Gå till innehåll

Nytt Antivirusskydd


Recommended Posts

Hej,

ska köpa ett nytt antivirus och har tittat på följande:

Norton Internet Security 2009

Norton Internet Security 2009 Premier

Norton 360 Version 3.0

Norton 360 Version 3.0 Premier Edition

Vad är den stora skillnaden mellan dessa fyra? Vilket av dom är den mest heltäckande och "kompletta"?

Varför jag frågar är att jag inte riktigt har fattat vilket som är det "bästa" och mest kompletta genom att läsa på deras hemsida.

Norton Internet Security 2009:

http://www.symantec.com/sv/se/norton/internet-security

Norton Internet Security 2009 Premier:

http://www.symantec.com/sv/se/norton/inter...ecurity-premier

Norton 360 Version 3.0:

http://www.symantec.com/sv/se/norton/360

Norton 360 Version 3.0 Premier Edition:

http://www.symantec.com/sv/se/norton/360-premier-edition

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså. Varför vill du ha Norton? Om du nu ska köpa ett antivirusskydd, varför inte köpa ett riktigt bra då? Tex. som Nod32, som fungerar precis som ett antivirusskydd ska göra. Effektivt, resurssnålt och jobbar tyst i bakgrunden utan att man som användare påminns om den.

Har haft Norton, och senaste jag hade var Norton360. Det installerade jag på två datorer, har aldrig haft så mycket problem med ett antivirusprogram. Varje gång Firefox uppdaterade sig, eller något annat program, så blockerade Norton360 det direkt, och jag kunde inte göra något åt det, även om jag avblockerade det i listan, så kunde ingen av programmen nå internet.

Alla fel som uppkom hänvisade Norton till supporttjänsten som finns inbyggd i programmet, men varje gång jag klickade på support, kraschade programmet.

Visst, de sägs ha fixat en massa fel i version 3 av Norton360 (dvs. man måste köpa det IGEN för att få bort alla buggar), men jag är inte speciellt glad för att betala 1000 kr för ett program, som inte fungerar och som de vägrar att fixa.

Som många andra säger, Norton i sig är inget antivirus, det ÄR ett virus.

Redigerad av Frezze
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag nog inte välja något av de som nämns i inledingstråden... men samtidigt tror jag att det handlar om vad varje individ känner sig som mest bekväm med. Det är väl att jämnföra med vilken mobiltelefon man känner sig mest van vid... nokia, sony ericsson eller någon annan. Alla telefoner gör vad som förväntas, man kan ringa och sms:a. Sen är det upp till var och en vad man är beredd att betala och vilka uppoffringar man vill göra.

Själv är jag en snåljåp vad gäller säkerhetsprogram. Jag har testat allehanda produkter och märkt att ett gratisalternativ är minst lika bra som "betal-varianterna". Det handlar lika mycket om sunt förnuft och inte bara förlita sig på ett virusskydd...

Vad gäller ditt val av antivirus från de du nämnt? Ja, jag instämmer nog med Mr LeNo... 2010:orna kommer snart och det kan vara värt att avvakta.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken version har du idag?

Med lite tur kanske du har en version du kan få uppdatera till den senaste gratis, och så behöver du bara förlänga din premunumeration: http://www.symantec.com/sv/se/home_homeoff...rt.jsp?site=nuc

Norton Internet Security 06,07,08 -> 2009

Norton 360 1,2,3 -> 3.0

Antivirus 06,07,08 -> 2009

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får prova sig fram, när det gäller skyddsprogrammen. NOD32 har jag använt sedan 2001 och rekommenderar det starkt. Ett effektivt och bra antivirus ska bara finnas där i bakgrunden och fungera och det gör NOD32 Vill man ha ett antivirus med brandvägg, finns Eset Smart Security Ett bra gratisalternativ är avast NOD32 är dock så billigt, att ingen borde avskräckas av priset.

http://www.esetscandinavia.com/

Köper gör man enklast, via telefon i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får prova sig fram, när det gäller skyddsprogrammen. NOD32 har jag använt sedan 2001 och rekommenderar det starkt. Ett effektivt och bra antivirus ska bara finnas där i bakgrunden och fungera och det gör NOD32 Vill man ha ett antivirus med brandvägg, finns Eset Smart Security Ett bra gratisalternativ är avast NOD32 är dock så billigt, att ingen borde avskräckas av priset.

http://www.esetscandinavia.com/

Köper gör man enklast, via telefon i Sverige.

