Gå till innehåll

Ladda ner och info om senaste Windows 10 Preview build


LGJ

Recommended Posts

Och nu är inte roligt med Windows 10 mer eftersom jag kan inte aktivera Windows.

Är det verkligen rätt nyckel du använder då, enligt länken du postade? 

 

Annars är det väl bara att härda ut i 2 veckor tills det släpps på riktigt så ska det väl lösa sig då med dina egna nycklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 807
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Toppostare i den här tråden

Bilder i tråden

Postad (redigerade)

Den vägrar aktivera sig. Får väl återgå till något annat Windows om det ska hålla på så här och strula. Kan kanske lösa sig om jag installerar Build 10162 och sen uppgradera eftersom det gick på mina övriga datorer.

 

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jo jag ger mig går tillbaka till Windows 7 som för mig duger men kommer inte att uppgradera till Windows 10 den 29/7. Säkert gamla installationer som spökar men jag kör vidare med Windows 10 på Dator 2 och Laptopen istället.

 

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nattlig info om nycklar:

 

Alla som har uppgraderat från Windows 7/8.1  till build 10240 och har blivit   " permanent aktiverad med retail nyckel "

Ni behöver inte vara så rädda om nyckeln för att ni ska veta att vi alla har samma nyckel och man behöver aldrig använda nyckeln mer.

det är en generic nyckel. För pro är det:        VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T.  (kolla gärna era egna nycklar)

 

Om man vill göra en Clean install  efter uppgradering så är det bara att installera utan att ange nyckeln även om du kör med lokalt konto.

Windows aktiveras och installerar nyckeln automatiskt när datorn kommer online. Så W10 retail nyckeln är som en OEM nyckel typ,

dvs aktiveringen låses på hårdvaran och inte på nyckeln.

 

Sedan kan man ha funderingar vad som sker när man byter nån hårdvara typ moderkort eftersom  det kan strula till det när man har OEM aktivering. 

Om man köpt ex Windows 7 ultimate retail för dyra pengar 2.900 kr  kostade det när det var nytt och uppgraderar till Windows 10 pro retail. 

Och det visar sig när man ska byta moderkort som hade gått bra i W7 men kanske inte i W10.

 

En Windows 7 retail kan man flytta till annan dator, det måste ju vara helt omöjligt med W10 då det är låst på hårdvaran.  Kan vara nåt att tänka på.

Frågan är också om man skulle köpa ett Windows10, är det typ äkta retail eller är det bara som ett OEM.

Ja det finns många frågetecken om Windows 10 s aktivering. Allt kanske klarnar den 29/7 :wacko:

 

 

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått in några anmälningar angående olovligt material som delas på forumet. Likaså angående produktnycklar...

 

LGJ´s förklaring ovan är precis det jag har valt att basera mitt beslut på, när jag väljer att låta dem ligga kvar. Nycklarna är lika officiella som de andra Preview-nycklarna. De är endast till för installation och INTE för aktivering.

 

Gällande de ISO-filer som Ni har varit så generösa att länka till oss andra är kanske lite mer av en gråzon. Microsoft har valt att endast släppa dessa offentligt via Windows Update. Jag tror att det kanske är bäst för forumets framtid om vi gör så att endast de officiella ISO-filerna i Insiderprogrammet ska delas öppet härinne...

 

För mig är det fortfarande helt OK att be pojkarna här inne om länkar via PM till de Insiderversioner som Microsoft endast släppt via Windows Update.

 

 

// Manneman

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

OK, tack för infon chefen, då får vi ta det lite lugnt ett tag och respektera forumets stadgar och ordning.

Vi vill ju givetvis INTE ha några klagomål alls . B)

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länkarna var ju redan borta, vilket kändes trevligt. Och nycklarna bryr jag mig inte om alls... länken till MS borde vara tillräckligt för de som känner sig osäkra.

Så som "chef" var jag nöjd redan innan jag skrev mitt inlägg ovan.

Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Va bra, då kan jag säga att svensk W10 Home x64 ISO build 10240 är klar och finns att hämta via PM

 

(Smyger igång med liten text idag så kanske MS eller någon annan missar att läsa) :D

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget att dölja, LGJ... bra att du tar det via PM, men du behöver inte smyga med det. Vill bara inte att länkarna dyker upp när man söker på det. Utöver det så finns detta ju via Windows Update, så det är ju inget olagligt i sig själv. Avsikten med att inte släppa via ISO är nog för att MS vill kolla hur Windows Update Deployment fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp, jag har en vanlig disk som gick utmärkt att uppgradera nu på morgonen från 10162. Nu tänkte jag göra samma sak med en ssd disk på samma dator men den hittar naturligtvis inte något på win update. Det är samma version 10162  på ssd disken. Det lilla hår man har kvar blir säkert ännu glesare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Förmodar att du ska uppgradera till 10240

ISO build 10240 home o pro finns, skicka ett PM om du vill ha det  B)

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Förmodar att du ska uppgradera till 10240

ISO build 10240 home o pro finns, skicka ett PM om du vill ha det  B)

Detta är ett underbart forum, lite frustrationsgnäll och allt löser sig till belåtenhet. Uppgraderat och klart.

