Gå till innehåll

Hårddisk som inte vill starta - program för att testa den?


Recommended Posts

Finns det något program som jag kan starta datorn med som sedan kan kontrollera hårddiskar.

Jag har en disk som plötsligt idag inte vill komma igång. När jag tittar i BIOS så finns den med där med är sedan inte med i Windows. Helt plötsligt slutade den vilja vara med utan någon som helst varning. Märkte att något var fel redan när jag startade datorn, för andra gången idag, eftersom det tog lång tid för Windows att starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nej den är inte alls med i Windows. Den listas i BIOS.

PS.
Hur gör man om man vill ladda upp en bild?

PS 2
Jag har kört ett par olika program nu.

Först körde jag HDSDosUsb som startade datorn från ett USB minne. Det fick jag nog inte riktigt ordning på.

Men nu är disken som har tre partitioner med i utforskaren men två partitioner har bytt identitet med varandra men behåll sina namn. Crystal disk info 6.7.1 rapporterar inga fel. HD tune pro 5.50 rapporterar "Interface CRC Error Count".

 

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ett Windows-program ska kunna göra något med hårddisken måste den synas i Enhetshanteraren. Men en del hårddisktillverkare har testprogram som man bränner på en CD-skiva eller lägger på ett USB-minne som man sen startar datorn från och då blir programmet oberoende av Windows.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

PS.
Man gör som det står i underkanten av svarsrutan: "Drag filer hit för att bifoga, eller välj filer...".

PS 2
I Diskhantering kan du byta partitionsbokstäver.
"Interface CRC Error Count" kan indikera att hårddisken är dålig och behöver bytas ut, kör hårddisktillverkarens långa testprogram för en ordentlig kontroll (viktigt med säkerhetskopior först).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Igår körde jag flera testprogram och det var bara HD Tune Pro som påvisade fel. Här kan jag ju tillägga att HD Tune har en tendens att visa fel på näst intill nya hårddiskar trots att inget annat program uppvisar fel. Men idag är disken och naturligtvis alla tre partitionerna borta igen.

Kan det vara något annat fel kanske?

Har återigen kört HDSDosUsb som startas datorn från ett USB minne. Programmet listar alla diskar och rapporterar inga fel, även så den krånglande Seagate disken. När jag startar om datorn på normalt sätt så är Seagate disken och dess tre partitioner tillbaka igen och allt tycks fungera. Inga problem med att öppna filer eller så.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hämtat Seagates DOS program, men det första v2.20 hittade inte en enda hårddisk trotts att jag just nu har full tillgång till hela den krånglande disken. När jag tidigare kört den här typen av program har jag för mig att de ändå listar alla hårddiskar. Jag ska även pröva det andra DOS programmet v1.12 för att se om det går bättre.
Men jag undrar lite över kablarna i datorn. Just den berörda disken är ansluten till en extra PCI-Express SATA kontakt. Den klarar fyra diskar och det är nu tre anslutna. De andra två diskarna fungerar. Men datorn har inte varit öppnad på ett bra tag nu, men skulle det ändå kunna uppstå fel på anslutningskablarna? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ser disken i Windows kan du ju använda Seagates Windows-program.

Visst kan det bli oxid på kontakterna men låter ju konstigt att det då skulle bli bra av att du kör HDSDosUsb, men det skadar ju inte att dra ut och sätta tillbaks kablarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle provat att koppla ur en av hårddiskarna som inte fungerar (dock inte den man bootar Windows ifrån) och koppla i den som inte fungerar där istället. Börjar den då plötsligt fungera så är det ju sannolikt inte hårddisken det är fel på utan något med kontrollern. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag undrar om inte problemet har ändrat karaktär för jag har inte uppmärksammat att det faktiskt är alla diskar som är anslutna till min extra SATA enhet.
Jag är inte helt säkert hur det tidigare såg ut men utav de tre diskar som är anslutna till denna extra enhet är två utav dem något som jag sällan använder så om de var med eller ej är jag osäker på. Men det var en uppdatering utav Windows i går kväll och nu är jag helt säker på att det är de tre diskarna som saknas. Vidare så har jag inte lyckats få igång någon av de diskarna idag. Det som fungerade med HDSDosUsb  igår ser inte ut till att fungera idag. Diskarna är fortfarande med i BIOS.

Jag är rätt oförstående. Nu har jag här under morgonen försökt få igång alla hårddiskar utan att lyckas. Jag har prövat att köra olika program både i Windows och i DOS läge.
Men så plötsligt har jag nu kunnat starta datorn ett par gånger där alla diskar är med. Men så här kan jag ju inte ha det så det vore ju bra om jag kunde komma på vad som felar.

Nu har jag kunnat strata datorn flera gången och alla diskar är med. Jag tycker fortfarande det känns lite osäkert och jag vet ju inte när felet uppkommer igen. Jag har ju inte hittat något fel och jag har ju inte ändrat något.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är PCI-Express SATA kontrollerkortet som strular då?

Är där någon RAID-funktion på kontrollerkortet som använts på diskarna? Annars kanske du har SATA kontakter direkt på moderkortet som du kan prova att plugga diskarna i istället? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tror också att det är SATA kortet som krånglar. Speciellt efter att jag uppmärksammade att det inte bara var en disk utan alla tre som är anslutna till kortet. Som jag skrev upptäckte jag inte detta eftersom det egentligen bara är en av diskarna som jag använder ofta.
Men nu har det gått bra alla hårddiskar är med vid starten. Det var bara en gång som de tre fattades men vid en omstart kom de med igen. Jag märker när det är på väg att gå fel eftersom Windows tar lång tid på sig att komma igång.
Jag har varit rejält lat den senaste tiden och har inte ens brytt mig om att titta i datorn men det är nog dags att ta ut kortet och se om det kan synas något fel på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det här fortsätter att krångla. Ibland så är diskarna med och kan vara med ett bra tag för att plötsligt inte vara med. Men efter att datorn har använts och även startas om några gånger så kan de komma med igen.
De här hårddiskarna som är kopplade till detta SATA kort är alltid med i BIOS. När det sker en ändring, att diskarna är med eller inte, så tar Windows lång tid på sig att starta. Det kan vara så att det är krångel med drivrutiner till SATA kortet?

Kortet är ett ST Lab 520 med produktkod IE-M19-8124-00-00921

Jag har letat efter drivrutiner men de jag hittar går ej att installera. Drivrutinen stöder Windows 10. Jag har också letat efter den i Enhetshanteraren men jag vet inte hur den benämns.

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag inte prövat så det ska jag göra. Jag har tänkt på det här med drivrutiner och undrar om det inte är som så att det endast behövs drivrutiner till kortet om man vill sätta upp någon form av RAID vilket jag inte har.
Diskarna är ju alltid med i BIOS så det måste ju vara Windows som krånglar. Men är det inte märkligt att det ändrar sig hela tiden. Ett tag så kommer diskarna med när jag startar datorn och så plötsligt är de inte med för att efter ett vara med igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har nu bytt plats på SATA kortet och efter det så har det inte varit något krångel. Åtminstone inte ännu.
Jag tänker om ett tag flytta tillbaka SATA lortet till den ursprungliga platsen för att se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...