Cacke Posted August 13, 2010 Share Posted August 13, 2010 Är det skadligt att stänga av datorn på powerknappen? För när jag stänger på det vanliga sättet i Windows XP så tar det evigheter så därför frågar jag. /Cacke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 13, 2010 Share Posted August 13, 2010 Det kan vara skadligt. Hur lång tid tar det att stänga ner din dator, om du tar tiden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cacke Posted August 13, 2010 Author Share Posted August 13, 2010 Jag ska ta tid nu, skriver det när jag vaknar imorgon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted August 14, 2010 Share Posted August 14, 2010 (edited) Powerknappen ska du bara använda i yttersta nödfall, om datorn hänger sig, heller absolut inte går att stänga av på normalt sätt. Du kan behöva köra en diskkontroll som rättar till eventuella felaktigheter i systemet om du ofta stänger av med Powerknappen. Kanske en defragmentering också förbättrar tiden, om det vär länge sedan du gjorde det. Fel som uppstår, genereras och kan ge de problem du har, sega uppstarter och att det tar lång tid att stänga av datorn. Det går att göra ändringar i registret, som snabbar upp avstängningen, men tänker inte gå in på det här. Edited August 14, 2010 by OlleBull Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 14, 2010 Share Posted August 14, 2010 Filer kan bli korrupta och leda till dataförlust eller andra problem med Windows, så att använda power-knappen annat ämn i nödfall är inte att rekommendera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogerty4evr Posted August 14, 2010 Share Posted August 14, 2010 (edited) Det beror på hur du stänger av den med knappen. Håller du den inne i flera sekunder tills den stannar så är det inte alls bra. Trycker du in den o sen släpper direkt så ska det inte vara någon fara. Då bör den göra en långsam avstängning. Dvs, inte bli snabbare än när du stänger av den via startmenyn. När jag stänger av mina datorer så använder jag alltid powerknappen. Jag antar att alla någorlunda moderna datorer har en mjukavstängningsfunktion på powerknappen. I Energialternativ på kontrollpanelen(win 7) kan du ställa in vad du vill att startknappen ska göra när du trycker in den. Edited August 14, 2010 by fogerty4evr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cynthia Posted August 14, 2010 Share Posted August 14, 2010 Det beror på hur du stänger av den med knappen. Håller du den inne i flera sekunder tills den stannar så är det inte alls bra. Trycker du in den o sen släpper direkt så ska det inte vara någon fara. Då bör den göra en långsam avstängning. Dvs, inte bli snabbare än när du stänger av den via startmenyn. När jag stänger av mina datorer så använder jag alltid powerknappen. Jag antar att alla någorlunda moderna datorer har en mjukavstängningsfunktion på powerknappen. I Energialternativ på kontrollpanelen(win 7) kan du ställa in vad du vill att startknappen ska göra när du trycker in den. Jag fattade det som att han använder strömbrytaren på baksidan, dvs samma som att rycka ut strömkabeln direkt ur uttaget. Eller är det tryckknappen på framsidan han menar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogerty4evr Posted August 14, 2010 Share Posted August 14, 2010 Jadu, det är ju frågan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 14, 2010 Share Posted August 14, 2010 En knapptryckning på strömknappen initierar en vanlig Shut down så det ska vara samma som Shut down från Windows XP. Det skall inte vara någon skillnad mellan dessa så jag har utgått från att det är en hård avstängning som menas. Om så inte är fallet tar jag tillbaka mitt tidigare inlägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CGD Posted August 15, 2010 Share Posted August 15, 2010 Vad menar Cacke med skadligt? Det är ju knappast något som kan gå sönder. Däremot, som redan nämnts, kan det ju bli fel i programfiler vilket kan leda till än besvärligare avstängningar och senare ominstallation. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 15, 2010 Share Posted August 15, 2010 Jag tror att: Cacke har något som igång som tar lång tid för windows att släppa taget om vid avstängning, och därför tar det lång tid då standard är läääänge innan en tvingad avslutning sker. Det Cacke kan prova med är att öppna regedit och gå till nyckeln nedan. Finns den inte får man skapa den. Eller ladda hem den uppladdade filen. Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer] "AlwaysUnloadDLL"=dword:00000001 AlwaysUnload_dll.reg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opptokoppter Posted August 16, 2010 Share Posted August 16, 2010 Häftiga avstängningar är aldrig bra som när man tvingar fram en avstängning med avstängningsknappen/power off, eller via strömbrytaren på baksidan eller drar ut kontakten. Saker som skulle ha registrerats & skrivits till disken får inte tillfälle att göra detta innan allt slocknar. Delvis finns visst skydd i registret mot abrupta avstängningar via automatisk återställning men till slut så kan systemet bli skadat. Framför allt så finns det inget som förkortar en hårddisks livslängd bättre på sikt då den inte ges tillfälle & spinna ner i varv och hinna förberedas på avstängning. Först ska systemet stängas av & därefter datorns hårdvara. Det är liksom så det är tänkt & fungera ihop. Finns mängder av sätt att stänga av en dator på. Både bra och dåliga Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cynthia Posted August 16, 2010 Share Posted August 16, 2010 Avstängningsknappen på framsidan kan ju inte vara farlig att använda? Min verkar i vart fall stänga ner sig som den ska på samma sätt som om jag hade gjort detta via Windows. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CGD Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 Cynthia, det där är många gånger en inställningsfråga i BIOS. Min är inställd så om jag kort trycker in knappen så stänger Windows ner sig snyggt och prydligt. Håller jag knappen intryckt, fyra sekunder, så stängs datorn bara av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cacke Posted August 18, 2010 Author Share Posted August 18, 2010 det tog 35 sec att stänga av datorn, för mig känns det lång tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 det tog 35 sec att stänga av datorn, för mig känns det lång tid. Har du provat den registerfilen jag postade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sepe2 Posted August 18, 2010 Share Posted August 18, 2010 det tog 35 sec att stänga av datorn, för mig känns det lång tid. 35 sec är helt normalt! Särskilt om man har massor av saker/program/filer etc. etc. i datorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opptokoppter Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Instämmer till punkt & prick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogerty4evr Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Sen gör det ju inget om det tar lång tid. Man behöver ju inte sitta kvar o vänta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cacke Posted September 21, 2010 Author Share Posted September 21, 2010 (edited) Jag har inte stängt av den mer på power knappen men orsaken till att jag vill stänga av datorn fortare är för att jag har datorn i en huvudbrytare så när datorn är avstängd så bryter jag strömmen helt för att spara kronor och när man är trött så känns det som evigheter 35 sec. Nu har min dator börja låsa sig. Venom, ja den gjorde min dator snabbare. Edited September 21, 2010 by Cacke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts