Gå till innehåll

Hittar inte "Lägg till funktioner i Windows 8"


salala
Gå till lösning Löst av e-son,

Recommended Posts

Har fått en påminnelse om att aktivera Windows Mediacenter före den 31/1. Det är bara det att jag inte kan få fram inställningen "lägg till funktioner i Windows 8", När jag söker enligt instruktionen finns bara Aktivera eller inaktivera Windowsfunktioner. Har verkligen försökt att följa instruktionen men hittar den inte. Blir lätt desperat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde det för några timmar sedan, följde den svenska instruktionen men fick gissa mig till engelska översättningen eftersom jag kör engelskt Windows och jag hamnade rätt direkt. Men nu när jag försöker hitta dit igen så ser det helt annorlunda ut, kanske är för att jag redan aktiverat koden en gång? :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det alternativet finns bara om du kör Windows 8 Pro, om du har Windows 8 eller Windows 8 Enterprise får du aldrig fram valet. På Windows 8 Pro kan du även köra WindowsAnytimeUpgradeui.exe som finns i C:\Windows\System32, det är samma sak som att starta genvägen "lägg till funktioner" / "add features".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Tilläggas kan, att man verkar få den här uppmaningen om aktivering även om det redan är aktiverat. Vet man att man redan aktiverat sitt system gör man bäst i att strunta i denna uppmaning. Försöker man följa uppmaningen på ett redan aktiverat system, är risken stor för total förvirring och påföljande frustration,

 

I Kontrollpanelen/System kan man se om Mediacenter är aktiverat. Under Windows-utgåva skall det stå "Windows 8 Pro with Media Center", och under Windows-aktivering, "Windows har aktiverats"

 

Med  t.ex. Magical Jelly Bean Keyfinder kan man också kolla så att produktnyckeln stämmer.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del rådde ingen tvekan att jag aktiverat det. Efter installation och omstarter fick jag under en tid en text längst ner till höger på desktopen som talade om am min nya Windows version (with mediacenter eller något sådant) och jag ser även Windows 8 Pro with Mediacenter när jag tar egenskaper på Datorn. Jag ville mest gå dit igen för att kunna guida salala.

 

Men det ser som sagt inte alls likadant ut när jag går dit nu. Tidigare var det ju "Metro stuk" hela vägen medans nu kastas jag direkt in i den gamla hederliga "turn windows features on/off" dialogrutan, där jag även där ser att Mediacenter är aktiverat.

 

Kan tillägga att filen WindowsAnytimeUpgradeui.exe Andreas tipsar om ovan finns inte hos mig. Samt att jag kör med StartIsBack tillägget som ersätter Metro grejerna med en klassisk Win7 startmeny.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I system står det, Du kör just nu aktiverad version av Windows på datorn.
Aktuell utgåva: Windows 8 Pro with Media Center.
Verkar ju aktiverat. Var mycket man gjorde vid installationen av W8 så det är inte så lätt att komma ihåg allt. Hur som helst så hittar jag inte Lägg till funktioner i Windows 8.

Redigerad av salala
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte aktiverat Media Center själv men jag gissar att "lägg till funktioner"-länken som pekar på WindowsAnytimeUpgrade tas bort när man lagt på Media Center då det inte längre finns ett behov av att ha den kvar (finns inget mer att uppgradera). Har beställt en Media Center-nyckel för att bekräfta teorin men det verkar ta upp till 24h innan nyckeln kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade WindowsAnytimeUpgradeui.exe med tillägger resultat. När jag öppnar den står det "det var allt, datorn är klar att använda". Blir ju förvirrat när man skickar ut påminnelse trots att den är aktiverad.

 

Samma här och så här ser det ut och det kan knappast misstolkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...