Lånar tråden lite OFFTOPIC här, men OlleBull varför skriver du VISSA ord med fetstil?

Detta måste ju uppta en hel del tid, men till vilken nytta?

Ber TS om ursäkt för OFFTOPIC!

Men samtidigt, så tror inte att TS är intresserad av att byta FRÅN norton..

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2010:orna kommer snart, så kan du, så avvakta lite...

Har 8 dagar kvar... Finns det något releasedatum för 2010?

Personligen skulle jag nog inte välja något av de som nämns i inledingstråden... men samtidigt tror jag att det handlar om vad varje individ känner sig som mest bekväm med. Det är väl att jämnföra med vilken mobiltelefon man känner sig mest van vid... nokia, sony ericsson eller någon annan. Alla telefoner gör vad som förväntas, man kan ringa och sms:a. Sen är det upp till var och en vad man är beredd att betala och vilka uppoffringar man vill göra.

Själv är jag en snåljåp vad gäller säkerhetsprogram. Jag har testat allehanda produkter och märkt att ett gratisalternativ är minst lika bra som "betal-varianterna". Det handlar lika mycket om sunt förnuft och inte bara förlita sig på ett virusskydd...

Vad gäller ditt val av antivirus från de du nämnt? Ja, jag instämmer nog med Mr LeNo... 2010:orna kommer snart och det kan vara värt att avvakta.

Mange

Precis, jag gillar Norton och känner mig bekväm med det därför använder jag det. Det är helt komplett om man säger så. Vad gäller Norton Internet Security 2010 så satsar jag nog på det men vad ska jag ha tills det släpps? Känns lite jobbigt att mitt eget virusskydd går ut om 8 dagar och 2010 kommer precis runt hörnet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 8 dagar kvar... Finns det något releasedatum för 2010?

Jag har ingen aning om när den skarpa versionen släpps till försäljning men du kan redan nu testköra en betaversion från http://www.symantec.com/norton/beta/overvi...sp?pvid=nis2010. Om du bestämmer dig för att testa den, tänk på att det är en betaversion som kan innehålla fel och ställa till problem med din dator, så se då till att Systermåterställning är aktiverat så att du kan backa om det skulle visa sig bli problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså. Varför vill du ha Norton? Om du nu ska köpa ett antivirusskydd, varför inte köpa ett riktigt bra då? Tex. som Nod32, som fungerar precis som ett antivirusskydd ska göra. Effektivt, resurssnålt och jobbar tyst i bakgrunden utan att man som användare påminns om den.

Har haft Norton, och senaste jag hade var Norton360. Det installerade jag på två datorer, har aldrig haft så mycket problem med ett antivirusprogram. Varje gång Firefox uppdaterade sig, eller något annat program, så blockerade Norton360 det direkt, och jag kunde inte göra något åt det, även om jag avblockerade det i listan, så kunde ingen av programmen nå internet.

Alla fel som uppkom hänvisade Norton till supporttjänsten som finns inbyggd i programmet, men varje gång jag klickade på support, kraschade programmet.

Visst, de sägs ha fixat en massa fel i version 3 av Norton360 (dvs. man måste köpa det IGEN för att få bort alla buggar), men jag är inte speciellt glad för att betala 1000 kr för ett program, som inte fungerar och som de vägrar att fixa.

Som många andra säger, Norton i sig är inget antivirus, det ÄR ett virus.

Du

Norton 2009 är hur resurssnålt som helst och klartt bättre köp än Nod 32 enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, jag gillar Norton och känner mig bekväm med det därför använder jag det. Det är helt komplett om man säger så. Vad gäller Norton Internet Security 2010 så satsar jag nog på det men vad ska jag ha tills det släpps? Känns lite jobbigt att mitt eget virusskydd går ut om 8 dagar och 2010 kommer precis runt hörnet...

Har du Norton redan idag men har inte uppgraderat till 2009? Då bör du ju göra det så fort som möjligt för att få så bra skydd som möjligt. Si3rra har ju en länk för det högre upp i tråden. Sedan så köper du en förlängning av det du har och när 2010 kommer så uppgraderar du till det utan kostnad (om de fortsätter med samma princip som gäller idag).

