Gå till innehåll

Är det skadligt att stänga av datorn på powerknappen?


Cacke

Recommended Posts

Powerknappen ska du bara använda i yttersta nödfall, om datorn hänger sig, heller absolut inte går att stänga av på normalt sätt.

Du kan behöva köra en diskkontroll som rättar till eventuella felaktigheter i systemet om du ofta stänger av med Powerknappen.

Kanske en defragmentering också förbättrar tiden, om det vär länge sedan du gjorde det.

Fel som uppstår, genereras och kan ge de problem du har, sega uppstarter och att det tar lång tid att stänga av datorn.

Det går att göra ändringar i registret, som snabbar upp avstängningen, men tänker inte gå in på det här.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur du stänger av den med knappen. Håller du den inne i flera sekunder tills den stannar så är det inte alls bra.

Trycker du in den o sen släpper direkt så ska det inte vara någon fara. Då bör den göra en långsam avstängning. Dvs, inte bli snabbare

än när du stänger av den via startmenyn.

När jag stänger av mina datorer så använder jag alltid powerknappen. Jag antar att alla någorlunda moderna datorer har en mjukavstängningsfunktion

på powerknappen.

I Energialternativ på kontrollpanelen(win 7) kan du ställa in vad du vill att startknappen ska göra när du trycker in den.

Redigerad av fogerty4evr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur du stänger av den med knappen. Håller du den inne i flera sekunder tills den stannar så är det inte alls bra.

Trycker du in den o sen släpper direkt så ska det inte vara någon fara. Då bör den göra en långsam avstängning. Dvs, inte bli snabbare

än när du stänger av den via startmenyn.

När jag stänger av mina datorer så använder jag alltid powerknappen. Jag antar att alla någorlunda moderna datorer har en mjukavstängningsfunktion

på powerknappen.

I Energialternativ på kontrollpanelen(win 7) kan du ställa in vad du vill att startknappen ska göra när du trycker in den.

Jag fattade det som att han använder strömbrytaren på baksidan, dvs samma som att rycka ut strömkabeln direkt ur uttaget. Eller är det tryckknappen på framsidan han menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En knapptryckning på strömknappen initierar en vanlig Shut down så det ska vara samma som Shut down från Windows XP. Det skall inte vara någon skillnad mellan dessa så jag har utgått från att det är en hård avstängning som menas. Om så inte är fallet tar jag tillbaka mitt tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar Cacke med skadligt?

Det är ju knappast något som kan gå sönder. Däremot, som redan nämnts, kan det ju bli fel i programfiler vilket kan leda till än besvärligare avstängningar och senare ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att: Cacke har något som igång som tar lång tid för windows att släppa taget om vid avstängning, och därför tar det lång tid då standard är läääänge innan en tvingad avslutning sker.

Det Cacke kan prova med är att öppna regedit och gå till nyckeln nedan. Finns den inte får man skapa den.

Eller ladda hem den uppladdade filen.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer]
"AlwaysUnloadDLL"=dword:00000001

AlwaysUnload_dll.reg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häftiga avstängningar är aldrig bra som när man tvingar fram en avstängning med avstängningsknappen/power off, eller via strömbrytaren på baksidan eller drar ut kontakten.

Saker som skulle ha registrerats & skrivits till disken får inte tillfälle att göra detta innan allt slocknar. Delvis finns visst skydd i registret mot abrupta avstängningar via automatisk återställning men till slut så kan systemet bli skadat.

Framför allt så finns det inget som förkortar en hårddisks livslängd bättre på sikt då den inte ges tillfälle & spinna ner i varv och hinna förberedas på avstängning.

Först ska systemet stängas av & därefter datorns hårdvara.

Det är liksom så det är tänkt & fungera ihop.

Finns mängder av sätt att stänga av en dator på.

Både bra och dåliga :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cynthia, det där är många gånger en inställningsfråga i BIOS. Min är inställd så om jag kort trycker in knappen så stänger Windows ner sig snyggt och prydligt. Håller jag knappen intryckt, fyra sekunder, så stängs datorn bara av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Jag har inte stängt av den mer på power knappen men orsaken till att jag vill stänga av datorn fortare är för att jag har datorn i en huvudbrytare så när datorn är avstängd så bryter jag strömmen helt för att spara kronor och när man är trött så känns det som evigheter 35 sec.

Nu har min dator börja låsa sig.

Venom, ja den gjorde min dator snabbare.

Redigerad av Cacke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...