Redigerad av bosse2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Build 10240 är den build som OEM tillverkarna har fått som RTM.
Det är knappast troligt att det skulle komma någon helt ny den 29/7.

 

Vi har fått några större uppgraderingar under veckan på build 10240,
av en del buggfixar som har rapporterats in.

 

Detta att insiders fick den tidigare var en test av MS inför den stora lanseringen den 29/7.
Vi kommer att få uppgraderingar både före den 29 och även efteråt i all framtid. :wacko:

 

Vi ska heller inte stirra oss blinda på build nummer, det kan ändras via någon liten uppdatering.
Vi har redan fått en liten status höjning nu i helgen vad det gäller build nummer. 

 

Så för oss alla som uppgraderat till build 10240, och kanske även gjort en clean install efter det, ska vara lugna.
Microsoft är inte så korkade att dom skulle lura miljoner människor och stänga av aktiveringen för build 10240 den 29/7.

 

Det var mina egna synpunkter och funderingar och en del fakta. B)

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till Er som har koll på det mesta när det gäller info från MS. Var hittar ni det? Vilka Twitterkanaler följer Ni för pålitlig information? Vilka sidor hos MS hittar Ni info där MS svarar på frågor om uppdateringar osv.

 

Anledning till min fråga är faktiskt att jag börjar undra om en dator som är uppdaterad från legitim 8.1 till Windows 10 10240 med fullt fungerande aktivering (egna OEM och Retailnycklar) verkligen kommer uppgraderas vidare till 100% full version den 29:e eller om det kommer krävas något mer drastiskt. Det talades om att 10240 skulle vara RTM vilket jag nu finner föga troligt, då de små smileygubbarna för feedback följer med som en röd tråd i bl a Mail, Kalender och IE11. Visst... det kan försvinna med några enkla uppdateringar men hur troligt är det?

 

Poängen är att jag har gått ur insiderprogrammet efter min uppgradering till 10240. Allt är intakt men man undrar ju? Var finner man svaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till Er som har koll på det mesta när det gäller info från MS. Var hittar ni det? Vilka Twitterkanaler följer Ni för pålitlig information? Vilka sidor hos MS hittar Ni info där MS svarar på frågor om uppdateringar osv.

 

Anledning till min fråga är faktiskt att jag börjar undra om en dator som är uppdaterad från legitim 8.1 till Windows 10 10240 med fullt fungerande aktivering (egna OEM och Retailnycklar) verkligen kommer uppgraderas vidare till 100% full version den 29:e eller om det kommer krävas något mer drastiskt. Det talades om att 10240 skulle vara RTM vilket jag nu finner föga troligt, då de små smileygubbarna för feedback följer med som en röd tråd i bl a Mail, Kalender och IE11. Visst... det kan försvinna med några enkla uppdateringar men hur troligt är det?

 

Poängen är att jag har gått ur insiderprogrammet efter min uppgradering till 10240. Allt är intakt men man undrar ju? Var finner man svaren?

 

Jag gjorde en clean install av win 8.1 Pro, sen uppgraderade jag till 10240 Pro

i o med det så finns jag inte med i insiderprogrammet

Efter det så gjorde jag en clean install av 10240

Jag fick ange nyckeln men min är aktiverad som Win 10 Pro retail

Får uppgraderingar som vanligt

 

Så vad jag förstår så kommer det bara lite uppgraderingar fram till den 29/7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En fråga till Er som har koll på det mesta när det gäller info från MS. Var hittar ni det? Vilka Twitterkanaler följer Ni för pålitlig information? Vilka sidor hos MS hittar Ni info där MS svarar på frågor om uppdateringar osv.

 

Anledning till min fråga är faktiskt att jag börjar undra om en dator som är uppdaterad från legitim 8.1 till Windows 10 10240 med fullt fungerande aktivering (egna OEM och Retailnycklar) verkligen kommer uppgraderas vidare till 100% full version den 29:e eller om det kommer krävas något mer drastiskt. Det talades om att 10240 skulle vara RTM vilket jag nu finner föga troligt, då de små smileygubbarna för feedback följer med som en röd tråd i bl a Mail, Kalender och IE11. Visst... det kan försvinna med några enkla uppdateringar men hur troligt är det?

 

Poängen är att jag har gått ur insiderprogrammet efter min uppgradering till 10240. Allt är intakt men man undrar ju? Var finner man svaren?

 

Jag tror knappast att Microsoft skulle överlämna  build 10240 RTM till OEM tillverkarna om den inte skulle fungera,  när folk ska köra igång sina nyinköpta datorer om några veckor

Efter den 29/7 kommer det givetvis finnas en uppgraderad ISO, lite senare kommer GA som säljs i butik och den är ännu mer uppgraderad.

Så har det alltid sett ut.

 

Ex. Windows 8.1 uppgraderas regelbundet och släpper nya ISO på MSDN,  jag har själv 3 st olika ISO med olika datum och namn och alla är ju RTM.