Norton 360 och Internet Security är ganska olika varandra användarmässigt så är du van vid det ena idag så fortsätt med det. Norton 360 vänder sig till dem med mycket små datorkunskaper och där går det just inte att göra några inställningar utan det är för dem som bara vill installera och använda. I båda Norton 360 ingår det säkerhetskopiering. I 360 Premier så ingår det 25 GB utrymme för säkerhetskopiering, för övrigt så verkar det vara samma funktioner: http://www.symantec.com/sv/se/norton/360 fliken Jämför relaterade produkter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Norton 360, Version: 3.5.0.15och har aldrig haft problem med det, hur smidigt som helst och med "Silent Mode" så är det inga problem med spel heller. :rolleyes: Kan varmt rekomendera det. Funkar även bra med Windows 7 vilket vissa andra inte gör. ex Panda Internet Security 2010.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där vill jag nog påstå att du har gruvligt fel.

Panda internet security funkar visst med W7, och ett bätter AV har jag inte använt.

Har provat W7 x64 med Panda IS , inga som helst problem.

Jag kör med Norton 360, Version: 3.5.0.15och har aldrig haft problem med det, hur smidigt som helst och med "Silent Mode" så är det inga problem med spel heller. :rolleyes: Kan varmt rekomendera det. Funkar även bra med Windows 7 vilket vissa andra inte gör. ex Panda Internet Security 2010.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför bråka om olika antivirus program ta det som man tycker om ju , ja föredra nod32 64 bit uppdateras varje dag. Det upp till varje invidid att själv välj men min erfarenhet är nod32 bättre i tar inte mycket av datorna minne om man kollar norton har de igång min st 7-8 program som i bakgrunden men nod32 har bara en.

men som sagt man självklart välja det man vill ha ju

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför bråka om olika antivirus program ta det som man tycker om ju , ja föredra nod32 64 bit uppdateras varje dag. Det upp till varje invidid att själv välj men min erfarenhet är nod32 bättre i tar inte mycket av datorna minne om man kollar norton har de igång min st 7-8 program som i bakgrunden men nod32 har bara en.

men som sagt man självklart välja det man vill ha ju

Det måste ha varit en äldre Norton än årsmodell 2009 du har råkat på för så är det inte numera.

Sedan är ju inte antalet processer så viktigt, det kan gå snabbare med flera små processer än med en stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekomenderar NIS, version 2010 kommer ju snart och det lär säkert vara lika resursnålt och tyst som 2009års version. norton brukar komma med sina nya versioner i september/oktober nån gång. hoppas den nya kommer snart då jag bara har 30 dagar kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om när den skarpa versionen släpps till försäljning men du kan redan nu testköra en betaversion från http://www.symantec.com/norton/beta/overvi...sp?pvid=nis2010. Om du bestämmer dig för att testa den, tänk på att det är en betaversion som kan innehålla fel och ställa till problem med din dator, så se då till att Systermåterställning är aktiverat så att du kan backa om det skulle visa sig bli problem.

Ok, vill ha en "färdig" version så någon Beta blir det inte. (=

Har du Norton redan idag men har inte uppgraderat till 2009? Då bör du ju göra det så fort som möjligt för att få så bra skydd som möjligt. Si3rra har ju en länk för det högre upp i tråden. Sedan så köper du en förlängning av det du har och när 2010 kommer så uppgraderar du till det utan kostnad (om de fortsätter med samma princip som gäller idag).

Norton 360 och Internet Security är ganska olika varandra användarmässigt så är du van vid det ena idag så fortsätt med det. Norton 360 vänder sig till dem med mycket små datorkunskaper och där går det just inte att göra några inställningar utan det är för dem som bara vill installera och använda. I båda Norton 360 ingår det säkerhetskopiering. I 360 Premier så ingår det 25 GB utrymme för säkerhetskopiering, för övrigt så verkar det vara samma funktioner: http://www.symantec.com/sv/se/norton/360 fliken Jämför relaterade produkter

Har Norton Internet Security 2009. Så en förlängning är allt jag behöver köpa så fungerar det igen och så är det bara uppgradera till 2010 när det kommer. Blir då Norton Internet Security 2010 som gäller alltså.

