator till det. Men när jag väl fått hem TV:n och när sedan Netflix kom upptäckte jag hur bra det är att kunna surfa på TV:n. Inte på samma sätt som på datorn men just för att kunna komma åt tjänster som SVT Play. Men trotts att jag tycker TV:n, en Sony 46HX 855 är riktigt bra, bra bild och vettigt eget ljud, så skulle jag inte köpa en igen eller rekommendera någon annan att göra det. Och det är Inteltillgängligheten som är skurken. Jag vet inte om det finns någon som är bättre men jag hoppas på att en bra mediaspelare som kan spela in program och på ett enkelt sätt få in Internetkanaler skall dyka upp.

 

Det är ingen TV idag som har BRA smart-funktioner som de brukar kallas. Det finns de som har mindre dåliga än andra men inga BRA. Så jag tycker inte det är något man ska bry sig om i sitt val av TV, fokusera på bra bildkvalitet istället och bra 3D om det är något som intresserar. Allt annat kan man lösa med kringkomponenter som är mycket bättre, ger större valmöjligheter och oftast går att uppdatera så de är användbara lite längre när tjänsteutbudet förändras. En hemmabyggd HTPC är ju det optimala, då har man full kontroll själv, men det passar såklart inte alla av olika anledningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...