 

Man kan readan idag beställa en dator i Tyskland som kommer att  levereras 30/7 med windows 10.    http://www.aldi-nord.de/aldi_396_cm_156_notebook_48_5_2271_29372.html

Så just nu går fabrikerna för fullt och spottar ut Windows 10 datorer. B)

 

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till Er som har koll på det mesta när det gäller info från MS. Var hittar ni det? Vilka Twitterkanaler följer Ni för pålitlig information? Vilka sidor hos MS hittar Ni info där MS svarar på frågor om uppdateringar osv.

 

Anledning till min fråga är faktiskt att jag börjar undra om en dator som är uppdaterad från legitim 8.1 till Windows 10 10240 med fullt fungerande aktivering (egna OEM och Retailnycklar) verkligen kommer uppgraderas vidare till 100% full version den 29:e eller om det kommer krävas något mer drastiskt. Det talades om att 10240 skulle vara RTM vilket jag nu finner föga troligt, då de små smileygubbarna för feedback följer med som en röd tråd i bl a Mail, Kalender och IE11. Visst... det kan försvinna med några enkla uppdateringar men hur troligt är det?

 

Poängen är att jag har gått ur insiderprogrammet efter min uppgradering till 10240. Allt är intakt men man undrar ju? Var finner man svaren?

 

Jag gjorde också uppgraderingen från legitim 8.1 till Windows 10. Installationen bytte då automatiskt ut min 8.1.- nyckel till den allmänt förekommande som börjar med VK7 och slutar med 66T. Jag undrar om inte den skarpa versionen måste få en egen unik nyckel till varje installation? Jag klev därför också av insiderprogrammet, rädd för att bränna min 8.1-nyckel på en förhandsversion, ifall jag skulle vilja gå tillbaka till 8.1. eller behöver den till den skarpa uppgraderingen. Är det någon som provat om nyckeln till 8.1. funkar till version 10240?

Tycker som du Manneman att det f.f. är luddigt med 10240 och vad som sker med nycklar och aktivering efter 29 julli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag såg ett inlägg på ett annat forum där någon varit i kontakt med Microsofts support.

Det är bara ett inlägg så jag kan inte avgöra om det stämmer.

 

översatt:

  

 " jag uppgraderade från Win7 till Win10
  Fick en generisk nyckel, men Win10 verkar som permanent aktiverad.

  Microsoft support berättade för mig att jag ska få en ny, fullständig nyckel den 29 " 

 

 

 

Jag vet inte om det innebär någon skillnad för oss eller inte. Nyckel hit o nyckel dit typ. 

Jag känner inget större behov av nyckel så länge Windows blir aktiverat

 

Och får vi nycklar så vilken sort blir det? Borde ju vara OEM mot OEM  vs Retail mot Retail.

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nog på det klara med att ens OEM-installation av 8.1 bara uppgraderar befintlig nyckel. Där behövdes ingen nyckel vid uppgradering till 10240 och där kommer inte behövas någon i framtiden heller. För allmänheten som sitter på en färdiginstallerad 8.1 dator så finns ju ändå ingen nyckel att tillgå. Det var ju samma visa från Windows 8 till 8.1... ville man göra en nyinstallation så var det tvunget att köra en recovery och därefter en lång plågsam uppdatering till 8.1 via store.... för lekman alltså.

 

Om man sen resonerar kring det här med Retail... ja, det borde vara samma. Man får nog helt enkelt först peta in Windows 8 eller 8.1 och sen uppgradera till Windows 10 i bästa fallet från nertankad ISO, som vi blivit lovade. Aktiveringsmetoden blir nog densamma... ett aktiverat Windows 7 eller 8 i grunden och sen en nyckel-lös uppgradering.

 

Jag har just nu en 100%-ig Windows 10... Jag vill verkligen inte behöva göra om all igen, därav min fråga kring en uppgraderad 8.1 (legitim) till 10240-ISO utan nyckel.... alltså en fullt korrekt uppgradering. Vill ju också ha den "rätta" den 29:e men jag vill slippa allt jox de sista semesterdagarna. I´m too old for this s**t... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jaha var det så krångligt med W8 det visste jag inte, tur man inte gick den vägen då  :D

 

Manneman är du fortfarande pissförkyld efter 6 månader så kanske du skulle beställa läkartid

eller har du bara glömt att ändra din status  :D

 

W7 eller W8.1 i botten uppgradera med build.10240, se till att man blir aktiverad, sedan Clean install  om så önskas.

Allt enligt Microsofts information.  Så har de flesta gjort och vi kan liksom inte göra så mycket mer.

 

Efter några månader när vi har fått mängder av uppgraderingar  via WU så känns RTM 29/7  ISO n gammal och vi vill ha en ny.

Spiralen slutar aldrig.  RTM är färskvara typ 1 dags hållbarhet innan WU sätter igång och installerar uppdateringar igen.

Mjölken har bättre hållbarhet. B)

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...