Tack för alla svar från er alla och nu vet jag vad som ska köpas. (=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ska köpa ett nytt antivirus och har tittat på följande:

Norton Internet Security 2009

Norton Internet Security 2009 Premier

Norton 360 Version 3.0

Norton 360 Version 3.0 Premier Edition

Vad är den stora skillnaden mellan dessa fyra? Vilket av dom är den mest heltäckande och "kompletta"?

Varför jag frågar är att jag inte riktigt har fattat vilket som är det "bästa" och mest kompletta genom att läsa på deras hemsida.

Norton Internet Security 2009:

http://www.symantec.com/sv/se/norton/internet-security

Norton Internet Security 2009 Premier:

http://www.symantec.com/sv/se/norton/inter...ecurity-premier

Norton 360 Version 3.0:

http://www.symantec.com/sv/se/norton/360

Norton 360 Version 3.0 Premier Edition:

http://www.symantec.com/sv/se/norton/360-premier-edition

Hejsan,

Kul att du tittar på att välja Norton. Skillnaden mellan produkterna du nämner ovan är att i Norton Internet Security 2009 Premier ingår även en Norton Utilities och i Norton 360 Premier ingår 10 GB lagringsutrymme istället för 2GB som i standard produkten.

Precis som någon säger kommer våra Norton 2010 produkter att lanseras i slutet av september. Vill du ändå köpa en ny produkt redan nu kan du kostnadsfritt uppgradera din 2009 produkt till de nya versionerna via Norton Update Center så snart de finns tillgängliga, http://www.symantec.com/sv/se/home_homeoff...rt.jsp?site=nuc

Hoppas detta hjälpte dig något på vägen.

Vänligen,

Lotta Wrangle, presschef Symantecs Nortonprodukter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Kul att du tittar på att välja Norton. Skillnaden mellan produkterna du nämner ovan är att i Norton Internet Security 2009 Premier ingår även en Norton Utilities och i Norton 360 Premier ingår 10 GB lagringsutrymme istället för 2GB som i standard produkten.

Precis som någon säger kommer våra Norton 2010 produkter att lanseras i slutet av september. Vill du ändå köpa en ny produkt redan nu kan du kostnadsfritt uppgradera din 2009 produkt till de nya versionerna via Norton Update Center så snart de finns tillgängliga, http://www.symantec.com/sv/se/home_homeoff...rt.jsp?site=nuc

Hoppas detta hjälpte dig något på vägen.

Vänligen,

Lotta Wrangle, presschef Symantecs Nortonprodukter

Hej Lotta,

Välkommen till forumet! Kul att en officiell representant för Symantecs Nortonprodukter vågar sticka ut näsan ibland sina "offer" i lite mer publika sammanhang!

Jag har länge velat ställa ett par publika frågor till er, och kan väl knappast tänka mig en lämpligare person än en presschef, till att besvara dessa frågor!

Till att börja med skulle jag vilja veta om Symantec även fortsättningsvis kommer att ägna sig åt den påträngande och, i mitt tycke, högst oetiska verksamheten att ställa till stora problem för köpare av OEM-datorer?

Jag syftar då naturligtvis på den oerhört aggressiva marknadsföring ni bedriver medelst förinstallerade säkerhetsprogram på nämnda datorer.

OM ni tänker fortsätta med detta förfarande, måste följdfrågan bli när ni tänker börja förse köpare/användare med klar och tydlig information om att det rör sig om just reklamerbjudanden, och hur man går tillväga för att få bort skräpet, utifall man skulle vilja avstå från Nortonprodukterna och istället välja något annat säkerhetsprogram?

Det kanske kan vara svårt att förstå, för människor som dagligen arbetar och lever med datorer och mjukvara, men en svensk "normalanvändare" har ingen som helst kunskap i hur man bär sig åt för att avinstallera era produkter, eller ens att han MÅSTE avinstallera nämnda produkter utifall han inte vill betala, och kanske välja något annat! Oftast har han inte ens förstått att han måste betala för att Norton skall fortsätta fungera... det fungerade ju så bra när han först startade datorn.

Det går inte en vecka utan att jag måste handskas med ovetande människor, som undrar varför deras nya dator helt plötsligt "inte fungerar längre"!

Nu skall det i ärlighetens namn sägas att ni inte är dom enda bovarna i det här eländet... det gäller i hög grad även alla andra mjukvaruföretag som har valt denna oetiska marknadsföringsform.

Vänligen,

Åke Engelbrektson, Förbannad Datorfixare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...